Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Laatste bericht voor deze dagen.

Om zwart op wit uw beschuldigingen van herhaalde leugens te ontkrachten, want dat gaat ver.

Met live communicatie van artsen zonder grenzen, zonder tussenpersoon.

.En deze leugen mag wel eens stoppen. Dit gaat niet meer over meningen, maar over leugens.

Uw bron is dat artsen zonder grenzen zegt 'alledgedly' & 'volgens hamas'. Dat is accuraat en neutraal iets vermelden.
Beweren dat posts genegeerd worden. Dezelfde leugen blijven verspreiden terwijl je het aankaarten hiervan zelf negeert, en dan nog durven spreken over het niveau? Chapeau.
Dit is artsen zonder grenzen, hun main twitter account, als reactie op de Hamas pr op 17 oktober.
Merk op dat ze die communicatie dus niet aangepast of verwijderd hebben, tot op vandaag.

1. Beschuldigen Israël, zonder twijfel.
Edit: laat dit maar weg, want anders wordt er weer over gediscussieerd en wordt nr 1 gewoon genegeerd. (2. De geciteerde arts liegt, er is nergens sprake van structurele schade in dat ziekenhuis of ingestorte daken. )

De verkeerd gelanceerde raket viel op de parking, waar burgers verzameld waren.

"We are horrified by the recent Israeli bombing of Ahli Arab Hospital in #Gaza City, which was treating patients and hosting displaced Gazans. Hundreds of people have reportedly been killed. This is a massacre. It is absolutely unacceptable..."

"We were operating in the hospital, there was a strong explosion, and the ceiling fell on the operating room. This is a massacre," says Dr Ghassan Abu Sittah, MSF doctor in Gaza..."

"Nothing justifies this shocking attack on a hospital and its many patients and health workers, as well as the people who sought shelter there. Hospitals are not a target. This bloodshed must stop. Enough is enough."

Laatst bewerkt:
2. De geciteerde arts liegt, er is nergens sprake van structurele schade in dat ziekenhuis of ingestorte daken.
De verkeerd gelanceerde raket viel op de parking, waar burgers verzameld waren.

"We were operating in the hospital, there was a strong explosion, and the ceiling fell on the operating room. This is a massacre," says Dr Ghassan Abu Sittah, MSF doctor in Gaza..."
Maar enfin. Je gaat vlakaf beweren dat die geciteerde arts liegt, want er is geen bewijs van structurele schade of ingestorte daken. Alleen staat er dan in het citaat dat je hier post van die arts helemaal geen bewering dat er structurele schade is of dat er daken ingestort zijn. Een vals plafond dat naar beneden komt, da's iets helemaal anders hé. En dat ligt ook wel ruim in de marge van plausibiliteit bij de explosie die daar heeft plaatsgevonden.

Kan zijn dat de man loog of overdreef, maar tenzij je over foto's beschikt van de operatiezaal waarover hij spreekt meteen na de ontploffing kan je onmogelijk met zo veel stelligheid oordelen dat de man loog.

Het is nu aan IDF om te bewijzen dat er een hoofdkwartier van Hamas zit onder het Al Shifaziekenhuis.

Wat het argument van "menselijk schild" betreft: is dat ooit anders geweest in een asymmetrische oorlogsvoering? Dit is geen oorlog tussen twee gelijke staande legers en statelijke actoren. Je kan van Hamas niet verwachten dat zij een "eerlijke" strijd aangaan met het IDF, want dan zijn ze bij voorbaat verloren.

Is een guerilla strijd ondenkbaar zonder dat je je hoofdkwartieren in ziekenhuizen of scholen vestigt?

Dat bewijs, als al sinds 2014 op Wikipedia geweten is dat daar Hamas-activiteit was, inclusief het (martelen (?))/doden van gewonden. Heeft Israël hier toch wel het voordeel van de twijfel.

Wat verwachten we hier eigenlijk van Israël? Ziekenhuizen volledig ongemoeid laten wanneer terroristen ze als uitvalsbasis gebruiken? Vorig conflict in Gaza heeft men dat gedaan, we weten intussen allemaal wie die wapenstilstand als eerste doorbroken heeft, maar hier is natuurlijk meer aandacht voor de reactie van Israël.

Eigenlijk kan je je ook de vraag stellen: in welke mate gebruikt een ziekenhuis zijn kelders dat het onmogelijk is om zelfs een vijandige mogendheid volledige toegang tot de kelder te geven?

En Israël zal al sowieso wel de nodige kennis over de lay-out van die kelder hebben, want dit ziekenhuis werd gebouwd door Israël voordat Hamas de controle kreeg over Gaza. Ik vraag me af hoeveel ziekenhuizen Hamas gebouwd heeft de laatste 18 jaar...

Interessant stuk van de ombudsman bij de VRT. Ingegeven door de stroom aan klachten die de VRT krijgt over haar berichtgeving.

Een interessant stukje daaruit;

Volgens de Code van de Raad voor de Journalistiek moeten journalisten waarheidsgetrouw berichten. Het publiek heeft het recht om de waarheid te kennen. Toch mag een journalist daarbij meer geven dan alleen feiten:

Art. 4. §2. In de berichtgeving maakt de journalist een duidelijk onderscheid tussen enerzijds feiten en anderzijds beweringen, veronderstellingen en opinies.

De redactie mag dus nieuws brengen waarvan ze niet honderd procent zeker is, maar moet dat dan ook goed aangeven. De Noorse arts Mads Gilbert is een relevante stem, maar hij had beter geduid kunnen worden.

Daar is het wat fout gelopen in de episode rond die Noorse dokter. De VRT had beter moeten duiden dat de man niet aanwezig is in Al-Shifa en dat zijn claim over Israëlische scherpschutters die op zorgpersoneel schieten dus twijfelachtig is.

Ondertussen begint de toon van Erdogan toch ook zorgwekkend te worden. Hamas afdoen als een politieke partij en eisen dat Israel aangeeft of ze kernbommen hebben of niet. In mijn ogen een vraag waar we ons toch vragen moeten stellen naar het waarom.

Ik vind dat eerlijk gezegd een véél te tamme terechtswijziging van die ombudspersonen aan hun reactie, dit gaat eerder richting een vrij zware fout.

Schreeuwen op de achtergrond die zogezegd vanuit dat ziekenhuis komen, terwijl het in werkelijkheid eerder theater is van een man met een toch bedenkelijke reputatie (communist, anti-NAVO). Dat zou men in een volgende aflevering van De Afspraak gewoon moeten rechtzetten, niet gewoon een artikel op hun site.

Ondertussen begint de toon van Erdogan toch ook zorgwekkend te worden. Hamas afdoen als een politieke partij en eisen dat Israel aangeeft of ze kernbommen hebben of niet. In mijn ogen een vraag waar we ons toch vragen moeten stellen naar het waarom.
Ja en vraag me ook af met welke intenties die dat ook zo openlijk en herhaaldelijk doet.

Toch wel interessant gezien de onvoorwaardelijke steun van de V.S. aan Israël. Politici en bevolking lijken niet op dezelfde golflengte te zitten.

Some 68% of respondents in the Reuters/Ipsos poll said they agreed with a statement that "Israel should call a ceasefire and try to negotiate."

About three-quarters of Democrats and half of Republicans in the poll supported the idea of a ceasefire, putting them at odds with Democratic President Joe Biden who has rebuffed calls from Arab leaders, including Palestinians, to pressure Israel into a ceasefire.
In a potentially worrisome sign for Israel, just 31% of poll respondents said they supported sending Israel weapons, while 43% opposed the idea. The rest said they were unsure. Support for sending Israel weapons was strongest among Republicans, while roughly half of Democrats were opposed.

Interessant stuk van de ombudsman bij de VRT. Ingegeven door de stroom aan klachten die de VRT krijgt over haar berichtgeving.

Een interessant stukje daaruit;

Daar is het wat fout gelopen in de episode rond die Noorse dokter. De VRT had beter moeten duiden dat de man niet aanwezig is in Al-Shifa en dat zijn claim over Israëlische scherpschutters die op zorgpersoneel schieten dus twijfelachtig is.

Ik heb dat stuk van die Noorse arts gezien op het Journaal (vorige week ergens denk ik) en ik stelde me daar ook ernstige vragen bij.
Ok, die man heeft vroeger lange tijd in Gaza gewerkt, maar die is daar nu niet ter plekke, en die vertelde dus ook gewoon wat hij had 'horen zeggen'. Om dat een platform te geven op nationale tv is gewoon erg twijfelachtig.

Een tijdje terug heeft een Israëlische minister terloops vermeld dat een nucleaire aanval op Gaza "een optie" was. Meerdere landen (bv. ook Rusland) hebben daarop gereageerd, onder andere omdat Israël officieel geen kernwapens bezit.

Israel maintains a policy of deliberate ambiguity, never officially denying nor admitting to having nuclear weapons, instead repeating over the years that "Israel will not be the first country to introduce nuclear weapons to the Middle East".[22][23][24] Israel has also declined to sign the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (NPT), despite international pressure to do so, saying that would be contrary to its national security interests.[25]

Ik vind het dus zeker niet vreemd dat andere landen duidelijkheid eisen op dat vlak.

Toch wel interessant gezien de onvoorwaardelijke steun van de V.S. aan Israël. Politici en bevolking lijken niet op dezelfde golflengte te zitten.

Was dit hier in Europa ook niet zo?

Ik heb dat stuk van die Noorse arts gezien op het Journaal (vorige week ergens denk ik) en ik stelde me daar ook ernstige vragen bij.
Ok, die man heeft vroeger lange tijd in Gaza gewerkt, maar die is daar nu niet ter plekke, en die vertelde dus ook gewoon wat hij had 'horen zeggen'. Om dat een platform te geven op nationale tv is gewoon erg twijfelachtig.

Een tijdje terug heeft een Israëlische minister terloops vermeld dat een nucleaire aanval op Gaza "een optie" was. Meerdere landen (bv. ook Rusland) hebben daarop gereageerd, onder andere omdat Israël officieel geen kernwapens bezit.

Ik vind het dus zeker niet vreemd dat andere landen duidelijkheid eisen op dat vlak.
Ik snap ook wel dat men daar duidelijkheid over wil maar dat kan gerust wanneer dit conflict wat minder in brand staat. Nu lijkt het eerder dat een land als Turkije zou willen iets doen maar wat laat afhangen of het land kernwapens heeft of niet. En eigenlijk vraag je zo'n dingen al zeker niet wanneer op je op datzelfde moment Hamas zit te verdedigen.

Ik snap ook wel dat men daar duidelijkheid over wil maar dat kan gerust wanneer dit conflict wat minder in brand staat. Nu lijkt het eerder dat een land als Turkije zou willen iets doen maar wat laat afhangen of het land kernwapens heeft of niet. En eigenlijk vraag je zo'n dingen al zeker niet wanneer op je op datzelfde moment Hamas zit te verdedigen.

Ik ben absoluut geen fan van Erdogan, maar hij gaat echt niks 'willen doen' hier, hoor, onafhankelijk van of Israël wel of geen kernwapens heeft. Akkoord dat de timing het zo doet lijken.

Maar de timing is gewoon classic Erdogan: hij weet hoe je een crisis kan gebruiken om jezelf te versterken. Recent nog bv. dat gedoe rond Zweedse toetreding tot de NAVO, wat Erdogan tegen hield om de Zweedse houding t.o.v. de PKK als pasmunt te gebruiken.

Op vlak van nucleaire wapens, in 2019:
Erdogan hinted that he wanted the same protection for Turkey as Israel.

“We have Israel nearby, as almost neighbors. They scare (other nations) by possessing these. No one can touch them.”
Gewoon om te illustreren dat het al langer in Erdogan zijn hoofd speelt, en hij eigenlijk zelf ook kernwapens wil.
Nogmaals, ik ben absoluut geen fan van de man (voor verschillende redenen), maar hij is heel uitgekiend als het gaat over het versterken van de macht van Turkije (of van zichzelf - wat 1 van de redenen is dat ik geen fan ben).

off-topic: ik heb onlangs Oppenheimer gezien - die film kan qua timing ook wel tellen, want de trend van kernwapens gaat duidelijk opnieuw de verkeerde richting uit

Ik ben absoluut geen fan van Erdogan, maar hij gaat echt niks 'willen doen' hier, hoor, onafhankelijk van of Israël wel of geen kernwapens heeft. Akkoord dat de timing het zo doet lijken.

Maar de timing is gewoon classic Erdogan: hij weet hoe je een crisis kan gebruiken om jezelf te versterken. Recent nog bv. dat gedoe rond Zweedse toetreding tot de NAVO, wat Erdogan tegen hield om de Zweedse houding t.o.v. de PKK als pasmunt te gebruiken.

Op vlak van nucleaire wapens, in 2019:

Gewoon om te illustreren dat het al langer in Erdogan zijn hoofd speelt, en hij eigenlijk zelf ook kernwapens wil.
Nogmaals, ik ben absoluut geen fan van de man (voor verschillende redenen), maar hij is heel uitgekiend als het gaat over het versterken van de macht van Turkije (of van zichzelf - wat 1 van de redenen is dat ik geen fan ben).

off-topic: ik heb onlangs Oppenheimer gezien - die film kan qua timing ook wel tellen, want de trend van kernwapens gaat duidelijk opnieuw de verkeerde richting uit
Op die manier klinkt het inderdaad al minder dreigend.

Op die manier klinkt het inderdaad al minder dreigend.

Ja, maar ik geef je zeker wel gelijk in de zin van dat ik dat soort uitspraken ook liever niet zou zien nu, op dit moment. (en eigenlijk op geen enkel moment als het gaat over kernwapens)

Met de steun van de VS aan Israël gaat Erdogan nooit militaire actie ondernemen - dan krijgen we misschien echt een wereldoorlog.
Maar ik heb hier al eens gepost dat ik me wel zorgen maken over de relaties tussen Turkije en de VS, onder meer in de NAVO. Turkije is een erg belangrijk NAVO lid, dus als de huidige situatie met Israël spanningen veroorzaakt met de VS dan kan dat nadelige gevolgen hebben voor de NAVO, en bij uitbreiding voor ons.

Hopelijk valt de schade mee...

Die dozen met daarop Engelstalige A4tjes gelabeld 'MEDICAL SUPPLIES'...hoeveel duidelijker kan iets een photo-op zijn?
Het komt inderdaad wat knullig over. Ik zag vandaag ook een Twitterpost over hoe het IDF in couveuzen voorziet voor Al Shifa. Queue een foto van een minivan waar een soldaat van het IDF 3 van die dingen in aan het laden is.

Doorklikken naar Al Jazeera Arabic en er speelt een video van in een ziekenhuis in Gaza waar 20 pasgeboren baby'tjes in twee bedjes samengepropt zitten. Eentje heeft een blauw oog ter grote van een tennisbal.

Het viel me op hoe verwijderd wij blijven in de westerse media. Meestal shots vanuit Sderot van explosies of rookwolken. Misschien een snelle clip van vluchtende mensen.

Ik heb gisteren een half uurtje naar Al Jazeera gekeken. Dat is een oneindige stroom aan beelden van bloed, wanhoop, en ongefilterd menselijk lijden. Journalisten die met een mix van verdriet en woede verslag staan te geven.

Al Jazeera bereikt meer dan een miljard kijkers wereldwijd over al haar platformen. Dit conflict gaat zo'n terminale gevolgen hebben voor de perceptie van de VS, Europa, en uiteraard Israël, in de rest van de wereld. We zitten echt op een eiland alleen in het Westen en onze leiders snappen het nog steeds niet.

Ik ben overigens ook echt verbaasd over het quasi totale gebrek aan informatie over het Al-Shifa ziekenhuis. Buiten "er zijn wat wapens gevonden" van de IDF, heb ik daar nu niets meer van gehoord. Wat is van die tunnels nu eigenlijk?

Ik ben overigens ook echt verbaasd over het quasi totale gebrek aan informatie over het Al-Shifa ziekenhuis. Buiten "er zijn wat wapens gevonden" van de IDF, heb ik daar nu niets meer van gehoord. Wat is van die tunnels nu eigenlijk?

Denk dat iedereen nog aan het afwachten is.

Lijkt me dat ze inderdaad nog niet veel gevonden hebben daar, anders zouden ze niet twijfelen om het te tonen.

Als ik juist ben controleert de IDF voorlopig enkel het radiologie gebouw en hebben ze daar maar zeer weinig gevonden.
Een 10-tal wapens en een laptop, maar geen tunnels.

Als ze de komende week niks vinden in de hoofdgebouwen, tja...

Al Jazeera bereikt meer dan een miljard kijkers wereldwijd over al haar platformen. Dit conflict gaat zo'n terminale gevolgen hebben voor de perceptie van de VS, Europa, en uiteraard Israël, in de rest van de wereld. We zitten echt op een eiland alleen in het Westen en onze leiders snappen het nog steeds niet.
Helemaal dit. Wij denken hier in Europa nog altijd dat onze mening iets betekent. Maar de rest van de wereld kotst er op, op ons. En niet eens onterecht. Walgelijk hypocriet is het Westen.

Terug
Bovenaan