Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

...

Ik denk dat ik me best ook even van deze thread ga terugtrekken, want het begint extreem vermoeiend te worden om leugens en gewoon argumenten die op niets slaan tegen te spreken. Ik ben overduidelijk biased en ik geef dat gerust toe. Ik durf eveneens ook foutieve zaken toe te geven als die worden verbeterd (ik heb bijvoorbeeld het één en ander geleerd van @Bongobong dat ik oprecht niet wist), en ja, ik reageer hier redelijk emotioneel over.

Bedankt voor de shout out. Ik heb net zelf de recente beelden uit Gaza mogen bekijken die toch fundamenteel van een ander kaliber zijn dan de beelden van ondervoeding die mij een maand geleden bereikten. Ik ga zelf het "G" woord nog niet in de mond te nemen, maar sancties of een humanitaire interventie lijken mij momenteel wel te verantwoorden. Er moet inderdaad iets gebeuren.

We hebben bepaalde gebruikers MAANDEN niet gehoord, tot het woordje immigratie, asiel of vluchteling viel. Wat dan weer genoeg zegt.
Agreed.

Hamas is in de eerste plaats een nationalistische terreurbeweging en heeft meer gemeen met Irgun of de IRA dan met globale jihadistische terreurbewegingen. De link die jij legt met IS of Al-Qaeda is bij de haren gegrepen.
Hamas is nu ook wel geen Fatah; ze kennen hun ontstaan in de Moslim Broederschap. Het zijn wel degelijk islamisten, gewoon niet van het IS of Al-Qaida kaliber.

Laatst bewerkt:
Wat hier onder meer triest aan is

Neem nu Israel en Rusland. Zowel Rusland als jodendom werden zwaar getroffen in de oorlog. In beide gevallen was er een langdurige PTSD en het werd een deel van de cultuur. Om na een verloop van 60-70 jaren innerlijke mutatie in de samenleving terug te komen in de vorm van russisch en joods fascisme. De rus bleef al die tijd jammeren over de doden tijdens de oorlog met jaarlijkse parades en nationalisme en de jood (hier veralgemeen ik maar toch) kon de holocaust niet vergeten.

Daarom is het belangrijk om de trauma te werkeren, niet enkel bij individuen maar ook bij ganse volkeren/culturen. Wordt de trauma een soort 'gefixeerde fetish' dan volgt er dit. In het geval van Rusland en Israel kwam er een populist aan de macht die een ongenezen trauma als wapen gebruikte om zelf genocide bij de buren te gaan plegen.

Laatst bewerkt:
Avi zegt toch niet dat hij enkel aan de eigen portemonnee denkt? Mocht Mahdi zich gewoon uitgesproken hebben over zijn mening zouden de meesten er nog geen probleem van maken. Maar om daarvoor je eigen land te gijzel dat gaat gewoon een brug te ver, zo simpel is het. En daar mag evenzeer commentaar op komen. Je gaat weinig mensen vinden die Israël in hun gelijk zullen stellen in hetgeen ze aan het doen zijn.

Maar net zoals de realiteit daar schrijnend is, is de realiteit ook dat de rest van de wereld blijft doordraaien. Jij gaat toch ook nog gewoon werken om te voorzien in uw benodigdheden, en uw zomervakantie zal vast ook niet geannuleerd zijn omwille van hetgeen in Gaza gebeurt. Ik bedoel dat zeker niet als stropop of om persoonlijk op de man te spelen, maar politiekers hebben in de eerste plaats een verantwoordelijkheid om voor hun eigen bevolking te zorgen. En daar is het gijzelen van de regering het tegenovergestelde van.
Mijn job, noch mijn vakantie, hebben enige invloed of impact op het conflict in Palestina, en steunen het Israëlisch regime niet. Ondertussen doe ik wel wat ik kan als burger. Ik probeer actief bewustzijn rond de misdaden van het Israëlisch regime te verspreiden, ik zorg er voor dat ik geen producten of diensten van Israëlische bedrijven of personen gebruik die het Israëlische beleid steunen. Onze regeringen doen niets van dat alles. Als België, of als Vlaanderen, is de mogelijke invloed of impact op het terrein in Gaza beperkt, maar beperkt is niet nihil. We doen echter helemaal niets. Integendeel zelfs, we blijven zoete broodjes bakken met een genocidaal regime.

Het gaat dan nu over een Mahdi die zogezegd de regering gijzelt, maar geen woord over Bouchez die al 2 jaar alles blokkeert en het land gijzelt. Die man laat liever de regering vallen dan optreden tegen Israël. Waarom is het de politicus die empathie toont voor een bevolking waartegen een genocide wordt gepleegd en die ermee dreigt de boel te blokkeren als we hen niet proberen te helpen die we te kakken gaan zetten, en niet de politicus die beweert dat een genocide niet mogelijk is als er in de periode voorafgaande die mogelijke genocide er nog een bevolkingstoename was en die al twee jaar elke poging van ons land om Israël terecht te wijzen tegenhoudt?

Sorry, maar dan kies je gewoon partij.

Dat de rest van de wereld blijft doordraaien, da's ook gewoon een platitude waarbij je alles kan wegrelativeren. Ook wanneer Rusland Oekraïne verovert zal de rest van de wereld blijven doordraaien, ook wanneer België failliet gaat zal de rest van de wereld blijven doordraaien. En zullen de meesten hier op dit forum er allicht niet eens een boterham minder voor moeten eten. We zijn een deel van de wereld, we kunnen doen alsof wat er buiten onze landsgrenzen gebeurt er niet toe doet, maar de realiteit is dat het er wel toe doet. Onder de eigen bevolking is het conflict in Gaza een belangrijk thema, en het onbegrip over de passiviteit van onze regeringen neemt elke dag toe. We vragen van onze bevolking grote inspanningen om Rusland tegen te houden, maar weigeren ook maar iets te ondernemen tegen een regime dat nog drastischer te keer gaat, terwijl er wel een breed draagvlak voor is bij de bevolking. We verliezen daarbij elke geloofwaardigheid, elk moreel gezag en winnen alleen maar meer mensen die zich afkeren van de politiek en van ons land. En zoals anderen hier al eerder aangaven, als Israël in haar einddoel slaagt, staan er hier straks hopen Palestijnse vluchtelingen voor de deur. Politiekers hebben inderdaad in de eerste plaats een verantwoordelijkheid om voor hun eigen bevolking te zorgen, maar daar hoort ook internationaal beleid bij. Want wat buiten onze landsgrenzen gebeurt, heeft ook op ons invloed.

Daarom is het belangrijk om de trauma te werkeren, niet enkel bij individuen maar ook bij ganse volkeren/culturen. Wordt de trauma een soort 'gefixeerde fetish' dan volgt er dit. In het geval van Rusland en Israel kwam er een populist aan de macht die een ongenezen trauma als wapen gebruikte om zelf genocide bij de buren te gaan plegen.

Ik vraag me soms af of in Duitsland zoiets terug zou kunnen gebeuren. Denk wel dat ze met het verwerken van hun WO trauma's een pak verder staan, maar zeg nooit nooit.

Ik vraag me soms af of in Duitsland zoiets terug zou kunnen gebeuren. Denk wel dat ze met het verwerken van hun WO trauma's een pak verder staan, maar zeg nooit nooit.
De rol van de Holocaust in de Duitse nationale identiteit en hoe men die gebeurtenis een quasi uniek bovenaards karakter toedicht, veroorzaakt sterke selectieve blindheid in Duitsland, in die mate dat men politiek verenigd is in de ontkenning van de Palestijnse menselijkheid.

The insistence on the singularity of the Holocaust and the centrality of Germany’s commitment to reckoning with it are two sides of the same coin: they position the Holocaust as an event that Germans must always remember and mention but don’t have to fear repeating, because it is unlike anything else that’s ever happened or will happen. The German historian Stefanie Schüler-Springorum, who heads the Centre for Research on Antisemitism, in Berlin, has argued that unified Germany turned the reckoning with the Holocaust into its national idea, and as a result “any attempt to advance our understanding of the historical event itself, through comparisons with other German crimes or other genocides, can [be] and is being perceived as an attack on the very foundation of this new nation-state.” Perhaps that’s the meaning of “Never again is now.”
Some of the great Jewish thinkers who survived the Holocaust spent the rest of their lives trying to tell the world that the horror, while uniquely deadly, should not be seen as an aberration. That the Holocaust happened meant that it was possible—and remains possible. The sociologist and philosopher Zygmunt Bauman argued that the massive, systematic, and efficient nature of the Holocaust was a function of modernity—that, although it was by no means predetermined, it fell in line with other inventions of the twentieth century. Theodor Adorno studied what makes people inclined to follow authoritarian leaders and sought a moral principle that would prevent another Auschwitz.
In 1948, Hannah Arendt wrote an open letter that began, “Among the most disturbing political phenomena of our times is the emergence in the newly created state of Israel of the ‘Freedom Party’ (Tnuat Haherut), a political party closely akin in its organization, methods, political philosophy, and social appeal to the Nazi and Fascist parties.” Just three years after the Holocaust, Arendt was comparing a Jewish Israeli party to the Nazi Party, an act that today would be a clear violation of the I.H.R.A.’s definition of antisemitism. Arendt based her comparison on an attack carried out in part by the Irgun, a paramilitary predecessor of the Freedom Party, on the Arab village of Deir Yassin, which had not been involved in the war and was not a military objective. The attackers “killed most of its inhabitants—240 men, women, and children—and kept a few of them alive to parade as captives through the streets of Jerusalem.”
The occasion for Arendt’s letter was a planned visit to the United States by the party’s leader, Menachem Begin. Albert Einstein, another German Jew who fled the Nazis, added his signature. Thirty years later, Begin became Prime Minister of Israel. Another half century later, in Berlin, the philosopher Susan Neiman, who leads a research institute named for Einstein, spoke at the opening of a conference called “Hijacking Memory: The Holocaust and the New Right.” She suggested that she might face repercussions for challenging the ways in which Germany now wields its memory culture. Neiman is an Israeli citizen and a scholar of memory and morals. One of her books is called “Learning from the Germans: Race and the Memory of Evil.” In the past couple of years, Neiman said, memory culture had “gone haywire.”

Kijk naar de afgelopen twee jaar. We zien voor onze ogen een genocide plaatsvinden met Westerse steun en Duitsers over het volledige politieke spectrum steken massaal hun hoofd in het zand. Ergens fascinerend om te zien hoe geconditioneerd Duitsers zijn in hun denken, anderzijds is het ook duidelijk dat de Duitse herdenkingscultuur minder te maken heeft met verzet tegen genocide en mensenrechtenschendingen en meer met steun voor de Israëlische staat, no matter what.

Ik heb eerlijk gezegd nul komma nul schuldgevoel voor de Palestijnse situatie. Zeker niet als Belg. Het was een Brits mandaatgebied als ik m'n geschiedenisles nog goed herinner?
Europa heeft een historische schuld ten opzichte van het joodse volk, maar de joodse bevolking van Israël komt ook niet enkel uit Europa, maar evenzeer verdreven uit andere landen uit het Midden-Oosten.
Zo zie ik het ook, Europa heeft een historische schuld/verplichting naar Joden toe, maar niet specifiek naar Israël (laat staan naar alles wat Israël vandaag doet en laat). Europa heeft geen aandeel in het conflict dat zich daar anno 2025 afspeelt en kan zich beter daar ook van weg houden (net zoals van andere conflicten in pakweg Afrika of Azië). Het heeft de handen al vol met Oekraïne-Rusland.

Zo zie ik het ook, Europa heeft een historische schuld/verplichting naar Joden toe, maar niet specifiek naar Israël (laat staan naar alles wat Israël vandaag doet en laat). Europa heeft geen aandeel in het conflict dat zich daar anno 2025 afspeelt en kan zich beter daar ook van weg houden (net zoals van andere conflicten in pakweg Afrika of Azië). Het heeft de handen al vol met Oekraïne-Rusland.
Dus Europa moet de hongersnood en oorlogsmisdaden negeren, want Oekraïne-Rusland?

Ik herhaal de vraag: moet Amerika zich dan volgens jou ook stoppen met moeien met Israël, Iran, Irak, etc, aangezien ze zelf nationale problemen hebben?

Of is dat weeral, natuurlijk niet toevallig, anders?

'De mens' verandert niet, de meesten willen nog altijd lelijke labels op zich plakken om 'bij te horen'. En in minder goede tijden zal zo een kudde (relatief verlicht en 'Europees' of niet) zich gemakkelijk kunnen laten verleiden door 'wij zijn prachtig en tis de schuld van de anderen). So yes.

WW2-kaart is allang uitgespeeld by the way. Werkt gewoonweg niet meer. Doet me zelfs niets meer? Je kan niet even snel binnenspringen, kort een "shuld" erkennen aan Europa's geschiedenis, alleen om dan die volledig kapot te relativeren door de wijzen op de herkomst van joden uit Arabaische landen. Alsof het feit dat Joodse migraten uit Arabische landen enigszins relevant is voor de vraag of Europa ooit verantwoordelijkheid droeg of draagt.

Nee, we hoeven niet breder te kijken en bewust de discussie verschuiven naar terrorisme in eigen land of islamisering in Europa. Wat een staaltje whataboutism en overgeneralisering, wat je hier al meermaals hebt gedaan trouwens. In plaats van ingaan op de situatie in Gaza, haal je lokale aanslagen (???) en islamisering (???) erbij, waarbij je ook nog eens een ongefundeerde link legt tussen Palestijnse vluchteling en migratie-angst.

Of je bewust doelt op Samuel Huntington en zijn "botsing der beschavingen" weet ik niet, maar het enige wat je daarmee doet, is volken tegen elkaar opzetten.

Wederom irrelevant? Aziatische landen hebben een heel ander geopolitiek profiel en asielregimes dan Europa. Hoezo is dat een valide maatstaf voor wat Europa zou moeten doen?

Maandenlang radiostilte, en dan ineens flashy binnenkomen om straks weer af te bollen... Geen vliegveld nodig voor zulke ongevraagde noodlandingen.

Ik zou dringend naar een spiegel kijken als het gaat over stromannen en drogargumenten. Ik ben 1 van de weinigen die de leugens in deze thread voorbije maanden tegensprak met feiten.

Voor alle duidelijkheid, de oorlogsmisdaden die daar gebeuren is geen mening, hè. Dat is een feit.

Je slaagt er in om met 1 zin decennia aan geopolitieke en humanitaire ontwikkelingen te verdraaien. Straks ga je ons hier nog proberen verkopen dat Israël daar alles deed om de vrede te bewaren pre 7/10.

Ik ga echt niet alles tot in de details blijven uitsplitsen.

Jij zegt dat de WOII kaart is uitgespeeld, ik vind van niet en voor Israël zeker en vast niet, zij zoeken een veilige haven in een wereld die voor joden eigenlijk maar in één land bestaat en voor moslims in velen. De gedwongen uitdrijving van joden uit zowat heel het Midden-Oosten en de Arabische wereld is daarin evenzeer relevant. Vergelijk de populaties van joden in die landen maar eens tussen vroeger en nu.

Het is overigens géén whataboutisme, ik zet ook geen volkeren tegen elkaar op, ik kijk naar de praktische gevolgen van ideologieën, ideologieën die duidelijk niet zomaar zich aanpassen wanneer ze naar Europa verscheept worden. Ik heb geen migratie-angst, ik zie dat de reële draagkracht/limieten van dit continent ook duidelijk bereikt zijn.

Waarom hebben Aziatische landen eigenlijk een ander geopolitiek profiel en asielregime dan Europa? Je zou denken dat een rijk land als Saudi-Arabië gerust héél wat vluchtelingen zou kunnen opvangen op een deftige manier... andermaal géén toeval om alvast op je volgende post te alluderen.

Radiostilte omdat ik geen zin/meerwaarde meer zag in de discussie... en ook in andere delen van het forum overigens weinig meer gepost heb.
Feitelijk ben je hier gewoon op de man aan het spelen alsof wel of niet deelnemen aan een discussie in het verleden een argument op zich is. Jij had overigens toch net jouw vertrek uit deze discussie aangekondigd?

Ik heb nergens oorlogsmisdaden ontkend en ik keur die hongersnood absoluut af, maar ik zie wel nog steeds 2 strijdende partijen... één zijde is gewoon 'sterker'. Opnieuw: waar is de witte vlag van Hamas? Waarom laat men niet alle gijzelaars vrij? Geven de strijders zich niet over? Als Israël daarna nog voortgaat met zijn campagne, dan zou ik zelfs het woord genocide in de mond durven nemen.

Israël was pre 7/10 voor zover ik weet niet meer aanwezig binnen Gaza. De discussie in welke mate het daarbinnen leefbaar was is hier ook al tot in de treure gevoerd, waarbij je blijkbaar mensen hebt die vinden dat Israël maar alle nutsvoorzieningen moest blijven garanderen voor een regio die hen vijandig gezind was/is, tja... Terwijl Hamas met internationale middelen aangelegde infrastructuur afbrak om er wapens mee te bricoleren.

Dus Europa moet de hongersnood en oorlogsmisdaden negeren, want Oekraïne-Rusland?

Ik herhaal de vraag: moet Amerika zich dan volgens jou ook stoppen met moeien met Israël, Iran, Irak, etc, aangezien ze zelf nationale problemen hebben?

Of is dat weeral, natuurlijk niet toevallig, anders?

Veel van wat jij met een boutade 'toevallig' noemt, is dat niet maar je legt de foute linken.

Het conflict in Oekraïne is relevanter voor ons omdat het een Europees land is dat aangevallen wordt, het logisch dat de vluchtelingen van zo'n conflict binnen Europa opgevangen worden - en vluchtelingen van Aziatische of Afrikaanse conflicten NIET - en omdat de volgende slachtoffers ook andere Europese landen en NAVO-bondgenoten zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld Letland, en dan zitten wij effectief in oorlog.

De redenen waarom de Palestijnse zaak desondanks hier zoveel sympathie geniet, zijn ook geen toeval... wat daar ook meespeelt is dat het gaat om moslims als slachtoffers, en hier grote moslims minderheden zijn door migratie, en dan zijn de daders ook nog eens joden... en antisemitisme is een blijvende smet op de geschiedenis van Europa, maar ook zeker en vast niet vreemd aan de Islam.
Daarnaast is antisemitisme nog steeds sterk aanwezig bij onze politieke extremen, zowel rechts als links (check Corbyn in het UK) en is het geen dan ook geen toeval dan ook dat er veel sympathie zit voor de Palestijnse zaak bij extreem-linkse groeperingen.
Ik zie geen vergelijkbare protesten bijvoorbeeld voor Oeigoeren of Rohingya, toch zeker en vast niet op dezelfde schaal, laat staan pakweg de Koerde... maar daar zijn de daders geen joden natuurlijk.

Amerika moeit zich inderdaad in het Midden-Oosten, je mag daar gerust vraagtekens bij plaatsen, om geo-politieke en strategische redenen (oliemarkt). Israël geniet een bevoorrechte positie binnen de V.S. ook om meerdere redenen: niet in het minst een significante joodse minderheid, maar evenzeer ook gewoon een geopolitiek interessante uitvalsbasis met gelijkaardige (Westerse/democratische) waarden.
Het belang van olie is ook niet te onderschatten als je beseft welke rol dat speelde voor wie WOII uiteindelijk gewonnen heeft.

De redenen waarom de Palestijnse zaak desondanks hier zoveel sympathie geniet, zijn ook geen toeval... wat daar ook meespeelt is dat het gaat om moslims als slachtoffers, en hier grote moslims minderheden zijn door migratie, en dan zijn de daders ook nog eens joden... en antisemitisme is een blijvende smet op de geschiedenis van Europa, maar ook zeker en vast niet vreemd aan de Islam.
Daarnaast is antisemitisme nog steeds sterk aanwezig bij onze politieke extremen, zowel rechts als links (check Corbyn in het UK) en is het geen dan ook geen toeval dan ook dat er veel sympathie zit voor de Palestijnse zaak bij extreem-linkse groeperingen.
Ik zie geen vergelijkbare protesten bijvoorbeeld voor Oeigoeren of Rohingya, toch zeker en vast niet op dezelfde schaal, laat staan pakweg de Koerde... maar daar zijn de daders geen joden natuurlijk.

Met dit niveau van argumenteren kan je evengoed stellen dat de enige reden waarom Israël carte-blanche krijgt van het Westen is omdat het toch maar moslims zijn die ze doden ... en is het ook maar een vaststelling dat de Israël-apologeten niet zelden ook islamofoben zijn. Was Hamas een christelijke terreurorganisatie, er stond al lang een internationale coalitie in Gaza om de Palestijnen te beschermen.

Amerika moet weten wat het doet, het is niet omdat Amerika X doet dat Europa verplicht Y moet doen. Amerika stelt zich naar mijn mening net neutraler op in het Israël-Palestina conflict, ze zijn veel minder bezig met boycotts of hun eigen economische export bijv niet te beperken naar Israël omwille van politieke/ideologische redenen.

Amerika moet weten wat het doet, het is niet omdat Amerika X doet dat Europa verplicht Y moet doen. Amerika stelt zich naar mijn mening net neutraler op in het Israël-Palestina conflict, ze zijn veel minder bezig met boycotts of hun eigen economische export bijv niet te beperken naar Israël omwille van politieke/ideologische redenen.
Komaan, het is een objectief feit dat de VS al decennialang Israël steunt op allerlei vlakken. Niet in het minst op militair vlak.

Een veilige haven? Wat een romantiserende en vereenvoudigende manier om het Zionisme te beschrijven. Ik wil niet opnieuw het hele ontstaan van Israël ter discussie stellen, maar dit is wel erg selectief. Je doet alsof er voor of zelfs na '48 geen plekken waren waar zij nergens anders terechtkonden. Genoeg Joodse gemeenschappen zoals NY en Buenos Aires. Je hoeft echt geen eenzijdig 'heroïsch' beeld van Israël te creëren hoor. Wat je in essentie hiermee zegt en effectief probeert te doen is suggereren dat aandacht voor Joods vluchtelingenleed gelijkwaardig, if not zwaarder weegt dan Palestijns lijden. Puur en alleen om kritiek op Israëls huidig beleid als ongeldig te verklaren. Dat is precies wat ik bedoel met de WW2-kaart.

Hoe walgelijk de verdrijving van Joden uit Arabische landen ook was, doe je niets anders dan een ander drama aanhalen om etnische en juridische zaken rond Gaza en Israël vandaag te vermijden. Bovendien ben je overduidelijk bevolkingsgroepen tegenover elkaar zetten à la 'us vs them'.

Doen alsof je 'rationeel' bent en zeggen dat geen migratie-angst hebt, om letterlijk nadien een imaginair breuklijn à la 'limieten zijn bereikt' aan te halen om urgentie aan te tonen, helpt niet echt je argument of geloofwaardigheid. Die tu quoque over Saudi‑Arabië is een typische afleiding en mag je gerust achterwege laten. Ik bekritiseer Europa’s beleid, niet dat van Golfstaten, en je bent volledig voorbijgegaan aan mijn punten. Je beweert dat Saudi‑Arabië wel meer kan opvangen, maar die landen erkennen juist geen UN‑vluchtelingenstatus en werken met tijdelijke gastarbeidersprogramma’s, dus je analogie mist de kern van wat asielrecht inhoudt.

Het is verrassend dat men na twee jaar nog steeds uitsluitend op Hamas focust. Één zijde is inderdaad sterker. Die moeten zich inderdaad nog altijd aan humanitaire regels houden, wat betreft oorlogsrecht. Je blijft je ook maar steeds focussen op Hamas, alsof dat je punt enigszins maakt. Klassieker in deze thread. Steeds de (morele) aandacht van de blokkade en de burgerdoden naar de tactieken van Hamas verschuiven, terwijl de humanitaire situatie in Gaza héél schrijnend is.

Israël behield controle over luchtruim, zeegrenzen en de meeste grensovergangen. De Israëlische blokkade en beperkingen op water, elektriciteit en goedereninvoer, betekent dat Israël feitelijk nog altijd grote invloed uitoefent op de leefomstandigheden in Gaza. Dus eingelijk zijn de grondtroepen gewoon vertrokken, maar was/is Israël in feite nog altijd aanwezig?

Tja, als we alles als Hamas gaan framen, terwijl je bewust een hoop context achterwege laat, dan kunnen we er inderdaad best niet meer over praten.

Veel van wat jij met een boutade 'toevallig' noemt, is dat niet maar je legt de foute linken.

Het conflict in Oekraïne is relevanter voor ons omdat het een Europees land is dat aangevallen wordt, het logisch dat de vluchtelingen van zo'n conflict binnen Europa opgevangen worden - en vluchtelingen van Aziatische of Afrikaanse conflicten NIET - en omdat de volgende slachtoffers ook andere Europese landen en NAVO-bondgenoten zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld Letland, en dan zitten wij effectief in oorlog.
Veel van wat je hier 'logisch' noemt, is appels met peren vergelijken. Ja, Oekraïners kregen snel tijdelijke bescherming omdat Oekraïne in Europa ligt, maar daarom doen alsof vluchtelingen uit Azië en Afrika gewoon worden geweigerd, is niet waar. België en andere EU-landen blijven Syriërs, Afghanen en Eritreeërs wel helpen, gewoon via de normale asielprocedures, iets minder rap en massaal dan bij Oekraïne.

En dat constante gemekker over geografie en NAVO‑banden… Solidariteit stopt toch niet bij de Middellandse Zee? Alsof mensen uit sjakamaka minder recht hebben op hulp omdat ze een paar duizend kilometer verderop zitten. Dat 'Letland is next'‑dreigement is gewoon bangmakerij. Alsof we met elke opvang van een vluchteling ineens in WOIII belanden. Mooie retoriek om je dubbele standaard te verbergen.

Amerika moeit zich inderdaad in het Midden-Oosten, je mag daar gerust vraagtekens bij plaatsen, om geo-politieke en strategische redenen (oliemarkt). Israël geniet een bevoorrechte positie binnen de V.S. ook om meerdere redenen: niet in het minst een significante joodse minderheid, maar evenzeer ook gewoon een geopolitiek interessante uitvalsbasis met gelijkaardige (Westerse/democratische) waarden.
Het belang van olie is ook niet te onderschatten als je beseft welke rol dat speelde voor wie WOII uiteindelijk gewonnen heeft.
En dan zijn we eindelijk gekomen waar we allemaal op aan het wachten waren. Die godverdomme moslims en islam toch altijd! Man je ziet toch zelf dat je sympathie voor Palestina puur weg zet als identitair en religieus gemotiveerd, enkel en alleen om het debat te reduceren tot opnieuw een 'wij versus zij' in plaats van inhoudelijke (mensenrechten)argumenten. Wat ben ik hiermee lol?

En sympathie komt evengoed voor bij 'gematigde' partijen en burgers zonder 'antisemitische' motieven. Dit zegt wederom helemaal niets buiten guilt by association... Je koppelt, somehow, pro-Palestina sentiment aan antisemitisme en extremisme, zonder onderscheid te maken tussen legitieme kritiek op Israël en haatzaaien. Je gaat echt niet heel het pro-Palestina kamp discrediteren door één negatief stereotiep.

Een een hoop whataboutisms ja (om nadien te claimen dat je dat niet doet natuurlijk). Ja, die anderen protesten zijn inderdaad kleiner of minder zichtbaar... Ja, je doet dat express om de aandacht voor Palestina te minimaliseren. En ja, je bent alweer bezig met identity politics en reduceert complexe geopolitieke kwesties tot een enkel etnisch‑religieus frame.

Je doet niets meer dan de disproportionele aandacht voor Palestina wijten aan de 'joods‑moslimdynamiek', zodat de echte inhoud van de mensenrechtenkwesties zoals bezetting, geweld en humanitaire crisis niet worden besproken.

Was Hamas een christelijke terreurorganisatie, er stond al lang een internationale coalitie in Gaza om de Palestijnen te beschermen.

Ach, als Palestina destijds door Christenen bevolkt werd ipv Moslims, waren het de Joden die nu opeengehokt mochten trachten te overleven. Denk niet dat Joden ooit menswaardig behandeld zijn geweest door Christenen.

Met alle respect die ik mij voor deze comment kan opbrengen, maar dit is toch gewoon onzin van de hoogste graad? De VS neutraal noemen naar Israël(-Palestina) toe?

De VS is historisch zeer pro‑Israëlisch? Ze pompen miljarden in militaire hulp en hun diplomatieke steun bevestigt dat keer op keer. Het feit dat ze geen BDS maatregelen nemen, maakt hen juist wel zijdig in plaats van neutraal...? Dat moet ik u toch hier hopelijk niet komen uitleggen?

Hoe in godsnaam heb jij op 'Post reply' kunnen klikken met dit als antwoord?

Israël was pre 7/10 voor zover ik weet niet meer aanwezig binnen Gaza. De discussie in welke mate het daarbinnen leefbaar was is hier ook al tot in de treure gevoerd, waarbij je blijkbaar mensen hebt die vinden dat Israël maar alle nutsvoorzieningen moest blijven garanderen voor een regio die hen vijandig gezind was/is, tja... Terwijl Hamas met internationale middelen aangelegde infrastructuur afbrak om er wapens mee te bricoleren.
Het is de verantwoordelijkheid van de bezetter om basisvoorzieningen zoals voldoende voedsel en drinkbaar water te voorzien. En volgens het internationaal recht staat Gaza reeds sinds 2005 onder bezetting. Zeer vreemd dat je dat blijkbaar niet nodig vindt.

Gebrek aan drinkbaar water, gebrek aan gezondheidszorg, gebrek aan elektriciteit, enorme werkloosheid en armoede, noem maar op.

En in die "openluchtgevangenis" zijn de levensomstandigheden ronduit slecht. Door de blokkade is het personenverkeer en de handel met Israël zo goed als stilgevallen. Omdat Israël ook de toegang tot landbouwgrond en visgebieden beperkt, kan de Gazastrook amper zelf voedsel produceren. Door de instelling van de bufferzone, waar niet aan landbouw mag worden gedaan, wordt het verlies aan voedselproductie op zowat 75.000 ton per jaar geschat.

Het resultaat is dat volgens de Verenigde Naties zowat 80 procent van de bevolking afhankelijk is van internationale hulp. Ongeveer 1 miljoen mensen (ongeveer de helft van de bevolking) heeft elke dag voedselhulp nodig.
Ook aan drinkwater is er een tekort. Het kraantjeswater is te zout en vervuild om van te drinken. Gemiddeld heeft een inwoner van de Gazastrook minder dan 100 liter water per dag ter beschikking om te drinken, te wassen, te koken en te baden, de minimumgrens die door de Wereldhandelsorganisatie werd bepaald. Na de gevechten dit weekend heeft Israël de watertoevoer volledig afgesloten.
De Gazastrook krijgt ook zowat elke dag met stroomonderbrekingen te kampen. Er is één elektriciteitscentrale. De meeste stroom krijgt het van Israël en ook een beetje uit Egypte. Maar alles samen is dat maar goed voor de helft van wat Gaza nodig heeft. Dit jaar was er gemiddeld 13 uur stroom per dag, blijkt uit cijfers van het VN-Agentschap voor de Coördinatie van Humanitaire Zaken (OCHA).
De Verenigde Naties hebben ongeveer 20 instellingen opgericht waar gezondheidszorg wordt verleend. Maar een aantal daarvan zijn tijdens vorige conflicten met Israël door het Israëlische leger vernield. En net als andere ziekenhuizen lijden ook de medische centra van de VN onder een tekort aan materiaal en medicijnen.

Hm, sorry maar hier ga je toch wel de bocht uit.

1. Sympathie voor de Palestijnse zaak

Iemand postte hier even geleden poll resultaten van Vlamingen over de Israel Gaza oorlog waarbij grofweg zo'n 75% eerder sympathie heeft voor de Palestijnen

Is jouw argument dat dit zo hoog is omdat er hier
1) grote moslims minderheden wonen
2) er nog veel antisemietisme aanwezig is

en er dus meer sympathie is voor moslims dan voor joden? Dat is kan ik toch echt moeilijk geloven, je vind volgens mij zelfs moeilijk 75% van de bevolking die tevreden is met de aanwezigheid van de moslims hier. Als er symphatie is voor de Palestijnse zaak is dat ondanks de aanwezigheid van deze minderheid, niet dankzij.

In Amerika was er ook enorm veel protest tegen de Israelische aanval op Gaza, dat kan je daar toch moeilijk aan de aanwezigheid van een grote moslim minderheid toekennen.

2. Antisemitisme bij politieke extremen

Dat antisemitisme meer prominent is bij beide politieke extremen dan bij de gematigde stemmer klopt volgens mij wel maar ik zou extreem links en extreem rechts op dat vlak toch echt niet gelijkstellen. Voor zover ik me dat goed herinner was Corbyn helemaal niet antisemietisch, maar was die hele saga een politieke afrekening van een socialistische voorzitter door de meer Blairite factie van Labour.
Wat niet wilt zeggen dat links antisemitisme niet bestaat natuurlijk. Ik vind zelf dat op links zijde dat iets te vaak wordt weggewuifd met de onderliggende redenering "Wij zijn geen rechtse nazis dus niet nodig om daar op te letten vanuit onze kant".
Maar het is toch wel veel prominenter aan de extreem rechtse zijde dan aan de extreemlinkse.

3. Geen vergelijkbare protesten voor andere genocides

Er zijn wel meerdere redenen te bedenken buiten 'het zijn joden' waarom wat in Gaza gebeurt zoveel meer emotie losmaakt.

1) dichterbij
2) het is bekend. Wie kende de Oeigoeren of Rohingya ?
3) eindeloos veel beeldmateriaal van gruwelijke taferelen die door zowel Palestijnen als IDF soldaten zelf gemaakt worden
4) Israel 'hoort bij ons': liberale democratie, nemen deel aan eurosong enz, veel coöperatie tussen Israel en het westen op economisch, militair vlak.
5) Israel wordt (mi is dat wel foutief/te simplistisch) beschouwd als een blanke koloniale staat. Daar is linkse nogal gevoelig aan
6) Aan linkse zeide van het politieke spectrum is deze Israelische Palestijnse strijd ook al veel langer een heikel punt en wordt de behandeling van de Palestijnen al jaren en decennialang aangeklaagd.
7) Er is bij velen toch iets van hoop dat in dit geval de protesten iets kunnen bereiken. Dat het onze politici tot actie aanzet om Israel onder druk te zetten. Dat is niet het geval voor China of Myanmar.

Laatst bewerkt:
En dan een vertegenwoordiger van de Israëlische regering die in een persconferentie zegt dat Israël voldoende voedsel voorziet en dat Hamas alles steelt.

Op zich een regelijk ironisch statement, als Hamas na al dit nog in staat zou zijn zodanig veel voedsel van Israëlische hulpverleners te stelen dat er een hongersnood uitbreekt, dan heb je toch niet veel bereikt als Israël zijnde.

Één van de talloze leugens om hun genocide te voltrekken.

Laatst bewerkt:
Het is de verantwoordelijkheid van de bezetter om basisvoorzieningen zoals voldoende voedsel en drinkbaar water te voorzien. En volgens het internationaal recht staat Gaza reeds sinds 2005 onder bezetting. Zeer vreemd dat je dat blijkbaar niet nodig vindt.

Gebrek aan drinkbaar water, gebrek aan gezondheidszorg, gebrek aan elektriciteit, enorme werkloosheid en armoede, noem maar op.

Dergelijke uitspraken tonen vooral aan hoe ver verwijderd van de realiteit Internationaal Recht vaak kan zijn. Beweren dat Israël Gaza bezette omdat het de elektriciteit kon afzetten is gewoon absurd. Na 7 oktober en de honderden IDF soldaten die in een grondoffensief in Gaza gedood werden zou het Internationaal Gerechtshof zich eigenlijk moeten schamen voor dergelijke uitspraken.

Francesca Albanese, met alle respect voor haar werk en gedrevenheid, beweerde bij Pierce Morgan zelfs dat volgens het Internationaal Recht Israël het recht niet heeft om Gaza binnen te vallen. Israël moest dus gewoon maar hopen dat Hamas de gijzelaars terug geeft uit liefdadigheid. 🙄

Dergelijke uitspraken tonen vooral aan hoe ver verwijderd van de realiteit Internationaal Recht vaak kan zijn. Beweren dat Israël Gaza bezette omdat het de elektriciteit kon afzetten is gewoon absurd. Na 7 oktober en de honderden IDF soldaten die in een grondoffensief in Gaza gedood werden zou het Internationaal Gerechtshof zich eigenlijk moeten schamen voor dergelijke uitspraken.

Francesca Albanese, met alle respect voor haar werk en gedrevenheid, beweerde bij Pierce Morgan zelfs dat volgens het Internationaal Recht Israël het recht niet heeft om Gaza binnen te vallen. Israël moest dus gewoon maar hopen dat Hamas de gijzelaars terug geeft uit liefdadigheid. 🙄

Volgens het internationaal recht mag een land maar terugslaan wanneer het wordt aangevallen, en moet het dan zo snel mogelijk de VN veiligheidsraad bij elkaar roepen voor een formele beslissing onder artikel 51 (een soort VN equivalent van het befaamde artikel 5 in het NAVO verdrag).

Israël heeft denk ik nooit formeel art. 51 ingeroepen.

Terug
Bovenaan