Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Ik vind de snelheid toch nog een ander paar mouwen. En je weet niet hoe of wat. De ene moment gaan ze een regeringsleider uit zijn bed lichten, de andere moment blaast men hem op. En wat nu verder? Heel de regio geniet een fallout. Geen enkele van de geallieerden was op de hoogte en krijgt zelf ook een raket op hun lokale basis. :')

Wie is next?

En dat is het oorlogsaspect maar pakweg de tariffs? Het USSC zegt dat het illegaal is en dezelfde dag staan er nieuwe illegale tariffs op het menu.

Daarnaast ook nog tal van andere bedrijven én landen die openlijk worden bedreigd door Trump. Dit is toch een compleet ander caliber? Zuivere marktmanipulatie at the push of a button. En rechtstreeks van de vingers van die kerel, er staat geen filter op. Er is geen volwassene in de zaal om het meer te sturen etc.

OpenAI gaat akkoord om de burgers te bespionneren, autonome moordmachines uit te werken en een bedrifj dat op morele basis weigert wordt afgeschoten openlijk... Op alle vlak zijn we op wereldvlak veel minder goed af dan voorheen. Ik was ook lang aan het zeggen dta het wel meevalt maar dit heb ik nog nooit gezien hoor. De laatste echt grote farce was de WMD-fabel.
Met Bush en zijn Irakoorlog probeerde men tenminste de Amerikaanse bevolking nog mee te krijgen in het verhaal en waren de geallieerden ook beter op de hoogte dan nu, denk ik.

Ik vind de snelheid toch nog een ander paar mouwen. En je weet niet hoe of wat. De ene moment gaan ze een regeringsleider uit zijn bed lichten, de andere moment blaast men hem op. En wat nu verder? Heel de regio geniet een fallout. Geen enkele van de geallieerden was op de hoogte en krijgt zelf ook een raket op hun lokale basis. :')

Pretty sure dat Israel op de hoogte was. Ja, de Europeanen gaan niet op de hoogte gebracht zijn. Maar a) zijn we daar verwonderd door en b) wat zouden we gedaan hebben ? We hebben werk met Oekraine en niks op overschot. We gaan toch niet meedoen.

Wie is next?

En dat is het oorlogsaspect maar pakweg de tariffs? Het USSC zegt dat het illegaal is en dezelfde dag staan er nieuwe illegale tariffs op het menu.

Daarnaast ook nog tal van andere bedrijven én landen die openlijk worden bedreigd door Trump. Dit is toch een compleet ander caliber? Zuivere marktmanipulatie at the push of a button. En rechtstreeks van de vingers van die kerel, er staat geen filter op. Er is geen volwassene in de zaal om het meer te sturen etc.

OpenAI gaat akkoord om de burgers te bespionneren, autonome moordmachines uit te werken en een bedrifj dat op morele basis weigert wordt afgeschoten openlijk... Op alle vlak zijn we op wereldvlak veel minder goed af dan voorheen. Ik was ook lang aan het zeggen dta het wel meevalt maar dit heb ik nog nooit gezien hoor. De laatste echt grote farce was de WMD-fabel.

Ja, Trump is een idioot. Dus zijn gedrag is idioot. Zijn we daar elke keer verrast door ?

Trump is een kleuter en als je zijn speelgoed afpakt, wordt hij kwaad. Zijn we daar elke keer verrast door ?

Met Bush en zijn Irakoorlog probeerde men tenminste de Amerikaanse bevolking nog mee te krijgen in het verhaal en waren de geallieerden ook beter op de hoogte dan nu, denk ik.

Dus je wil dat ze eerst 6mnd zitten te bullshitten met WMD in de UN en DAN pas het onvermijdbare doen ? Als het dan toch moet gebeuren blijkbaar, let's get over with it.

Om eerlijk te zijn, ik versta de fuzz niet over deze aanval. Wat is het verschil met pakweg Bush of Obama die Irak aanvalt of ambras begint te maken in Yemen, Syrie, Libie ? Om nog te zwijgen over Afghanistan.

Daar is nu toch enkel extra fuzz over omdat het Trump is en niet iemand anders ?

Zijn we plots verrast dat de aanval er komt ? Ze zijn al maanden vliegtuigen en boten naar daar aan het sturen en de onderhandelingen gaan nergens heen.

Of de aanval terecht of onterect is, laat ik in het midden. Ik observeer enkel dat dit standaard US military playbook is.

Zie hierboven

Denk dat ze gewoon een window of opportunity zagen toen de sjarels allemaal samen zaten op een zaterdag en er paar bommen op gedropt hebben.

• Schaal, Iran is een pak belangrijker qua impact dan de landen die jij opsomt.
  • Straat van Hormutz
  • De verregaande waanzin van Trump die in de verste verte niet de rationele grenzen zal bewaken als een Obama of Bush.

Voldoende munitie en luchtafweergeschut voor de VS en Isr zou blijkbaar toch een probleem kunnen vormen indien dit lang aansleept.
En daar ziet het wel naar uit, zonder boots on the ground...

Pretty sure dat Israel op de hoogte was. Ja, de Europeanen gaan niet op de hoogte gebracht zijn. Maar a) zijn we daar verwonderd door en b) wat zouden we gedaan hebben ? We hebben werk met Oekraine en niks op overschot. We gaan toch niet meedoen.

Ja, Trump is een idioot. Dus zijn gedrag is idioot. Zijn we daar elke keer verrast door ?

Trump is een kleuter en als je zijn speelgoed afpakt, wordt hij kwaad. Zijn we daar elke keer verrast door ?
Wat wij zouden gedaan hebben is onze basissen ontruimd hebben of op extra alertheid hebben gezet. Meedoen is niet echt de cruciale factor hier.

En niemand is verrast door het feit dat er idioot gedrag is. De verrassing ligt in het feit dat je niet kan voorspellen welke exacte actie het zal zijn en wanneer. Er is zo een korte pijplijn van idee naar actie dat het een wereld van verschil is met vroeger. Amerika is nu al maanden burgers van een andere staat zonder proces aan het executeren op zee. Dat is waanzin en geeft blijk van hoe weinig slagkracht er wordt gegeven aan moraliteit, internationale verhoudingen etc waardoor het gewoon draait om : "Wie gaat ons tegenhouden?"

En dan volgt de vraag : hoe ver gaat dat? Ik weet het niet.

Geopolitiek heb je nog ietwat hints en geruchten. Hoewel je dat ook erg kan nuanceren. Ik zag hier nergens iemand iets voorspellen. Maar agian, wie had de tariffs voorspeld in dat format? het is slechts een waanzinnige dip + onzekerheid geweest met verschillende hoofdstukken zonder ratio. Dat is belachelijk om te doen alsof je dat allemaal kon inzien noch dat we het maar moeten aannemen als het nieuwe normaal.

En dan hebben we het nog niet over de individuele pump and dump schemes die Trump heeft opgezet de laatste maanden.

Komaan, dit is in de verste verte niet te vergelijken met het verleden.

Laatst bewerkt:
Verwijs je met "geallieerden" naar de EU praatbarak? Wat moeten de VS en Israel daar nu mee in dit conflict? Ze hebben op militair vlak niets dat de VS/Israel zelf niet kunnen. Hen betrekken is vooral een garantie op een eindeloze oefening in 'diplomatie'. Een uitgerekte zoektocht naar een 'compromis' zonder bevredigend resultaat (= appeasement naar Iran). Dus laat maar.

On topic; Ik doe voorlopig niets. Cashvoorraad stabiel in de 60-65% range. Doel blijft om de komende weken en maanden stelselmatig shorts op te trekken in consumer disc. En hier en daar AI picks and shovels exposure uitbreiden.

Verwijs je met "geallieerden" naar de EU praatbarak? Wat moeten de VS en Israel daar nu mee in dit conflict? Ze hebben op militair vlak niets dat de VS/Israel zelf niet kunnen. Hen betrekken is vooral een garantie op een eindeloze oefening in 'diplomatie'. Een uitgerekte zoektocht naar een 'compromis' zonder bevredigend resultaat (= appeasement naar Iran). Dus laat maar.

On topic; Ik doe voorlopig niets. Cashvoorraad stabiel in de 60-65% range. Doel blijft om de komende weken en maanden stelselmatig shorts op te trekken in consumer disc. En hier en daar AI picks and shovels exposure uitbreiden.
De VS heeft wel degelijk een hoop problemen als Europa niet meedoet hoor. Het drama niet gehoord omdat ze de Britse luchtmachtbasissen niet mochten gebruiken? Dat zorgt voor een hoop complexiteit qua logistiek en in sommige gevallen hebben ze die zelfs gewoon 100% nodig.

De VS heeft wel degelijk een hoop problemen als Europa niet meedoet hoor. Het drama niet gehoord omdat ze de Britse luchtmachtbasissen niet mochten gebruiken? Dat zorgt voor een hoop complexiteit qua logistiek en in sommige gevallen hebben ze die zelfs gewoon 100% nodig.
Ze hebben voor zover ik weet Europa wel nodig als tussenstop (of liever de VS basissen in Europa). Maar niet als rechtstreekse bondgenoot om strikes op Iran te lanceren. Enfin, toont gewoon nog maar eens aan hoe weinig Europa nog voorstelt op geopolitiek vlak. Als VS zijnde zou ik ze ook zo weinig mogelijk betrekken. Gegarandeerd dagen of wekenlang palaveren over een compromis en een "einde maken aan het conflict".

Dus je wil dat ze eerst 6mnd zitten te bullshitten met WMD in de UN en DAN pas het onvermijdbare doen ? Als het dan toch moet gebeuren blijkbaar, let's get over with it.
Ik heb graag dat er iets van een proces is vooraleer men regeringsleiders uitschakelt, ja. Dictator of niet.

Als we een pedofiel op heterdaad betrappen is er nog steeds een proces. Ik heb al heel mijn carrière moeite met dat aan de gemiddelde persoon op de straat te rechtvaardigen. Maar de essentie is heel simpel. Ook al is de veroordeling een slam dunk en gebeurde het feit op live tv met een live aanwezig publiek van 10k mensen die elks een identieke getuigenis afleggen. Dat proces komt er nog steeds. Niet om die bepaalde beschuldigde te beschermen, maar om elke toekomstige beschuldigde te beschermen van alle willekeur die er zou bestaan als er iemand op eigen houtje mag beslissen wie wordt 'veroordeeld' of niet, wie leeft of sterft.

Is het werkelijk ok en geprefereerd dat een reality ster en zijn schijnbaar fascistische adepten alle vormen van checks and balances naast zich neerleggen om te doen wat hen goed uitkomt? Of worden Venezuela en Iran onthoofd uit de goedheid van Tump zijn hart? Het volk te beschermen? Of zijn de natuurlijke rijkdommen daar slechts toeval?

Komaan, gewoon bonkers toch?

Is het werkelijk ok en geprefereerd dat een reality ster en zijn schijnbaar fascistische adepten alle vormen van checks and balances naast zich neerleggen om te doen wat hen goed uitkomt? Of worden Venezuela en Iran onthoofd uit de goedheid van Tump zijn hart? Het volk te beschermen? Of zijn de natuurlijke rijkdommen daar slechts toeval?

Komaan, gewoon bonkers toch?
Sta me toe om dit heel naïef te noemen.

Is het 'geprefereerd'? Neen.
Is dat de realiteit/de wereld waarin we leven? Ja.
Het is altijd zo geweest, en de voorbije decennia waren een anomalie. De wet van de sterkste geldt weer.

Ik kom tot 10 keer per jaar in Dubai op basis van mijn werk en had normaal zondag naar Dubai gevlogen.
De impact van dit conflict op de gehele wereldeconomie is men voorlopig aan het doodzwijgen.
Olie/LNG/ andere gerelateerde producten, om nog maar te zwijgen omtrent het sluiten van deze globale (air & sea) hubs.

Er is een gat ontstaan in het operationale zenuwcentrum van de wereldeconomie, als dit blijft aanslepen gaan we economisch zeer slechte tijden tegemoet, om nog maar te zwijgen van de menselijke drama's.

Trump een uurtje geleden: The president continues by saying that "sadly there will likely be more" US casualties, adding: "That's the way it is."

Als ge Reddit moogt geloven rommelt het bij zijn base. Niet iedereen is akkoord met deze oorlog. Tegelijkertijd krijgen de democratische leiders de wind vanvoor omdat ze zich eigenlijk (weer) stilhouden.
Ik ben er niet zo zeker van dat mensen deze oorlog niet willen. Alle Europese leiders zijn er als de kippen bij om hun steun aan Israël toe te zeggen en de acties van Iran te veroordelen. Als je Frankrijk, het VK en Duitsland moet geloven is dit ook onze oorlog. En dan steunt men toch weer indirect Trump. Men is januari alweer snel vergeten. Wanneer het op Trump, Israël en het midden oosten aankomt, dan komt men in Europa niet verder dan wat woorden eigenlijk. En woorden zijn uiteindelijk ook maar woorden, die betekenen eigenlijk niet zoveel. Dat toont Trump ook wel aan, die zegt elke dag wel iets anders en zal daar ook altijd mee wegkomen.

Dit gaan we in Europa hard voelen als dit blijft aanslepen.
En onlangs las ik dat onze gasvoorraden lager liggen dan normaal in deze periode. Als dat klopt dan is er van strategisch denken weinig sprake. Dit had je kunnen zien aankomen.

+45%

Ik ben er niet zo zeker van dat mensen deze oorlog niet willen. Alle Europese leiders zijn er als de kippen bij om hun steun aan Israël toe te zeggen en de acties van Iran te veroordelen. Als je Frankrijk, het VK en Duitsland moet geloven is dit ook onze oorlog. En dan steunt men toch weer indirect Trump. Men is januari alweer snel vergeten. Wanneer het op Trump, Israël en het midden oosten aankomt, dan komt men in Europa niet verder dan wat woorden eigenlijk. En woorden zijn uiteindelijk ook maar woorden, die betekenen eigenlijk niet zoveel. Dat toont Trump ook wel aan, die zegt elke dag wel iets anders en zal daar ook altijd mee wegkomen.
Wat zou Europa daarbij te winnen hebben? Onze economie kreunt nu al onder de hoge energieprijzen en die gaan nu nog eens de pan uit swingen.

Sta me toe om dit heel naïef te noemen.

Is het 'geprefereerd'? Neen.
Is dat de realiteit/de wereld waarin we leven? Ja.
Het is altijd zo geweest, en de voorbije decennia waren een anomalie. De wet van de sterkste geldt weer.
Onzin thh. Het land in kwestie dat tekeergaat zelf is amper eenduidig in dat opzicht.

Los van het feit dat de vraag enkel en alleen gaat over dat get geprefereerd is dus niets niemendalle naïef.

Terug
Bovenaan