Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Trump probeert een wannabe poëet te zijn met zijn berichten op TS. Ik denk dat zijn uiteindelijke acties vannacht ook wel weer een zwak afkooksel zullen zijn.

Ik hoop het vooral dat hij doorduwt, want deze catch-22 waarin we zitten is alleen maar slecht voor de wereldwijde economie. Eén van beide kanten moet simpelweg volledig uitgeschakeld worden, en dan imo liever Iran als the greater evil.

Dat is nooit ok, en de mensen die dit bewust doen moeten ze dan ook ter verantwoording roepen, maar t regime moet gestopt worden uiteindelijk, ik vermoed niet dat je dit kan zonder nevenschade.

Het is erg genoeg dat er onschuldigen sterven, maar die heb je in elke oorlog, rusland vermoordt elke dag onschuldige burgers in oekraine. iran schiet clustermunitie af op zijn buurlanden nu..
Hier op het werk zit iemand van iran en die is wel redelijk pro ayatollah hoor. Er zijn zoals altijd voor en tegenstanders. Als die mensen dat ok vinden dat ze onderdrukt leven wie zijn wij om daarover te oordelen. Ik vind het ook maar een moorddadig regime die dissidenten/andersgeaarden zonder boe of ba ophangt en waar de vrouw minderwaardig is maar dat bekijk ik dan ook vanuit mijn westerse bril.

Wat een woorden en wat een leugens in 1 post.

https://www.bnr.nl/podcast/boekestijn-en-de-wijk spraken vanmorgen over de VS, die tot voor kort een "benign hegemony" waren, maar nu niet beter zijn dan Iran, Rusland in hun taalgebruik en manier van werken.
Dit moet de VS-positie naar andere landen toch pijn doen?
A benign hegemon is a dominant global power (usually the US) that exercises its influence to provide international stability, security, and economic prosperity, rather than merely exploiting others. Unlike predatory hegemons, a benign hegemon often uses "softer" approaches like diplomacy, multilateralism, and international institutions

Ik hoop het vooral dat hij doorduwt, want deze catch-22 waarin we zitten is alleen maar slecht voor de wereldwijde economie. Eén van beide kanten moet simpelweg volledig uitgeschakeld worden, en dan imo liever Iran als the greater evil.
Ik merk op dit moment meer nadelen van wat de VS doet dan van wat Iran ooit gedaan heeft. Dus ik weet nog zo niet qua "greater evil"

Met “a whole civilization will die tonight” zal hij vast “gewoon” bedoelen dat het regime vanavond zal vallen, en dat “beschaving” hier slaat op hoe de samenleving georganiseerd is: de machthebbers, regels en manier van leven, niet letterlijk op miljoenen doden… aldus de gemiddelde MAGA’er, bekend om z’n sterke begrijpend lezen en intellect.

Wij interpreteren dit gewoon totaal fout.

Toch wel straf, een president van de Verenigde Staten die zijn warcrimes gewoon livetweet...
Dat heten ze normalisatie.
Elke week (of elke dag zoals bij hem) een straffere uitspraak, zwaardere woorden, ... tot het niet meer zo zwaarwichtig begint te klinken, de betekenis verloren gaat en de mensen hun schouders beginnen ophalen.

Bij wat we de laatste weken meemaken is het snel gegaan van 'bevrijding', 'excursie' en 'regime change' naar 'bomb them to the stone age' en 'a whole civilization will die tonight'. Geen idee of er nog een overtreffende trap bestaat op gebied van woorden of gaat er overgegaan worden tot daden die de woorden kracht bijzetten?

Dat heten ze normalisatie.
Elke week (of elke dag zoals bij hem) een straffere uitspraak, zwaardere woorden, ... tot het niet meer zo zwaarwichtig begint te klinken, de betekenis verloren gaat en de mensen hun schouders beginnen ophalen.

Bij wat we de laatste weken meemaken is het snel gegaan van 'bevrijding', 'excursie' en 'regime change' naar 'bomb them to the stone age' en 'a whole civilization will die tonight'. Geen idee of er nog een overtreffende trap bestaat op gebied van woorden of gaat er overgegaan worden tot daden die de woorden kracht bijzetten?

Nu wel niet de eerste keer in de geschiedenis van de VS dat er "bomb them to the stone age" wordt gezegd door een Amerikaan in macht.
Die hebben dat al tegen Irak, Afghanistan, Pakistan, Vietnam, Japan,... gezegd. Dat is gewoon copy-paste van de voorgangers.

"A whole civilization will die tonight" is weer Trump die weer een trapje wil overtreffen.

Het grootste probleem is dat de Amerikaanse politeke macht nu hetzelfde zeggen als Poetin over Oekraïne. Niet het moment om zo'n dingen te normaliseren.

ik begin de complottheorie toch wel een beetje te geloven dat dit een misgelopen operatie was om uranium uit Iran te smokkelen.

Zoveel troepen om 2 piloten te redden maar er word niets gezegd over de mensen die zijn omgekomen tijdens de missie....

Zoveel vliegtuigen neergehaald voor 2 piloten en er wordt geen woord gerept over de overleden soldaten....

Dat is wel in de Amerikaanse militaire geest van "no man left behind".
Dat is wel essentiële doctrine in het Amerikaans leger. (of westers)

Laatste wat Amerikaans conservatief rechts wil, is morrende soldaten trouwens.

Trump probeert een wannabe poëet te zijn met zijn berichten op TS. Ik denk dat zijn uiteindelijke acties vannacht ook wel weer een zwak afkooksel zullen zijn.

Als Trump doorduwt zijn we gelanceerd voor een serieuze lange periode van escalerende miserie.
Het is nu wel duidelijk dat het extreem gedecentraliseerd regime in Iran niet eenvoudig een zaak is van enkele leiders uit te schakelen om het regime om te leggen.

Iran gaat nog heel veel schade kunnen blijven toebrengen tenzij Amerika full on boots on the ground gaat, en zelfs dat kan héél lang aanslepen en met heel veel bodybags.
En al die tijd kan Iran raketten en drones uitsturen, terwijl men nu al moet beginnen selectief zijn in dewelke men uit de lucht haalt met die eindige voorraad peperdure afweer.

En dan hopen dat er geen golf van terroristiche aanslagen uitbreekt, men weet redelijk zeker dat ef sleeper cells over heel de wereld zitten, we hebben er al eentje in onze eigen achtertuin gehad!

Grootste probleem is dat Iran niet meespeelt in het "art of the deal" verhaal Trump, en Trump kent geen andere onderhandelingstaktiek.

Als Trump succesvol wil "doorduwen" dan gaat hij nucleair moeten gaan, en god weet waar dat zou eindigen. De recente immense hoeveelheid gecombineerde US/Israelische klassieke bombardementen hebben nog niet veel zoden aan de dijk gebracht...

Die peperdure afweer, is dat geen kip met gouden eieren voor Trump vraag ik me af?

Ook die bombardementen - zo veel zijn dat er toch niet, ik zou denken dat de VS deze gigantisch kunnen opdrijven.

Die peperdure afweer, is dat geen kip met gouden eieren voor Trump vraag ik me af?
War is money! Niet voor Trump per se, wel voor de defensie industrie (ook de Israelische natuurlijk).
Alhoewel die voor een aantal items nu al niet kan volgen, je kan wel wat over je capaciteit draaien of deze uitbreiden, maar ook niet oneindig!
Ook die bombardementen - zo veel zijn dat er toch niet, ik zou denken dat de VS deze gigantisch kunnen opdrijven.
Geen idee, maar met Israel erbij is er toch al wat schade toegebracht.

Natuurlijk, Amerika had volgens Trump de oorlog na de eerste week al overtuigend gewonnen, en dan een keer of 10 tijdens de 4 weken erna nog eens...

Drie levende presidenten die gewoon hun klep houden, by the way.
Dat snap ik ook niet. Ok, het is niet gebruikelijk om u uit te spreken over het beleid van wie na u komt, maar in de huidige omstandigheden kun je dat eigenlijk niet recht praten. Bovendien hebben die er electoraal niets meer bij te winnen of verliezen, dan steek je toch gewoon uw nek uit vanuit uw eigen moreel kompas?

Ik heb het hier al eens gepost, maar de VS heeft echt geen goeie track record. Na de Tweede Wereldoorlog zijn zowat alle grootschalige militaire acties en interventies die ze hebben uitgevoerd op een mislukking uitgedraaid.

Vietnam is nog altijd een nationaal trauma, de twee oorlogen in Irak hebben de stabiliteit in de regio alleen maar vergroot, en in Afghanistan zijn ze na 20 jaar bezetting met de staart tussen de benen terug moeten afdruipen.

Wat Trump momenteel qua manschappen en materiaal aan het inzetten is tegen Iran is kattenpis van wat zijn voorgangers er tegenaan gegooid hebben tegen Irak en Afghanistan. Landen die qua oppervlakte, bevolkingsaantal en militaire macht bijna dwergen zijn ten opzichte van Iran. En bij de oorlogen tegen Irak en Afghanistan hadden de Amerikanen veel uitgebreidere steun dan enkel Israël. Afghanistan had afaik de volle steun van de NAVO.

Zelfs al beveelt Trump straks tot boots on the ground en een militaire bezetting ... de kans dat ze in Iran gaan slagen waar ze in Irak en Afghanistan gefaald zijn, is mijn inziens gewoon nihil. Zeker wanneer Iran met basically enkel dreigementen in staat is om de gehele wereldeconomie te gijzelen, en Rusland en China staan te springen om van de gelegenheid gebruik te maken om de VS (en Europa) verder te verzwakken.

Natuurlijk ... bij de vorige oorlogen van de VS had je geen president en regime die zit te dreigen met een genocide ... In Irak en zeker in Afghanistan zaten de Amerikanen echt wel met een natiebouwend verhaal. Misschien dat een volkerenmoord wel kan werken ...

Het is erg als nota bene MTG om het afzetten van Trump roept en de democraten blijven stil.
(Niet om haar goed te praten, die ziet gewoon van waar de wind gaat komen en maakt zich al klaar om de handjes in onschuld te wassen)

Terug
Bovenaan