Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Volgens Haaretz schoot een IDF helikopter ook op festivalgangers. Er wordt geen gewag gemaakt van aantallen.

According to a police source, the investigation also indicates that an IDF combat helicopter that arrived to the scene and fired at terrorists there apparently also hit some festival participants.

Lijkt eerdere claims te bevestigen dat het IDF een nogal hardhandige tactiek toepaste bij de tegenaanval op de kibbutzen, o.a. met het beschieten van huizen met tank shells en felle kogelregens die weinig onderscheid maakten tussen gijzelaar en gijzelnemer.

Ik kan me inbeelden dat dit de populariteit en het imago van beschermer des vaderlands Netanyahu niet ten goede zal komen. Men verjaagt liever de Palestijnen in de West Bank dan de eigen burgers te beschermen.

Volgens Haaretz schoot een IDF helikopter ook op festivalgangers. Er wordt geen gewag gemaakt van aantallen.

Lijkt eerdere claims te bevestigen dat het IDF een nogal hardhandige tactiek toepaste bij de tegenaanval op de kibbutzen, o.a. met het beschieten van huizen met tank shells en felle kogelregens die weinig onderscheid maakten tussen gijzelaar en gijzelnemer.

Ik kan me inbeelden dat dit de populariteit en het imago van beschermer des vaderlands Netanyahu niet ten goede zal komen. Men verjaagt liever de Palestijnen in de West Bank dan de eigen burgers te beschermen.
Ach, wie een beetje het conflict volgt krijgt toch ook de perceptie dat het helemaal niet gaat over de veiligheid van de Israëlische bevolking maar wel over zo snel mogelijk zo veel mogelijk buiten de grenzen van Israël krijgen.

Je zou daaruit ook kunnen concluderen dat het misschien moeilijk is om zonder burgerslachtoffers zo'n aanval af te slaan. Voorzichtiger de aanval afslaan wil waarschijnlijk ook zeggen dat het trager gaat wat ook extra slachtoffers met zich meebrengt, dit was geen typische politieactie waar je eerst alles probeert te bevriezen dan begint te plannen voor een oplossing.

Men verjaagt liever de Palestijnen in de West Bank dan de eigen burgers te beschermen.
Sorry maar dat is echt een inhoudsloze populistische Trumpiaanse uitspraak, gebaseerd op werkelijk niets.
Hoezo Israël wil de eigen burgers niet beschermen?

Men is bezig Hamas te vernietigen.
Aangezien blijkt dat ze helemaal niet afgezwakt zijn in hun missie om Israël als geheel te proberen verjagen via terreur, is dat om de eigen burgers te beschermen.

We zitten echt op een eiland alleen in het Westen en onze leiders snappen het nog steeds niet.
Dat is dan jouw mening.
Vele anderen hun mening is: gelukkig hebben we een representatieve en geen directe democratie, en snappen de meeste leiders de geopolitieke situatie wel, terwijl bepaalde delen van de bevolking het totaal niet blijken te snappen.

Sorry maar dat is echt een inhoudsloze populistische Trumpiaanse uitspraak, gebaseerd op werkelijk niets.

Aangezien blijkt dat ze helemaal niet afgezwakt zijn in hun missie om Israël als geheel te proberen verjagen via terreur, is dat om de eigen burgers te beschermen.
Ik snap niet waarom die semi-persoonlijke uitval nodig is. De zin van StevenFM is een meer gehoorde kritiek. Het Israëlisch leger was meer gefocust op de westbank dan op de Gaza voor 7 oktober. Dat is één van de redenen van het "succes" van de aanval van Hamas.

Die uitspraak zal op dit moment inderdaad minder correct zijn, maar dat was wel het beleid voorheen.

En ik val misschien wat in herhaling, maar voor zelf eerst veel nuance te prediken, is dit vals voorstellen van wat er gezegd wordt wel wat frappant. Er wordt ook niet gezegd dat ze hun eigen burgers niet willen beschermen. De prioriteit lag echter wel anders. Dat is nuance, in plaats van het zwart-wit voor te stellen.

Ik snap niet waarom die semi-persoonlijke uitval nodig is.
Die is helemaal niet persoonlijk.
Het gaat over die uitspraak, en die is wel degelijk een platte veralgemening genre wat Trump soms doet "they give millions to Ukraine instead of protecting our country against the illegal immigrants at our massive border crisis".

Daarbij, van persoonlijke aanvallen gesproken.
Jij hebt nog niet geantwoord op het feit dat je mij meermaals beschuldigde van leugens ivm het feit dat Artsen zonder Grenzen hun uitspraken in dit conflict met een korrel zout te nemen zijn omdat ze bij de inslag van die Al-Ahli ziekenhuis-raket direct Israël beschuldigden, zonder bewijss of nuance.
Terwijl de NYT terzelfdertijd duidelijk stelde dat er nog niet geweten was van waar de raket kwam. Dus het is niet dat dit 'algemeen verondersteld' werd.

Ik heb jou daar bewijs van gegeven, en je hebt het compleet genegeerd, zelfs via pm.

Er wordt ook niet gezegd dat ze hun eigen burgers niet willen beschermen.
Gecombineerd met zijn artikel over het vallen van Israëlische burgerslachtoffers bij het aanvallen van de terroristen binnen de kibbutzen, vind ik het alleszins een populistische uitspraak.

Het is niet alsof er in totaliteit geldtekort of manschappen tekort waren.
Ze waren gewoon compleet verrast, onvoldoende informatiedoorstroming van eigen intelligence, etc.

Laatst bewerkt:
Dat is dan jouw mening.
Vele anderen hun mening is: gelukkig hebben we een representatieve en geen directe democratie, en snappen de meeste leiders de geopolitieke situatie wel, terwijl bepaalde delen van de bevolking het totaal niet blijken te snappen.
De geopolitieke situatie is dat het Westen opnieuw geïsoleerd staat, waarbij Rusland en China het cadeautje weer met open armen ontvangen. Steun zoeken buiten de NAVO voor de sancties tegen Rusland en de hulp voor Oekraïne, wordt elke dag er bommen vallen op Gaza weer dat beetje moeilijker.

De politici kijken vooral weer naar de korte termijn gevolgen: de VS niet voor het hoofd stoten. Voor de geopolitieke situatie op lange termijn zijn we gewoon keihard onszelf in de voeten aan het schieten.

De geopolitieke situatie is dat het Westen opnieuw geïsoleerd staat, waarbij Rusland en China het cadeautje weer met open armen ontvangen.
Inderdaad. "Opnieuw" zoals bij de oorlog in Oekraïne.
Staan we daar aan de goede kant, of staat dit nog altijd ter discussie na 1000 pagina's Oekraïnetopic?

En het mediaoffensief van Hamas, gesteund door Rusland en China (meestal een goede indicator wie we geopolitiek vooral niet moeten steunen) lukt opnieuw uitstekend om het Westerse volk -aangevuurd door sociale media- uit elkaar te trekken.
En zo onze politici op drijfzand te zetten.
Zie Brexit, Trump, covid vaccinatie, etc., waar heel toevallig datzelfde Rusland (en China bij de Pfizer vaccin desinformatie) ook onze publieke opinie in een bepaalde richting wilde duwen.
Overduidelijk om Europa/het Westen schade toe te brengen.

Dit staat los van het feit dat er effectief veel burgerslachtoffers vallen bij het offensief.
Ik heb het over het feit dat 'we geïsoleerd staan' alsof dit gelinkt is aan het 'aan de goede kant' staan.

De politici kijken vooral weer naar de korte termijn gevolgen: de VS niet voor het hoofd stoten.
Waarom sluit je wederom uit dat ze wél naar de lange termijn kijken, of vinden dat Israël gewoon gelijk heeft om Hamas te proberen uitschakelen, en daarom Israël steunen?

Voor de geopolitieke situatie op lange termijn zijn we gewoon keihard onszelf in de voeten aan het schieten.
Ja, want vóór dit conflict was de steun die we kregen (voor bv. sancties) van Qatar, Iran, China, (Rusland), Brazilië, Zuid-Afrika, etc. inzake de oorlog met Oekraïne werkelijk enorm.

Bij die landen gaat het echt wel over respect, rechtvaardigheid, en burgerrechten!
En zeker niet over geopolitieke positionering aangezien al diezelfde landen niet meedoen met de sancties tegen bv. Rusland.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. "Opnieuw" zoals bij Rusland en Oekraïne, waar het Westen compleet in zijn gelijk staat, of staat dit nog altijd ter discussie na 1000 pagina's Oekraïnetopic?
Knap hoor Janus, is dat jouw manier van discussiëren? Out of the blue mensen beschuldigen dat ze Rusland steunen. Echt. Niveau.
En het mediaoffensief van Hamas, gesteund door Rusland en China (meestal een goede indicator wie we geopolitiek vooral niet moeten steunen) lukt uitstekend.
En nog eens. Ben je het niet eens met Janus, dan ben je in de propagandaval van Rusland en China getrapt. Uiteraard.
Waarom sluit je wederom uit dat ze wél naar de lange termijn kijken, of vinden dat Israël gewoon gelijk heeft om Hamas te proberen uitschakelen, en daarom Israël steunen?
Wederom?

Ik heb geen hoge verwachtingen van onze politieke leiders, maar zo laag dat ik ze er zou van verdenken te geloven dat je met wat Israël nu doet Hamas gaat uitschakelen, neen, dat is er over.

Ja, want voor dit conflict was de steun die we kregen (voor bv. sancties) van Qatar, Iran, China, (Rusland), Brazilië, Zuid-Afrika, etc. voor de oorlog met Oekraïne werkelijk enorm.

Bij die landen gaat het echt wel over respect, rechtvaardigheid, en burgerrechten, en zeker niet over geopolitieke positionering.
Dat is geen argument. De "neutrale" landen waren inderdaad al heel moeilijk om in "ons" kamp te krijgen. En vandaag geven we onze tegenstanders de middelen om die derde landen gratis op te pikken. Wat een succes zeg. En straks zit er misschien weer een autoritaire clown op de troon in de VS. Ben je dubbel gescheten. Geïsoleerd van heel de wereld, met een Rusland die niet zal afgeven in onze achtertuin en woedende moslims in onze voortuin.

VRT liveblog:

Israëlische minister van Inlichtingen: "Misschien moeten we de bevolking in Gaza vrijwillig buiten de Gazastrook onderbrengen?"

De Israëlische minister van Inlichtingen, Gila Gamliel, roept de internationale gemeenschap op om na te denken over de "vrijwillige verhuizing" van de bevolking in Gaza "naar een gebied buiten de Gazastrook, om humanitaire redenen". Ze stelt dit voor als alternatieve piste, "eerder dan geld vrij te maken voor de heropbouw van het huidige gebied binnen Israël." Dat zegt Gamliel in een artikel in The Jerusalem Post, een Israëlische krant. Ze is lid van de Likoed-partij van de Israëlische premier Netanyahu.
"We hebben al verschillende oplossingen uitgeprobeerd, en alles is gefaald, zegt ze daarover. "Dat zou een win-winsituatie zijn: voor de burgers van Gaza, die een beter leven willen, en voor Israël ook, na deze verschrikkelijke tragedie."

De volgende stap in de Israëlische strategie is gezet. Nu blijven zorgen dat de situatie voor de Palestijnen in Gaza onleefbaar is, en stilaan meer druk uitoefenen op 'de internationale gemeenschap'. Wanneer het subiet echt schrijnend wordt daar in zuid Gaza gaat Israël daarvoor waarschijnlijk nog de schuld bij de VN leggen ook.

Ook weer interessante woordkeuzes, bv. "vrijwillig" (want opgepast met dat vervelende humanitaire recht altijd), "een gebied buiten de Gazastrook" (zo, waar zou dat dan moeten zijn, goh, toch niet de Sinaï zeker?), een "win-win" situatie (lol).

Wat als er iemand zou suggereren dat de Israëlische bevolking "vrijwillig" verhuist om een "win-win" situatie te bekomen? Men mag het woord 'dekolonisatie' zelfs niet eens meer gebruiken... Colonization good, decolonization bad :sarcastic:

edit: @Sir.Killalot negeer die kerel toch gewoon, het is tijdverlies

Het hoofd van de Shin Bet waarschuwde enkele maanden geleden dat het beleid van Netanyahu in de West Bank een stijging in radicalisatie veroorzaakte bij de Palestijnse bevolking. Hij werd daarvoor aangevallen door MPs van Likud.

Shin Bet chief Ronen Bar warned Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu that Israeli Jewish terror “fans the flames” of Palestinian terror, according to a report by Israeli online outlet Ynet News.

Bar reportedly made the comments ahead of the weekend’s two shooting attacks, which left one Palestinian dead after an attack by armed settlers in the West Bank village of Burqa and one Israeli patrolman dead in Tel Aviv in what is a suspected terror attack.

En dan kan je je ook afvragen waarom de dorpjes rondom Gaza zo slecht beschermd waren, waarom het leger zo traag ter plekke was, waarom Netanyahu jarenlang Hamas heeft gesteund...lijken me nu toch allemaal geen zaken te zijn waarbij de veiligheid van het Israëlische volk voorop staat?

Lijkt me trouwens ook geen controversiële uitspraak? 80% van de Israëli's legt de verantwoordelijkheid voor het falen ook bij Netanyahu.

Zelfs nu kan je dezelfde claim maken; veel familieleden van gijzelaars zijn ook niet blij met de huidige aanpak van Netanyahu.

Zie niet goed in wat er zo Trumpiaans is aan mijn post.

Knap hoor Janus, is dat jouw manier van discussiëren? Out of the blue mensen beschuldigen dat ze Rusland steunen. Echt. Niveau.

En nog eens. Ben je het niet eens met Janus, dan ben je in de propagandaval van Rusland en China getrapt. Uiteraard.
Dat staat daar niet.

Ik heb geen hoge verwachtingen van onze politieke leiders, maar zo laag dat ik ze er zou van verdenken te geloven dat je met wat Israël nu doet Hamas gaat uitschakelen, neen, dat is er over.
Dat is jouw mening.
Ik vind dit bv. wel een realistisch doel, en vind dus onze politici helemaal niet naïef.
Dat dit zogezegd "totaal onrealistisch" is, terwijl ISIS en Al Quada verdwenen zijn (of we er in het Westen alleszins geen last meer van hebben, wat het doel was), vind ik een vreemde stelling.

Dat is geen argument. De "neutrale" landen waren inderdaad al heel moeilijk om in "ons" kamp te krijgen.
Dat is juist wel een argument aangezien jij zegt dat we 'hierdoor geïsoleerd zijn'.
Maar de isolatie Westen versus 'axis of evil' (zo noem ik ze) was er al vóór dit conflict.
Dit conflict verandert daar niets aan.
Jij zegt dat we er gingen oppikken, maar dat is dan ook maar een assumptie.

Want het conflict met Oekraïne is overduidelijk een schending van internationaal recht, met 2 soevereine landen, en een duidelijke agressor zonder dat er eerst een aanval was van het andere land.
Als je ze dan nog niet meekrijgt, dan betekent het dat er puur geopolitieke zaken spelen, en het niet gaat om mensenrechten. (allicht...)

met een Rusland die niet zal afgeven in onze achtertuin
De defensiebudgetten zullen inderdaad heel wat hoger moeten.

Europa denkt altijd 'contractje tekenen = zo, het staat vast, want het staat in het internationaal recht dat het moet nagekomen worden!".
Terwijl al 5000 jaar geldt: heb je geen tanks genoeg, dan ga je vroeg of laat gewoon rondgepusht worden. En als je niet meewerkt word je gewoon militair afgetroeft.

Waarom zit China een hallucinant aantal onderzeeërs te bouwen de laatste jaren?
Waarom is hun nucleair arsenaal aan het accelereren dat het geen naam heeft?

Dat is niet om braaf te keuvelen over mensenrechten of handel in Alibaba-prul hoor.

Dat beseffen onze politici trouwens ook.
Jammer genoeg pas recent.

Laatst bewerkt:
En dan kan je je ook afvragen waarom de dorpjes rondom Gaza zo slecht beschermd waren, waarom het leger zo traag ter plekke was, waarom Netanyahu jarenlang Hamas heeft gesteund...lijken me nu toch allemaal geen zaken te zijn waarbij de veiligheid van het Israëlische volk voorop staat?

Lijkt me trouwens ook geen controversiële uitspraak? 80% van de Israëli's legt de verantwoordelijkheid voor het falen ook bij Netanyahu.
Omdat je het linkte aan die burgerdoden bij de helicopteractie, lijkt het alsof je insinueert dat de veiligheid van de Israëlische burgers geen prioriteit is voor Netanyahu.

Uiteraard is Netanyahu mee schuldig aan het falen van het voorkomen en de trage reactie op 7 oktober.
Maar dat was niet omdat hij Israëlische burgers geen prioriteit vond, wel omdat ze dachten dat het voldoende beveiligd was.
Dat lijkt me vrij duidelijk, want het kost hem sowieso zijn positie als eerste minister. Het is niet dat hij deze situatie wilde.

En dat er extremistische Israëlis in de regering zitten, heb ik ook al dikwijls bevestigd.

(BBC)

IDF says hostages were taken to al-Shifa hospital

Daniel Hagari, the IDF spokesperson, shows reporters CCTV footage that he says is from al-Shifa on 7 October - when Hamas attacked Israel.
The IDF spokesperson says it shows two hostages kidnapped from Israel, one of whom is bleeding on his arm, being brought to the hospital.
"We don't know where these hostages are now," he says.
He also shows images he says show an IDF jeep taken from Israel at the hospital, as well as a white pick-up that he says was of the type used by Hamas commandos when they attacked Israel.
"By now the truth is clear - Hamas is waging terror fromhospitals," Hagari says.

Ben ik 'captain obvious' als ik zeg dat Hamas die gijzelaars misschien gewoon naar het ziekenhuis bracht omdat ze gewond waren?
Cru gezegd, maar aan een dode gijzelaar heb je niks.

Dat is jouw mening.
Ik vind dit bv. wel een realistisch doel, en vind dus onze politici helemaal niet naïef.
Dat dit zogezegd "totaal onrealistisch" is, terwijl ISIS en Al Quada verdwenen zijn (of we er in het Westen alleszins geen last meer van hebben, wat het doel was), vind ik een vreemde stelling.

Mijn kleine teen geeft al aan dat er, als Hamas werkelijk uitgeschakeld blijkt, dat er discussie zal starten 'dat dit eigenlijk niet zo is'.
Maar jouw mening is gestoeld op wat precies? Het conflict is al meer dan 100 jaar oud, en elke harde zet in het verleden - van welk kamp de zet ook komt - heeft het conflict gewoon bestendigd en de haat tussen beide kampen doen vergroten. Van waar komt in hemelsnaam toch dat idee dat het nu wel anders zal zijn? De Palestijnse kinderen die de vorige poging tot vernietiging van Hamas in 2014 hebben meegemaakt, zijn de Hamas-terroristen van vandaag. Waarom denk jij dat de Palestijnse kinderen van vandaag over 10 jaar niet meer gaan terugvechten of wraak willen nemen?

Bovendien, en dat is hier al gezegd geweest, zit het leiderschap van Hamas én de centen van Hamas niet in Gaza. Het enige wat in Gaza zit, zijn potentiële rekruten. En de IDF leidt voor hen de rekruteringscampagne.

Dat wij geen last hebben van ISIS of Al Quada is ook een onnozel statement. Enerzijds is Israël er vet mee dat wij er geen last meer van hebben, anderzijds weet jij ook goed genoeg dat de terreurdreiging niet gaat liggen omdat je 1 organisatie ten gronde hebt gericht. ISIS zelf is in het gat gesprongen dat Al Quada had achtergelaten. En we hebben nog maar net een terreuraanslag te verwerken had.

Benieuwd ook hoelang het zal duren, wanneer er letterlijk mensen 100meterslange tunnels binnenwandelen vanop het hospitaalterrein, dat er hier gezegd zal worden "dit valt niet te confirmeren".
"Misschien zijn het gewoon civiele tunnels".
Wat voor lulkoek is dit nu weer?

Dat is juist wel een argument aangezien jij zegt dat we 'hierdoor geïsoleerd zijn', maar de isolatie Westen versus 'axis of evil' (zo noem ik ze) was er al vóór dit conflict.
Dit conflict verandert daar niets aan.
Jij zegt dat we er gingen oppikken, maar dat is dan ook maar een assumptie.
Want het conflict met Oekraïne is overduidelijk een schending van internationaal recht, met 2 soevereine landen, en een duidelijke agressor zonder dat er eerst een aanval was van het andere land.
Als je ze dan nog niet meekrijgt, dan betekent het dat er puur geopolitieke zaken spelen, en het niet gaat om mensenrechten.
Het is naiëf om te geloven dat dit conflict en onze houding daarin geen enkele impact heeft op het internationale, diplomatieke toneel. En sowieso nogal een straf statement om te beweren dat dit "niets" verandert.

Het Westen wordt al heel lang verweten paternalistisch te zijn. Het wordt al heel lang verweten hypocriet te zijn, enkel te geven om mensenrechten als ze er profijt uit kunnen halen of als het om hun eigen mensen gaat. De woorden van Westerse leiders klinken na duizenden dode Palestijnse kinderen alleen nog maar holler.

Internationale diplomatiek is niet pure ratio. Dat is een weegschaal waar heel wat factoren meespelen, en waarbij geloofwaardigheid en emotie de schalen wel degelijk kunnen beïnvloeden.

De defensiebudgetten zullen inderdaad heel wat hoger moeten.
Dat beseffen onze politici trouwens ook.
Het gaat niet alleen om defensie. Europa is enorm afhankelijk van import, hoe meer we geïsoleerd staan, hoe groter de kost van en voor onze levensstijl.

En als de extreemrechtse en eurosceptische politici het straks misschien ook hier voor het zeggen hebben, staan we nog meer geïsoleerd. Joepie.

Tja. Het is wel de realiteit natuurlijk. De woede en verontwaardiging is al bij veel niet-moslims enorm groot binnen Europa, voor wie verwanten heeft in Gaza of zich verwant voelt aan/met de Palestijnen is dat logischerwijze nog een stukje groter. Vooral omdat bij velen het gevoel overheerst dat waren de Palestijnen overwegend christelijk, dat Israël al lang een halt was toegeroepen (enfin, dan hadden we allicht geen Israël in Palestina gehad in de eerste plaats).

Maar jouw mening is gestoeld op wat precies?
Net zoals de jouwe? Gestoeld op een subjectieve analyse van wat er gebeurt en de geopolitieke situatie van de laatste jaren.
Met blijkbaar een andere conclusie.

Tis te zeggen, ik geef het 50/50 of wat meer.
Jij schijnt het absoluut van de pot gerukt te vinden dat het mogelijk zou zijn om Hamas lam te leggen, dus tegen de 0%.

En ik geloof absoluut 0,0 dat dat deel van de wereld zit te wachten op meer moreel gezag van Europa of de USA, of dat dit EU/USA ook maar iets zou opleveren qua goodwill.
Ze krijgen er al genoeg kritiek op, ook van diezelfde mensen op het forum hier die nu zeggen dat ze moeten tussenkomen.

En als de extreemrechtse en eurosceptische politici het straks misschien ook hier voor het zeggen hebben, staan we nog meer geïsoleerd. Joepie.
We staan niet geïsoleerd. Het blijven herhalen, maakt het niet waar.

De US, de EU en zuid-oost Azie zijn net zeer goed samen aan het werken.
De banden met Japan, Zuid-Korea, en Fililpijnen zijn denk ik nooit beter geweest, omdat die ook beseffen dat China niet goedaardig is.

Het gevaar zit hem inderdaad in politici zoals Trump, Farage, eurosceptici, etc.
Niet toevallig degenen die gepropageerd worden door Rusland en China.

Omdat je het linkte aan die burgerdoden bij de helicopteractie, lijkt het alsof je insinueert dat de veiligheid van de Israëlische burgers geen prioriteit is voor Netanyahu.

Uiteraard is Netanyahu mee schuldig aan het falen van het voorkomen en de trage reactie op 7 oktober.
Maar dat was niet omdat hij Israëlische burgers geen prioriteit vond, wel omdat ze dachten dat het voldoende beveiligd was.
Dat lijkt me vrij duidelijk, want het kost hem sowieso zijn positie als eerste minister. Het is niet dat hij deze situatie wilde.
Wanneer je eigen veiligheidsdiensten waarschuwen dat de aggressieve kolonisatiepolitiek in de West Bank aanleiding zal geven tot meer terrorisme en je negeert dat advies, dan ben je meer bezig met expansie en minder met interne veiligheid ja.

Tja. Het is wel de realiteit natuurlijk. De woede en verontwaardiging is al bij veel niet-moslims enorm groot binnen Europa, voor wie verwanten heeft in Gaza of zich verwant voelt aan/met de Palestijnen is dat logischerwijze nog een stukje groter. Vooral omdat bij velen het gevoel overheerst dat waren de Palestijnen overwegend christelijk, dat Israël al lang een halt was toegeroepen (enfin, dan hadden we allicht geen Israël in Palestina gehad in de eerste plaats).

Dat is een stelling die natuurlijk ook volkomen negeert dat véél Israëli ook afkomstig zijn uit andere landen van het Midden-Oosten,

Zonder antisemitisme en jodenvervolging in Europa én het Midden-Oosten, was er wellicht ook geen nood geweest aan een "nieuw" Israël.

Maar keer de lens ook maar eens om: als de Israëli géén joden waren geweest, dan gaf een groot deel van de moslim-wereld werkelijk géén hol om de Palestijnen, net zoals ze nu weinig of niets geven om moslims die moslims doden in even grote aantallen in Jemen of Soedan (?).
Men wilt vooral Israël een halt toeroepen omdat ze joden zijn... traditioneel de slachtoffers van vervolging die nu keihard terug slaan.

Ondertussen valt het IDF ook andere ziekenhuizen aan blijkbaar (luchtaanval op Indonesisch ziekenhuis).
Is daar ook een Hamas hoofdkwartier toevallig? :frown:

De grens van het toelaatbare wordt beetje bij beetje verlegd door Israël.

Terug
Bovenaan