JorisBlack
Well-known member
Ik zie de meerwaarde niet echt van die emo-sensatie-link (die titel alleen al, wtf is dat). Dat er een diepe haat heerst tussen beide kampen, en hieruit een serieuze ontmenselijking van de tegenstander is gekomen, was toch al duidelijk? Of is het argument dat Israel doet wat het doet specifiek door de wreedheid van de terreur, en een aanslag die minder wreed was geweest een zachtere respons had uitgelokt?
Begrijp me niet verkeerd, ik wens mijn ergste vijand zo'n wreedheden niet toe, maar je kan wreedheid toch niet kwantificeren en dan zeggen hoe hard Israël zich in Gaza kan gedragen/misdragen tot alles "in balans" is?
100%
Want als we die toer op gaan kan ik hier ook dit soort zaken komen posten:
Gazaans jongetje schreeuwt het uit tegen journalist: “Ik heb mijn broertje vanonder het puin gehaald, begraaf mij maar mee met hem”
Mensen verzamelen zich aan het Al-Ahli Baptist-ziekenhuis in Gaza-Stad om rond de lichamen van hun naasten te rouwen alvorens de slachtoffers worden begraven. Ook de kleine Mohammed Khalid Shehta kwam om bij de Israëlische luchtaanvallen. Zijn broer Saaed is ontroostbaar: “Mijn lieve broertje...
Want kijk, door de aanpak van Israël gaat dat jongetje over een paar jaar misschien ook terrorist worden, en zelf gruweldaden plegen. Volledig ontmenselijkt, niks meer te verliezen, en er rest enkel haat tegenover de andere. En dat snap ik ook.
Ik 'snap' de reactie van Israël gezien de context, en ik 'snap' ook de context waaruit Hamas terreurdaden pleegt.
Maar ik 'steun' geen van beiden. Als je dat steunt, steun je ook een eindeloze cyclus van miserie, polarisatie, terreur en geweld.