Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Je hebt nu al meermaals dat tweestatenmodel aangehaald. Je snapt zelf toch ook dat dit geen serieuze oplossing is?
Dit is geen sprookjeswereld natuurlijk. Je zit daar met een zeer verziekte relatie die in alle eerlijkheid zeer lastig op te lossen was.
Daar terug de harmonie in vinden is zeer lastig, terug naast elkaar gaan leven zeer lastig. Want wat wil Hamas dan juist? Weet je dat? Wat wilt Abbas en zijn aanhang juist? Dat begint ook terug met een vinger en wordt ook steeds meer en meer, de onderlinge strijd voor dat land stopt niet bij het verklaren van de vrede.
De onderlinge haat is daarvoor te groot.

Na de daden van hamas moeten we gewoon concluderen dat elke serieuze en vreedzame uitkomst verdwenen is. Ook al was de kans hiervoor ook zeer klein.
En dat is echt zeer betreurenswaardig en een zeer donkere bladzijde op heel veel vlakken. Maar het is wel de realiteit waarin we leven.

En ja Europa keert nu de palestijnen de rug toe. Dat is wreed en zeer hard. Maar het doel en de boodschap is wel duidelijk.
De enige uitkomst is totale overgave en annexatie van de gazastrook. Elke burger die nog enige sympathie voor Hamas heeft die volledig ontnemen. En Hamas dat nu een zuiver terroristische organisatie is volledig uitroeien.
Er is geen andere mogelijkheid meer om uit dit conflict te geraken.

Ook amerika staat klaar om tussen te komen indien dit nog verder escaleert. Er is geen weg terug meer, enkel diegene die nu nog niet betrokken blijven best dat doen.
En wat dan met de terreurdaden van Israëlische kolonisten? Gelijk behandelen en ook carte blanche geven om ze uit te roeien?

Je hebt nu al meermaals dat tweestatenmodel aangehaald. Je snapt zelf toch ook dat dit geen serieuze oplossing is?
Dit is geen sprookjeswereld natuurlijk. Je zit daar met een zeer verziekte relatie die in alle eerlijkheid zeer lastig op te lossen was.
Daar terug de harmonie in vinden is zeer lastig, terug naast elkaar gaan leven zeer lastig. Want wat wil Hamas dan juist? Weet je dat? Wat wilt Abbas en zijn aanhang juist? Dat begint ook terug met een vinger en wordt ook steeds meer en meer, de onderlinge strijd voor dat land stopt niet bij het verklaren van de vrede.
De onderlinge haat is daarvoor te groot.

Na de daden van hamas moeten we gewoon concluderen dat elke serieuze en vreedzame uitkomst verdwenen is. Ook al was de kans hiervoor ook zeer klein.
En dat is echt zeer betreurenswaardig en een zeer donkere bladzijde op heel veel vlakken. Maar het is wel de realiteit waarin we leven.

En ja Europa keert nu de palestijnen de rug toe. Dat is wreed en zeer hard. Maar het doel en de boodschap is wel duidelijk.
De enige uitkomst is totale overgave en annexatie van de gazastrook. Elke burger die nog enige sympathie voor Hamas heeft die volledig ontnemen. En Hamas dat nu een zuiver terroristische organisatie is volledig uitroeien.

Ook amerika staat klaar om tussen te komen indien dit nog verder escaleert. Er is geen weg terug meer, enkel diegene die nu nog niet betrokken blijven best dat doen.
Vind jij genocide dan een acceptabele oplossing? Sorry, maar ik probeer liefst een schier onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen dan 2 miljoen onschuldige slachtoffers op mijn geweten te hebben.

Jouw "oplossing" probeert Israël trouwens al 50 jaar. Look where it got them.

Dat Syrian Girl twitter account is alsof je elke wappie en “ge zijt van” fb groep poster samenvoegt in 1 persoon. Is het Oekraïne topic all over again, het posten van tweets van elke idioot met een gevolg op een nog idioter platform.

Ben nu eens dieper gaan graven. Maar ik snap het ook niet 100%

Lokale verkiezingen (?) worden nog gehouden in westbank. De laatste in 2017. Gaza onthoudt zich van deze verkiezingen.
Dan is er in 2021 nog eens een legislatieve verkiezing (?) gehouden maar deze is ook niet doorgegaan wegens het ontbreken van de Gaza strook.

@Sir.Killalot uit die laatste link lijkt toch dat Hamas het ook voor het zeggen heeft in de westbank?
Er zijn in 2021-2022 ook nog lokale verkiezingen gehouden, maar enkel in de Westelijke Jordaanoever.

Die parlementaire verkiezing is uitgesteld. Hamas heeft het voor het zeggen in Gaza, Fatah in de Westelijke Jordaan. Om die verkiezingen te organiseren moeten beide partijen het eens zijn. Beide partijen wouden ook dat de Arabische inwoners van Jeruzalem konden stemmen, maar dat werd geblokkeerd door Israël.

Edit: misschien nog aanvullen. Die parlementsverkiezingen zijn voor de Palestijnse Autoriteit, zeg maar de eenheidsregering voor alle Palestijnse gebieden. Maar dat is bij de vorige verkiezing in 2005 slecht afgelopen, met uiteindelijk de gewapende coup van Gaza door Hamas in 2007.

2 miljoen onschuldige slachtoffers op mijn geweten te hebben.
Hoe kan jij dit ooit nu op uw geweten hebben. Ik geloof nooit dat er genocide komt, maar zeg nu eens fictief van wel. Hoe kan jij dit nu op uw geweten hebben, jij hebt totaal geen macht om daar zowel in positieve als negatieve zin iets aan te doen?

Wat een zeer verontrustende stelling is dat zeg.

Dus moet er gewoon toegekeken worden tot de laatste Palestijnen dood en begraven zijn? Of misschien allemaal deporteren en heropvoeden?
Of mogen "de goei" blijven en krijgen dan een Israëlisch paspoort en worden voor de rest van hun dagen volwaardige burgers? Of hoe zie je dit praktisch in z'n werk gaan?

En zelf al slaag je er in de laatste Hamas sympathisant of strijder uit te roeien, zonder oplossing in de regio zal iemand anders zal de fakkel wel overnemen. Als ISIS ons één ding geleerd heeft, is dat terreur in een snel tempo kan ontstaan en uitbreken.

En wat dan met de terreurdaden van Israëlische kolonisten? Gelijk behandelen en ook carte blanche geven om ze uit te roeien?

Dat staat in feite los van dit specifieke conflict. Dit is gericht tegen Hamas en de gazastrook.
Ik zie persoonlijk wel een mogelijkheid om dit conflict te beslechten, met een uiterst dramatische uitkomst laat dat duidelijk zijn.
Om daarna ook een halt te roepen aan wat er gaande is aan de andere kant van het palestijns grondgebied.
Beide zaken sluiten elkaar op dat vlak niet uit. Het is geen volledige vrijbrief.

Vind jij genocide dan een acceptabele oplossing? Sorry, maar ik probeer liefst een schier onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen dan 2 miljoen onschuldige slachtoffers op mijn geweten te hebben.
Allesbehalve een acceptabel, allesbehalve.
Maar als we kijken hoe verder gevorderd dit conflict is en welke daden er gesteld zijn, en welke duidelijke boodschappen er uitgezonden worden dan is elke andere uitkomst niet meer aan de orde.
Nu stoppen en zeggen "oké jongens je hebt je lesje geleerd, nu niet meer doen eh" is gewoon de deur openzetten tot een herhaling van feiten.
Hopen dat beide partijen rond de tafel gaan zitten, en hopen dat Israël toegevingen gaan doen als zij slachtoffer geworden zijn van een zeer zware terroristische en gruwelijke daad. Iets verder laten bestaan waar de terroristische organisatie Hamas de plak zwaait is volledig ondenkbaar geworden.

En dat is gewoon zeer schrijnend. Want de winnaar in deze verdient echt geen stuiver, maar op een gegeven moment moet er de keuze gemaakt worden wie het minst slecht is. En wie nog het meeste van waarde is.
Want laat ons ook eerlijk zijn de waarde van Israël op wereldniveau speelt ook een rol.

Hoe kan jij dit ooit nu op uw geweten hebben. Ik geloof nooit dat er genocide komt, maar zeg nu eens fictief van wel. Hoe kan jij dit nu op uw geweten hebben, jij hebt totaal geen macht om daar zowel in positieve als negatieve zin iets aan te doen?
I carry the weight of the world hé. :unsure:

Neen, natuurlijk heb ik daar geen enkele macht in. Maar ik heb wel een stem. Ik wil niet de persoon zijn die achteraf zegt "ich habe das nicht gewusst". Laat staan een persoon zoals sommigen hier die er voor staat te applaudisseren.

Laatst bewerkt:
I carry the weight of the world hé. :unsure;

Neen, natuurlijk heb ik daar geen enkele macht in. Maar ik heb wel een stem. Ik wil niet de persoon zijn die achteraf zegt "ich habe das nicht gewusst". Laat staan een persoon zoals sommigen hier die er voor staat te applaudisseren.
Ik denk dat wij als europeaan niet veel 'wussen' wat daar nu feitelijk gaande is. Quasi alles wat ons bereikt is door de propagandamolen gedraaid dat je feitelijk geen neutrale mening meer kan vormen.

Onderbelicht aspect inderdaad.
Er is vandaag in Israel (geheel terecht) een groot wraaksentiment, maar zolang er nog geen unified oorlogskabinet gevormd wordt zie ik nog geen flat out oorlog of een uitgebreid grondoffensief opstarten. Netanyahu weet ook goed genoeg dat deze faling hem stevig aangewreven zal worden, dus die heeft er ook belang bij die unificatie zo lang als kan af te houden.
Als ze zich echt gaan verenigen achter een oorlogskabinet, inclusief backing van de US als bondgenoot, dan gaan de poppen pas echt aan het dansen.

Zijn nog wel meer angels aan deze zaak.
De kwestie van de dienstplicht is een prominente discussie in de Israelische binnenlandse politiek. Ultra-orthodoxen onttrekken zich al lange tijd aan de verplichte dienstplicht, en krijgen door steeds extremistischere opeenvolgende kabinetten daar ook steeds meer een vrijgeleide toe. Voor meer liberale Israeli's is het een doorn in het oog dat Israelische soldaten (die dus per definitie niet ultra-orthodox zijn) sterven voor nieuwe nederzettingen.
Als nu blijkt dat het gros van het Israelische leger ingezet werd om de expantionistische nederzettingspolitiek van de nieuwe regering te ondersteunen en op die manier de militaire aanwezigheid rond Gaza verzwakt heeft -en daar heeft het voorlopig alle schijn naar- dan is het nog moeilijker om horden militairen een zekere dood in te jagen door ze Gaza binnen te sturen.

Ik vermoed dat deze aanvallen in eerste instantie de nationale eenheid binnen Israel weer zal aanwakkeren. Wij tegen zij, de klassieke oorlogsretoriek. Maar het zal niet lang duren vooraleer de oude breuklijnen weer opduiken, en misschien een aantal nieuwe. Bibi zal de schuld niet in de schoenen van de dienstweigerende reservisten kunnen schuiven aangezien hij ze nu meer dan ooit nodig heeft.

En dat is gewoon zeer schrijnend. Want de winnaar in deze verdient echt geen stuiver, maar op een gegeven moment moet er de keuze gemaakt worden wie het minst slecht is. En wie nog het meeste van waarde is.
Want laat ons ook eerlijk zijn de waarde van Israël op wereldniveau speelt ook een rol.

Proficiat met het meest ranzige statement (tot nu toe).

Dat staat in feite los van dit specifieke conflict. Dit is gericht tegen Hamas en de gazastrook.
In de ogen van de Palestijnen staat dat helemaal niet los van dit conflict.

Nu stoppen en zeggen "oké jongens je hebt je lesje geleerd, nu niet meer doen eh" is gewoon de deur openzetten tot een herhaling van feiten.

En zo toon je aan dat de geschiedenis jou niets heeft geleerd. Het is net jouw politiek die zorgt voor het in stand houden van de cyclus. Dat is de politiek die Israël al 50 jaar en langer voert. En al 50 jaar en langer herhalen de feiten zich. Zelfs al vermoord je straks alle inwoners van Gaza, tot de kleinste kinderen toe, denk je dat de haat tegenover Israël in de Arabische en bij uitbreidingen islamitische wereld daarmee hebt uitgedoofd? Integendeel. Je hebt net nog eens 100 jaar aan je cyclus toegevoegd. En een plek in de hel, voor zover de machthebbers in Israël die niet al lang verdiend hadden.

Misschien lees ik je post verkeerd @MrKend54l maar op mij komt het over dat je argumenteert dat Europa de destructie van het de Palestijnse staat en haar inwoners moet faciliteren.

Because somebody on twitter said so....
Als we hier al 'syrian girl' hastag, vlagje vlagje (echte naam partisangirl) als bronnen gaan gebruiken....
Er staat wel 'breaking' bij dus dat geeft al wat meer gewicht nietwaar?
Er zijn verschillende bronnen van hoor. Ik deelde de laatste die ik tegenkwam. En zo verwonderlijk is het niet. Israël bombardeerde Damascus wel vaker het afgelopen jaar.

Het laatste werkende ziekenhuis in Gaza gaat dicht. Stel je voor. Je zit daar met 2 miljoen mensen en er is geen enkel werkend ziekenhuis. Geen elektriciteit, geen stromend water, amper olie om de noodgeneratoren te doen werken. Geneesmiddelen komen niet meer toe. Een grote toestroom aan gewonden door de continue bommen- en rakettenregen die helaas ook burgerslachtoffers eisen. Dit is een humanitaire catastrofe in de maak en de situatie was "dankzij" Israël al vrij schrijnend.

En dan moeten de ziektes nog komen door de ontbering.

Israël gebruikt al van in het begin het woord oorlog. Maar heeft de Israëlische staat ook officieel de oorlog verklaard aan iemand?

Een blokkade is onwettelijk zonder verklaring van oorlog, bijvoorbeeld.

Fight fire with fire. Strak plan... :wtf:

Artikel over een aspect waar nog niet te veel over gezegd werd: de reactie van de Israelische politiek.

Netanyahu lijkt de voorbije dagen, op twee videoboodschappen na, vooral bezig te zijn geweest met het afslaan van voorstellen van de oppositiepartijen om een gezamenlijk ‘oorlogskabinet’ te vormen. Opmerkelijk genoeg telt die Israëlische oppositie meer militaire ervaring dan het meest nationalistische kabinet in de Israëlische geschiedenis. Benny Gantz (‘Blauw-wit’) is oud-stafchef van het Israëlische leger, net als zijn onafhankelijke collega Gadi Eizenkot....

Ondanks het aanbod van een beperkt ‘oorlogskabinet’ met tonnen militaire ervaring, houdt premier Netanyahu nog altijd vast aan zijn extreemrechtse coalitie, met oproerkraaiers als minister Itamar Ben-Gvir, die nooit zijn legerdienst deed omdat hij toen al ‘te extremistisch’ werd bevonden...

Dat zelfs op dit moment de Israëlische politiek als een splijtzwam werkt – net als in de voorbije tien maanden van de regering-Netanyahu – doet vragen rijzen over de nationale slagkracht. Israël staat voor verschroeiende keuzes in Gaza....

Bovendien moet Israël nog beslissen of het deze keer een grondinvasie uitvoert in Gaza. Die is nodig als het land Hamas echt wil ‘onthoofden’, maar het risico op eigen verliezen neemt er ook mee toe. Bij het vorige grondoffensief in Gaza, in 2014, sneuvelden 67 Israëlische soldaten. Toen hield het Israëlische leger halt in de buitenwijken van Gaza-stad, en had Hamas nog niet de militaire slagkracht waarmee het dit weekend een invasie in Israël uitvoerde.

Misschien dat we eindelijk van Netanyahu afgeraken na heel dit gebeuren.

Israël gebruikt al van in het begin het woord oorlog. Maar heeft de Israëlische staat ook officieel de oorlog verklaard aan iemand?

Een blokkade is onwettelijk zonder verklaring van oorlog, bijvoorbeeld.
Alsof Israël daar zoveel om maalt, om wat ze doen al dan niet wettelijk is. Een heel stuk van de Westelijke Jordaanoever wordt illegaal bezet door kolonisten, die te pas en te onpas een bulldozer bovenhalen om Palestijnse woningen plat te walsen om nieuwe Joodse nederzettingen te bouwen. Resolutie na resolutie legt Israël naast zich neer, want die gaat hen ter verantwoording roepen als Uncle Sam het allemaal negeert?

Er is hier niemand die ontkent dat Hamas eveneens oorlogsmisdaden begaat, dat Hamas zelf liters Palestijns bloed aan de handen heeft. Iedereen is hier geschokt en misselijk van de recente aanval door Hamas. Dat geeft Israël evenwel geen vrijgeleide om op een 10x grotere schaal oorlogsmisdaden te begaan, om op immense schaal onschuldige Palestijnen te vermoorden en een hele bevolkikg in complete, onmenselijke ontbering op te sluiten.

En we hebben het hier wel over de Gaza-strook. Dat heeft een oppervlakte gelijkaardig aan een stad als Rotterdam, maar dan met ongeveer 4x zoveel inwoners. Veel geluk met plekken te vinden waar je je in Gaza kan ophouden zonder burgers in de buurt.
En wat moeten ze dan doen? Kumbaya zingen? 't Zijn geen Christenen die de zonden moeten vergeven hé. Sorry maar da's de realiteit. En die suckt. Zoals altijd.

Geen idee of dat hier al gepost is, maar 20+ pagina's van enkele uren tijd discussie doorpluizen is net een trapje te hoog gegrepen.

Een interview op CNN, met een Palestijn, die mijn onderliggende gevoel over alles wat er de laatste decennia in Israel enomstreken gebeurt, wel vrij goed kadert.
Hier is het transcript van het interview:
De video op CNN zelf heb ik nog niet gevonden.

Voetnoot: uiteraard is het aanvallen en ontvoeren van burgers complete waanzin en ik veroordeel dat sterk met mijn zwaaiend vingertje. Volgens mij kan je dit beter bekijken als een all-out bloederige burgeroorlog. Dat praat niets goed natuurlijk, en ik vraag me af of dat werkelijk iets verandert aan de situatie. Maar het zo bekijken maakt het eigenlijk alleen maar erger dat dit zo lang en bloederig kan aanslepen, en de uitkomst is dan meestal grootschalige internationale interventie om de twee kampen uiteen te houden (wat in een of andere zin al gebeurt, op de tergend trage "Oekraïnesteun" manier).
Ach, ik ga me hier rustig in de zetel zetten en nog een visje uit de oven eten terwijl de PHEV van de partner rustig oplaad met gasgestookte en nucleaire centrales. Om maar het contrast tussen hier en elders in de verf te zetten.

Terug
Bovenaan