Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Saudi Arabie is toch een eigen soevereine staat ontstaan na WO 1, ondanks het VK dat beide lokale partijen steunde tijdens WO 1? Men heeft Ibn Saud geen strobreed in de weg gelegd in zijn unificatieoorlogen.
Maar ze waren een veel groter gebied beloofd geweest, ook Syrië, Jordanië, Libanon en Palestina zouden deel uitmaken van een groot Arabisch rijk als ze in opstand zouden komen tegen de Ottomanen. Maar de geschiedenis is inderdaad wel wat complexer dan gewoon het Westen die kolonisatoren waren en dan slechte grenzen getrokken hebben, ook aan Arabische zijde ging het om militaire strijd tussen facties die het machtsvacuüm opvulden van het wegvallen het Ottomaans rijk. Uiteindelijk hebben ze nog een 40 jaar langer moeten wachten tegen dat ze onafhankelijkheid "gekregen" hebben en dan ook maar over pakweg 98% van het gebied, want Israëlisch grondgebied ging niet naar hen.

een woordje uitleg, a.u.b.: ik heb geen X en zie dus niks als ik op die link klik.
Dit is wat er stond, wat je gezien zou hebben.
Screenshot-20231102-213051.jpg

Stelling : in less than a month (25 days), more civilians died in Gaza as a result of Israeli actions than at the hands of the large-scale Russian aggression against Ukraine.

Dan toont ie een grafiek waar 9614 Oekraïners gestorven zijn tegenover 8796 Palestijnen.
Waar dan één kant cijfers zijn van de UN die zeer strikte verificatie voor ieder overlijden eisen, en de andere kant geen bron vermeld (dus waarschijnlijk recht v. Hamas komen)

Zolang het maar in het narratief past en in het oog springt is het goed zeker? 🤷‍♂️

Zolang Israël geen onafhankelijke organisaties toelaat, heb je uiteraard het recht om hen niet te geloven.

“The numbers may not be perfectly accurate on a minute-to-minute basis,” said Michael Ryan, of the World Health Organization’s Health Emergencies Program. “But they largely reflect the level of death and injury.”

In previous wars, the ministry's counts have held up to U.N. scrutiny, independent investigations and even Israel's tallies.

Laatst bewerkt:
Zolang Israël geen onafhankelijke organisaties toelaat, heb je uiteraard het recht om hen niet te geloven.

Ik zie meteen twee problemen;

1. Het aantal doden geverifieerd door OHCHR in Oekraïne is ook maar dat. Het aantal doden dat zij geteld hebben. Dat is iets helemaal anders als het aantal effectieve doden.

2. De cijfers uit Gaza zijn op z'n minst dubieus. Het ministerie werkt onder onmogelijke omstandigheden. Er gebeuren fouten. Het aantal gerapporteerde doden in Al Shifa bijvoorbeeld bleek al snel een onmogelijkheid. Dat doet niet af aan het menselijk lijden, noch aan de enormiteit van het aantal effectieve doden.

Om dan die twee dingen in een grafiek te gieten en daaruit een conclusie te trekken. Ja. Wat is de bedoeling dan echt? Waar is het sterretje met kleine lettertjes dan hier een onbekende foutenmarge op zit.

Het is voor mij wel duidelijk te doen om het creëren van een zekere shock value in die twitter link. Ik zie meteen twee problemen

1. Het aantal doden geverifieerd door OHCHR in Oekraïne is ook maar dat. Het aantal doden dat zij geteld hebben. Dat is iets helemaal anders als het aantal effectieve doden.

2. De cijfers uit Gaza zijn op z'n minst dubieus. Het ministerie werkt onder onmogelijke omstandigheden. Er gebeuren fouten. Het aantal gerapporteerde doden in Al Shifa bijvoorbeeld bleek al snel een onmogelijkheid. Dat doet niet af aan het menselijk lijden, noch aan de enormiteit van het aantal effectieve doden.

Om dan die twee dingen in een grafiek te gieten en daaruit een conclusie te trekken. Ja. Wat is de bedoeling dan echt? Waar is het sterretje met kleine lettertjes dan hier een onbekende foutenmarge op zit.
Uiteraard is het de bedoeling om te shockeren, want ik vind het shockerend hoe er met 2 maten en 2 gewichten naar beide conflicten gekeken wordt.
Volgens de cijfers doodt Israël 150x keer zo veel kinderen per dag als Rusland. Je mag er een foutenmarge op plakken die je wilt. Het blijft waanzinnig.

Het kan dus zijn dat die cijfers niet voor 100% kloppen. Zolang Israël geen onafhankelijke waarnemers toelaat, gaan we het niet weten. Maar ik denk dat ze er niet ver vandaan gaan liggen als je de verwoesting bekijkt. Bovendien liggen er nog een heleboel mensen onder het puin of (zwaar)gewond in ziekenhuizen die steeds minder kunnen functioneren.

Laatst bewerkt:
Uiteraard is het de bedoeling om te shockeren, want ik vind het shockerend hoe er met 2 maten en 2 gewichten naar beide conflicten gekeken wordt.
Volgens de cijfers doodt Israël 150x keer zo veel kinderen per dag als Rusland. Je mag er een foutenmarge op plakken die je wilt. Het blijft waanzinnig.

Het kan dus zijn dat die cijfers niet voor 100% kloppen. Zolang Israël geen onafhankelijke waarnemers toelaat, gaan we het niet weten. Maar ik denk dat ze er niet ver vandaan gaan liggen als je de verwoesting bekijkt. Bovendien liggen er nog een heleboel mensen onder het puin of (zwaar)gewond in ziekenhuizen die steeds minder kunnen functioneren.
Jij sleept er met die tweet Rusland bij, niemand anders.
En zoals je hier de laatste 2200+ posts gelezen hebt vinden de meeste mensen dit even erg. Er zijn maar enkelen die burgerdoden goedpraten, zowel in deze oorlog als in Oekraïne.
En aangezien je het 2 posts op rij herhaalt.. hetzelfde geldt voor Rusland, zolang zij geen onafhankelijke waarnemers toelaten weet niemand hoeveel burgerdoden er daar vallen.

Ik stoor me aan het klagen over 2 maten en gewichten terwijl je zelf heel selectief bent in je verontwaardiging.
Hoe kwaad was je toen Assad en Poetin het Yarmouk Palestijnse vluchtelingenkamp met de grond gelijkmaakten?
Of toen Iran eerder dit jaar 5000 van hun eigen burgers vermoordde, of over Pakistan dat op dit eigenste moment de kampen bulldozert waar 1.7miljoen Afghaanse vluchtelingen verblijven en ze terug de grens over jaagt.
enz enz enz.

Is de situatie in Gaza niet erg genoeg om verontwaardigd te zijn zonder al quds news of verdraaide cijfers te gebruiken?
Rage farming gaat de kwestie echt niet oplossen, eerder omgekeerd.

Laatst bewerkt:
Jij sleept er met die tweet Rusland bij, niemand anders.
En zoals je hier de laatste 2200+ posts gelezen hebt vinden de meeste mensen dit even erg. Er zijn maar enkelen die burgerdoden goedpraten, zowel in deze oorlog als in Oekraïne.
En aangezien je het 2 posts op rij herhaalt.. hetzelfde geldt voor Rusland, zolang zij geen onafhankelijke waarnemers toelaten weet niemand hoeveel burgerdoden er daar vallen.

Ik stoor me aan het klagen over 2 maten en gewichten terwijl je zelf heel selectief bent in je verontwaardiging.
Hoe kwaad was je toen Assad en Poetin het Yarmouk Palestijnse vluchtelingenkamp met de grond gelijkmaakten?
Of toen Iran eerder dit jaar 5000 van hun eigen burgers vermoordde, of over Pakistan dat op dit eigenste moment de kampen bulldozert waar 1.7miljoen Afghaanse vluchtelingen verblijven en ze terug de grens over jaagt.
enz enz enz.

Is de situatie in Gaza niet erg genoeg om verontwaardigd te zijn zonder al quds news of verdraaide cijfers te gebruiken?
Rage farming gaat de kwestie echt niet oplossen, eerder omgekeerd.
Uiteraard zijn hun daden verwerpelijk (om het zacht uit te drukken). Maar daar zijn geen 2 maten en 2 gewichten. Assad en Iran beschouwen we als de Axis of evil en sanctioneren we zelfs. Israël daarentegen heeft een carte blanche gekregen. En daar gaat mijn verontwaardiging over. Toen Rusland Oekraïne binnenviel dan stond het Westen op zijn achterste poten wanneer een land niet mee wou doen met de sancties. Nu wordt er zelfs niet gesproken over sancties. Integendeel, een staakt het vuren wordt zelfs met een veto geblokkeerd door degenen die zich als de verdedigers van de mensenrechten op deze aardbol voordoen.

Je mag de cijfers in twijfel trekken hoeveel je wilt. De waarheid zal naar boven komen (en de finale cijfers zullen de huidige cijfers sterk overtreffen) en het Westen zal voor decennia lang gezichtsverlies lijden als we niet snel iets ondernemen (wat we uiteraard niet gaan doen, want Israël is ons bondgenoot en een Palestijns leven is niet zo veel waard blijkbaar).

Uiteraard zijn hun daden verwerpelijk (om het zacht uit te drukken). Maar daar zijn geen 2 maten en 2 gewichten. Assad en Iran beschouwen we als de Axis of evil en sanctioneren we zelfs. Israël daarentegen heeft een carte blanche gekregen. En daar gaat mijn verontwaardiging over. Toen Rusland Oekraïne binnenviel dan stond het Westen op zijn achterste poten wanneer een land niet mee wou doen met de sancties. Nu wordt er zelfs niet gesproken over sancties. Integendeel, een staakt het vuren wordt zelfs met een veto geblokkeerd door degenen die zich als de verdedigers van de mensenrechten op deze aardbol voordoen.

Je mag de cijfers in twijfel trekken hoeveel je wilt. De waarheid zal naar boven komen (en de finale cijfers zullen de huidige cijfers sterk overtreffen) en het Westen zal voor decennia lang gezichtsverlies lijden als we niet snel iets ondernemen (wat we uiteraard niet gaan doen, want Israël is ons bondgenoot en een Palestijns leven is niet zo veel waard blijkbaar).
De context is ook echt wel anders, had het conflict in Oekraïne gestart met Oekraïne die Rusland aanviel en duizend Russische burgers vermoordde zou zowel de steun voor Oekraïne als de sancties tegen Rusland niet bestaan hebben of er toch heel anders hebben uitgezien.

En omgekeerd, had Israël dit soort aanval uit het niets gelanceerd tegen de Gazastrook was de reactie van de wereld ook heel anders geweest.

Je kan vinden dat dat geen geldig excuus vinden en da's een faire mening maar die context negeren is de waarheid wel wat geweld aandoen.

Toen Rusland Oekraïne binnenviel dan stond het Westen op zijn achterste poten wanneer een land niet mee wou doen met de sancties. Nu wordt er zelfs niet gesproken over sancties.
Als je per se de vergelijking met Rusland wilt doordrukken dan zou ik het eerder met Tsjetsjenië vergelijken.
Daar is Rusland na een aantal terroristische aanslagen binnengevallen en barbaars tewerk gegaan, hebben ze Grozny met de grond gelijkgemaakt en zijn er geen sancties uitgesproken.

Dans je bewust rond mijn posts heen of ben je zo verblind door haat dat je het niet beseft?
Ik trek niet in twijfel dat er ~8-10k doden zijn. Ik kaart aan dat die tweet beweert dat 8796 doden meer is als 9614 en daarbovenop bewust 2 verschillende datapunten gebruikt.
Je voegt veel meer toe als je een rapport van de VN,HRW, het rode kruis,... linkt en daar wat uitleg en u mening bijgeeft.

Het is idd. een zeer spijtige zaak voor de Palestijnen dat ze hier gewoon als een pion gebruikt worden en niemand van de spelers om hen geeft.
Israël haat ze, Hamas offert ze met plezier op als martelaars, de Arabische landen willen ze niet, als Syrië een PL vluchtelingenkamp reduceert van 110.000 mensen tot 200 kijkt niemand op en 'wij' geven er in het algemeen ook niet om...

Dans je bewust rond mijn posts heen of ben je zo verblind door haat dat je het niet beseft?
Ik trek niet in twijfel dat er ~8-10k doden zijn. Ik kaart aan dat die tweet beweert dat 8796 doden meer is als 9614 en daarbovenop bewust 2 verschillende datapunten gebruikt.
Je voegt veel meer toe als je een rapport van de VN,HRW, het rode kruis,... linkt en daar wat uitleg en u mening bijgeeft.

Het is idd. een zeer spijtige zaak voor de Palestijnen dat ze hier gewoon als een pion gebruikt worden en niemand van de spelers om hen geeft.
Israël haat ze, Hamas offert ze met plezier op als martelaars, de Arabische landen willen ze niet, als Syrië een PL vluchtelingenkamp reduceert van 110.000 mensen tot 200 kijkt niemand op en 'wij' geven er in het algemeen ook niet om...

Eerst waren het "verdraaide cijfers" en nu trek je ze niet in twijfel?
Of 8796 nu net minder is dan in Oekraïne of niet (hij zal die van de kinderen erbij
tellen en de grafiek waarschijnlijk slecht interpreteren) wat maakt het uit? Ga je daar op blijven neuten? Moet ik terugkomen wanneer we er net boven zijn? Het punt is dat er per dag een pak meer burgerslachtoffers gedood worden dan in dat andere conflict dat nu actueel is.

En "verblind door haat"... op die manier reageer ik niet meer op je posts hoor.

Israël laat Palestijnse gijzelaars vrij en deporteert ze terug naar het concentratiekamp.
Sorry, ik bedoel: Israël stuurt Palestijnse arbeiders terug naar Gazastrook.

VRT

Israël wil Palestijnse arbeiders terug naar Gazastrook sturen​

Voor de terreuraanval van de extremistische Palestijnse beweging Hamas in Israël op 7 oktober konden duizenden Palestijnen met een vergunning Israël binnen om er te werken, voornamelijk in de landbouw of de bouwsector. Maar volgens waarnemers zou een aantal arbeiders informatie hebben verstrekt aan Hamas die de terreurorganisatie zou hebben geholpen om Israël op 7 oktober binnen te vallen.
Vele Palestijnse arbeiders - volgens media honderden of zelfs enkele duizenden mensen - zitten sinds het uitbreken van de oorlog in de nasleep van de aanval van 7 oktober vast in Israël of op de bezette Westelijke Jordaanoever. Er worden ook mensen vastgehouden op een legerbasis. De noodregering van premier Netanyahu wil nu alle Palestijnse arbeiders uit Gaza terugsturen naar het gebied.
BBC

Gazan workers returned to the Strip by Israel - reports​

There are reports that thousands of cross-border Gazanworkers and labourers in Israel and the West Bank have been sent back to Gaza.
As we reported earlier, the Israeli government announced that there would be no more Palestinian workers from Gaza.
Thousands of Gazans received permits from Israeli authorities to work outside the area before the deadly Hamas attacks on 7 October.
Witnesses told Reuters on Friday that some of the Gazan workers had been returned through the Kerem Shalomcrossing, a commercial goods junction with Israel in southern Gaza.

Nog eens een bevestiging dat we van Israël helemaal niks mogen verwachten op vlak van het opvangen of helpen van Palestijnse burgers. In tegendeel, ze willen van alle Palestijnen afgeraken, ofwel door ze de dood in te jagen in Gaza, ofwel door ze de Sinaï woestijn in te jagen.

Israel knipt nu ook alle economische banden door met Gaza. Ik vraag me af wat er zich nu afspeelt in de hoofden van die +/- 18K grensarbeirders. Hun enige kans op een deftig levensonderhoud wordt hiermee volledig weggenomen, leggen zij de schuld hiervoor bij Hamas of sterkt Israel hiermee Hamas verder aan? CNN - Israel ‘severing all contact with Gaza’. Ik twijfel of Israel hier de juiste zet maakt, het getuigt alvast niet echt van een lange termijn visie.

Intussen vanuit Hamas niets dan oorlogsretoriek en vastberadenheid om Israel verder te bekampen. Echt hallucinant die interviews, hoe kan je ooit vrede sluiten met zo een partij? (CNN Link)

Israël laat Palestijnse gijzelaars vrij en deporteert ze terug naar het concentratiekamp.
Sorry, ik bedoel: Israël stuurt Palestijnse arbeiders terug naar Gazastrook.

VRT

BBC

Nog eens een bevestiging dat we van Israël helemaal niks mogen verwachten op vlak van het opvangen of helpen van Palestijnse burgers. In tegendeel, ze willen van alle Palestijnen afgeraken, ofwel door ze de dood in te jagen in Gaza, ofwel door ze de Sinaï woestijn in te jagen.

Het is een beetje zoals een kind dat misbruikt is, dat zelf kindmisbruiker word.

Dingen als dit vind ik ook best verkeerd.
Tijd dat die duitsers het laten varen.
Door zo onvoorwaardelijke steun te geven lijken ze in mijn ogen net het tegenovergestelde te bereiken.

Ik merk toch veel artikels op hln die telkens terug gaan over de aanslag van 7 oktober. En minder over het leed in gaza.
Natuurlijk zijn beiden gebeurtenissen zeer erg, en kan dit ook zijn omdat het moeilijk verslag uitbrengen is vanuit Gaza.

Het is moeilijk een neutrale mening te behouden voor mij

Niemand hoeft vrede te sluiten met Hamas, gezien dat een terroristische organisatie is. Merendeel van de toekijkers ijvert ook niet voor vrede tussen Hamas en Israel. Wel voor vrede en samenwerking tussen Israel en Palestina. Misschien als Israel eens acties onderneemt om toenadering te zoeken en de hand uit te reiken, ipv al die bombardementen, sancties, blokkades, onteigeningen, moorden, etc, dat Hamas een veel kleinere voedingsbodem heeft?

Maar goed, dat zal wel te soft zijn.

Terug
Bovenaan