Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Allez, Europa krijgt weer een deadline van Trump. Binnen paar dagen militaire hulp bieden in de Perzische golf, or else!

Allez, Europa krijgt weer een deadline van Trump. Binnen paar dagen militaire hulp bieden in de Perzische golf, or else!
Ik lees in De Morgen:
"Trump wil dat Europese landen oorlogsschepen of andere militaire middelen sturen."

en ook

"Volgens Amerikaanse media laat Trump momenteel een lijst opstellen van Europese NAVO‑landen die hem steunen in de oorlog tegen Iran of zich juist tegen hem hebben gekeerd. Hij zou Amerikaanse troepen willen terugtrekken uit landen die zich tegen hem verzetten. Spanje zou daarbij centraal staan."

Nu zullen we snel zien of de Europeanen zich weer uit elkaar laten spelen.

"Amerikaanse troepen terugtrekken".
Buiten degene die in Roemenië, Baltisch staten en Polen zitten zijn het allemaal strategische locaties waar de VS voordeel bij heeft.
VK is voor de luchthavens om vliegtuigen uit de VS te transporteren. Spanje zeemacht en luchthavens voor Afrika. Italië zeemacht en luchthavens voor middelandse zee. Duitsland is het commando centrum voor heel Europa en Afrika.
Die opdoeken is u operationeel in beide voeten schieten.

Ik hoop dat de EU niet toegeeft, niet escaleert en hem maar laat ontploffen. Hij zal zijn deadlines wel verschuiven en dreigen met tariffs.

De manier waarop hij nu te werk gaat is zoals in de zwaarste maffia-milieus. Dreigen en afpersen.
Hij heeft niet de '100% victory' gehaald in de feitelijke realiteit, alleen in de zijne. Het was een afgang. Maar dat knaagt, dus moeten anderen met een geweer in de rug de frontlinie in, want het lukt hem (en Israël) niet alleen.
Hij moet en zal een overwinning claimen.
En vanaf het terug te moeilijk wordt is hij de eerste om de vlucht te nemen en de schuld op de zwakte van de anderen te steken.

Laat hem, negeer hem (in de mate van het mogelijke) en dat hij hulp vraagt aan de leden van zijn 'Board of Peace', zo hebben die ook iets nuttig te doen.

Hij heeft niet de '100% victory' gehaald in de feitelijke realiteit, alleen in de zijne. Het was een afgang. Maar dat knaagt, dus moeten anderen met een geweer in de rug de frontlinie in, want het lukt hem (en Israël) niet alleen.
Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.

Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.
  • de Iraanse luchtmacht was een relikwie uit de jaren 70 en vormde nul gevaar.
  • De Iraanse marine is nog altijd perfect capabel om Hormuz te blokkeren.
  • Er is evenveel nucleaire standstill als na de bombardementen acht maanden geleden. Ondertussen is de deal van Obama (die leek te werken) wel unisono opgeblazen door Trump.
  • Khamenei sr is opgevolgd door zijn radicalere zoon.
  • Hormuz is nog altijd potdicht en er zijn maar twee manieren om die straat open te krijgen: Concessies aan het Iraanse regime of een landinvasie met honderdduizenden militairen.
De wereld is op zowat alle vlakken slechter af dan twee maanden geleden, helaas.

Niemand ontkent toch dat er letterlijk niks is gebeurd? Obviously heeft Iran klappen gekregen, maar dat is toch het punt? Dat is geen "100% victory", maar gewoon… oorlog voeren zonder beslissend resultaat.

Nucleaire standstill: oké, tijdelijk. Dat is geen oplossing, gewoon pauze.
Airforce en navy klappen: ja, maar regime staat er nog altijd.
Hormuz: exact, er is nog altijd geen controle. Dus wat is er eigenlijk structureel veranderd?

In MAGA-Delulu-Land maken ze er precies een succesverhaal van omdat er impact was, maar impact =/= overwinning. Als ge na al dat geweld nog altijd met dezelfde strategische problemen zit, dan is het gewoon geen duidelijke win, hoe hard ge het ook probeert te framen.

Op dit ogenblik is Iran militair enorm verzwakt, correct.
Nucleair waren ze dat al na die bunker buster bombardering, als je de Amerikanen toch mocht geloven.
Daarna was het pijnpunt zogezegd dat ze dat verrijkt uranium nog steeds hadden (of terug zouden kunnen opgraven uit de gebombardeerde sites), maar dat hebben ze vandaag nog steeds!
In welke mate die sites echt verwoest zijn is zeer moeilijk in te schatten, Iran was heer en meester zulke zaken in te graven op dieptes onbereikbaar zelfs voor hun MOAB bunkerbuster.
Met de dood van Khamenei Sr zijn ze geen meter verder, Khamenei Jr. is zo mogelijk nog radicaler.
Iran heeft bewezen dat hun gedecentraliseerd systeem werkt zoals ontworpen, er waren zodanig veel militaire kopstukken gedood dat elk normaal land/leger plat op zijn achterwerk zou liggen, daar kunnen ze tot vandaag nog steeds schade toebrengen in een redelijke zone rondom Iran met hun drones en ballistische raketten, die wel sterk uitgedund maar nog steeds voorhanden zijn.

Ze hebben zelfs nog voldoende communicatielijnen open om na de zogenaamde wapenstilstand al die gedecentralieerde lanceersites dat te laten weten, wel met wat vertraging misschien.

Zoals altijd ligt de waarheid in het midden...Verzwakt? Absoluut, voor een best hoog percentage! Uitgeschakeld, absoluut niet, dat is ook een enorme overdrijving.
En de allergrootste schade die Iran kon toebrengen, namelijk de werledeconomie op zijn kop zetten, is nog steeds aanwezig.

Al hetgeen uitgeschakeld of vernietigd is, is vervangbaar. Hetgene wel lange termijn verandering had kunnen geven, namelijk een totale regimeverandering, is gefaald.

Persoonlijk en uiteraard subjectief, hebben ze misschien 40% van hun doelen bereikt, rekening houdend dat je een hoog percentage toekent aan blijvende zaken en een laag percentage aan tijdelijke, vervangbare zaken, en dit aan een immense kost, niet alleen aan Amerika/Israel, maar aan de hele wereld!

En dan nog de collateral damage met het hele uit elkaar slaan van de EU en NATO.

Grootste probleem is dat Iran "guerilla" stijl de straat van Hormuz best makkelijk gesloten kan houden, en dit voor zeer lang.
Trump weet dit en kan er zonder de NATO landen en zeemachten niet veel aan veranderen, en dit is de voornaamste reden dat hij zo pissed is op de NATO.

Ik denk dat het grootste gevolg hiervan op lange termijn zal zijn dat nog meer landen een kernwapen gaan willen ontwikkelen. Want het is nog maar eens duidelijk gebleken dat dat de enige verdediging is.

Voor mij is het toch ook een slag voor het iraanse regime. De onrust en het protest onder de bazari waren vóór het conflict al voelbaar, vooral door de economische malaise. Gegeven dat was ook deels door de sancties dus mss kunnen ze nu onderhandelen om hieronder uit tek omen. Maar hoe dan ook: het opnieuw opbouwen van een oorlogsapparaat zal veel geld kosten, met middelen die toen al schaars waren en ik vraag me af of dit geen nieuwe opstand bij de bevolking zal veroorzaken.

Grootste probleem is dat Iran "guerilla" stijl de straat van Hormuz best makkelijk gesloten kan houden, en dit voor zeer lang.
Voor lang niet, Hormuz zorgt voor 40% van het overheidsbudget. Na pakweg vier maand zouden ze al die disrupties ook wel beu zijn in Beijing, die hebben het meeste baat bij eventjes chaos in het Westen en daarna weer stabiliteit. Peacetalks gaan balans brengen die Trump gaat verkopen als een overwinning maar de Iraanse bevolking valt tussen wal en schip vrees ik, een nieuwe opstand heeft geen draagvlak zonder dat de elite aan de top verdeeld is.

Voor lang niet, Hormuz zorgt voor 40% van het overheidsbudget. Na pakweg vier maand zouden ze al die disrupties ook wel beu zijn in Beijing, die hebben het meeste baat bij eventjes chaos in het Westen en daarna weer stabiliteit. Peacetalks gaan balans brengen die Trump gaat verkopen als een overwinning maar de Iraanse bevolking valt tussen wal en schip vrees ik, een nieuwe opstand heeft geen draagvlak zonder dat de elite aan de top verdeeld is.
China slikt toch al jaar en dag "verstoringen", zolang het hun strategisch uitkomt...?

Voor mij is het toch ook een slag voor het iraanse regime. De onrust en het protest onder de bazari waren vóór het conflict al voelbaar, vooral door de economische malaise. Gegeven dat was ook deels door de sancties dus mss kunnen ze nu onderhandelen om hieronder uit tek omen. Maar hoe dan ook: het opnieuw opbouwen van een oorlogsapparaat zal veel geld kosten, met middelen die toen al schaars waren en ik vraag me af of dit geen nieuwe opstand bij de bevolking zal veroorzaken.

Op vlak van olie-inkomsten zijn ze alleszins er op vooruitgegaan. Dit artikel van einde maart geeft een mooi overzicht: https://sg.finance.yahoo.com/news/iran-oil-revenue-soars-sole-022933764.html

Ik ben benieuwd wat de impact onder de bevolking zal zijn. Ik kan me niet inbeelden dat Amerika zich heel populair heeft gemaakt met al dit.

Amerikaanse marine gaat door Straat van Hormuz om te tonen dat het begaanbaar is ondanks Iraanse dreigementen:
De vraag is of de tankers en containerschepen zullen toehappen, voorlopig klinkt het daar better safe than sorry.

De operatie is bevestigd door Central Command:
Dit dus. 10x gaat dit goed en de 11ste keer: Kaboem. Je wenst dat risico gewoon niet te nemen.
Iran hoeft niet elk schip te laten zinken dat zonder hun toestemming dit riskeert hé. Eentje is genoeg.

Bovendien: Het is toch 2 weken wapenstilstand niet? Dus wat bewijst deze (riskante) actie nu? Niks.
Hoera ze hebben géén tol betaald! Waauww! Prachtig.

Eerst eisen dat de Straat helemaal terug open moet en nu dreigen om ze zelf af te sluiten omdat hij zijn zin niet kreeg...

Wat een farce zijn oorlog totaal mislukt op elk mogelijke manier, wat zit er toch een klein kind in the oval office waar je totaal niet op een deftige manier mee kan communiceren.

4x4

Eerst eisen dat de Straat helemaal terug open moet en nu dreigen om ze zelf af te sluiten omdat hij zijn zin niet kreeg...
ik had hier eerder gepost dat hij ook een alliance met Iran wou om tol te heffen. Volgens mij speelt dat nog in zijn hoofd en heeft hij weer geld geroken. Als zij de straat blokkeren, kunnen ze ook doorlaten wie ze willen (aka wie betaalt).

Terug
Bovenaan