Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

De Oost-Aziatische landen zitten gewoon zonder olie en gas. Tegen welke prijs ook, er komt niet veel uit de pomp. In die zin zal daar de switch naar elektrische voertuigen (wat daar al een tijd gaande is) een boost krijgen. Een groter probleem is de kunstmest, daar zijn nog niet onmiddellijk alternatieven voor (dierlijke mest vergt een nieuwe logistieke keten).

Ondertussen is gas populair geworden om te koken (ten koste van kolen), of ze dan terug gaan schakelen is nog een vraag. Anderen gaan elektrisch maar het hete vuur van gaspitten lijkt een essentieel onderdeel te zijn van een aantal gerechten, die zijn daar niet blij mee.

Zelfs als het voorbij is zullen landen niet meer gerust zijn, het kan echt in 1 nacht veranderen en voor een aantal landen zijn de gevolgen existentieel. Hier in Europa is het eerder klagen over een hogere prijs aan het benzinestation.

euh? Some of you may die but thats a risk i'm willing to take?

Iraanse minister roept jongeren op om "menselijke ketting" te vormen rond energiecentrales​

De Iraanse viceminister van Jeugd en Sport Alireza Rahimi heeft Iraanse jongeren opgeroepen om een "menselijke ketting" te vormen rond de energiecentrales in het land. "Ik nodig alle jongeren, culturele en artistieke figuren, sporters en kampioenen uit voor de nationale campagne 'Iraanse jongeren vormen een menselijke keten voor een stralende toekomst'", klinkt het.
De oproep is een reactie op de herhaalde dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump om de energie-infrastructuur in Iran te vernietigen, als Iran de Straat van Hormuz niet opent.

Een kleine samenvatting a.u.b. voor mensen zonder een account op X? ;)

Snel door AI laten samenvatten:

Dit is een uitgebreide risicobriefing van iemand met persoonlijke banden in de Golfregio. De kernpunten:

Hoofdthese: Het conflict Iran-VS/Israël zit op een escalatiepad zonder realistische uitweg op korte termijn, en zal minstens tot eind 2026 duren.

Drie kritieke drempels (met de metafoor van een sloopkogel die een gebouw raakt):

Energiemarkten — Fysiek aanbod krimpt sneller dan markten inprijzen. Verwachting: olie/kerosine verdubbelt rond week 6-10. Gevolgen: vluchten vallen uit, supply chains stokken, voedselschaarste in importafhankelijke landen. Er zijn al vroege signalen (EU-rantsoenering, Egyptische avondklokken, noodmaatregelen in Azië).

Luchtverdediging raakt op — Iraanse drones/raketten zijn goedkoop en massaal; interceptors zijn duur en schaars. De VS produceert slechts tientallen per maand. UAE en Israël zouden al selectief intercepten, wat steeds moeilijkere keuzes oplevert.

Sociale psychologie — Mensen in de Golf zitten in een mix van angst en ontkenning, verwachten lineaire verslechtering. Maar bij een groot incident kan ontkenning omslaan in paniek: kapitaalcontroles, reisbeperkingen, sociale fragmentatie.

Iran escaleert bewust gecontroleerd en heeft nog veel capaciteit in reserve.
Einddoel: de facto controle over de Straat van Hormuz als hefboom.

Landenanalyse: UAE is het meest kwetsbaar (importafhankelijk, grote expat-populatie). Qatar iets beter gepositioneerd. Pakistan voelt de schok al maar heeft landbouw en diplomatieke waarde.

Advies aan mensen in de regio: het venster om te handelen (geld verplaatsen, vertrekken, plannen) wordt smaller. Liever te vroeg voorbereid dan te laat vast.

ik begin de complottheorie toch wel een beetje te geloven dat dit een misgelopen operatie was om uranium uit Iran te smokkelen.

Zoveel troepen om 2 piloten te redden maar er word niets gezegd over de mensen die zijn omgekomen tijdens de missie....

Zoveel vliegtuigen neergehaald voor 2 piloten en er wordt geen woord gerept over de overleden soldaten....
Er zijn geen vliegtuigen neergehaald voor twee piloten. Er zijn wel twee C130's opgeblazen omdat ze vastgereden waren bij landing, idem voor een paar kleine helicopters. En er zijn geen overleden soldaten, dat soort dingen komen echt wel gewoon uit hoor.

ik begin de complottheorie toch wel een beetje te geloven dat dit een misgelopen operatie was om uranium uit Iran te smokkelen.

Zoveel troepen om 2 piloten te redden maar er word niets gezegd over de mensen die zijn omgekomen tijdens de missie....

Zoveel vliegtuigen neergehaald voor 2 piloten en er wordt geen woord gerept over de overleden soldaten....
De materiële kostprijs om die ene piloot terug te halen moet alleszins enorm hoog geweest zijn, en ook het risico dat er iets fout zou lopen tijdens de missie en dat er nog meer doden zouden vallen langs Amerikaanse zijde.
Het leek me vooral een zaak om de eer van Trump te redden? Voor een deel hebben ze veel geluk gehad dat hij nog leefde. Was hij dood geweest dan was het nog meer gezichtsverlies voor Trump.
Er zou wel meer om te doen geweest zijn in de media indien die 2 C130's effectief waren neergehaald inclusief bemanning.

De materiële kostprijs om die ene piloot terug te halen moet alleszins enorm hoog geweest zijn.
Het leek me vooral een zaak om de eer van Trump te redden? Voor een deel hebben ze veel geluk gehad dat hij nog leefde. Was hij dood geweest dan was het nog meer gezichtsverlies voor Trump.
Er zou wel meer om te doen geweest zijn in de media indien die 2 C130's effectief waren neergehaald inclusief bemanning.
Is gewoon echt wel doctrine voor de VS. Die laten nooit iemand achter, hoe kostelijk ook (zowel in materiaal als in levens). Kan je ook gewoon de geschiedenis op nagaan, gebeurde in het verleden ook altijd. Zie ook bvb Operation Red Wings (en Red Wings II) waarbij ze zelfs de lichamen van de drie gesneuvelde SEAL's hebben gerecupereerd.

Is gewoon echt wel doctrine voor de VS. Die laten nooit iemand achter, hoe kostelijk ook (zowel in materiaal als in levens). Kan je ook gewoon de geschiedenis op nagaan, gebeurde in het verleden ook altijd. Zie ook bvb Operation Red Wings (en Red Wings II) waarbij ze zelfs de lichamen van de drie gesneuvelde SEAL's hebben gerecupereerd.
Ik denk niet dat dat enkel de VS is. Vrijdag was het denk ik dat ze een Belgische piloot aan het woord lieten in het journaal. Die zei ook: wij doen trainingen om te kunnen overleven in vijandelijk gebied en de hele uitleg. Toen ze ook vragen stelden over de actie om die piloot terug te halen zei die ook: "maar dat is de zekerheid die je wil hebben om als piloot boven vijandelijk gebied te gaan vliegen. Als je niet de zekerheid hebt dat men er alles aan zal doen om je terug te proberen halen dan kan je dat niet doen."
Dus nee ik zou dit niet enkel toeschrijven aan de VS. Zouden wij Belgen zo een operatie opzetten om een Belgische piloot terug te halen? Ik denk het persoonlijk niet op ons eentje, maar eerder dat we in samenwerking met bevriende landen en de huidige allianties wel alles in het werk zouden stellen om hetzelfde te doen als de VS. Wij Belgen zouden trouwens enkel binnen het kader van die allianties in zo een situaties betrokken raken. Van de VS valt het alleen wat meer op omdat ze zich in de geschiedenis wat meer zijn gaan bemoeien overal op aarde waardoor ze in de noodzaak kwamen om dergelijke operaties op te zetten

Ik denk niet dat dat enkel de VS is. Vrijdag was het denk ik dat ze een Belgische piloot aan het woord lieten in het journaal. Die zei ook: wij doen trainingen om te kunnen overleven in vijandelijk gebied en de hele uitleg. Toen ze ook vragen stelden over de actie om die piloot terug te halen zei die ook: "maar dat is de zekerheid die je wil hebben om als piloot boven vijandelijk gebied te gaan vliegen. Als je niet de zekerheid hebt dat men er alles aan zal doen om je terug te proberen halen dan kan je dat niet doen."
Dus nee ik zou dit niet enkel toeschrijven aan de VS. Zouden wij Belgen zo een operatie opzetten om een Belgische piloot terug te halen? Ik denk het persoonlijk niet op ons eentje, maar eerder dat we in samenwerking met bevriende landen en de huidige allianties wel alles in het werk zouden stellen om hetzelfde te doen als de VS. Wij Belgen zouden trouwens enkel binnen het kader van die allianties in zo een situaties betrokken raken. Van de VS valt het alleen wat meer op omdat ze zich in de geschiedenis wat meer zijn gaan bemoeien overal op aarde waardoor ze in de noodzaak kwamen om dergelijke operaties op te zetten
Ik bedoelde vooral dat de VS ook een van de weinige landen is (om niet te zeggen het enige) met de capaciteiten om dat gewoon op hun eentje te doen. :) Voor de rest wel akkoord.

Filmpje is weg. Ging het over de discrepantie tussen actuele prijzen voor olie en de futures? Indien ja, misschien niet binnen een week maar het is alleszins een hele grote tweespalt die impliceert dat de markt verwacht dat Hormuz binnenkort terug open gaat. En als dat niet gebeurt, volgt er volgens mij echt wel nog een stevige piek, ja.
Dat de toevoer binnen dit en een week serieus onderbroken wordt. Zal eens zoeken naar een andere bron.

Dat de toevoer binnen dit en een week serieus onderbroken wordt. Zal eens zoeken naar een andere bron.
Zelfde principe, klopt normaal effectief. Vaartijden van Hormuz tot zowel Aziatische landen als Europa zijn ongeveer hetzelfde, 4-6 weken. Tekorten worden nog altijd voor een stuk gecompenseerd door strategische vrijgave van oliereserves maar die zijn uiteindelijk niet eindig. Het feit dat de straat dicht is gaat normaal binnen dit en een week of twee veel duidelijker zichtbaar worden, op dit moment lopen de tankers die voor het conflict passeerden nog altijd binnen in de havens van bestemming.

Niet bij de Iraanse gijzeling van de VS ambassade in 1980, daar hadden ze nochtans de expliciete instructie gekregen om zeker niemand achter te laten. In Iran zijn ze voor ze met de bevrijding zelf konden starten met een helikopter tegen een vliegtuig gecrasht en zijn ze daarop allemaal in de overblijvende toestellen gekropen, in hun paniek hebben ze toen de lichamen van de overleden soldaten niet meegenomen.

Laatst bewerkt:
Ziet er naar uit dat er niet gewacht zal worden tot deze nacht.

"Iraans olie-eiland Kharg aangevallen"​

Het Iraanse eiland Kharg, in het noorden van de Perzische Golf, is zonet gebombardeerd. Dat melden Iraanse staatsmedia. Er is sprake van "verschillende aanvallen", maar het is niet duidelijk welke doelwitten zijn geraakt. Volgens het Iraanse persagentschap Mehr zijn er "meerdere explosies" gemeld om het eiland.
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt er al langer mee om het eiland, dat gezien zijn liggen cruciaal is voor de Iraanse olie-export, te bombarderen. Een ultimatum van Trump loopt echter pas dinsdagnacht af. Het is dan ook niet duidelijk wie de bombardementen in kwestie heeft uitgevoerd. Er is nog geen bevestiging van Amerikaanse of Israëlische zijde over eventuele aanvallen.

Wedden dat het Israel is om Trump zijn hand weer te forceren? En The Don zijn ego gaat weer niet kunnen laten van er in mee te gaan

Gaan ze in Den Haag het lef hebben om voor Trump en Hegseth een arrestatiebevel uit te vaardigen wegens het plegen van oorlogsmisdaden en het viseren van burgerslachtoffers?

En trein infratsructuur, Israel heeft Iraanse burgers opgeroepen om geen treinen te nemen en zich niet in de nabijheid van trein infrastructuur te begeven.

Hoe die Iraniërs dat moeten te weten komen dat ze er moeten weg blijven is een andere vraag, Israel heeft het dacht ik via X-kanalen gecommuniceerd, maar er heeft niemand geen internet meer in Iran!

Gaan ze in Den Haag het lef hebben om voor Trump en Hegseth een arrestatiebevel uit te vaardigen wegens het plegen van oorlogsmisdaden en het viseren van burgerslachtoffers?

Vergeet niet dat het ICC al zwaar onder vuur ligt sinds de arrestatiebevelen tegen Netanyahu. De VS heeft sancties opgelegd aan zes rechters en de hoofdaanklager. Die mensen kunnen hun bankpas niet meer gebruiken, niet meer online bestellen, niks. Een Franse rechter zei dat hij "30 jaar terug in de tijd" is gegooid. Daarbovenop is hoofdaanklager Khan persoonlijk bedreigd dat hij en het hele ICC "vernietigd" zouden worden, heeft het VK gedreigd het hof te defunden, en blijkt Israël jarenlang ICC-personeel te hebben bespioneerd en gehackt. Dus de vraag is niet alleen of Den Haag het lef heeft, de vraag is of de wereld het ICC überhaupt laat functioneren zonder dat rechters worden afgestraft voor hun werk.

en dat zorgt voor een glimlach op je gezicht? :unsure:
Dat t terroristisch regime in iran finaal kapot gemaakt gaat worden? Zelfs gene glimlach, meer n smile van oor tot oor, en nee, dit wilt niet zeggen dat ik voor amerika supporter (cool land, nonetheless) of fan ben van t zionistisch regime.

Ik heb heel wat iraanse vrienden die ginds zijn moeten vluchten die maar wat graag terug naar huis willen gaan en hun families na jaren terug in levende lijven willen zien.

Dusja, hoe sneller daar alles plat ligt en de ayatollas dood zijn, des te liever.

Dat t terroristisch regime in iran finaal kapot gemaakt gaat worden? Zelfs gene glimlach, meer n smile van oor tot oor, en nee, dit wilt niet zeggen dat ik voor amerika supporter (cool land, nonetheless) of fan ben van t zionistisch regime.

Ik heb heel wat iraanse vrienden die ginds zijn moeten vluchten die maar wat graag terug naar huis willen gaan en hun families na jaren terug in levende lijven willen zien.

Dusja, hoe sneller daar alles plat ligt en de ayatollas dood zijn, des te liever.
Dus de mensen die er wonen en niet konden vluchten hebben dan maar pech en zien hun ganse leven kapot gebombardeerd worden? En voor wat?

Terug
Bovenaan