Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Wat als bibi met opzet de aanval heeft laten doorgaan om nadien hard te kunnen terugduwen?

Ik heb te veel house of cards gezien...

Bon, ze gaan Gaza volledig platwalsen dus, koste wat het kost :shutup:

Israëlische overheid schrapt 'menselijke beesten' uit statement​

De officiële persdienst van de regering van Israël heeft een persbericht doorgestuurd waarin de totale belegering van Gaza wordt aangekondigd. De e-mail bevat min of meer dezelfde inhoud als het korte statement van minister van Defensie Yoav Gallant eerder vandaag. Hij voegde er aan toe dat zijn land vecht tegen 'menselijke beesten' en 'daarnaar handelt'. In het persbericht is dat vervangen door 'barbaarse terroristen'.
(dS liveblog)

Geen watertoevoer, geen stroomtoevoer, geen brandstof, geen voedsel.

Dit wordt een genocide die openlijk gesteund wordt door het westen. Ik kan er niks aan doen, maar schaam me kapot.

Wat als bibi met opzet de aanval heeft laten doorgaan om nadien hard te kunnen terugduwen?

De Israëlische staatsveiligheid is hier niet goed uitgekomen, misschien zelfs in die mate dat het een probleem kan worden voor de regering, als dit gepland was vanuit de Israëlische regering dan hadden ze er zichzelf beter laten uitkomen vermoed ik.

Daar heeft ie te weinig mee te winnen en teveel mee te verliezen. Zeker in een wereld waar ze toenadering zoeken tot de Saoudi's (Sunni) en toenadering hebben met VAE, Marokko, Jordanië en Egypte (ook Sunni majority) of Bahrein (quasi 50-50). Palestijnen zijn ook in hoofdzaak Sunni, dus daar full force doorheen gaan, is een garantie om hun terug te zetten naar het pre-Yom Kippur tijdperk.

Veel kans dat dat sowieso de ingoing position was, en dat is dan weer blijkbaar wat collateral damage waard.

Vooral benieuwd wat de impact gaat zijn nadien op zijn positie; Golda Meir is daarvoor vertrokken... Ook benieuwd hoe Mossad zal evolueren, en vooral benieuwd welke rol Rusland in de achtergrond zou kunnen spelen.

Laatst bewerkt:
Israel denkt misschien aan een Nagorno Karabakh scenario. Daar wordt ook een etnische zuivering uitgevoerd door een mix van het gebied praktisch onleefbaar te maken en (dreiging van) geweld zodat iedereen zou verhuizen. Het Westen heeft er daar ook weinig problemen mee, geen sancties, geen tribunaal. Op die manier kunnen ze misschien heel Gaza laten leeglopen.

Israël heeft niet te onderschatten aandeel in wat er in Nagorno-Karabakh is gebeurd o.w.v. militaire steun aan Azerbeidzjan (nog een vijand van Iran).

De actie van Hamas is misselijkmakend, idem wat betreft acties in het verleden. Wat Israel de laatste 70 jaar uitspookt met de Palestijnen is evengoed misselijkmakend.

Al een paar keer een reportage gezien hoe de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever worden behandeld door Israelische kolonisten en hoe dat zogenaamd morele leger ze mooi liet doen. Mijn bloed kookte. Laat staan dat je dat dag in dag uit moet ondergaan en geen enkel perspectief op beterschap hebt. Dan begin je te begrijpen waar die beestachtige woede vandaan komt. (en nee, daarmee praat ik het nog niet goed)

Israël zou momenteel luchtbombardementen in zuid Lebanon aan het uitvoeren zijn.

Bron verschillende Twitter accounts. If true expect more escalation.

Uiteindelijk zijn de gewone mensen het slachtoffer en dat is triest welke kant van de omheining je ook woont.
Dit was uiteindelijk een daad van terreur, doelbewust burgers afmaken is terreur (terrorisme) en geen oorlogsvoering.

Misselijk was ik in het verleden ten aanzien van de palestijnen, afgelopen dagen ten aanzien van de Israeli's.

Er is geen kant te kiezen, men kan enkel hopen dat we eindelijk eens leren samenleven, maar dat is te moelijk voor ons mensDOM.
Ik stoor me dan ook mateloos aan bepaalde groepen die deze ziekmakende acties vieren, alsof het vermoorden een goede zaak is.

Maak me allang geen zorgen meer om de natuur, het mensenDOM zal zichzelf wel uitroeien door oorlog.
Wat een bende.

Nadat Israel eerder al aankondigde om Gaza af te sluiten van water, voedsel en elektriciteit gaat de Europese Unie ook ontwikkelingssteun intrekken.

Geen idee wat de langetermijngedachte hierachter is maar mijn eerste gevoel is toch schaamte om door deze mensen vertegenwoordigd te worden.
Een barbaarse aanslag van 1 terroristische groepering, rechtvaardigt blijkbaar alles in tegenreactie tegen een heel volk. EU-approved. Walgelijk.

Laatst bewerkt:
Niet echt hé. Dat de situatie daar eens zou ontploffen, dat wist eigenlijk iedereen.
In dat opzicht heb je wel gelijk, 9/11 en covid19 maken meer aanspraak op die term. Alleen is het heel frappant dat Hamas een operatie van die omvang heeft uitgevoerd en dat het conflict, nu ook Zuid-Libanon onder vuur wordt genomen, wel eens heel snel kan ontsporen. Als het bestaan van Israël in het gedrang komt, moet de VS hen volop steunen maar er is al heel wat materiaal naar Oekraïne gegaan terwijl de productie niet snel genoeg kan volgen. Dat wordt dus een spreidstand voor Biden, indien Israël hun hulp nodig heeft.

Enter Taiwan. :unsure:

De situatie in Lebanon was ook al schrijnend de voorbije jaren natuurlijk. Zware economische crisis (devaluatie van hun munt van 90%) vooral sinds 2019. Onstabiele situatie, dus dat land is bij deze ook volledig om zeep subiet.

@Avondland bedoel je black swan event in de zin van dat dit WO III zal ontketenen?
De Israëli zelf zeggen al dat het Midden-Oosten er anders zal uitzien na wat zij van plan zijn, dus voor de regio ziet het er niet goed uit. Wereldwijd is iets anders, he... als Iran rechtstreeks betrokken raakt, dan wordt het misschien echt link (voor iedereen).

Terzijde: ik had bijna een vakantie geboekt naar Jordanië in de winter. Gelukkig niet gedaan uiteindelijk :unsure:
Ok, Jordanië is 1 van de weinige stabiele landen in die regio, maar de situatie is nu toch erg onzeker...

De Israëli zelf zeggen al dat het Midden-Oosten er anders zal uitzien na wat zij van plan zijn, dus voor de regio ziet het er niet goed uit. Wereldwijd is iets anders, he... als Iran rechtstreeks betrokken raakt, dan wordt het misschien echt link (voor iedereen).
Er zijn uiteindelijk ook maar 10 miljoen Israëli (waarvan dan nog eens een kleine 20% moslims), zelfs met het beste militair materiaal gaan die echt niet heel het Midden-Oosten hun goesting opleggen.

Terug
Bovenaan