Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Een nieuwe schending van het oorlogsrecht.

Een ambulance met rode kruis/halve maan gebruiken als cover voor gewapende activiteiten is inderdaad een schending van het oorlogsrecht.

Een ambulance met rode kruis/halve maan gebruiken als cover voor gewapende activiteiten is inderdaad een schending van het oorlogsrecht.
Wanneer hier cijfers van Palestijnse kant worden gedeeld dan mogen we die van sommigen niet geloven, want geen onpartijdig bron.
Maar wanneer Israël na een slachting het gekende excuus "Hamas, human shield, ...bla bla" gebruikt dan is er natuurlijk geen bewijs nodig.
En dan nog. Je moet de beelden eens zien (ik ga ze hier niet delen, want te gruwelijk) van uit elkaar gereten kinderen.

Weer een strak plan.
Israel wilt ongetrainde, ultra-orthodoxe, kolonisten bewapenen en de West-bank laten bewaken. Crimineel verleden is niet per se een probleem.

The IDF intends to recruit settlers who have not undergone military service and place them as regional defense militiamen in their area of residence.
The recruits are expected to undergo accelerated basic training for three weeks, after which they will be armed and stationed in the settlements.
Only ultra-Orthodox West Bank settlements are included in the list of localities that the candidates will secure. The settlements are Ibei Hanachal, Ma’ale Amos, Emmanuel, Beitar Ilit, Modi’in Ilit and Tel Zion.

A designated website states that candidacy will be evaluated according to “various criteria,” but does not specify what those criteria include. A person who called the army to inquire about the program was told that basic training would begin in two weeks and that he would receive the salary of a regular soldier, and after that the salary of a reservist.
He was also told that he would be able to fill the position in a community that was not his place of residence, but that the army would not provide him with lodging.
Another person who inquired about the program and told the military representative that he had been a hilltop youth, was asked if he had a criminal record. When he answered in the affirmative, he was told that in some cases the army would “overlook it if he was serious. It depends,”
Precies Wagner Israel edition.

Weer een strak plan.
Israel wilt ongetrainde, ultra-orthodoxe, kolonisten bewapenen en de West-bank laten bewaken. Crimineel verleden is niet per se een probleem.

The IDF intends to recruit settlers who have not undergone military service and place them as regional defense militiamen in their area of residence.
The recruits are expected to undergo accelerated basic training for three weeks, after which they will be armed and stationed in the settlements.
Only ultra-Orthodox West Bank settlements are included in the list of localities that the candidates will secure. The settlements are Ibei Hanachal, Ma’ale Amos, Emmanuel, Beitar Ilit, Modi’in Ilit and Tel Zion.

A designated website states that candidacy will be evaluated according to “various criteria,” but does not specify what those criteria include. A person who called the army to inquire about the program was told that basic training would begin in two weeks and that he would receive the salary of a regular soldier, and after that the salary of a reservist.
He was also told that he would be able to fill the position in a community that was not his place of residence, but that the army would not provide him with lodging.
Another person who inquired about the program and told the military representative that he had been a hilltop youth, was asked if he had a criminal record. When he answered in the affirmative, he was told that in some cases the army would “overlook it if he was serious. It depends,”
Ze kunnen daar ook gewoon ... wegtrekken?

Ik heb de ongecensureerde beelden gezien. De opengereten kinderen, mannen en vrouwen... ik vraag me af welke wapens ze aan het verstoppen waren.

Ondertussen werd het Franse instituut in Gaza en de nieuws organisatie Agence France-Presse getroffen door Israëlische luchtaanvallen.

Ook komt de vraag naar een Staakt-het-vuren van de topman van het WHO
WHO-topman Tedros Adhanom Ghebreyesus heeft op X, het voormalige Twitter, gereageerd op de aanvallen op enkele ziekenhuizen in Gaza. Hij zegt "volledig geschokt" te zijn en benadrukt dat gezondheidspersoneel en patiënten altijd moeten beschermd worden.
De Ethiopiër riep ook opnieuw op tot een staakt-het-vuren.
En kwam er een statement van verschillende organisaties (VN, WHO, Unicef) dat er dagelijks 420 kinderen worden vermoord of gewond door de aanvallen van Israël.
Het statement:

"Vanaf 3 november zijn er volgens gegevens van het Ministerie van Volksgezondheid 2.326 vrouwen en 3.760 kinderen gedood in de Gazastrook, wat neerkomt op 67% van alle slachtoffers, terwijl er nog eens duizenden gewond zijn geraakt. Dit betekent dat er elke dag 420 kinderen gedood of gewond worden, van wie sommigen nog maar een paar maanden oud zijn..."

"Er zijn naar schatting 50.000 zwangere vrouwen in Gaza, waarvan er elke dag meer dan 180 bevallen. Vijftien procent van hen zal waarschijnlijk zwangerschaps- of geboortegerelateerde complicaties krijgen en extra medische zorg nodig hebben..."

"Nu 14 ziekenhuizen en 45 centra voor eerstelijnsgezondheidszorg gesloten zijn, moeten sommige vrouwen bevallen in schuilplaatsen, in hun huizen, op straat tussen het puin of in overweldigde gezondheidszorgfaciliteiten, waar de sanitaire voorzieningen verslechteren en het risico op infecties en medische complicaties toeneemt..."

"Het leven van pasgeborenen hangt ook aan een zijden draadje. Als de ziekenhuizen zonder brandstof komen te zitten, wordt het leven van naar schatting 130 premature baby's die afhankelijk zijn van neonatale en intensieve zorg bedreigd, omdat couveuses en andere medische apparatuur dan niet meer werken."

Ik heb de indruk dat Israël maar wat met bommen gooit en als er dan al dan niet opzettelijk een bom op een ambulance of ziekenhuis valt, dan werd de ambulance of ziekenhuis gebruikt door Hamas (dat beweren ze). Israël kan natuurlijk zeggen wat ze willen, niemand die dat controleert. Israël erkent het Internationaal strafhof trouwens niet.

Momenteel is hetgeen wat Israël doet niet meer te verdedigen.
Maar ze zullen blijven doorgaan, de vraag is alleen tot wanneer. Ze nu nog een halt toeroepen gaat niet simpel zijn.

Het enige wat Israël tot nadenken kan stemmen is dat er elders in de wereld aanslagen op Joden zouden gebeuren denk ik.

Het feit dat het Westen hier niet openlijk op reageert is gewoon schrijnend en onaanvaardbaar. En zolang dat niet gebeurt, heeft Israël ook helemaal geen incentive om te stoppen.

Minstens 20 doden bij een bombardement op een VN school waar vluchtelingen schuilden.

The UN-run Osama Ben Zaid school, in the Saftawi neighbourhood of northern Gaza, had been hosting internally displaced Palestinians, who were hoping the school would be a refuge.

The Ministry of Health in Gaza said that at least 20 people have been killed in an Israeli attack on the school. Dozens of others have been injured.
Survivors have been rushed to the Indonesian Hospital in Gaza City.
Al Jazeera’s Anas al-Shareef is at the scene, where blood is splattered on the walls of the school. He says people had been sleeping when the attack took place.

“My family and our cousins were all sleeping and the next thing we know is a missile landing on us,” one man said to al-Shareef. “Look at them now. They’ve been destroyed [and left] in pieces, all of them.”

The gathered survivors condemned the attack and called on Arabs and Muslims to step in to stop Israeli attacks on Gaza, which show little sign of abating.

“Oh Arabs, we are Muslims, we believe in God… where are the two billion Muslims?” one survivor said. “Where’s the Arab pride and dignity, where is your blood? They’re even attacking schools. May God be with us.”

Duitse voetbalclub ontslaat Anwar El Gahzi na berichten op sociale media
Dus effectief ontslagen. Schandalig hoe men hier onze eigen waarden en normen zo verloochent. Vrijheid van meningsuiting is plots niets meer waard lijkt het wel.

Dan wordt er soms gezegd dat extremisme geïmporteerd wordt, mij lijkt het eerder dat het er al is. Wordt er kwaad en triestig van.

Dus effectief ontslagen. Schandalig hoe men hier onze eigen waarden en normen zo verloochent. Vrijheid van meningsuiting is plots niets meer waard lijkt het wel.

Dan wordt er soms gezegd dat extremisme geïmporteerd wordt, mij lijkt het eerder dat het er al is. Wordt er kwaad en triestig van.
Deborah Feldman, bekend van Unorthodox, beschreef de Duitse Judenfetish vorige week goed in De Standaard:

De Duitsers zijn zo bezorgd over hun geïnternaliseerde antisemitisme dat ze in overdrive gaan. Zo verzekeren ze zichzelf dat ze aan de goede kant staan en bewijzen ze, vooral ook voor zichzelf, dat ze komaf hebben gemaakt met hun verleden. De steun voor Israël is veel meer een stutting van de fragiele Duitse identiteit dan een politieke keuze. En dan krijg je een hysterische reactie zoals de annulering van een literaire prijs voor een Palestijnse schrijfster op de Frankfurter Buchmesse. Zo’n houding kan alleen maar leiden tot nog meer spanningen en grotere instabiliteit.’

‘Voor de Duitse samenleving is de Holocaust een fetisj geworden. Dat heeft internationale consequenties, want veel landen kijken naar de manier waarop Duitsland het Joodse thema behandelt, om die dan te kopiëren. Het beeld dat we hebben van de Joden wordt gevormd door de Holocaust, het beeld van Israël ook.’

‘De manier waarop de Duitse politici nu de kant van Israël kiezen, zal tot meer spanningen leiden. Het is een zeer primitieve reflex. Zodra de spots meer op Gaza gericht zullen zijn, zal de toon veranderen. De Duitse media zullen jammeren over de Palestijnse doden en ze zullen de discussie die erop zal volgen gebruiken om de druk te verlichten die ze mee hebben opgebouwd. Zowel de lippendienst die ze eerst aan Israël hebben bewezen als de discussie daarna heeft geen enkele politieke betekenis. Ze dienen alleen als ventiel voor de onderdrukte complexen in Duitsland en ze hebben geen direct verband met de Israëliërs of de Palestijnen, met de Joden of de moslims. Het is bijzonder frustrerend en triest, maar hoegenaamd niet verrassend.’

Gezegd door Israël natuurlijk.
Hier wat deze Noorse dokter, die er 16 jaar gewerkt heeft, daarop te zeggen heeft:

Mja, een noorse dokter die ook niet vies is van wat controverse, beschuldigd van dichte binden met Hamas leiders, lid van de communistische partij,... en de 9/11 aanval vond hij een ook een legitieme daad.
Dus ik denk dat ik toch eerder het IDF geloof in deze.

Ik ben blij dat men hier in België nog neutraal met dit conflict omgaat en men aandacht heeft voor het leed van de Palestijnen in plaats van openlijk de kant van Israël te kiezen.

Hoe naïef eigenlijk van mij dat ik zou denken dat 'never again' na de tweede wereldoorlog zou slaan op de manier van naar eender wie te kijken ipv enkel de joden.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de Duitse houding, hoewel ik de oorsprong goed begrijp, tegelijkertijd zeer hypocriet vind.

Heel, heel hypocriet van een Westerse club. Ik ben beschaamd en kwaad.

Mja, een noorse dokter die ook niet vies is van wat controverse, beschuldigd van dichte binden met Hamas leiders, lid van de communistische partij,... en de 9/11 aanval vond hij een ook een legitieme daad.
We moeten zeker geloof hechten aan de uitspraken van het IDF en de Israëlische overheid.

En de meer 'gematigde' stem in de Israëlische regering.

Laatst bewerkt:

Het interesseert me niet wat er wel of niet onder dat ziekenhuis zou liggen, en of er wel of niet Hamas strijders in ziekenwagens zitten.
Eerder op de dag had een woordvoerder van het Israëlische leger verklaard dat Hamas soms ziekenwagens gebruikt als transport voor terroristen. "We richten ons niet op ziekenhuizen als we weten dat er enkel burgers zijn", klonk het.
(vrt liveblog)

Dus dat wil zeggen: als er (volgens hun info) potentieel Hamas strijders aanwezig zijn, is het volgens hun logica perfect OK om alle nabije burgers te vermoorden als collateral damage.
Stel dat Hamas inderdaad burgers op die manier gebruikt als 'menselijk schild': akkoord, dat is verschrikkelijk. Maar het is nog altijd Israël die beslist om toch die menselijke schilden te bombarderen.

Dat is gewoonweg walgelijk. Als je die redenering volgt, kan je even goed een paar tactische atoombommen op Gaza droppen, want ja, heel Gaza is toch een groot 'menselijk schild' voor de ondergrondse tunnels van Hamas.

Ik denk dat we ondertussen toch wel kunnen stellen dat de reactie van Israël op de terreurdaad van 7 oktober buitenproportioneel is. Hun 'morele superioriteit' (wat hier al ter sprake is gekomen) zijn ze stilaan kwijtgespeeld hoor.

Het interesseert me niet wat er wel of niet onder dat ziekenhuis zou liggen, en of er wel of niet Hamas strijders in ziekenwagens zitten.

(vrt liveblog)

Dus dat wil zeggen: als er (volgens hun info) potentieel Hamas strijders aanwezig zijn, is het volgens hun logica perfect OK om alle nabije burgers te vermoorden als collateral damage.
Stel dat Hamas inderdaad burgers op die manier gebruikt als 'menselijk schild': akkoord, dat is verschrikkelijk. Maar het is nog altijd Israël die beslist om toch die menselijke schilden te bombarderen.

Dat is gewoonweg walgelijk. Als je die redenering volgt, kan je even goed een paar tactische atoombommen op Gaza droppen, want ja, heel Gaza is toch een groot 'menselijk schild' voor de ondergrondse tunnels van Hamas.

Ik denk dat we ondertussen toch wel kunnen stellen dat de reactie van Israël op de terreurdaad van 7 oktober buitenproportioneel is. Hun 'morele superioriteit' (wat hier al ter sprake is gekomen) zijn ze stilaan kwijtgespeeld hoor.

Ik vind niet dat je die conclusie direct uit die quote kan trekken. Ik heb geen link om verdere context te bestuderen maar in die quote lees ik niet potentieel aanwezig. Ik lees dat men niet schiet als er enkel burgers zijn. Een andere interpretatie kan zijn dat men enkel schiet als er strijders aanwezig zijn, bijvoorbeeld.

Proportionaliteit even buiten beschouwing gelaten vind ik dat vraagstuk op zich wel een debat waard. Hoe bestrijdt het IDF dan best Hamas wanneer de groep endemisch is In Gaza. Vanaf wanneer kan er wel of niet geschoten worden.

De verantwoordelijkheid wordt steevaat bij Israël gelegd omdat zij de trekker overhalen. Waarom geen tactisch nucleair wapen. Een boutade om je punt kracht bij te zetten over ethiek in dit conflict. Maar je kan zoiets ook omdraaien. Een theoretische uitval van Hamas met een karavaan van burgers als menselijke schilden. Ongehinderd laten doorstoten tot in Jerusalem?

Ethiesche oorlogsvoering en proportionaliteit gaan hand in hand. Bij dat laatste is alle reden zoek bij Israël. Maar het eerste is voor mij een grijzer verhaal, momenteel. oor mij persoonlijk hangt een en ander af van wat er zich effectief in dat ziekenhuis afspeelt.

Terug
Bovenaan