Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Holy crap man.
  • Openlijk etnische zuivering
  • Westen moet Palestijnen ontvangen
  • Westen moet betalen

THE GUARDIAN 14/11/23:​

Israeli minister says Israel no longer able to accept existence of Gaza, calls for 'voluntary emigration'​

A senior member of Benjamin Netanyahu’s government said on Tuesday Gaza could not survive as an independent entity, and Palestinians there should agree to “voluntary emigration” and leave for other countries.

Finance minister Bezalel Smotrich said “I welcome the initiative of the voluntary emigration of Gaza Arabs to countries around the world. This is the right humanitarian solution for the residents of Gaza and the entire region after 75 years of refugees, poverty and danger. The State of Israel will no longer be able to accept the existence of an independent entity in Gaza

Israeli finance minister Bezalel Smotrich in Tel Aviv in August.

Israeli finance minister Bezalel Smotrich in Tel Aviv in August. Photograph: Amir Cohen/Reuters
Reuters reports Smotrich, who heads one of the religious nationalist parties in Netanyahu’s coalition, was speaking after a call by two members of the Israeli parliament who wrote in a Wall Street Journal editorial that western countries should accept Gazan families who expressed a desire to relocate.

His comments underscore fears across the region that Israel wants to drive Palestinians out of Gaza, repeating the mass dispossession of Palestinians when Israel was created in 1948 referred to as the Nakba.

In the Wall Street Journal opinion piece, two Israeli Knesset members, Danny Danon of Likud, former ambassador to the UN, and Ram Ben Barak of Yesh Atid, ex-deputy director of the Mossad, said:

It is imperative that the international community explore potential solutions to help civilians caught in the crisis. One idea is for countries around the world to accept limited numbers of Gazan families who have expressed a desire to relocate. Europe has a long history of assisting refugees fleeing conflicts.
Countries around the world should offer a haven for Gaza residents who seek relocation. Members of the international community can collaborate to provide one-time financial-support packages to Gazans interested in moving to help with relocation costs and to ease refugees’ acclimation to their new communities.
We simply need a handful of the world’s nations to share the responsibility of hosting Gazan residents.

Holy crap man.
  • Westen moet betalen

Israeli minister says Israel no longer able to accept existence of Gaza, calls for 'voluntary emigration'​

A senior member of Benjamin Netanyahu’s government said on Tuesday Gaza could not survive as an independent entity, and Palestinians there should agree to “voluntary emigration” and leave for other countries.

Finance minister Bezalel Smotrich said “I welcome the initiative of the voluntary emigration of Gaza Arabs to countries around the world. This is the right humanitarian solution for the residents of Gaza and the entire region after 75 years of refugees, poverty and danger. The State of Israel will no longer be able to accept the existence of an independent entity in Gaza

Israeli finance minister Bezalel Smotrich in Tel Aviv in August. Photograph: Amir Cohen/Reuters
Reuters reports Smotrich, who heads one of the religious nationalist parties in Netanyahu’s coalition, was speaking after a call by two members of the Israeli parliament who wrote in a Wall Street Journal editorial that western countries should accept Gazan families who expressed a desire to relocate.

His comments underscore fears across the region that Israel wants to drive Palestinians out of Gaza, repeating the mass dispossession of Palestinians when Israel was created in 1948 referred to as the Nakba.

In the Wall Street Journal opinion piece, two Israeli Knesset members, Danny Danon of Likud, former ambassador to the UN, and Ram Ben Barak of Yesh Atid, ex-deputy director of the Mossad, said:
there we have it. Onverbloemd dan nog..... En dit werd hier toch ook al een paar keer aangehaald in het topic. De moment dat israel de palestijen over de rafah grens krijgt doen ze de deur hermetisch toe.

Ondertussen wordt de situatie in Gaza dag na dag schrijnender. Ze zijn niet meer in staat om hun doden nog maar zelfs te tellen en begint het steeds meer in een fase te komen waarbij het gebrek aan water en brandstof zijn tol begint te eisen op de bevolking. Als er geen brandstof is, kunnen de bakkerijen en de waterzuiveringsstations niet draaien. VN-hulpoperaties dreigen de komende 48u volledig stil te vallen. Waterdistributiecentra werken niet meer, waardoor honderdduizenden straks zonder water vallen.

Dan nog de hele saga rond Al-Shifa en Al-Qud:

In Al-Shifa hebben ze boorlingen uit de couveuses moeten halen, ze moeten ingrepen doen met enkel het licht van een GSM.

In het Al-Qudsziekenhuis zou Israël geprobeerd hebben om 300 liter (lol) brandstof te brengen ergens op 10 minuten wandelen van het ziekenhuis (wat dus een hele afstand is in oorlogsgebied). De Gazaanse woordvoerder van het ministerie van gezondheid heeft dan gezegd dat het maar over 200 liter zou gaan. In elk geval is die brandstof nooit tot in het ziekenhuis geraakt, volgens Israël omdat Hamas heeft geweigerd, volgens het hospitaal omdat het niet via het Rode Kruis kwam. In elk geval was de hoeveelheid brandstof genoeg om het ziekenhuis een half uur van stroom te voorzien.

Buiten de spoiler-tags:
Niemand gaat hier denk ik het leed van de Palestijnen in die ziekenhuizen ontkennen. Vooral het leed van die baby's in incubators is verschrikkelijk... maar Hamas dat zich schuil houdt in zo'n ziekenhuizen, daar zwijg je natuurlijk over.
Oorlogsmisdaden, het lijden van slachtoffers, ... dat is nog altijd niet het alleenrecht van Israël.
Hamas dat zo'n ziekenhuis gebruikt als uitvalbasis is ook een oorlogsmisdaad natuurlijk, en uiteindelijk kom je dan bij de vraag wat je als leger dan moet doen? Brandstof aanbieden? Niet goed genoeg...

Pas op, mijn "ideale" oplossing in deze omstandigheden zou ook zijn: Israël richt een veldhospitaal op in de buurt voorzien van voldoende medische capiciteit om alle gewonden/zieken uit dat ziekenhuis over te nemen, Hamas binnen dat ziekenhuis geeft zich over, en alle patiënten worden geëvacueerd waarna het leger dat ziekenhuis/Hamas-basis kan overnemen.

Verder vind ik het toch wel weer 'interessant' om te zien hoe zo'n conflict het kaartenpak door elkaar kan schudden. In Frankrijk is een mars tegen antisemitisme geweest. Op zich kunt ge daar niks tegen hebben. Alleen heeft dus La France Insoumise, van Mélenchon de optocht geboycott omdat het ‘een afspraakje van de vrienden van de onvoorwaardelijke steun aan het bloedbad (in Gaza), onder het voorwendsel van antisemitisme’ zou zijn. Ondertussen loopt Marine Le Pen, dochter van de voor anti-semitisme veroordeelde Jean-Marie wel trots mee in de mars.

Afhankelijk van wat ge wilt geloven is zij ofwel gewoon anders dan haar vader, maar veel waarschijnlijker lijkt mij dat haar aanwezigheid hier eerder een signaal van afwijzing van moslims eerder dan steun aan de joden.

De ironie is wél dat je nu zelf een voorbeeld geeft hoe er toch redenen zijn waarom je die historische banden tussen (extreem-)links en antisemitisme of toch op z'n minst anti-Israël niet moet onder de mat vegen. Je kan hetzelfde zeggen van pakweg Jeremy Corbyn bij Labour in het VK.

Je analyse van Le Pen deel ik, het is interessant om je als extreem-rechts politicus op zo'n mars af te zetten van tegenover een religie waarbinnen antisemitisme nog veel vaker voorkomt, en die dominant onder migranten aanwezig is, en win-win: als je vader voorheen nog eens veroordeeld werd voor antisemitisme... des te meer jammer dat Méchelon dan niet aanwezig kon zijn natuurlijk.

Maar voor een keer inderdaad "eens": "interessant" om zo'n beetje de politieke wereld op z'n kop te zien.

Hieronder nog laatste antwoord op @KnightOfCydonia - kan mij inbeelden dat veel andere mensen geen zin hebben om dit gebakkelei te moeten lezen dus ik zal het in spoiler tags zetten:

Ik ga hier uiteraard géén discussie in spoilertags verder voeren, het is duidelijk dat we andere meningen hebben.
Als je denkt dat het "laatste (ant)woord" hebben een meerwaarde is voor de onderbouwing van je argumenten, mag je het hebben hoor.

Dan nog de hele saga rond Al-Shifa en Al-Qud:

In Al-Shifa hebben ze boorlingen uit de couveuses moeten halen, ze moeten ingrepen doen met enkel het licht van een GSM.
Het is inderdaad schandelijk wat Hamas veroorzaakt door in en rond dat ziekenhuis militaire weerstand te organiseren, volledig akkoord.

In het Al-Qudsziekenhuis zou Israël geprobeerd hebben om 300 liter (lol) brandstof te brengen ergens op 10 minuten wandelen van het ziekenhuis (wat dus een hele afstand is in oorlogsgebied).
Volgens die nieuwsberichten was de plaats afgesproken met het ziekenhuis zelf.

En 10 min wandelen is 900 meter.
Veel dichter kan niet zeker als er Hamas bij dat ziekenhuis zit?

In elk geval was de hoeveelheid brandstof genoeg om het ziekenhuis een half uur van stroom te voorzien.
Zegt Hamas.
En jij gelooft dat, want?

Holy crap man.
  • Westen moet betalen

Ha, en ik had dat niet eens gezien toen ik mijn vorige post schreef.

Weeral opmerkelijk hoe ze zichzelf indekken met woorden als 'voluntary emigration'. Want als het 'geforceerd' was zou het indruisen tegen de Geneva conventions.

Laten we nu ook niet naief doen he, 300L is echt te weinig om ziekenhuis te laten runnen. Normaal hebben ziekenhuizen meer dan 10K Liter tanks voor zon zaken, nu spreken we van 10-15 jerrycans depending van welke versie ze gebruiken.
Edit: Ook @StevenFM

Heel misschien was het ook maar om te zien of het praktisch lukt?

Lijkt mij onnozel om logistiek veilig voor 10.000l te proberen zorgen ter plaatse, als 300l er nog niet eens doorgeraakt.

Waar is de kritiek hier dat Hamas de brandstof weigerde?
Dat is het enige wat mij opviel in die post, maar dat is dan precies mijn eenzame perceptie.

Je test geen logistiek met ff mensen met jerrycans te laden uitladen en daarmee ze te blootstellen aan snipers.

Dat was gewoon een lachwekkende levering niet meer en minder. Goed voor de echokamers maar niet en minder.

Dit begint echt wel lachwekkend te worden.

Ik denk niet dat je een ingenieursdiploma moet hebben om te beseffen dat je met 300 liter brandstof niet ver komt om een hospitaal van elektriciteit te voorzien.
Euh den ingenieur in mij zegt dan wel dat de noodstroomaggregaat enkel dient voor de toestellen die aangesloten zijn op het noodcircuit.
Met 300liter kom je inderdaad niet ver om een volledig ziekenhuis van stroom te gaan voorzien. Stel nu dat je operatiekwartieren(cathlabs), luchtgroepen (voor operatie ruimtes iso klasse 5-7), gekoelde medicatie en medische apparatuur (MRI scanners e.d.) voorziet zal je wel iets verder kunnen maar naar alle waarschijnlijkheid ook niet heel ver.

Snel even cijfers uit mijn hoofd halen maar ik denk dat we zo 300kVa voorzien voor noodstroomaggregaat in een ziekenhuis van redelijke grootte. Die verbruiken ±70 a80 liter per uur. Dus kan je 4 uur verder :S

Laatst bewerkt:
Je test geen logistiek met ff mensen met jerrycans te laden uitladen en daarmee ze te blootstellen aan snipers.
Duidelijk de schuld van Israël lijkt me!

En daarbij, als Hamas schiet op de levering, verliezen ze compleet hun PR offensief over dat ziekenhuis.
Ik vind het dus geen verkeerde berekende gok om die levering te proberen.

Dit begint echt wel lachwekkend te worden.
Klopt.

Het is inderdaad schandelijk wat Hamas veroorzaakt door in en rond dat ziekenhuis militaire weerstand te organiseren, volledig akkoord.
Ik vind dat toch ook altijd grappig dat mensen hier doen alsof Hamas zich maar niet onder de burgers moet mengen. Dat is een kleine strook zo groot als de Belgische kust waar ze met meer dan 2 miljoen op wonen, waar de fuck zouden die moeten gaan zitten? En dan nog, hoe dom zouden ze wel niet zijn om allemaal netjes ergens op een vierkante kilometer samen te gaan troepen zodat ze in 1 keer opgeblazen kunnen worden?

Guerilla-oorlogsvoering en terrorisme zijn wel echt problemen die Israël zelf in de hand heeft gewerkt hoor, dus ik vind het bijzonder flauw om nu te gaan doen alsof het de facto gerechtvaardigd is 2 miljoen mensen basisvoorzieningen te ontzeggen en mensen te laten creperen in een ziekenhuis. Eerst creëert Israël het probleem, en daarna gebruiken ze datzelfde probleem als rechtvaardiging om heel gaza absolute basisvoorzieningen te ontzeggen, plat te bombarderen en ziekenhuizen te belegeren terwijl pasgeboren baby's binnen sterven.

Echt, ik begrijp gewoon niet hoe ver sommige mensen het willen gaan zoeken om toch maar in hun sprookjes te kunnen blijven geloven.

Volgens die nieuwsberichten was de plaats afgesproken met het ziekenhuis zelf.

En 10 min wandelen is 900 meter.
Veel dichter kan niet zeker als er Hamas bij dat ziekenhuis zit?
Gezellige wandeling van een kilometer terwijl er continu geschoten wordt van alle kanten:

Zegt Hamas.
En jij gelooft dat, want?
Want ik heb al eens een liter naft in een grasmaaier gedaan en ik kan een klein beetje extrapoleren van daar uit.

En probeer nu eens niet als een Europaan te denken Zwarten met normale electricteit 99,99999999% van het jaar.

In zo'n gebieden en ook remote area in Afrika hebben ze wel generators die net wel heel hospitaal kunnen voorzien omdat ze geluk niet hebben om in Europa te wonen.

Ik vind dat toch ook altijd grappig dat mensen hier doen alsof Hamas zich maar niet onder de burgers moet mengen. Dat is een kleine strook zo groot als de Belgische kust waar ze met meer dan 2 miljoen op wonen, waar de fuck zouden die moeten gaan zitten?
In het hoofdziekenhuis van de stad, tussen de couveuses.
Daar moeten ze gaan zitten.
Omdat ze werkelijk niet anders kunnen.

Het wordt hier inderdaad lachwekkend, zoals @|nfected zei.

Gezellige wandeling van een kilometer terwijl er continu geschoten wordt van alle kanten:
Inderdaad schandelijk dat Hamas geen 10 minuten ceasefire wil doen om brandstof door te laten voor het ziekenhuis.

En probeer nu eens niet als een Europaan te denken Zwarten met normale electricteit 99,99999999% van het jaar.

In zo'n gebieden en ook remote area in Afrika hebben ze wel generators die net wel heel hospitaal kunnen voorzien omdat ze geluk niet hebben om in Europa te wonen.
Mja mja mja niet akkoord.
Je gaat dan een noodstroomaggregaat gebruiken om een defecte noodstroomaggregaat op te vangen als de energie uitvalt?
Gaza is afrika niet, en akkoord ze hebben geen betrouwbare energielevering, maar het zou me sterk lijken moesten ze zo een ziekenhuis enkel laten draaien op dieselgeneratoren.

Maar jij gaat nu toch gewoon uit van het het feit dat die (veel te kleine) levering een 'probeersel' was? Op basis van wat? Het feit dat jij de kant van Israël kiest in dit debat?

Enfin, de waarheid ligt wellicht wederom ergens in het midden, maar voor iemand die hier onlangs nog een post kwam maken waarin je zei dat het allemaal heel complicated is (ik zou hem linken, maar ik denk dat hij verwijderd is) vind ik toch dat je de zaken vrij eenvoudig voorstelt eerlijk gezegd.

Duidelijk de schuld van Israël lijkt me!

En daarbij, als Hamas schiet op de levering, verliezen ze compleet hun PR offensief over dat ziekenhuis.

Klopt.
Voor een trol die achter een pc zit is het gemakkelijk praten om ff verschillende soldaten hun leven te laten riskeren voor paar jerrycans

Ze kunnen gerust 1 km verder paar tankers achterlaten met de sleutel erin. Dan hoeven ze niet zoveel riskeren.

Mja mja mja niet akkoord.
Je gaat dan een noodstroomaggregaat gebruiken om een defecte noodstroomaggregaat op te vangen als de energie uitvalt?
Gaza is afrika niet, en akkoord ze hebben geen betrouwbare energielevering, maar het zou me sterk lijken moesten ze zo een ziekenhuis enkel laten draaien op dieselgeneratoren.
Niet enkel maar ze moeten volledig kunnen draaien voor dagen he, dat is de realiteit daar.

Of men kan gewoon vragen aan het rode kruis of zij die brandstof willen regelen. Je weet wel, die organisatie die in oorlogstijden kan instaan voor de humanitaire hulp en verzorging van gewonde burgers.

Terug
Bovenaan