Dat vals dilemma wou ik heus niet suggereren.
Langs de andere kant ga ik ook niet mee in de absurde logica van sommigen hier alsof we medeplichtig zouden zijn aan de daden van Israël als we niet ingrijpen, ...
Ingrijpen? Welk land durft in te grijpen? Buiten wat geroep in eender welk parlement, is er tot op heden nog niets gebeurd. Buiten natuurlijk de military aid voor Israël natuurlijk. Dan kan weer wel. Dusja, bepaalde landen zijn effectief medeplichtig hoor.
Het is ook niet dat elke oproep tot verantwoordelijkheid gelijkstaat aan medeplichtigheid. Dat is niets meer dan argumenten diskwalificeren voor ingrijpen als morele chantage.
Zal het niet te persoonlijk nemen. Maar eerlijk gezegd: ik zie het conflict in Israël-Palestina als een buitenlands dossier dat bijvoorbeeld minder belangrijk is voor ons dan de oorlog in Oekraïne. Ik zou er alvast de Belgische begrotingsgesprekken er niet voor gijzelen, en neen: ook geen grote aantallen Palestijnen in België blijven opvangen.
Ik heb dit argument al meermaals bij anderen en jezelf voorbij zie komen en ik zie het in de verste verte niet. Enorm zwak om de urgentie te relativeren door de vergelijking te maken met Oekraïne alsof dat extra aandacht aan Gaza ten kosten gaat van Oekraïne. Humanitaire crises stapelen zich niet uit elkaar hé.
Grappig hoe je Oekraïne (waarschijnlijk) belangrijker vindt, want "dat is toch wel dicht bij ons", maar Gaza een ver-van-mijn-bed-show, om dan achteraf wel te klagen, moest er alweer een vluchtelingcrisis zijn. En dan zitten we weer bij bad moslims, bad islam, bad alles wat niet Westers is.
De begrotingsgesprekken gijzelen is in every way possible dan ook gewoon dwaas. Worden er dan massaal Palestijnen opgevangen in België?
Daarenboven: ik betreur de doden die daar vallen, maar zie het zolang Hamas een strijdende partij blijft, zolang er gijzelaars gevangen blijven en de Palestijnen niet de witte vlag zwaaien, niet als een genocide, maar als een zéér ongelijke oorlog. Een beleg (siege) met honger als wapen is in oorlog helaas van alle tijden (recent nog een docu over Leningrad in WOII gezien) ... het zou in deze moderne tijden misschien niet meer mogen, maar waar wil je daar de grens trekken?
Dit is werkelijk niets meer dan een staaltje Israël vrij spel geven onder het argument 'but what about Hamas'. Het is
bijna alsof je wilt zeggen dat dit hele conflict, vandaag, nog over Hamas en/of 7 oktober gaat. Palestijnen witte vlag? Was dat een typo? Bedoel je Hamas?
Ik heb deze discussie al tot in het oneindige hier gevoerd. Je legt hier
ALLE verantwoordelijkheid bij de Palestijnen. Misschien moet jij eens uitleggen waar de grens zou moeten liggen?
Leningrad was trouwens een oorlogszone met internationale erkenning van twee strijdende staten. Gaza is een bezet gebied waar de bezettende macht expliciete plichten heeft naar de bevolking. Ik snap dat we het hier over Israël hebben, ze alles mogen, de mantel der liefde behandeling krijgen, dat oorlogsrecht
plots niet van toepassing is en/of de Conventie van Genève
plots niet relevant is.
Honger als oorlogswapen is
letterlijk een warcrime. Dat je je
dan nog altijd afvraagt waar de grens moet liggen is werkelijk wereldvreemd.
Als Israël én de nutsvoorzieningen moet blijven garanderen, én de voedselbevoorrading, én niet mag bombarderen... tja, dat is dan een quasi vrijkaart aan Hamas of gaan we hen ook vriendelijk vragen te stoppen met hun acties?
Vooral dit spreekt boekdelen in hoe je geen
enkel verantwoordelijkheid bij Israël wilt leggen.
Die discussie over verantwoordelijkheid is hier in het verleden al tot in de treure gebeurd.
Voor sommigen was de context voor de aanslagen van 7 oktober ook zéér belangrijk. Er werd gewezen op de nederzettingenpolitiek op de Westelijke Jordaanoever, op de afsluiting van Gaza, etc.
Wel het is de aard van een vicieuze cirkel van geweld om te blijven doordraaien... deze blokkade is een gevolg van de aanslagen van 7 oktober. Niets 'plots' aan... ik kan echter ook geen concreet aantal aanduiden waarop ik vind dat de proportionaliteit moeilijker en moeilijker te verdedigen werd.
Dat is hier wel al meermaals jouw stokpaardje geweest. Context of geschiedenis bewust niet relevant vinden, om het jezelf makkelijk te maken natuurlijk. It does not work that way.
Ja. 7 oktober was afschuwelijk.
Nee. 7 oktober gebeurde niet in een vacuüm en voor geen reden.
Nee. Deze blokkade is niet
plots een blokkade. Dit is bewust met een doel. En het heeft niets, maar dan ook niets met Hamas te maken. Dit is eveneens niet de allereerste Israëlisch blokkade.
Dit was en is helemaal geen if-then-else situatie. Je erkent wel gebrek aan meetbaar criteratia, maar blijft toch je stelling verdedigen. What's the point, denk ik dan.
Dat tegenwoordig zelfs het Israëlische leger tegenstribbelt is misschien nog het meest veelzeggend (vraag me af of Hamas-terroristen soms dezelfde reflex hebben).
Amai. Veelzeggend dat ze nu pas zouden
tegenstribbelen? Tegen wat dan vraag ik mij? De talloze vermoorde vrouwen en kinderen? Gaza dat een woestijn is van steen en puin? De blokkade en hongersnood waar voor gewaarschuwd was?
Vermoeiend hoor.