Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Tot op heden klopt dat idd en is dat de mindset die een mens moet hebben, met die verkiezingen in het verschiet moet hij wel met iets goed afkomen of dat gaat een fiasco tot en met zijn.
"iets goed" lijkt me nog een zwaar understatement -> de enige manier dat hij niet zwaar verliest is volgens mij verkiezingsfraude, of de verkiezingen niet laten doorgaan.

Het leven van Joe sixpack is gewoon immens veel duurder geworden door zijn schuld dus hij is met zekerheid een pak stemmers kwijt.

Ik zie hem misschien nog wel een wanhoopspoging doen en elke Amerikaan $2,000 geven of zo, zogezegd betaald door de tarieven?

voor een belg ja, das bijna tdubbel, maar voor een amerikaan ist maar ongeveer 1/3rde meer. Op de schaal van hun bevolking is de kost van de inzet van hun materiaal voor een kort oorlogje zoals dit gewoon te verwaarlozen
Wat bedoel je hier nu? Een amerikaanse militair op missie kost 1/3 meer dan wanneer hij thuis zit? Waar komt dat getal vandaag?
En dan negeer je heel de logistieke keten om zo'n schip met een paar duizend man bemanning te bevoorraden, de rotaties van de militairen, het hele ondersteuningsapparaat errond.

Even Chatgpt geraadpleegd:
LocationApprox daily cost
Docked (U.S.)~$0.5M – $1.5M/day
Deployed (peacetime patrol)~$6M – $8M/day
Combat-ready near Iran~$8M – $15M+/day

Toch een redelijk verschil lijkt me ...

Deals willen maar niet lukken dus hij verhoogt zijn bluf nog wat verder. De beurzen liggen er momenteel duidelijk niet wakker van, dus dat ga ik dan ook niet doen, hij shared al zijn informatie toch steeds met zijn vriendjes die ondertussen geld proberen te verdienen met die voorkennis, dus als de beurzen verder omhoog gaan dan is het vermoedelijk dat de insiders weten dat hij nog wat luider gaat blaffen, maar niet gaat bijten.
Ik snap dit ook niet eigenlijk.
Ook in het mainstream nieuws is de oorlog gewoon 'een item', resterende 90% zals gebruikelijk grotendeels zever en faits divers.

Ik mis hier vooral in Europa toch een beetje een 'sense of urgency'. Iedereen is er precies steengerust in.

Ik snap dit ook niet eigenlijk.
Ook in het mainstream nieuws is de oorlog gewoon 'een item', resterende 90% zals gebruikelijk grotendeels zever en faits divers.

Ik mis hier vooral in Europa toch een beetje een 'sense of urgency'. Iedereen is er precies steengerust in.
De vraag is wat de EU natuurlijk kan doen.

Ze gaan vergaderen tiens...
https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...ol-voor-belgie-dit-weten-we-al/145852059.html
Volgens The Wall Street Journal werkt Europa in de plaats daarvan aan een eigen plan voor de Straat, met de Franse president Emmanuel Macron als voortrekker. Dat plan zou er wel eentje zonder “de oorlogvoerende partijen” Israël, de VS en Iran zijn, zei Macron. Europese diplomaten die op de hoogte zijn van het plan verklaarden dat mogelijk betrokken Europese schepen bijvoorbeeld niet onder Amerikaans bevel zouden staan.
Frankrijk met Macron weer op het voortouw.
Wie verder nog aanwezig zal zijn, is niet geheel duidelijk. Duitsland zou nog een mogelijk belangrijke partij kunnen zijn. Maar het land heeft erg strikte regels voor militaire operaties in het buitenland. Bondskanselier Friedrich Merz heeft vorige week al duidelijk laten merken dat Duitsland zich niet zomaar zal mengen in het conflict. “We zijn bereid om hulp te bieden zodra er een vredesakkoord is bereikt”, zei Merz. “President Trump weet dat er twee voorwaarden zijn waaraan Duitsland moet voldoen om dit te kunnen doen. De eerste voorwaarde is dat we een internationaal mandaat nodig hebben, bij voorkeur van de VN-Veiligheidsraad. Ten tweede hebben we een besluit van de Duitse Bondsdag nodig.” Ook premier De Wever verwees eind maart al naar zo’n internationaal mandaat.
Duitsland en belgie wachten af op vn mandaat. (Buiten dat de US een veto recht heeft daar....)

We zijn daar niks verloren en we kunnen met onze paar boten daar geen enkel verschil gaan maken, gewoon thuisblijven. Dit is niet onze oorlog. Elke cent daaraan uitgeven, is weggesmeten geld en kan beter geïnvesteerd worden in ondersteuningsmaatregelen voor de bevolking, de industrie, en de alternatieve energiemarkt.

Het is toch ook al een duidelijke boodschap richting US dat ze wat willen gaan doen zonder onder Amerikaans bevel te staan wat bij NATO wel zo is. Maar dat is ook het meest positieve. We hebben daar niets verloren en niets te zoeken in de miserie die niet door ons veroorzaakt is. En gezien het gebekvecht van een aantal EU staten zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje met een aantal zaken zoals FCAS zijn ze daar zeker nog niet op 1 lijn.

We zijn daar niks verloren en we kunnen met onze paar boten daar geen enkel verschil gaan maken, gewoon thuisblijven. Dit is niet onze oorlog. Elke cent daaraan uitgeven, is weggesmeten geld en kan beter geïnvesteerd worden in ondersteuningsmaatregelen voor de bevolking, de industrie, en de alternatieve energiemarkt.
Dat geld is er eerlijk gezegd nu al niet. Toch niet in Belgie waar ze schoorvoetend de boot toch wel afhouden voor maatregelen die de bevolking kunnen ondersteunen. Allez het mes moet nu al op de keel gezet worden door de MR en vooruit doet er nog een overwinstbelasting bovenop.
Bon we zien wel wat Ursula uit de hoed tovert volgende week.

Wat ik niet goed begrijp, is dat er ondertussen 1338 miljard euro aan financieel vermogen bij de Belgen aanwezig is, maar dat het toch lijkt alsof iedereen financieel in moeilijkheden zit.

Dat geld is er eerlijk gezegd nu al niet. Toch niet in Belgie waar ze schoorvoetend de boot toch wel afhouden voor maatregelen die de bevolking kunnen ondersteunen. Allez het mes moet nu al op de keel gezet worden door de MR en vooruit doet er nog een overwinstbelasting bovenop.
Bon we zien wel wat Ursula uit de hoed tovert volgende week.

Wat ik niet goed begrijp, is dat er ondertussen 1338 miljard euro aan financieel vermogen bij 200 Belgen aanwezig is, maar dat het toch lijkt alsof iedereen financieel in moeilijkheden zit.

Ftfy :p

Ik heb het niet zozeer over wat we kunnen doen maar wel over het feit dat dit voor velen een ver-van-mijn-bed show is.
Buiten wat zagen over de duurdere benzine en diesel komen de meesten niet en gaat het voor de rest weer over de koers en de Jupiler League play-offs.
Terwijl dit conflict potentieel toch veel grotere (economische) gevolgen kan hebben voor iedereen maar ik heb zo niet de indruk dat iemand daar echt bezorgd over is laat staan wakker van ligt.

Ik heb het al gezegd, maar ik blijf dat toch zo moeilijk vinden: aan de ene kant zijn die kerel zijn uitspraken zo dom en gedraagt hij zich ook zo, maar ondertussen slaagt die er maar in om zichzelf dankzij zijn postje als president om zichzelf, zijn familie en vrienden constant te verrijken. Ik weet dat er ook een team rond zit, maar toch.
En het ergste blijf ik vinden dat arme mensen voor deze persoon hebben gekozen. Een louche zakenman die gekend was om zijn praktijken die op het randje af van legaal (of er gewoon over) waren. Hoe hebben die ooit gedacht dat hij hen ging helpen en niet enkel zichzelf? Hoe hebben die gedacht dat hij corruptie ging aanpakken terwijl hij zelf corrupt tot op het bot was? En zelfs nu nog hebt ge genoeg oelewappers die hem blijven volgen terwijl het ene na het andere bericht aangeeft dat hij zichzelf aan het verrijken is en dat ten koste van alles en iedereen. En dat allemaal to own the dems?

Heb je gelijk in. Alleen vind ik de apathie tegenover potentieel het grootste conflict sinds WO2 nogal opvallend. Maar goed dat kan ook aan mij liggen 😇
Van waaruit apathie?
De mensen? Zie opmerking General Zantas: er heerst moeheid. De media? Die schrijven iets te veel over Trump vind ik.
De politiek? Europa is wel degelijk bezig met dat conflict, alleen doet het dat vooral via de geijkte paden: via diplomatie en contacten op de achtergrond. Europa heeft (nog) niet de gewoonte om politiek te voeren via geroep op X, Twitter, Instagram, Facebook, Threads of True Social. Gelukkig maar.

En een beetje gaan spierballenrollen met militaire aanwezigheid zou ook niks uithalen.

Terug
Bovenaan