Dat gesprek nu voeren is even gepast als tijdens de begrafenisspeech van de bomma gaan praten over hoe de erfenis verdeeld moet worden. Het zal wel aan mij liggen maar ik vind het getuigen van een ongelooflijk gebrek aan empathie en navelstaarderij van olympisch niveau om hier en nu te focussen op iets anders dan de de gitzwarte pagina van de menselijke geschiedenis die daar nu geschreven wordt en wat ons aandeel daar bij is door ons gebrek aan doortastende actie en duidelijke veroordeling van Israël.
We hadden het misschien niet kunnen voorkomen maar we hadden wel veel meer kunnen en moeten doen, en we zullen de gevolgen hier van nog lang mogen voelen. Terecht.
Ik ben links, ik ben geen fan van BDW maar ik heb door de band genomen respect voor wat hij doet. Maar de houding die België aan heeft gehouden tov het conflict in Gaza maakt mij beschaamd om Belg te zijn.
Desalniettemin zijn er administratieve formaliteiten die vervuld moeten worden binnen een bepaalde deadline na het overlijden van een persoon, zelfs als het je geliefde bomma is. Het leven is hard, je kan dat gesprek misschien niet willen voeren, maar dat betekent niet dat je het niet moet voeren. Als je bepaalde zaken die je oma achterlaat niet kan integreren in je leven of die zelfs gevaarlijk zijn (schulden) verwerp je ook best de erfenis.
Ik mis andermaal het stuk waarom dit Europa's verantwoordelijkheid zou moeten zijn, zeker gegeven de problemen met islamistisch radicalisme die we hier al hebben, met evenzeer gitzwarte paragrafen dan in de vorm van aanslagen en doden, en tegelijkertijd nog een resem andere problemen die je kan linken aan islamistisch radicalisme waar we het hier nu best niet over hebben.
Opvang van oorlogsvluchtelingen dient in de eigen regio te gebeuren, waar de "clash der culturen" een pak beperkter tot idealiter zelfs onbestaande is. Europa kan onmogelijk het opvangcentrum van de hele wereld worden.
Heel mooi die empathie met de Palestijnse zaak, maar ik zou denken dat de landen in de omgeving die Hamas maar al te graag sponsoren of Israël vijandig gezind zijn, dat die voor opvang zorgen.