Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik lees in De Morgen:Allez, Europa krijgt weer een deadline van Trump. Binnen paar dagen militaire hulp bieden in de Perzische golf, or else!
Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.Hij heeft niet de '100% victory' gehaald in de feitelijke realiteit, alleen in de zijne. Het was een afgang. Maar dat knaagt, dus moeten anderen met een geweer in de rug de frontlinie in, want het lukt hem (en Israël) niet alleen.
Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.
Niemand ontkent toch dat er letterlijk niks is gebeurd? Obviously heeft Iran klappen gekregen, maar dat is toch het punt? Dat is geen "100% victory", maar gewoon… oorlog voeren zonder beslissend resultaat.Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.
Op dit ogenblik is Iran militair enorm verzwakt, correct.Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.
Voor mij is het toch ook een slag voor het iraanse regime. De onrust en het protest onder de bazari waren vóór het conflict al voelbaar, vooral door de economische malaise. Gegeven dat was ook deels door de sancties dus mss kunnen ze nu onderhandelen om hieronder uit tek omen. Maar hoe dan ook: het opnieuw opbouwen van een oorlogsapparaat zal veel geld kosten, met middelen die toen al schaars waren en ik vraag me af of dit geen nieuwe opstand bij de bevolking zal veroorzaken.Anti-Trump retoriek volgen is nu verleidelijk. De Iraanse airforce en navy kregen stevige klappen, er is nucleaire standstill, Khameini Sr. dood. Dat is niet niks. Perceptie dat als nu alles blijft zoals het is, ze daar voor eeuwig en altijd volledige controle blijven behouden over de straat van Hormuz is volgens mij een illusie.
Voor lang niet, Hormuz zorgt voor 40% van het overheidsbudget. Na pakweg vier maand zouden ze al die disrupties ook wel beu zijn in Beijing, die hebben het meeste baat bij eventjes chaos in het Westen en daarna weer stabiliteit. Peacetalks gaan balans brengen die Trump gaat verkopen als een overwinning maar de Iraanse bevolking valt tussen wal en schip vrees ik, een nieuwe opstand heeft geen draagvlak zonder dat de elite aan de top verdeeld is.Grootste probleem is dat Iran "guerilla" stijl de straat van Hormuz best makkelijk gesloten kan houden, en dit voor zeer lang.
China slikt toch al jaar en dag "verstoringen", zolang het hun strategisch uitkomt...?Voor lang niet, Hormuz zorgt voor 40% van het overheidsbudget. Na pakweg vier maand zouden ze al die disrupties ook wel beu zijn in Beijing, die hebben het meeste baat bij eventjes chaos in het Westen en daarna weer stabiliteit. Peacetalks gaan balans brengen die Trump gaat verkopen als een overwinning maar de Iraanse bevolking valt tussen wal en schip vrees ik, een nieuwe opstand heeft geen draagvlak zonder dat de elite aan de top verdeeld is.
Nog geen halve dag.
En dat is terug open.
Elk Iraans spullement in de buurt aan flarden geschoten.
Voor mij is het toch ook een slag voor het iraanse regime. De onrust en het protest onder de bazari waren vóór het conflict al voelbaar, vooral door de economische malaise. Gegeven dat was ook deels door de sancties dus mss kunnen ze nu onderhandelen om hieronder uit tek omen. Maar hoe dan ook: het opnieuw opbouwen van een oorlogsapparaat zal veel geld kosten, met middelen die toen al schaars waren en ik vraag me af of dit geen nieuwe opstand bij de bevolking zal veroorzaken.
Dit dus. 10x gaat dit goed en de 11ste keer: Kaboem. Je wenst dat risico gewoon niet te nemen.Amerikaanse marine gaat door Straat van Hormuz om te tonen dat het begaanbaar is ondanks Iraanse dreigementen:
De vraag is of de tankers en containerschepen zullen toehappen, voorlopig klinkt het daar better safe than sorry.
De operatie is bevestigd door Central Command:
![]()
Netanyahu ontkent dat er sprake is van breuk met Trump: “We verschillen soms van aanpak, maar over hoofdzaken zijn we het eens”
Volg alle ontwikkelingen over het Midden-Oosten in onze liveblog.www.hln.be
Eerst eisen dat de Straat helemaal terug open moet en nu dreigen om ze zelf af te sluiten omdat hij zijn zin niet kreeg...
ik had hier eerder gepost dat hij ook een alliance met Iran wou om tol te heffen. Volgens mij speelt dat nog in zijn hoofd en heeft hij weer geld geroken. Als zij de straat blokkeren, kunnen ze ook doorlaten wie ze willen (aka wie betaalt).![]()
Netanyahu ontkent dat er sprake is van breuk met Trump: “We verschillen soms van aanpak, maar over hoofdzaken zijn we het eens”
Volg alle ontwikkelingen over het Midden-Oosten in onze liveblog.www.hln.be
Eerst eisen dat de Straat helemaal terug open moet en nu dreigen om ze zelf af te sluiten omdat hij zijn zin niet kreeg...