Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

De VS gelooft nu ook oprecht dat Khamenei dood is, samen met een stuk of tien kopstukken van het regime. Zouden blijkbaar een vergadering gehad hebben in het compound dat volledig platgegooid is. Ook de reden waarom ze overdag hebben gebombardeerd, target of opportunity dat ze niet konden laten liggen en waarvoor ze de tijdslijn hebben opgeschoven. Zou dus ook betekenen dat de intel van zijn aanwezigheid op z'n minst heel geloofwaardig was .

Historische tijden, als dat klopt.
Love you too hé!

Deze zeven zijn alvast gedood, volgens IDF. Hoe ze dat verifiëren, weet ik niet. Een geïnfiltreerde agent die contacten heeft om aan die informatie te komen?

Toch ook wel hallucinant. Dubai, de stad dat ik associeer met finfluencers, Megan Desaever en lege artificiële blingbling. Moet voor de vele expats ginder toch ook wel een verschrikking zijn.

Trump heeft het nu ook officieel aangekondigd, welja toch via een tweet:

EDIT: Burj Al-Arab in Dubai is ook getroffen:

Ik hoop het dat 'em dood is, maar ik vrees dat ze hemel en aarde hebben bewogen om die oude schurk toch nog 'op tijd' ergens veilig onder te brengen.

Toch ook wel hallucinant. Dubai, de stad dat ik associeer met finfluencers, Megan Desaever en lege artificiële blingbling. Moet voor de vele expats ginder toch ook wel een verschrikking zijn.

Idd even een realitycheck voor de witwassers, narcocriminelen, cryptogasten, (f)influencers, golddiggers, ... dat ook Dubai niet onaantastbaar is. :oi22:

Kan iemand mij uitleggen waarom Dubaï wordt getroffen door Iraanse aanvallen? Ik snap dat er Amerikaanse assets als doel beschouwd kunnen worden, maar de luchthaven van Dubaï en Burj Al-Arab hotel?

Kan iemand mij uitleggen waarom Dubaï wordt getroffen door Iraanse aanvallen? Ik snap dat er Amerikaanse assets als doel beschouwd kunnen worden, maar de luchthaven van Dubaï en Burj Al-Arab hotel?
Misschien waren die raketten onderweg naar assets, maar zijn onderschept en zo beland op het hotel en de luchthaven? Of het is een kwestie van onnauwkeurigheid?

Er zijn behoorlijk veel projectielen vertrokken naar allerlei doelwitten in de regio. Mij lijkt dat ze daar ook niet lang mee konden wachten, want de VS en Israël zijn bezig om zoveel mogelijk mobiele lanceerplatformen uit te schakelen en over een aantal dagen zijn er mogelijk niet zoveel lanceermogelijkheden meer. Het risico is dat Iran al die landen met Amerikaanse assets (en dat zijn er heel wat) tegen zich gaat krijgen, maar op dit moment denk ik niet dat het regime daar veel om geeft. 't Zal een finale doodsreutel gecombineerd met een après moi le déluge zijn.

United Arab Emirates​

The Al Dhafra Air Base, situated south of UAE capital Abu Dhabi and shared with the UAE Air Force, is a critical U.S. Air Force hub that has supported missions against the Islamic State, as well as reconnaissance deployments across the region, according to the U.S. Air Force Central Command.

Dubai's Jebel Ali Port, while not a formal military base, is the U.S. Navy's largest port of call in the Middle East that regularly hosts U.S. aircraft carriers and other vessels.

Misschien waren die raketten onderweg naar assets, maar zijn onderschept en zo beland op het hotel en de luchthaven? Of het is een kwestie van onnauwkeurigheid?

Er zijn behoorlijk veel projectielen vertrokken naar allerlei doelwitten in de regio. Mij lijkt dat ze daar ook niet lang mee konden wachten, want de VS en Israël zijn bezig om zoveel mogelijk mobiele lanceerplatformen uit te schakelen en over een aantal dagen zijn er mogelijk niet zoveel lanceermogelijkheden meer. Het risico is dat Iran al die landen met Amerikaanse assets (en dat zijn er heel wat) tegen zich gaat krijgen, maar op dit moment denk ik niet dat het regime daar veel om geeft. 't Zal een finale doodsreutel gecombineerd met een après moi le déluge zijn.
Ik had ook ergens gelezen dat de VS al hun manschappen van de basissen in Qatar, Koeweit, Emiraten etc weggehaald had en in hotels had laten onderduiken.

Waarmee? Genoeg Amerikaanse destroyers in die wateren.
Met drones en speedboatjes. Verzekeraars staan er ook niet voor te springen om schepen langs de Straat van Hormuz te laten gaan als die bada-boom gaan. Het regime doet zichzelf ook wel kwaad met zo'n drieste ingreep en China zal daar ook niet blij mee zijn.

De goed ingelichte Financial Times heeft vernomen dat de verzekeringen voor de tankers zijn opgezgd en als ze er toch willen mogen ze flink opleggen:

De rederijen staan natuurlijk ook niet te springen om gezonken tankers te hebben en geen uitbetaling, het is toch allemaal onvoorspelbaar. En als uw tanker ergens verkeerd staat kan luchtafweer een raket of drone recht op het schip laten vallen met tonnen brandstof, dat is niet de meest veilige situatie, naast gerichte aanvallen op tankers.

Iraanse staatsmedia bevestigen nu de dood van Khamenei. Nog geen opvolger aangeduid.

Ik had ook ergens gelezen dat de VS al hun manschappen van de basissen in Qatar, Koeweit, Emiraten etc weggehaald had en in hotels had laten onderduiken.

Is dat bevestigd? Dat zou anders wel licht ironisch zijn na alle commentaar op Hamas dat zich tijdens een conflict op locaties met burgers verschuilt.

Ik vermoed nu wel dat op dit moment Iran gewoon in het wilde weg schopt en niet per se Amerikaanse militairen in hotels target.

Terug
Bovenaan