Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Er is hier niemand die ontkent dat Hamas eveneens oorlogsmisdaden begaat, dat Hamas zelf liters Palestijns bloed aan de handen heeft. Iedereen is hier geschokt en misselijk van de recente aanval door Hamas. Dat geeft Israël evenwel geen vrijgeleide om op een 10x grotere schaal oorlogsmisdaden te begaan, om op immense schaal onschuldige Palestijnen te vermoorden en een hele bevolkikg in complete, onmenselijke ontbering op te sluiten.

En we hebben het hier wel over de Gaza-strook. Dat heeft een oppervlakte gelijkaardig aan een stad als Rotterdam, maar dan met ongeveer 4x zoveel inwoners. Veel geluk met plekken te vinden waar je je in Gaza kan ophouden zonder burgers in de buurt.

Uit interesse: wat hoort een EU en een Israel nu heel concreet te doen, aangezien ze nu blijkbaar enkel genocidaal bezig zijn?

Die 700miljoen blijven sturen en daarmee wellicht terroristen steunen?
De grens hermetisch afsluiten zodat er geen terroristen meer door kunnen? (ah nee, wacht...)
Eens goed met de vinger wijzenen zeggen dat het niet meer mag?
Roll over and/or bend over?
Iets anders?

Ik vrees dat weinig van de gijzelaars hier levend uit komen. Hamas hoopte ze als een ondarhandelinsmiddel te gebruiken, maar daar heeft Israël weinig zin in.

Logische zet van Israel. Elke gijzelaar die ze publiek executeren, is meer support voor Israel en minder voor de Palestijnen.

Het afmaken van die mensen op dat festival en het ontvoeren van civilians, is wellicht de meest idiote zet die Hamas kon doen. Het geeft Israel elke legitimatie om zero concession te doen, zero onderhandeling te doen.
Ook daar is de realiteit wellicht dat Hamas die gijzelaars nooit genomen heeft met oog op vrijlating, enkel met het ook op nog meer escalatie.

Er zit een jonge gast van Palestijnse afkomst in de les Frans, tweedekansonderwijs.
Zag er heel moe uit, had bijna geen oog dichtgedaan, familie ginds zit in het nauw gedreven.
Dit raakte ons als klasgenoten echt gemeen hard, dat ver-van-bed gedoe van sommigen verdwijnt dan in het niets.
Aan het eind van de dag is de gewone burger het slachtoffer, dit aan beide kanten van het verhaal.
Draai of keer het hoe je wilt, de gewone burger heeft niks verhaal aan dit conflict.

Ik vrees dat weinig van de gijzelaars hier levend uit komen. Hamas hoopte ze als een ondarhandelinsmiddel te gebruiken, maar daar heeft Israël weinig zin in.

Vraag is wel wat Hamas hier eigenlijk uit hoopt te halen... Lijkt bijna een soort wanhopige zelfmoordactie waarbij ze zoveel mogelijk Israëli's willen mee sleuren. Goed voor de Palestijnse bevolking gaat het in ieder geval ook niet zijn.

Maar bon, het is ondertussen wel 100% een terreurorganisatie. Waarom het zo ver is gekomen, dat is iets anders, maar momenteel is het zuiver terreur zaaien, dus veel logica gaan we waarschijnlijk niet vinden daar in.

Er zit een jonge gast van Palestijnse afkomst in de les Frans, tweedekansonderwijs.
Zag er heel moe uit, had bijna geen oog dichtgedaan, familie ginds zit in het nauw gedreven.
Dit raakte ons als klasgenoten echt gemeen hard, dat ver-van-bed gedoe van sommigen verdwijnt dan in het niets.
Aan het eind van de dag is de gewone burger het slachtoffer, dit aan beide kanten van het verhaal.
De gewone burger? Heb je die filmpjes online al eens gezien. Ik vermoed, nee ben bijna zeker, dat 99% van de Israëliërs en Palestijnen die ginds wonen geïndoctrineerd zijn dat het geen naam meer heeft. Hoe kan het ook anders na decennia miserie.
Moest ik daar wonen aan eender welke kant, ik haat binnen de kortste keren de andere kant uit de grond van mijn hart.

Laatst bewerkt:
Uit interesse: wat hoort een EU en een Israel nu heel concreet te doen, aangezien ze nu blijkbaar enkel genocidaal bezig zijn?

Die 700miljoen blijven sturen en daarmee wellicht terroristen steunen?
De grens hermetisch afsluiten zodat er geen terroristen meer door kunnen? (ah nee, wacht...)
Eens goed met de vinger wijzenen zeggen dat het niet meer mag?
Roll over and/or bend over?
Iets anders?
De EU kan tussen komen, beletten dat het eindigt in een nieuwe genocide. Wat is er beter? Mogelijk terroristen steunen, of een genocidaal regime een vrijgeleide geven om eens lekker los te gaan?

De wraakgevoelens binnen Israël zijn op dit moment volledig te begrijpen. Maar de wraakacties van Hamas komen niet uit de lucht vallen, die zijn een rechtstreeks gevolg van de Israëlische politiek. Wat jij roll over / bend over noemt, kan je ook "the bigger man" noemen. Wil je een samenleving waar je inwoners niet moeten leven met de constante angst voor raketaanvallen en terroristische aanslagen, dan moet je eindelijk werk maken van bvb het tweestatenmodel. Dat is wishful thinking, naiëf, dat gaat in tegen de menselijke natuur. Absoluut. Maar ik las berichten dat Israël de Palestijnen een les wil leren die ze over 50 jaar nog zullen voelen. Wel, dan veroordeel je je eigen bevolking eveneens nog minstens 50 jaar tot angst en terreur.

Hamas moet uiteraard bestraft worden, maar doe dat door samen te werken met de Palestijnen, niet door ze als geheel zodanig te bestraffen dat je garandeert dat geen enkele Jood zich de komende 100 jaar veilig voelt in de buurt van een Arabier of moslim.

Laatst bewerkt:
Beetje meer erkenning van een helder en uitgebreid antwoord op je eigen expliciete vraag, zou je sieren.
geen enkele Jood zich de komende 100 jaar veilig voelt bij een Arabier of moslim.

Het toeval wil dat ik een Israelische site, dichtbij Gaza, in mijn netwerk heb zitten. Zo voelen ze zich al sinds begin vorige eeuw (het verhaal is al voor 48 begonnen), dus er gaat niet bijster veel veranderen dan...

Het toeval wil dat ik een Israelische site, dichtbij Gaza, in mijn netwerk heb zitten. Zo voelen ze zich al sinds begin vorige eeuw (het verhaal is al voor 48 begonnen), dus er gaat niet bijster veel veranderen dan...
Zal me leren om een uitgebreid beargumenteerd antwoord neer te pennen bij een vraag van jou. :sarcastic:

Goed dat er een rechtzetting is gebeurd, maar af en toe factchecken voor het posten zou de discussie ten goede komen.
Er is hier niemand die ontkent dat Hamas eveneens oorlogsmisdaden begaat, dat Hamas zelf liters Palestijns bloed aan de handen heeft. Iedereen is hier geschokt en misselijk van de recente aanval door Hamas. Dat geeft Israël evenwel geen vrijgeleide om op een 10x grotere schaal oorlogsmisdaden te begaan, om op immense schaal onschuldige Palestijnen te vermoorden en een hele bevolkikg in complete, onmenselijke ontbering op te sluiten.

En we hebben het hier wel over de Gaza-strook. Dat heeft een oppervlakte gelijkaardig aan een stad als Rotterdam, maar dan met ongeveer 4x zoveel inwoners. Veel geluk met plekken te vinden waar je je in Gaza kan ophouden zonder burgers in de buurt.
Disagree on all fronts.

HAMAS heeft het gezocht, quasi alle Palestijnen staan achter hen. Of is hun verkiezingswinst 5 jaar geleden dan ook weer in scene gezet?

EDIT. Blijkbaar klopt deze quote van VTM nieuws niet. Zelf gegoogled en vind idd niets terug.

Laatst bewerkt door een moderator:
De gewone burger? Heb je die filmpjes online al eens gezien. Ik vermoed, nee ben bijna zeker, dat 99% van de Israëliërs en Palestijnen die ginds wonen geïndoctrineerd zijn dat het geen naam meer heeft. Hoe kan het ook anders na decennia miserie.
Moest ik daar wonen aan eender welke kant, ik haat binnen de kortste keren de andere kant uit de grond van mijn hart.

Twee miljoen mensen is enorm. Het spreekt voor zich dat de groep Palestijnen die niets anders wil als gewoon veilig kunnen leven niet op straat loopt te joelen wanneer Hamas lijken door de straat sleept.

Die mensen zitten binnen met ramen en deuren toe want die weten goed genoeg dat het de komende uren en dagen hel op aarde ging worden in Gaza.

Business as usual is het niet en niets doen verzwakt Hamas niet, dus zoals ik zei: wekenlang bombarderen van Hamasdoelwitten, ommuring herstellen en desnoods extra perimeters inleggen? Iron Dome doet de rest? Troepen mobiliseren en de VS inschakelen om verdere escalatie te vermijden?

Dan lijkt mij een beter alternatief dan kiezen voor een volledige verovering en controle van Gaza die tegen een extreem hoge kost zullen komen en geen enkele garantie op veiligheid bieden.

Ik zie ze bv. wel de zuidelijke grens van Gaza proberen de veroveren om de goederenflow van en naar Egypte te controleren.

Met 300.000 extra man moet het wel te doen zijn ?
Daarmee is Rusland Oekraïne binnengevallen die 15x zoveel inwoners hebben. Of de US met 500.000 man Irak.

En daarna moet je het inderdaad continu bezetten. Maar misschien is dit nog goedkoper dan hun aanvallen eeuwig afslaan. Zeker als je het daar kort houd en hard optreed.

Disagree on all fronts.

HAMAS heeft het gezocht, quasi alle Palestijnen staan achter hen. Dus goed, tijd om eens de gehele stal uit te mesten vind ik. Laat de echte onschuldigen maar asiel aanvragen in Syrië Egypte...
Jou en je parade aan fake news hadden we nog gemist in deze discussie. In 2006 heeft ongeveer 44% van de Palestijnen voor Hamas gestemd, dat was voor ze gewapenderhand de macht hebben gegrepen en sindsdien ze niet meer gelost hebben. Ondertussen steunt nog maar een klein gedeelte van de bevolking Hamas. Dat er meer Palestijnen zullen zijn die blij zijn dat Israël eens lik op stuk krijgt na de jarenlange mishandeling van de Palestijnen, dat zal wel zijn. Maar de meerderheid van de Palestijnen weet dat wanneer Hamas dit doet, het zij zullen zijn die uiteindelijk het grootste slachtoffer zullen zijn. Blij zijn die nu niet hoor. Integendeel.

Je zou je moeten schamen, maar ik zie Israël nog sneller de kumbaya zingen.

Twee miljoen mensen is enorm. Het spreekt voor zich dat de groep Palestijnen die niets anders wil als gewoon veilig kunnen leven niet op straat loopt te joelen wanneer Hamas lijken door de straat sleept.

Die mensen zitten binnen met ramen en deuren toe want die weten goed genoeg dat het de komende uren en dagen hel op aarde ging worden in Gaza.
Kheb al iets teveel filmpjes ondertussen gezien (van voor het oorlogsgeweld) dat me dit toch in vraag doet stellen.
Ik vind het nu niet direct terug maar ergens een groep joden die op een palestijnse feestdag ostentatief met vlaggen staan zwaaien, de andere partij letterlijk dood wensen. Ga weg en sterf, gaza is van ons. Burgers die palestijnse dorpen aanvallen, waterbronnen die vol beton gegoten worden.
Daarnaast denk ik nu dat iedereen wel de juichende palestijnen gezien heeft na de aanval op israel over heel de wereld.
Dit conflict lijkt me echt wel Hamas of de zionistische beweging te overstijgen en bestaat alleen nog maar uit een diepe haat voor elkaar waar enige politieke affiliatie nu al een tijdje niets er mee te maken heeft.

Edit gevonden over welke feestdag het ging. 'jerusalem day'
https://www.pbs.org/newshour/world/...taunt-palestinians-during-jerusalem-day-march
Het was echt schrijnend om kinderen van nog geen 12 jaar zo een haat te zien spuien.

Laatst bewerkt:
Jou en je parade aan fake news hadden we nog gemist in deze discussie. In 2006 heeft ongeveer 44% van de Palestijnen voor Hamas gestemd, dat was voor ze gewapenderhand de macht hebben gegrepen en sindsdien ze niet meer gelost hebben. Ondertussen steunt nog maar een klein gedeelte van de bevolking Hamas. Dat er meer Palestijnen zullen zijn die blij zijn dat Israël eens lik op stuk krijgt na de jarenlange mishandeling van de Palestijnen, dat zal wel zijn. Maar de meerderheid van de Palestijnen weet dat wanneer Hamas dit doet, het zij zullen zijn die uiteindelijk het grootste slachtoffer zullen zijn. Blij zijn die nu niet hoor. Integendeel.

Je zou je moeten schamen, maar ik zie Israël nog sneller de kumbaya zingen.
En waarom hebben ze dan in 2018 opnieuw een klinkende verkiezings overwinning gevierd?

En waarom hebben ze dan in 2018 opnieuw een klinkende verkiezings overwinning gevierd?
Bronvermelding?

Ik was uit curiositeit al wat aan het Googlen, maar kan alleen maar besluiten dat je dingen uit je gat aan het trekken bent. Je namesake waardig.

Wel wat ongepast om zo'n zaken te verdraaien, zeker als je er al op gewezen wordt.

Bronvermelding?

Ik was uit curiositeit al wat aan het Googlen, maar kan alleen maar besluiten dat je dingen uit je gat aan het trekken bent. Je namesake waardig.
Jelle Frencken daarnet op vtm nieuws.
Hij zei dat ze 5 jaar geleden opnieuw hebben gewonnen.

Terug
Bovenaan