Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Als je erdoor bent gevaren zonder tol te betalen aan Amerika -> dan heb je tol betaald aan Iran natuurlijk :p.
Er moet geen tol betaald worden aan us.

Cfr Hln :
"De Amerikaanse marine zal beginnen met het blokkeren van “alle schepen” die de Straat van Hormuz proberen binnen te varen of te verlaten, zo heeft Donald Trump gezegd.

“Ik heb onze marine opgedragen elk schip in internationale wateren dat tol aan Iran heeft betaald, op te sporen en tegen te houden,” schreef de Amerikaanse president op Truth Social."

Hoe weten die wie betaald heeft? Paar dagen was het allemaal ok en ging iedereen inclusief Iran goed geld verdienen...

Ach, we gaan schepen tegenhouden in internationale wateren. Alweer een schending van de mondiale regelgeving.

Edit crew: Taalgebruik aangepast

Laatst bewerkt door een moderator:
Met al het materiaal en mensen die daar vandaag zijn acht ik de kans op een verdere escalatie niet ondenkbaar, mss toch een grondoperatie - en wat als Trump de straat blokkeert - worden die dan geen doelwit, je zal maar eens pech of geluk hebben.

China wordt actiever betrokken - geen idee welke kant dat uitgaat.

Ik begin echt meer en meer te begrijpen dat een doodnormaal persoon uit de straat op een dag opstaat en denkt: en nu moet em eraan.

Ik vraag me af wat de endgame hier nu feitelijk is?
Bondgenoten (NAVO/Europa) meesleuren via economische druk? Verhinderen van inkomsten iran? Zo een schip dat passeert dat 2 miljoen dokt zijn natuurlijk heel wat shahed drones.
China en rusland ook blokkeren want ik vermoed dat zij wel free passage hebben?

Bondgenoten (NAVO/Europa) meesleuren via economische druk? Verhinderen van inkomsten iran? Zo een schip dat passeert dat 2 miljoen dokt zijn natuurlijk heel wat shahed drones.
Typisch Trump zeker?
Vroeger zou men achter de schermen onderhandelen met de bondgenoten, nu probeert de VS elke keer een ander plan. Slaat nergens op.

Er is geen endgame. De VS is aan iets begonnen zonder duidelijke strategie en zonder duidelijke doelen. En nu zitten ze muurvast.

Of ze verliezen door Iran grotendeels te geven wat het wilt, en dan verliest de VS een groot deel van zijn internationale status. Of ze escaleren verder naar boots on the ground, en dan verliest hij het laatste beetje respijt dat hij aan het thuisfront nog heeft.

Er is geen endgame. De VS is aan iets begonnen zonder duidelijke strategie en zonder duidelijke doelen. En nu zitten ze muurvast.

Of ze verliezen door Iran grotendeels te geven wat het wilt, en dan verliest de VS een groot deel van zijn internationale status. Of ze escaleren verder naar boots on the ground, en dan verliest hij het laatste beetje respijt dat hij aan het thuisfront nog heeft.
En ook dat is een gevaarlijk straatje waar hij veel gezichtsverlies op internationaal vlak kan lijden. De hele kustlijn aan de Perzische golf is enorm en geografisch uitdagend terrein. Iedereen en zeker Iran weet dat het land geen match is om één op één de strijd aan te gaan met het Amerikaanse leger, maar op vlak van asymetrische oorlogsvoering kan het een mogelijke bezetting wel pijnlijk maken.

Tja gezichtsverlies, zou er werkelijk nog een wereldleider zijn die deze man effectief nog ernstig neemt?

Flashback verkiezingscampagne 2024:
-'Oorlog in Oekraïne is met één 1 telefoontje opgelost' (didn't happen en is nog ongoing)
-'Not engage in endless new wars' (hij doet niets anders)
en verder:
-de tarievenklucht
-het ICE-debacle
-zijn insider trading
-zijn TACO-strategie
-Epstein files
...

Terug
Bovenaan