Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

+45%

Even in en uit ademen en nog niet panikeren

1AzONEu.png

Dit gaan we in Europa hard voelen als dit blijft aanslepen.
En onlangs las ik dat onze gasvoorraden lager liggen dan normaal in deze periode. Als dat klopt dan is er van strategisch denken weinig sprake. Dit had je kunnen zien aankomen.
Trump lacht in zijn vuistje.

12 à 15% van de import van LNG in Europa komt uit Qatar, voor sommige landen zoals Polen tot zelfs 20%.
Ten eerste was de LNG uit Qatar goedkoper (ik dacht 20% maar ben niet zeker), ten tweede ons nu helemaal laten gaan afhangen van meneer "draait als de wind" Trump is ook geen al te schitterend scenario.

Even in en uit ademen en nog niet panikeren

1AzONEu.png

Die 2 jaar waren natuurlijk extreem en onhoudbaar. Zelfs met de hard gezakte prijzen van de afgelopen 2 jaar stonden we nog altijd een pak hoger dan voor de oorlog in Oekraïne en had onze industrie een groot concurrentienadeel. Een stijging (laat staan van bijna+50%) kunnen we dus missen als kiespijn.

''Volgens Hegseth was de Amerikaanse operatie in Iran niet bedoeld om een regimewissel te bewerkstelligen. "Maar het regime is wel veranderd, en de wereld is daardoor beter af"''

Dit weekend:

''De president (Trump) herhaalde ook zijn oproep om het regime omver te werpen: "Ik roep alle Iraanse patriotten die op zoek zijn naar vrijheid op om de kans te grijpen, wees moedig, wees gedurfd, wees heldhaftig en neem de macht weer over. Amerika staat achter jullie."''

:sop:

Alsook: het regime is volgens mij ook nog niet weg, nieuwe smeerlapjes nemen het over en ik zie niet in waarom Hegseth nu denkt dat 'de wereld daardoor beter af is'.

Ze zien wellicht in dat een stuk of 30 toplui uitschakelen mogelijks geen regimewissel op poten zal brengen, mensen komen niet meer op straat omdat ze schrik hebben en hun plan om een Amerikaans-gezind regime te installeren dreigt te mislukken. Hegseth moet dan plots verkondigen dat de regimewissel niet tot het plan behoorde. Geen probleem achteraf 'want het hoorde niet tot het plan'.

Laatst bewerkt:
Ik heb graag dat er iets van een proces is vooraleer men regeringsleiders uitschakelt, ja. Dictator of niet.
Dat gaat praktisch toch gewoon niet? Als je op voorhand toestemming moet vragen en een heel proces, dan verdwijnt de opportuniteit van het uitschakelen ook.
De vraag of je moet uitschakelen is iets totaal anders natuurlijk, dat is de inschatting van een democratisch verkozen regering en president. En geopolitiek moet je denken in termen van 10-15-20 jaar, dus ex-ante beslissing en outcome is moeilijk te beoordelen als je niet alle intelligence hebt als kiesvolk.

Stel je voor dat je nu een coalitie had Iran-Irak-Afghanistan-Pakistan-Yemen-Hezbollah-Hamas-Syrië omdat US/Israël zich 25 jaar niet gemoeid hadden in de regio.
Prefereer je dat boven het gefragmenteerde Midden-Oosten van vandaag, met vele basissen en (semi-)bondgenoten van Europa/US in die regio? Ik alleszins niet, als Europeaan zijnde.

Maar goed, eerder p&a.

Zelensky maakt zich zorgen over een gebrek aan luchtafweer als de intensiteit van dit conflict niet snel afneemt.

Ook duizenden gestrande reizigers die normaal via Dubai of Doha naar het Westen of Azië of Australië zouden vliegen. Als het luchtruim nog langere tijd gesloten blijft is dat ook dramatisch. Om nog maar te zwijgen over de economische gevolgen door de stijgende olie- en gasprijzen.

Er is opnieuw een rakettensalvo van Iran vertrokken naar Israël. Het regime bijt stevig van zich af.

Hegseth: "Wij zijn de oorlog niet begonnen, maar we zullen hem wel beëindigen"

Euh wat? Jullie zijn het 2x begonnen en die eerste keer hebben jullie gezegd dat jullie Irans nucleaire mogelijkheden hebben vernietigd. En toch zijn jullie WEER daar om wat te doen juist??

Ze verbergen het zelf niet meer, echt een schande de huidige administratie daar.

De misinformatie op sociale media is echt wel degoutant. Ik snap niet hoe mensen met hun gezicht en al zoveel leugens durven verspreiden voor kliks and views.

Dat gaat praktisch toch gewoon niet? Als je op voorhand toestemming moet vragen en een heel proces, dan verdwijnt de opportuniteit van het uitschakelen ook.
De vraag of je moet uitschakelen is iets totaal anders natuurlijk, dat is de inschatting van een democratisch verkozen regering en president. En geopolitiek moet je denken in termen van 10-15-20 jaar, dus ex-ante beslissing en outcome is moeilijk te beoordelen als je niet alle intelligence hebt als kiesvolk.

Stel je voor dat je nu een coalitie had Iran-Irak-Afghanistan-Pakistan-Yemen-Hezbollah-Hamas-Syrië omdat US/Israël zich 25 jaar niet gemoeid hadden in de regio.
Prefereer je dat boven het gefragmenteerde Midden-Oosten van vandaag, met vele basissen en (semi-)bondgenoten van Europa/US in die regio? Ik alleszins niet, als Europeaan zijnde.

Maar goed, eerder p&a.
Komaan, een succesvolle coalitie in het midden-oosten? En straks de coalitie van Abou Jahjah en Freilich in Antwerpen. Sprookjes zijn dat.

En op vrijdagnamiddag besluiten een wereldleider te reduceren tot atomen vs ingrijpen in een regio zijn nog heel ver van elkaar verwijderd. En again, nergens gaat het om humanitair in te grijpen of om politieke stabiliteit lokaal te bekomen. Het zijn zuiver economische belangen. Israël blijft burgers doden met de duizenden en dus de facto genocide plegen, Rusland mag basically al jaren doen wat ze willen en de grootspraak van Trump doet daar niets aan, etc etc. Waar je vroeger nog een half gemeenschappelijk nut had denkt de US enkel maar aan zichzelf. Spierballen rollen en kiezen wie tot as wordt gereduceerd, Europa krijgt tariffs op hun kloten. :')

Je leeft in een leugen als je denkt dat dit vergelijkbaar is met vroeger.

En natuurlijk heeft dit zijn weerslag op de beurs. Iedereen zit hier meer dan ooit met een ei in de broek terwijl de ATH's elkaar opvolgen. Waarom zou dat zijn ipv zuivere euforie? Dat kunnen we toch allemaal gemakkelijk toegeven imo.

Trump kiest dus over leven en dood. Nu is het Iran en een algemeen gehaat persoon is de pineut. Maar wat maakt iedereen zo zeker dat deze extreme vorm van spierballen tonen niet wat dichterbij komt, tegen minder dubiezue figuren? Ik steek mijn hand er niet meer voor in het vuur hoor.

Euh wat? Jullie zijn het 2x begonnen en die eerste keer hebben jullie gezegd dat jullie Irans nucleaire mogelijkheden hebben vernietigd. En toch zijn jullie WEER daar om wat te doen juist??

Ze verbergen het zelf niet meer, echt een schande de huidige administratie daar.

De misinformatie op sociale media is echt wel degoutant. Ik snap niet hoe mensen met hun gezicht en al zoveel leugens durven verspreiden voor kliks and views.
Hij heeft daar ook wel bij gezegd dat Iran al decennia lang aanvallen uitvoert in een "one-sided war against America".

Het is natuurlijk wel een feit dat Iran al lange tijd sponsor is van allerhande gewapende groeperingen in de regio, die geregeld aanvallen hebben uitgevoerd tegen (onder andere) Amerikaanse belangen é. In die optiek is zijn uitspraak geen leugen.

De grootste leugen is dat deze aanval er gekomen is omdat er aanwijzingen zouden geweest zijn dat Iran de VS rechtstreeks zou aanvallen (hetgeen door het Pentagon wordt weerlegd)...

Vanaf deze avond zullen er "limited" operations uitgevoerd worden omtrent publieke vluchten. Zowel Emirates als Fly Dubai zullen enkele vluchten uitvoeren.

Ik kom tot 10 keer per jaar in Dubai op basis van mijn werk en had normaal zondag naar Dubai gevlogen.
De impact van dit conflict op de gehele wereldeconomie is men voorlopig aan het doodzwijgen.
Olie/LNG/ andere gerelateerde producten, om nog maar te zwijgen omtrent het sluiten van deze globale (air & sea) hubs.

Er is een gat ontstaan in het operationale zenuwcentrum van de wereldeconomie, als dit blijft aanslepen gaan we economisch zeer slechte tijden tegemoet, om nog maar te zwijgen van de menselijke drama's.
Volgens Paul D'hoore nog geen enkel probleem momenteel!

Ondertussen bevestigd door de VS dat er 3 f15's zijn neergehaald (FF) door AA in Koeweit. Man man 😅 piloten zijn gelukkig wel in 'stabiele' toestand

Amerikaans leger bevestigt dat drie F-15’s bij vergissing zijn neergeschoten door Koeweit - Nieuwe Iraanse aanvallen op Israël

Toch maar vreemd, Kuwait is een US alley, normaal is er tussen beiden een IFF systeem in place,
net om FF toestanden te voorkomen door A2A & S2A :thinking:

Iran is er natuurlijk als de kippen bij om te claimen dat ze die eagles hebben neergehaald, terwijl US het op FF steekt.

Laatst bewerkt:

“No stupid rules of engagement, no nation-building quagmire, no democracy-building exercise, no politically-correct wars. We fight to win,”
Dat gaat daar dus nog leuk worden met een burgeroorlog.
Gewoon bombarderen en je verder daar niets van gaan aantrekken. Slim bezig...

En met z'n allen op de tonen van South Park: "Pete Hegseth is a fucking douche" :music:
Nee serieus, die Fox-presentator is echt zo'n karikatuur van alles wat er mis is met het huidige Amerikaanse imperialisme.

Dat gaat daar dus nog leuk worden met een burgeroorlog.
Gewoon bombarderen en je verder daar niets van gaan aantrekken. Slim bezig...
Dit is dan gewoon staatsterrorisme, als het enkel is om de kopstukken te bombarderen zonder dat je een plan hebt hoe je het regime gaat vervangen.

Ik heb graag dat er iets van een proces is vooraleer men regeringsleiders uitschakelt, ja. Dictator of niet.

Als we een pedofiel op heterdaad betrappen is er nog steeds een proces. Ik heb al heel mijn carrière moeite met dat aan de gemiddelde persoon op de straat te rechtvaardigen. Maar de essentie is heel simpel. Ook al is de veroordeling een slam dunk en gebeurde het feit op live tv met een live aanwezig publiek van 10k mensen die elks een identieke getuigenis afleggen. Dat proces komt er nog steeds. Niet om die bepaalde beschuldigde te beschermen, maar om elke toekomstige beschuldigde te beschermen van alle willekeur die er zou bestaan als er iemand op eigen houtje mag beslissen wie wordt 'veroordeeld' of niet, wie leeft of sterft.
Mss moet je gewoon Maduro en de Khamenei beschouwen als slachtoffers en Trump als dader
En niet Maduro en de Khamenei als daders en Trump als rechter, die zonder proces straf heeft opgelegd.

Mensen die vermoord worden zonder proces dat is gewoon de realiteit, of ze nu dictator zijn of niet.

Problem solved then?

Edit: Groene energie doet het hier zelf beter als olie :love2:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan