Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Op die manier maak je toch wel dat het standpunt van Europese leiders tegen de oorlog in Iran moeilijk te verdedigen blijft. Soms vraag ik mij af of de Iraniërs eigenlijk geew full blown oorlog ambiëren.
Mja, netjes is het niet. Een oorlog starten is ook niet netjes.

Ik heb liever dat ze een poster verspreiden ipv een luchthaven op te blazen.

Uiteindelijk is de houding van de VS hetzelfde, al schrijven ze het niet uit op papier.

Mja, netjes is het niet. Een oorlog starten is ook niet netjes.

Ik heb liever dat ze een poster verspreiden ipv een luchthaven op te blazen.

Uiteindelijk is de houding van de VS hetzelfde, al schrijven ze het niet uit op papier.
Dat is het juist, de Europese politici die ze op die lijst knallen hebben in mijn ogen toch geen aandeel in deze oorlog.

De Iraanse bevolking niet denk ik, hun militaire dictatuur daarentegen.
Dit is toch gewoon deel van de big dick contest waar die landen aan deelnemen? Zowel Israël als Iran als de VS gedragen zich als een stelletje driftige gorilla's. De VS en Israël kunnen die oorlog alleen maar winnen met een grootschalige grondoorlog waarbij Teheran manu militari wordt bezet - waar Israël niet toe in staat is en de VS geen zin in heeft (want bodybags en veel groter en complexer dan Irak, dat al een trauma is). Ze kunnen wel blijven bombarderen en de conventionele slagkracht van Iran blijven degraderen, maar wat maakt het eigenlijk uit? Dat is toch maar taxpayers' money dat wordt opgeblazen, met tot resultaat dat het regime daar netjes blijft zitten zonder dat het existentieel wordt bedreigd.

Ik kijk maar naar de vele miljoenen Iraniërs die naar de begrafenis van Khamenei zijn gekomen. Uiteraard vakkundig georchesteerd (iets waar Trump trouwens een puntje aan kan zuigen) maar ca. 10-20% van die bevolking is het regime getrouw én daar zitten toevallig ook die kerels bij die met matrak en pistool iedere vorm van dissidentie de wereld uit helpen. De oppositie wordt monddood gemaakt, heeft geen politieke of maatschappelijke macht en heeft geen middelen om de repressie tegen te gaan. Maar no worries, help is on the way, aldus Trump.

Trump heeft een wespennest verstoord en heeft geen uitweg, buiten zich op de borst kloppen en zijn piemel op de tafel slaan en drek gooien naar iedereen die kritiek uit. Prachtige legacy.

Op die manier maak je toch wel dat het standpunt van Europese leiders tegen de oorlog in Iran moeilijk te verdedigen blijft. Soms vraag ik mij af of de Iraniërs eigenlijk geew full blown oorlog ambiëren.
Het is misschien wat ver gezocht..zou het geen afleiding zijn van Rusland-Oekraine? Dat wij in conflict gaan met Iran en onze wapens daar inzetten ipv ter verdediging, mocht Rusland invallen?
Iran en Rusland blijven mekaars vriendjes eh 😉

Terug
Bovenaan