Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Niemand hoeft vrede te sluiten met Hamas, gezien dat een terroristische organisatie is. Merendeel van de toekijkers ijvert ook niet voor vrede tussen Hamas en Israel. Wel voor vrede en samenwerking tussen Israel en Palestina. Misschien als Israel eens acties onderneemt om toenadering te zoeken en de hand uit te reiken, ipv al die bombardementen, sancties, blokkades, onteigeningen, moorden, etc, dat Hamas een veel kleinere voedingsbodem heeft?

Maar goed, dat zal wel te soft zijn.
Er was toenadering in de jaren '90, maar er bleven terreuraanvallen komen op Israëli's dus in dit geval zullen de Palestijnen er toch voor moeten zorgen dat dit niet meer wordt herhaald, indien het tot een toenadering komt. Het helpt ook niet dat Hamas door Israël in de jaren '80 al werd aangemoedigd door Israël als tegengewicht voor Fatah/PLO.

Laatst bewerkt:
Het is een beetje zoals een kind dat misbruikt is, dat zelf kindmisbruiker word.

Dingen als dit vind ik ook best verkeerd.
Tijd dat die duitsers het laten varen.
Door zo onvoorwaardelijke steun te geven lijken ze in mijn ogen net het tegenovergestelde te bereiken.

Ik merk toch veel artikels op hln die telkens terug gaan over de aanslag van 7 oktober. En minder over het leed in gaza.
Natuurlijk zijn beiden gebeurtenissen zeer erg, en kan dit ook zijn omdat het moeilijk verslag uitbrengen is vanuit Gaza.

Het is moeilijk een neutrale mening te behouden voor mij

Hier is zijn IG post
Screenshot-2023-11-03-at-11-11-41.png

Als zijn club of andere mensen in Duitsland daar een probleem mee hebben, dan is het toch vooral hun probleem lijkt me.
Misschien moeten die zelf het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens nog eens nalezen.

Op Youtube staat ondertussen een tweede interview tussen Piers Morgan en Bassem Youssef. Zeker aan te raden en toont(voor mij persoonlijk) goed de dualiteit in wat er gaande is in het conflict. Je ziet duidelijk dezelfde tweestrijd zoals hier op het forum + dat niemand nog echt een oplossing heeft. Laat ons hopen dat die er ooit wel komt.

Er was toenadering in de jaren '90, maar er bleven terreuraanvallen komen op Israëli's dus in dit geval zullen de Palestijnen er toch voor moeten zorgen dat dit niet meer wordt herhaald, indien het tot een toenadering komt. Het helpt ook niet dat Hamas door Israël in de jaren '80 al werd aangemoedigd door Israël als tegengewicht voor Fatah/PLO.

Je zegt het zelf, Israel heeft Hamas aangespoord en gesponsord en gaan dan achteraf als de dolle hond hun in de hand bijt, anderen daarvoor straffen. Dat is toch de tegenovergestelde wereld.
Sowieso beetje overdreven (rode lijn?) om een ganse natie te gaan straffen voor die individuele terreuraanvallen. Zelfs een supergesofisticeerde geheime dienst als die van Israel kan de aanvallen niet voorkomen en stoppen, maar de Palestijnen die op alle vlakken compleet afgesloten en ondermijnd worden, moeten dat op een of andere manier wel kunnen?

Je zegt het zelf, Israel heeft Hamas aangespoord en gesponsord en gaan dan achteraf als de dolle hond hun in de hand bijt, anderen daarvoor straffen. Dat is toch de tegenovergestelde wereld.
Sowieso beetje overdreven (rode lijn?) om een ganse natie te gaan straffen voor die individuele terreuraanvallen. Zelfs een supergesofisticeerde geheime dienst als die van Israel kan de aanvallen niet voorkomen en stoppen, maar de Palestijnen die op alle vlakken compleet afgesloten en ondermijnd worden, moeten dat op een of andere manier wel kunnen?
Je kan het in dit geval ook moeilijk een individuele terreuraanval noemen, Hamas is niet zomaar een terroristische groepering in de Gazastrook, het zijn de machtshebbers, je kan die moeilijk uitschakelen zonder een oorlog te starten.

Dat iedereen in de brokken deelt is helaas wat elke oorlog met zich meebrengt natuurlijk, verre van iedereen in een land draagt een verantwoordelijkheid voor een conflict maar toch deelt iedereen in de brokken. Onze sancties naar Rusland toe bvb, van een heel andere orde natuurlijk, treffen ook Russen die er niks mee te maken hebben. Die worden mee "gestraft" voor daden van hun regime waar ze al dan niet achter staan. Da's fundamenteel onrechtvaardig maar ook moeilijk te vermijden.

Waarmee ik niets wil zeggen over de rechtvaardigheid van wat er nu gebeurt, maar dat een volledige natie "gestraft" word voor de daden van het regime is iets waar je hier hoe dan ook niet onderuit ging kunnen.

Ondertussen zijn er twee Amerikaans vliegdekschepen gestationeerd naast Israel.
Iets wat zeer risicovol is aangezien Israel met één welgemikte raketaanval zo'n vliegdekschip kan doen zinken!

Typo? Of waarom denk je dat Israël hun eigen doodvonnis zou tekenen op deze manier?
Misschien doelt hij op het feit dat Israel de laatste tijd niet altijd even nauwkeurig is met haar bombardementen?
Nee hoor, het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Israël Amerikaanse schepen aanvalt met jets en torpedo's met tientallen doden en honderden gewonden tot gevolg.

Nee hoor, het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat Israël Amerikaanse schepen aanvalt met jets en torpedo's met tientallen doden en honderden gewonden tot gevolg.

De kans dat dat nu zou gebeuren is quasi nihil, en als het toch gebeurt steek je het gewoon op Hamas.
Erg risicovol is het op die manier niet. Op een andere manier wel, als een andere partij zich zou ermee gaan moeien. We mogen voorlopig content zijn dat bv. Iran geen zin heeft in een rechtstreekse confrontatie met de VS.

Onrechtstreeks wel natuurlijk (Hezbollah) - daar is het ook even 'uitkijken' naar de toespraak van de leider van die groepering subiet

De kans dat dat nu zou gebeuren is quasi nihil, en als het toch gebeurt steek je het gewoon op Hamas.
Erg risicovol is het op die manier niet. Op een andere manier wel, als een andere partij zich zou ermee gaan moeien. We mogen voorlopig content zijn dat bv. Iran geen zin heeft in een rechtstreekse confrontatie met de VS.

Onrechtstreeks wel natuurlijk (Hezbollah) - daar is het ook even 'uitkijken' naar de toespraak van de leider van die groepering subiet
Die leider zijn uitspraken zijn toch wel van de jaren stilletjes wtf, niet Moeilijk dat die landen nooit vooruit kunnen gaan met zo een leider.

Habeck vermeld hier zeer expliciet de historische verantwoordelijkheid die Duitsland torst ivm Israël. Voor de rest zet hij qua context de puntjes nog eens op de i, moreel gezien zitten Hamas en Israel niet op hetzelfde niveau.

Uitstekende speech, al vind ik dat hij zelf ook nog wat dingen verwart.

Bv. als je Hamas "vrijheidsstrijders" noemt, dan berust dat (voor mij toch) op de geschiedenis. Dat is gewoon begonnen als een groep vrijheidsstrijders (en dat mag je toch benoemen), maar is geëvolueerd naar een groep terroristen. Doet me opnieuw denken aan Ierland (IRA, Sinn Fei...) trouwens.

Ik begrijp de historische verantwoordelijkheid wel, maar dat is een verantwoordelijkheid naar joden toe. Dat lijkt me toch niet helemaal hetzelfde als een verantwoordelijkheid naar Israël toe. Want je kan je ook de vraag stellen of een onvoorwaardelijke steun aan Israël wel bevorderlijk is voor de bescherming van joden (o.a. in Duitsland), gezien het verloop van het conflict.

Maar bon, al bij al dus een sterke speech en begrijpelijke standpunten.

edit: aangezien de kritiek op de huidige aanpak alsook op de situatie in West Bank is die steun natuurlijk ook niet meer zo 'onvoorwaardelijk' als men eerst zei

Laatst bewerkt:
Habeck gaat daar wel zeer makkelijk voorbij aan de Abraham akkoorden, waarvan het me ook niet zou verbazen dat die hebben bijgedragen tot de aanval van Hamas op Israël. Want hoewel je de normalisatie van relaties tussen Israël en andere Arabische landen kan toejuichen, werden de Palestijnen hierbij wel volledig schaakmat gezet en genegeerd. Het voornaamste effect was eigenlijk de normalisatie van de Israëlische occupatie en het verder afstand nemen van een two-states solution.

Israël creëert hier gewoon problemen voor zichzelf en de Joodse bevolking wereldwijd voor de komende 30 jaar. Wat een degoutante aanpak is dit zeg, niet te vatten.

Israël laat Palestijnse gijzelaars vrij en deporteert ze terug naar het concentratiekamp.
Sorry, ik bedoel: Israël stuurt Palestijnse arbeiders terug naar Gazastrook.

VRT

BBC

Nog eens een bevestiging dat we van Israël helemaal niks mogen verwachten op vlak van het opvangen of helpen van Palestijnse burgers. In tegendeel, ze willen van alle Palestijnen afgeraken, ofwel door ze de dood in te jagen in Gaza, ofwel door ze de Sinaï woestijn in te jagen.
Nee nee! Hoe durf je? Geen if's, but's of whatabout'isms hier! Eigen schuld, dikke bult! Ze hadden maar een spokesperson moeten hebben.
Ofzoiets.

Dat mensen nog steeds werkelijk geloven dat dit om Hamas draait... What a joke.

And the world keeps on watching...

Weer een strak plan.
Israel wilt ongetrainde, ultra-orthodoxe, kolonisten bewapenen en de West-bank laten bewaken. Crimineel verleden is niet per se een probleem.

The IDF intends to recruit settlers who have not undergone military service and place them as regional defense militiamen in their area of residence.
The recruits are expected to undergo accelerated basic training for three weeks, after which they will be armed and stationed in the settlements.
Only ultra-Orthodox West Bank settlements are included in the list of localities that the candidates will secure. The settlements are Ibei Hanachal, Ma’ale Amos, Emmanuel, Beitar Ilit, Modi’in Ilit and Tel Zion.

A designated website states that candidacy will be evaluated according to “various criteria,” but does not specify what those criteria include. A person who called the army to inquire about the program was told that basic training would begin in two weeks and that he would receive the salary of a regular soldier, and after that the salary of a reservist.
He was also told that he would be able to fill the position in a community that was not his place of residence, but that the army would not provide him with lodging.
Another person who inquired about the program and told the military representative that he had been a hilltop youth, was asked if he had a criminal record. When he answered in the affirmative, he was told that in some cases the army would “overlook it if he was serious. It depends,”

Terug
Bovenaan