Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Ik had tenminste een vooraf opgenomen toespraak verwacht die zonder enig specifiek timeframe als publieke boodschap kon uitgestuurd worden. Zelfs dat is er niet. Wss hebben ze dat dan niet opgesteld en moeten ze nu een toespraak bij elkaar haspelen, van een levende of gestorven Khamenei. Een gekunstelde radioboodschap zou toch moeten kunnen, zodat iedereen buiten Iran moet blijven gissen.
no offence, maar de kans bestaat altijd dat ook een van irans rommelrakketten (zo noem ik ze want die zijn niet van de makelij zoals andere legers deze hebben) een verkeerde route heeft genomen en gewoon linea directa terug naar beneden is gekomen..

nu, wat er gebeurd is gaat niemand weten want alles wat er via 't iraans regime naar buitenkomt kan je ook wel met een, of meerdere, korrels zout nemen..

wie t heeft gedaan of hoe 't is gebeurd, het blijft natuurlijk enorm erg..

Kom, ´t Is nu niet alsof er in de vorige 20 jaren niets gebeurd is. Ik vind de oorlogen in Irak, Afghanistan en Syrie veel historischer dan wat er nu gebeurd. Die kleine speldenprikken in het Midden Oosten vallen toch in het niets vergeleken met de echte oorlogen met boots on the ground?

Venezuela was historisch, maar dit in Iran momenteel is gewoon niks speciaals. Wat bombardementen, speciaal zeg. Zolang er geen boots on the ground zijn of dat er effectief een regime wissel komt, is dit een fait divers.

Ik denk dat jij jouw mening een beetje laat kleren door jouw genegenheid voor Iran na je bezoeken daar. Voor de lokale bevolking is dit natuurlijk heel speciaal, voor neutrale buitenstaander is dat al een stuk minder.

Ik vind het wat voorbarig om te zeggen of het historisch of niet historisch is. De oorlog of acties zijn nog geen dag oud. Mocht er inderdaad geen gevolg aan komen en men het hierbij laat dan ben ik het eens. Maar... zolang de oorlog niet gedaan is, en met dit uitgesproken doel (regime change) vind ik dit wel een potentiële belangrijke omwenteling in de geopolitiek. Een oorlog met Iran en het uitschakelen van de proxies in de jaren voorheen is toch wel degelijk noemenswaardig.

no offence, maar de kans bestaat altijd dat ook een van irans rommelrakketten (zo noem ik ze want die zijn niet van de makelij zoals andere legers deze hebben) een verkeerde route heeft genomen en gewoon linea directa terug naar beneden is gekomen..

nu, wat er gebeurd is gaat niemand weten want alles wat er via 't iraans regime naar buitenkomt kan je ook wel met een, of meerdere, korrels zout nemen..

wie t heeft gedaan of hoe 't is gebeurd, het blijft natuurlijk enorm erg..
En jij denkt dat die gelanceerd worden van waar de ayatollah verblijft? Als die al rommelig naar beneden komt, dan zal dat een compleet willekeurig inslag zijn (en gewoon voor burgerdoden zorgen), of de basis van waar die gelanceerd wordt (indien in een rechte lijn).

Goh ja, als jij het gewichtiger mag doen lijken dan wat het is, mag ik het tegenovergestelde doen ook hé.

Laat ons zeggen dat het potentieel heeft om historisch te zijn. Als hiermee een regimewissel verwezenlijkt wordt, is dat inderdaad historisch. Maar een paar bombardementen meer of minder in die regio is op zich niets speciaals. Ongeacht de status van Iran, het gaat hier uiteindelijk niet om een aanval van Irak ofzo, maar een gezamenlijke aanval van de VS en Israël. Er is geen land ter wereld dat geen pak slaag zou krijgen van die twee tezamen.

De invallen in Irak (val Saddam), Afghanistan (val Taliban, weliswaar tijdelijk), Syrië (ISIS en de uiteindelijke val van Al-Assad), en Oekraïne, en hun gevolgen voor de desbetreffende regio's, voor Europa en de VS, ook qua imago, vond ik allemaal veel historischer dan wat we gezien hebben de laatste 2 jaren onder invloed van Trump en Netanyahu. Jij bent diegene die stelt dat Irak, Afghanistan en Syrië minder historisch en impactvol zijn dan deze bombardementen op Iran. Dat lijkt mij minimalisatie van een grotere orde.
Zoveel bombardementen op Iran zijn er nog niet geweest en zonet heeft Israël nog verklaard dat de luchtaanvallen op Iran de grootste zijn in de geschiedenis van het land - kijk eens aan: historisch! Zoals mijn voorbeeld van de Pacificatie van Gent dat ook historisch was voor onze contreien en allicht insignificant voor de rest van wereld, maakt dat dit nog altijd een historische gebeurtenis was. Alleen zou ik de poging om het regime van Iran ten val te brengen door grootschalige luchtaanvallen toch niet als een fait divers beschouwen zoals jij lijkt te doen.

2000-2020 beschouw ik trouwens niet als een historisch onbelangrijke periode waar niets belangrijk gebeurde, want daar maak jij een verkeerde veronderstelling - wel dat ik 2020-nu alles in versnelling zie gaan. Corona was een historisch moment dat wereldwijd impact had met een jaar later de bestorming van het Amerikaanse Capitool en de toch wel historische blammage van de Amerikaanse terugtrekking uit Afghanistan (de Taliban verdrijven, ca. 2,3 triljard dollar investeren om dan te vluchten om de macht weer over te laten aan de Taliban), de invasie van Rusland in Oekraïne, de ongeziene aanval van Hamas op Israël en de ongeziene wraakzucht van het IDF, Trump II die de historische Atlantische band meer dan ooit onder druk zet, ...

Ik minimaliseer het historische belang van de periode hiervoor niet, maar ik zou het eerder beschouwen als het voorspel voor de "roaring twenties" die we nu beleven. En neen, "roaring" wil niet zeggen dat het een blij gebeuren is, maar ik voel als historicus deze tijden wel als véél historischer (als in: een versnellende cascade aan omwentelingen en versnellingen) aan dan de periode tussen 2000 en 2020. Een aantal medehistorici ervaren dat ook op die manier.

De toespraak van Netanyahu was zonet op tv en hij verklaart:

Als Khamenei nog leeft moet hij uit zijn schulp komen (en dan mss alsnog sterven met nauwkeurige Israëlische surveillance).
Het feit dat hij tot nu nog altijd niet live gecommuniceerd heeft, is toch een serieus teken aan de wand.

EDIT: En het zegt ook wel veel over de militaire mogelijkheden van Iran, of het gebrek eraan, dat MQ9 Reapers nog geen 24u na de start van de bombardementen al vrij boven Iraans grondgebied kunnen opereren zonder dat ze uit de lucht gehaald worden.

Laatst bewerkt:
Zoveel bombardementen op Iran zijn er nog niet geweest en zonet heeft Israël nog verklaard dat de luchtaanvallen op Iran de grootste zijn in de geschiedenis van het land - kijk eens aan: historisch! Zoals mijn voorbeeld van de Pacificatie van Gent dat ook historisch was voor onze contreien en allicht insignificant voor de rest van wereld, maakt dat dit nog altijd een historische gebeurtenis was. Alleen zou ik de poging om het regime van Iran ten val te brengen door grootschalige luchtaanvallen toch niet als een fait divers beschouwen zoals jij lijkt te doen.

2000-2020 beschouw ik trouwens niet als een historisch onbelangrijke periode waar niets belangrijk gebeurde, want daar maak jij een verkeerde veronderstelling - wel dat ik 2020-nu alles in versnelling zie gaan. Corona was een historisch moment dat wereldwijd impact had met een jaar later de bestorming van het Amerikaanse Capitool en de toch wel historische blammage van de Amerikaanse terugtrekking uit Afghanistan (de Taliban verdrijven, ca. 2,3 triljard dollar investeren om dan te vluchten om de macht weer over te laten aan de Taliban), de invasie van Rusland in Oekraïne, de ongeziene aanval van Hamas op Israël en de ongeziene wraakzucht van het IDF, Trump II die de historische Atlantische band meer dan ooit onder druk zet, ...

Ik minimaliseer het historische belang van de periode hiervoor niet, maar ik zou het eerder beschouwen als het voorspel voor de "roaring twenties" die we nu beleven. En neen, "roaring" wil niet zeggen dat het een blij gebeuren is, maar ik voel als historicus deze tijden wel als véél historischer (als in: een versnellende cascade aan omwentelingen en versnellingen) aan dan de periode tussen 2000 en 2020. Een aantal medehistorici ervaren dat ook op die manier.
Maar is het niet zo dat we dat allemaal wat opblazen ( pun intended) want we schilderen Iran af als "regionale grootmacht" terwijl de realiteit is dat ze niks voorstellen? Het is misschien eenoog in het land der blinden, maar het land der blinden is niet zo interessant.

Maar is het niet zo dat we dat allemaal wat opblazen ( pun intended) want we schilderen Iran af als "regionale grootmacht" terwijl de realiteit is dat ze niks voorstellen? Het is misschien eenoog in het land der blinden, maar het land der blinden is niet zo interessant.
Iran is recent sterk verzwakt, maar het werd door experts jarenlang wel degelijk beschouwd als een regionale grootmacht. Het exporteerde de revolutie met succes naar het buitenland door proxygroepen zoals Hezbollah te ondersteunen. Die steunpilaren zijn wel weggeslagen en het zit als een kat in het nauw, zeker vandaag.

Dat ze "niks" voorstellen is ook onzin, dan het Israël het al jaren geleden met gemak kunnen uitschakelen. Quod non.

Zouden er al opvolgers voor Khamenei zijn aangeduid? Als het allemaal zo gemakkelijk is voor de VS zou ik toch vriendelijk bedanken hoor.

Zouden er al opvolgers voor Khamenei zijn aangeduid? Als het allemaal zo gemakkelijk is voor de VS zou ik toch vriendelijk bedanken hoor.
Normaal gezien wel hé. Hij is 86 jaar en hij zal zeker rekening hebben gehouden met zijn 'mogelijke' dood.
Zijn 'mogelijke' dood alleen zal zeker (nog) niet het einde betekenen maar het zou natuurlijk wel een nieuwe harde klap zijn voor het regime.

Al zou zijn dood niet direct iets veranderen

"Er is een speciale raad die moet bepalen wie de nieuwe ayatollah wordt. Een van de namen die wordt genoemd is die van Khamenei’s zoon, Mojtaba. Hij is een vertrouweling van zijn vader en heeft al een groot netwerk opgebouwd."

Laatst bewerkt:
Zo'n opvolger moet verkozen worden door een raad van geestelijken. In de praktijk vermoed ik dat een nieuwe leider ofwel een marionet van de IRGC zal zijn of Iran meteen de overgang maakt van theocratie naar militaire dictatuur.

Al is dat wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn zeer veel verschillende facties dus moeilijk te voorspellen wat er exact zal gebeuren.

Iran is recent sterk verzwakt, maar het werd door experts jarenlang wel degelijk beschouwd als een regionale grootmacht. Het exporteerde de revolutie met succes naar het buitenland door proxygroepen zoals Hezbollah te ondersteunen. Die steunpilaren zijn wel weggeslagen en het zit als een kat in het nauw, zeker vandaag.

Dezelfde experts die eerst stelden dat de russen niks gingen doen, dan morgen zeker aan de deur gingen staan en dan elke 5 maand ofwel op instorten staan of bijna over de grens van letland zitten of dat Irak zich zou verweren en boots on the ground moeilijk zou zijn? Dat Iran aanvallen zoals men een paar maanden terug deed "zeker tot escalatie zou leiden", etc? Lijkt me een tendens dat die experts er vooral bij winnen om kliks te genereren en/of in geval van militaire experts geld voor hun projecten te verzekeren.

Dat ze "niks" voorstellen is ook onzin, dan het Israël het al jaren geleden met gemak kunnen uitschakelen. Quod non.

Er is een verschil tussen het militair kunnen en garanties hebben dat er geen sancties komen ( aka toestemming hebben van de VS)

Dezelfde experts die eerst stelden dat de russen niks gingen doen, dan morgen zeker aan de deur gingen staan en dan elke 5 maand ofwel op instorten staan of bijna over de grens van letland zitten of dat Irak zich zou verweren en boots on the ground moeilijk zou zijn? Dat Iran aanvallen zoals men een paar maanden terug deed "zeker tot escalatie zou leiden", etc? Lijkt me een tendens dat die experts er vooral bij winnen om kliks te genereren en/of in geval van militaire experts geld voor hun projecten te verzekeren.
Ja kijk, je kan het pad opgaan om alle experts (niet alleen academici en leden van denktanks, ook gedegen onderzoeksjournalisten beschouw ik als experts) in hetzelfde schuitje te gooien en ze te beschouwen als myope dwazen in een ivoren toren. Hindsight is 20/20, dat experts zich kunnen vergissen maakt ze niet de facto nutteloos en onbetrouwbaar. Wie ga je dan wel raadplegen? Armchair generals op reddit met bron "trust me bro"?
Er is een verschil tussen het militair kunnen en garanties hebben dat er geen sancties komen ( aka toestemming hebben van de VS)
Het regime bestaat al 47 jaar, waarom beschouwde Israël het al die tijd dan als een bedreiging als het volgens jou dan toch geen regionale grootmacht was?

Dat je die grootmachtstatus met een korrel zout mag nemen geef ik zeker toe. Conventioneel ziet het er allemaal indrukwekkend uit maar tegen Israël en de VS gaat Iran weinig kunnen uithalen. Dat zag je vorig jaar al waar de IAF ongestraft bombardementen kon uitvoeren en dat is vandaag niet anders. Toch was Iran decennialang een doorn in het oog van Israël. Het is een groot land met veel grondstoffen, een grote bevolking en heeft tot vrij recent vele militaire proxy's in de regio gehad (as van verzet). Om die reden wordt het dus als een regionale grootmacht beschouwd.

Zo'n opvolger moet verkozen worden door een raad van geestelijken. In de praktijk vermoed ik dat een nieuwe leider ofwel een marionet van de IRGC zal zijn of Iran meteen de overgang maakt van theocratie naar militaire dictatuur.

Al is dat wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn zeer veel verschillende facties dus moeilijk te voorspellen wat er exact zal gebeuren.
Inderdaad moeilijk te voorspellen. Maar gezien die raad (voor zover er nog wat van overblijft) de opvolger moet verliezen lijkt mij de mogelijkheid dat het huidige regime gewoon verdergezet wordt onder een nieuwe leider wel een serieuze kans. Ik denk niet dat dat de bedoeling is van de VS/Israël. Ik zie die daar toch meer doen dan wat raketten op Iran afschieten zoals nu het geval is en desnoods de rest van die raad gaan liquideren (zoals ze Saddam Hoessein vroeger uit zijn hol gaan halen zijn) en zelf een marionet installeren.

Terug
Bovenaan