Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Hoe is het mogelijk dat Israël met hun bekwaamheid van intel te vergaren als geen ander dit niet zag aankomen? Daar draagt de Israelische regering toch een verpletterende verantwoordelijkheid?

Hoe is het mogelijk dat Israël met hun bekwaamheid van intel te vergaren als geen ander dit niet zag aankomen? Daar draagt de Israelische regering toch een verpletterende verantwoordelijkheid?
Ze waren te druk bezig op de Westbank met kolonisten helpen Palestijnen weg te pesten. En de intel die uit Egypte kwam dat er op heel korte termijn iets op gang ging komen werd straal genegeerd. Laksheid en arrogantie dus.

Dus geen hulp meer vanuit de EU voor de Palestijnen.
Geen toegang meer tot elektriciteit en water voor Gaza.
Israel heeft 2 vluchtelingenkampen gebombardeerd, met alle gevolgen van dien.

Net op DS:
Het Israëlische leger heeft aangekondigd dat zijn gevechtsvliegtuigen doelwitten op Libanees grondgebied aanvallen, zonder verdere details te geven.

Zwarter dan gitzwart allemaal. Zo veel als ik gisteren te doen had met onschuldige Israeli's, mijn hart bloedt als ik zie hoe de Palestijnen, die sowieso al in erbarmelijke omstandigheden moesten leven en van wie de overgrote meerderheid hier niets mee te maken heeft, het op deze manier moet ontgelden.

Als ze Hamas effectief willen neutraliseren is een grondoffensief met een huis-aan-huis verovering noodzakelijk.
Mja, als ik lees dat IDF 300000 reservisten mobiliseert en ik weet dat Gaza 365km² is dan zegt simpele wiskunde mij dat dat neerkomt op net geen 1 soldaat per m²....

Mja, als ik lees dat IDF 300000 reservisten mobiliseert en ik weet dat Gaza 365km² is dan zegt simpele wiskunde mij dat dat neerkomt op net geen 1 soldaat per m²....
Meer opletten in wiskunde :unsure:

Maar idd 300.000 is echt immens veel. Ik had wel verwacht dat israel van de stelling is... Never waste a good crisis.

Meer opletten in wiskunde :unsure:

Maar idd 300.000 is echt immens veel.
Woops, inderdaad. 1km² is natuurlijk geen 1000m², iets te snel gerekend.
Doet natuurlijk niet veel af van de machtsverhoudingen die ik probeerde te duiden.
In mensen geteld is dat 1 IDF per 8 inwoners vd Gaza en wat kleingeld over.

Wat restte er nog voor de Palestijnen?
Ja , nog meer radicaliseren en meer geweld is zeker niet de oplossing. Hamas moet sowieso weg uit Gaza als je nog maar aan een oplossing wil denken. Ze zijn sterk militair , maar Israël zal altijd nog sterker zijn(dankzij USA).

Er zijn al pogingen gedaan voor een oplossing , dat is altijd geweigerd geweest door de Palestijnen. De eerlijkheid biedt me te zeggen dat ze zich toch zullen onderdanig moeten gedragen of verhuizen zolang de USA de handen boven Israël houdt. Dat is dan de wet van de sterkste.

Er zijn al pogingen gedaan voor een oplossing , dat is altijd geweigerd geweest door de Palestijnen. De eerlijkheid biedt me te zeggen dat ze zich toch zullen onderdanig moeten gedragen of verhuizen zolang de USA de handen boven Israël houdt. Dat is dan de wet van de sterkste.
Je zou nog eerlijker kunnen zijn moest je die eerste zin niet geschreven hebben. Mogelijke oplossingen zijn door de jaren heen door beide partijen (soms letterlijk) afgeschoten geweest.

Ja , nog meer radicaliseren en meer geweld is zeker niet de oplossing. Hamas moet sowieso weg uit Gaza als je nog maar aan een oplossing wil denken. Ze zijn sterk militair , maar Israël zal altijd nog sterker zijn(dankzij USA).

De Israelische 1ste minister Rabin werd letterlijk vermoord door een Zionistische extremist na het sluiten van het Oslo II akkoord.

In July 1995, Netanyahu led a mock funeral procession featuring a coffin and hangman's noose at an anti-Rabin rally where protesters chanted, "Death to Rabin".

3 maanden later werd hij vermoord.

Netanyahu werd nadien, en is nu weer, 1ste minister van Israel.

Dus de situatie eenzijdig voorstellen als 'weigering door de Palestijnen' is echt niet correct. Binnen de Palestijnse en Israelische bevolking heb je veel verschillende facties.

Misschien ga ik mijn woorden kunnen opeten maar ik zie een grondoffensief momenteel niet gebeuren. Dat wordt Israëls tweede slag om Fallujah. Alle technologie ten spijt een stadsgevecht blijft een stadsgevecht en de verdediger heeft daar altijd een voordeel.

Deur tot deur gevechten tussen twee groeperingen die elkaar haten tot in de kern van hun bestaan in een stad met twee miljoen inwoners. Als er nu iets is waarvoor de VN-veiligheidsraad dient dan is het dit toch, verdomme?

Misschien ga ik mijn woorden kunnen opeten maar ik zie een grondoffensief momenteel niet gebeuren. Dat wordt Israëls tweede slag om Fallujah. Alle technologie ten spijt een stadsgevecht blijft een stadsgevecht en de verdediger heeft daar altijd een voordeel.

Deur tot deur gevechten tussen twee groeperingen die elkaar haten tot in de kern van hun bestaan in een stad met twee miljoen inwoners. Als er nu iets is waarvoor de VN-veiligheidsraad dient dan is het dit toch, verdomme?

Zo denk ik er ook over.

Hamas lijkt voorbereid, een stuk beter getraind dan het enkele jaren terug was, beschikt over beter materiaal dan voorheen (ATGMs, SAMs, drones).

Ik zie niet in wat Israël kan winnen door de doos van pandora te openen. Hoe kan men een populatie van 2,2 miljoen onder controle houden en hopen dode Israëlis zal het imago van Netanyahu geen goed doen?

Laatst bewerkt:
Zo denk ik er ook over.

Hamas lijkt voorbereid, een stuk beter getraind dan het enkele jaren terug was, beschikt over beter materiaal dan voorheen (ATGMs, SAMs, drones).

Ik zie niet in wat Israël kan winnen door de doos van pandora te openen, laat staan dat je een populatie van 2,2 miljoen onder controle kan houden en hopen dode Israëlis zal het imago van Netanyahu geen goed doen. Enkel idioten prediken oorlog.
Maar dit kunnen ze niet laten liggen he. Goed gedaan Hamas... nu business as usual en doen of er niets gebeurd is?
Tis echt wel Israël hun 9/11.

Ik veronderstel dat Israël het eerste zorgenkindje is van de VN?

Maar dit kunnen ze niet laten liggen he. Goed gedaan Hamas... nu business as usual en doen of er niets gebeurd is?
Tis echt wel Israël hun 9/11.

Business as usual is het niet en niets doen verzwakt Hamas niet, dus zoals ik zei: wekenlang bombarderen van Hamasdoelwitten, ommuring herstellen en desnoods extra perimeters inleggen? Iron Dome doet de rest? Troepen mobiliseren en de VS inschakelen om verdere escalatie te vermijden?

Dan lijkt mij een beter alternatief dan kiezen voor een volledige verovering en controle van Gaza die tegen een extreem hoge kost zullen komen en geen enkele garantie op veiligheid bieden.

Ik zie ze bv. wel de zuidelijke grens van Gaza proberen de veroveren om de goederenflow van en naar Egypte te controleren.

Terug
Bovenaan