Hamas is een terroristische organisatie die volledig vernietigd moet worden.
Door heel Gaza met de grond gelijk te maken, etnisch te zuiveren, en vervolgens vol met militairen en checkpoints te zetten zeker. Israël heeft door zijn drieste optreden 1 ding verzekerd, en dat is dat het geweld de komende tientallen jaren verder zal duren, onder de vorm van Hamas, Hezbollah, of mischien wordt het nog iets helemaal anders. De gevoelens van onrecht die onder het onstaan van een beweging als Hamas liggen zijn nu sterker dan ooit, en collectiever dan ooit.
Israël doet aan zelfverdediging maar moet beter oppassen voor burgerslachtoffers. Echter, ze strijden wel tegen een vijand die zich opzettelijk verschuilt achter burgerbevolking. Dus elke burgerdode is voor mij niet louter op Israël af te schuiven, maar is minstens een gedeelde verantwoordelijkheid tussen Hamas en Israël. En gezien de context van de uitgelokte aanval van Hamas, is de verantwoordelijkheid van Palestijnse burgerslachtoffers eigenlijk zelfs grotendeels aan Hamas te wijten.
Dat is alleen maar waar wanneer uw tijdslijn begint op 7 oktober. Dat tegenspreken is denk ik direct 50% van dit topic. Gaza is een van de meest dichtbevolkte gebieden ter wereld, de helft van hen zijn kinderen, dan nog een heel deel jongvolwassenen die nog niet eens stemgerechtigd waren bij de laatste verkiezingen die er georganiseerd zijn geweest. En aub, bespaar ons de 'dan moeten de Palestijnen maar iemand anders aan de macht helpen'.
Maar nog los van bovenstaande overwegingen vind ik het vooral schandalig hoe moslims, zowel in het Midden-Oosten als de gigantische moslimbevolking in Europa, nu zo radicaal en massaal een extreem standpunt innemen:
- Het Westen is weer kop van jut, terwijl de EU de grootste donor is van hulp is aan het Palestijnse gebied, terwijl hun eigen Arabische landen (van herkomst) geen hol doen om hun "broeders" te helpen. Hypocrisie ten top.
De VS neemt hier ook gewoon een heel discutabele positie in, en een groot deel van het Westen volgt braaf omdat deze kwestie het hun niet waard is om lijnrecht tegenover de VS te gaan staan. Het is geen geheim dat de VS dé sleutelfiguur is in dit conflict.
Arabische landen doen geen klop om te helpen? Niemand kan Gaza binnen of buiten, over de rol van Egypte is hier de afgelopen pagina's al gediscussieerd, valt eventueel iets over te zeggen maar ge scheurt hier tegen 200 door de bocht alsof dit allemaal super gemakkelijke beslissingen zijn die gemakkelijk gemaakt kunnen worden.
Gaat hier niet over opvang, maar over letterlijke exodus van 2 miljoen mensen die ineens zouden moeten aanspoelen in een letterlijke woestijn, die ook nooit meer zullen mogen terugkeren naar hun land.
- Hoe extreem-links het niet over de lippen kreeg om Rusland te veroordelen bij zijn inval in Oekraïne, maar nu de ganse bevolking zit op te ruien om Israël te boycotten. Volledig geïnfiltreerd door een grote groep moslims en nu dus schatplichtig aan hun verzuchtingen.
- Idem met vakbonden, die nu zelfs de geopolitieke toer opgaan met het proberen blokkeren van wapenleveringen aan Israël.
Ook hier weer boute statements. Ik ken eigenlijk niemand nog die Israël echt verdedigt in deze hele affaire. Ook politiek denk ik niet dat er nog veel animo is om Israël te verdedigen, behalve in dit geval ironisch genoeg de N-VA, op wie ge anders ook meer als genoeg kritiek hebt

Het kan misschien ook zijn dat de meesten onder ons gewoon vinden dat de acties van Hamas niet zo maar rechtvaardigen dat er ondertussen al meer dan 3500 kinderen het leven moeten laten of dat er een paar miljoen mensen zonder elek/stroom/medicijnen geplaatst wordt.
- Eerder heb ik hier al gesproken over davidsterren in Berlijn. Nu zijn ze ook gespot in Parijs.
Ik heb het ook gezien, en dat is inderdaad betreurenswaardig. Net zoals velen het onderscheid niet kunnen maken tussen Hamas en de Palestijnen, zijn er jammer genoeg ook veel mensen die het verschil niet kunnen maken tussen de staat Israël en Joods zijn.
- Betogingen in gans West-Europa, gaande van vredelievende boodschappen maar ook met telkens een extreme fractie die leuzes scandeert die wijzen op de volledige vernietiging van de Joodse bevolking met ook (opnieuw) een zware anti-Westerse ondertoon.
Ik ben mee gaan betogen in Brussel en ik snap niet goed waar ge het over hebt hoor.
Ik krijg gigantisch slechte vibes van de extremiteit en collectiviteit van veel moslims omtrent dit conflict, zelfs in onze contreien.
Ik krijg dan weer slechte vibes wanneer 'solidariteit' ineens 'collectiviteit en extremiteit' wordt wanneer het over moslims gaat. Aan de basis ligt hier gewoon verontwaardiging over het platbombarderen van een ultra dichtbevolkte regio, waarbij geen uitzondering wordt gemaakt voor vluchtelingenkampen en ziekenhuizen. Die verontwaardiging is groter wanneer ge een religie/etniciteit deelt met de mensen in kwestie, maar is nog steeds zeer groot zelfs bij de gewone witte Belg als ik zo rond mij kijk.