Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Ik denk dat die vooral hoopt om de NAVO mee in het conflict te krijgen om dan zelf de plaat te kunnen poetsen.
Dit!
En terwijl de NAVO z'n brand komt blussen mogen de schepen door de Straat varen wanneer ze een bedrag aan de VS betalen voor de 'gewaarborgde veiligheid'.

Vorig jaar brak hij 1000-en-1 dingen in zijn eigen land af. Dit jaar breekt hij alles af in het buitenland. In beide gevallen blijft er chaos en rotzooi nodig en ontloopt hij zijn verantwoordelijkheid.

En de wereld kijkt toe en laat begaan, want...?

Daddy gaat zoiezo toegeven jammer genoeg, dan eens op zen strepen te staan Trump heeft deze oorlog zelf begonnen zonder enige overleg met de NAVO dat dan nog eens een defensie alliantie is.

Daddy gaat zoiezo toegeven jammer genoeg, dan eens op zen strepen te staan Trump heeft deze oorlog zelf begonnen zonder enige overleg met de NAVO dat dan nog eens een defensie alliantie is.
Ik weet niet of Rutte daar veel over te eeggen heeft. Ik zie toch weinig animo onder de landen om effectief naar Iran te trekken. Misschien als het ons teveel pijn begint te doen in het westen.

Iraanse president: "Iran is klaar voor evenwichtig en eerlijk akkoord"​

"Iran is klaar voor een evenwichtig en eerlijk akkoord dat de vrede en veiligheid in de regio garandeert." Dat zegt de Iraanse president Masoud Pezeshkian tijdens een telefoongesprek met zijn Russische collega Vladimir Poetin. De president zegt ook dat "een akkoord niet veraf hoeft te zijn", als de Verenigde Staten opnieuw het internationaal recht zouden respecteren.
Ondertussen heeft de Iraanse Revolutionaire Garde laten weten dat het nog steeds de controle heeft over de Straat van Hormuz. Het zal naar eigen zeggen ook niet twijfelen om vijanden af te slaan

Nogal ironisch om het internationaal recht op te werpen in een gesprek met Rusland. Die vegen daar zelf dik hun kloten aan.

“Nobody blocks the Strait of Hormuz better than me—believe me—people are saying it’s the greatest, strongest blockade ever, total control, like nobody’s ever seen before.” Zoiets? 😅
Ik zie Trump straks nog bijvoorbeeld een Frans of Duits schip dat wil doorvaren doen zinken.
Want hey de EU heeft hem niet geholpen. Dat is dan zijn wraak.

Hij geen olie vanuit de straat? Dan de EU al zeker niet!

PS. Zijn uitspraken worden gekker met de dag.

Ik zie Trump straks nog bijvoorbeeld een Frans of Duits schip dat wil doorvaren doen zinken.
Want hey de EU heeft hem niet geholpen. Dat is dan zijn wraak.

Hij geen olie vanuit de straat? Dan de EU al zeker niet!

PS. Zijn uitspraken worden gekker met de dag.
Hij zou zo maar eens een Chinees schip staande kunnen houden of erger... .

Och, vanaf morgen tot dinsdagavond voert hij de druk weer op. Na de sluiting van de beurs op dinsdagavond komt hij op de proppen met een TACO (verlenging wapenstilstand, verder onderhandelen, ...) om vrijdagavond weer het tegenovergestelde te zeggen.
Been there, done that.
Ik lig er niet meer wakker van. Alleen jammer dat het ons steeds harder treft in onze portemonnee terwijl er een groot vermoeden is dat hij en zijn achterban zich aan het verrijken zijn.

En dan moet de viering van 250 jaar VS nog beginnen EN het WK voetbal.
Wat een feestjaar en we zijn nog maar april!
De jaren 2027 en 2028 moeten nog volgen.

Ook toch een toffe read.
US oil exports to hit record as Iran war triggers race for supplies
Als dit effectief klopt (en Financial Times lijkt me nu niet bepaald een rioolgazet ), dan begint het toch te lijken alsof die drill baby drill winstgevend is met de verstoring van de Straat van Hormuz. Nog wat cheap olie die hij van venezuela aan premium kan verkopen aan de aziatische bieders.
Winstgevend voor een beperkte groep dan. De olie exporteurs verdienen meer maar de consument betaalt meer.

En in zijn geheel voor de VS kost dit hele avontuur voorlopig een pak meer in militaire uitgaves dan dat er extra binnenkomt door de toename in export.

Hij zou zo maar eens een Chinees schip staande kunnen houden of erger... .

Och, vanaf morgen tot dinsdagavond voert hij de druk weer op. Na de sluiting van de beurs op dinsdagavond komt hij op de proppen met een TACO (verlenging wapenstilstand, verder onderhandelen, ...) om vrijdagavond weer het tegenovergestelde te zeggen.
Been there, done that.
Ik lig er niet meer wakker van. Alleen jammer dat het ons steeds harder treft in onze portemonnee terwijl er een groot vermoeden is dat hij en zijn achterban zich aan het verrijken zijn.

En dan moet de viering van 250 jaar VS nog beginnen EN het WK voetbal.
Wat een feestjaar en we zijn nog maar april!
De jaren 2027 en 2028 moeten nog volgen.

Then it's mission accomplished...

Vraagje: stel dat de VS een blokkade opzet en er zouden zich toch schepen wagen om door te varen - wat gaat de VS dan doen: raketten afvuren ofzo? Dat gaat toch gewoon niet - of kunnen ze de doorgang echt fysiek gewoon blokkeren?

Laatst bewerkt:
Then it's mission accomplished...
Ik bedoel niet wakker liggen van zijn groteske, brutale uitspraken en alternatieve feiten die elke dag 180° kunnen draaien. Het zijn de feiten en resultaten op het terrein (overwinningen of verliezen, land bezetten of dreigen met... , ...) die tellen en waarvan ik hoop niet wakker te moeten liggen als de boel escaleert.

Als de VS die straat blokkeert (en ook schepen zou aanvallen die er proberen door te varen) is dat toch een aanval op heel de wereld? Onder andere ook op China en andere Aziatische landen die hun olie, gas etc langs daar passeert?

Ik bedoel niet wakker liggen van zijn groteske, brutale uitspraken en alternatieve feiten die elke dag 180° kunnen draaien. Het zijn de feiten en resultaten op het terrein (overwinningen of verliezen, land bezetten of dreigen met... , ...) die tellen en waarvan ik hoop niet wakker te moeten liggen als de boel escaleert.
Then I stand corrected!

Al denk ik wel dat er toch al een hoop mensen zijn die onverschillig worden van de bagger die continue over iedereen wordt gegooid.

Als de VS die straat blokkeert (en ook schepen zou aanvallen die er proberen door te varen) is dat toch een aanval op heel de wereld? Onder andere ook op China en andere Aziatische landen die hun olie, gas etc langs daar passeert?
Good-MORNING Viet-... planet earth! 😬

Het is echt schipper-mag-ik-overvaren geworden zoals hier reeds vermeld is.

Is het eigenlijk een idee om in de beginpost of elders eens wat neutrale/gezonde mediakanalen op te lijsten om dit allemaal wat te kunnen volgen?

Vraagje: stel dat de VS een blokkade opzet en er zouden zicht toch schepen wagen om door te varen - wat gaat de VS dan doen: raketten afvuren ofzo? Dat gaat toch gewoon niet - of kunnen ze de doorgang echt fysiek gewoon blokkeren?

Say hi to MAPA!
Make America Pirates Again

Het zal hem dik tegensteken dat Iran een meerwaarde uit het conflict weet te halen (lees: tolfheffing om door te mogen varen) en dat mag niet van hem. ALLE inkomsten moeten naar hem gaan. Daarom ook zijn rant over het opsporen en tegenhouden van boten die reeds tol betaald hebben.
Iedereen vaart gratis door OF niemand vaart door. Dan gijzelt hij nog liever de halve wereldtraffiek dan dat Iran er iets bij wint.

Iets oostenlijker van Vietnam gasoline prijzen bijna x 1.5-2 en going up, wegen zien er bijna weer als tijdens de pandemie,
wat wel aanzienlijk is voor een stad met meer inwoners dan gans belgië, jammer genoeg is de public transpo infra nog altijd ondermaats na al die jaren :s

Veel BPO ondersteunen gelukkig wel meer WFH opnieuw, maar overall schrijnende toestanden door algehele inflatie aangezien zowat alles geïmporteerd wordt :x

Terug
Bovenaan