Conflict Israel-Palestina laait weer op

  • Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum
Israël vraagt 1 miljard aan VS om Iron Dome aan te vullen

Ook wel interessant. De goedkope raketten van Hamas zijn dan slecht van kwaliteit, maar de Tamirraketten die de Iron Dome gebruikt zijn wel behoorlijk duur ($40k/raket). Als Hamas en Hezbollah (dat véél geavanceerder is) simultaan raketten zouden afvuren, zou het systeem wellicht overbelast geraken, want het saturatiepunt is dan wel hoog maar niet oneindig hoog. Geen enkel systeem is onfeilbaar.
 
Misschien eens de vraag stellen hoe dat komt?

Met je opmerking sta je dichter bij het goedpraten van de actie dan iets anders.

Waarom zou je uberhaupt vragen moeten stellen waarom een moeder haar klein kind aanspoort te spuwen naar een vlag en obscene gebaren te maken naar andere mensen, ipv dat gedrag af te keuren? Dit gebeurt in Nederland, hier gelden toch andere normen en waarden.
Jij hebt blijkbaar de wijsheid in pacht hier, zo kom je toch over. Kan je dit even toelichten? Ik zou graag weten waarom je deze actie rationaliseert.
 
Met je opmerking sta je dichter bij het goedpraten van de actie dan iets anders.

Waarom zou je uberhaupt vragen moeten stellen waarom een moeder haar klein kind aanspoort te spuwen naar een vlag en obscene gebaren te maken naar andere mensen, ipv dat gedrag af te keuren? Dit gebeurt in Nederland, hier gelden toch andere normen en waarden.
Jij hebt blijkbaar de wijsheid in pacht hier, zo kom je toch over. Kan je dit even toelichten? Ik zou graag weten waarom je deze actie rationaliseert.
Is dat gedrag laakbaar? Absoluut. Maar als men hier in staat is om een tweetende viroloog medeverantwoordelijk te stellen voor doodsbedreigingen tegen zijn adres, dan kan het toch weinig inlevingsvermogen vragen om in te zien dat de decennialange, dagelijkse schendingen van de mensenrechten van Israël jegens de Palestijnen er voor zorgen dat Israël ook hier bij ons bij Europeanen met een Arabische achtergrond immense afkeer opwekt?

Ik heb het hier al een paar keer gezegd, maar volgens de normen en waarden die hier gelden, is dit conflict echt wel al een decennium of twee gepasseerd aan de grens om een enerzijds, anderzijds stelling in te nemen.
 
Is dat gedrag laakbaar? Absoluut. Maar als men hier in staat is om een tweetende viroloog medeverantwoordelijk te stellen voor doodsbedreigingen tegen zijn adres, dan kan het toch weinig inlevingsvermogen vragen om in te zien dat de decennialange, dagelijkse schendingen van de mensenrechten van Israël jegens de Palestijnen er voor zorgen dat Israël ook hier bij ons bij Europeanen met een Arabische achtergrond immense afkeer opwekt?

Ik heb het hier al een paar keer gezegd, maar volgens de normen en waarden die hier gelden, is dit conflict echt wel al een decennium of twee gepasseerd aan de grens om een enerzijds, anderzijds stelling in te nemen.
Allez kom als je ten eerste geen betrokkenen partij bent en ten tweede in Nederland woont dan doe je dit niet.
Dat een moeder haar kind aanspoort om dit te doen tart gewoon alle verbeelding.
Noch de moeder noch het kind kennen de echte achtergrond van dit conflict.
Dat je zegt dat het conflict afkeer oproept met mensen met Arabische achtergrond dat betekend gewoon dat die mensen niet weten waar het over gaat. Dit is geen anti-moslim conflict, al wil men dit wel zo percipiëren naar de wereld toe. Volgens mij vergeten ze ook dat het Sjisme daar hoogtij viert, en dat ik zelf Soennieten zijn.

Nee dit gedrag kan je niet goedkeuren. Dat je MVR weer in deze discussie moet betrekken is zeer vreemd.
 
Nee dit gedrag kan je niet goedkeuren. Dat je MVR weer in deze discussie moet betrekken is zeer vreemd.
Bwa, vreemd. Het toont gewoon de hypocrisie aan van een aantal posters hier, ik vind dat niet vreemd om aan te kaarten. Je kan wel begrip hebben voor mensen die doordraaien en een viroloog met een tegengestelde politieke mening willen afmaken, maar een kind dat een vlag bespuwt van een land dat al 80 jaar aan de lopende band oorlogsmisdaden en schendingen van de mensenrechten begaat tegen mensen die hij en zijn familie als deel van hun gemeenschap beschouwen, dat tart alle verbeelding? Daar kan je je echt niets bij voorstellen? Dan is wel de enige mogelijke reactie verontwaardiging? Dan mag men zelfs niet de vraag stellen waar zulke gevoelens vandaan komen? Oh please ...

Ik spreek het gedrag van die moeder en haar kind niet goed, maar ik begrijp het wel. En ik word eigenlijk mottig dat er door sommigen hier meer verontwaardigd wordt gereageerd over het feit dat een moeder zoiets kinderachtigs doet, dan wanneer Israël weer eens een dozijn moeders hun kinderen heeft gedood in een totaal buitenproportionele vergeldingsdaad om de radicaalzionistische achterban te paaien. Dan betwijfel ik ten zeerste of die mensen wél weten waarover het gaat.
 
Met je opmerking sta je dichter bij het goedpraten van de actie dan iets anders.

Waarom zou je uberhaupt vragen moeten stellen waarom een moeder haar klein kind aanspoort te spuwen naar een vlag en obscene gebaren te maken naar andere mensen, ipv dat gedrag af te keuren? Dit gebeurt in Nederland, hier gelden toch andere normen en waarden.
Jij hebt blijkbaar de wijsheid in pacht hier, zo kom je toch over. Kan je dit even toelichten? Ik zou graag weten waarom je deze actie rationaliseert.
Dat is puur antisemitisme, ik zie niet in hoe je het goedpraten van zo'n haatdragend gedrag anders kan noemen. Ik snap best dat iemand tegen het huidig beleid van Israël kan zijn, maar zo haatdragend doen tegenover een gehele bevolking (of een vlag) gaat veel verder dan dat.
 
Bwa, vreemd. Het toont gewoon de hypocrisie aan van een aantal posters hier, ik vind dat niet vreemd om aan te kaarten. Je kan wel begrip hebben voor mensen die doordraaien en een viroloog met een tegengestelde politieke mening willen afmaken, maar een kind dat een vlag bespuwt van een land dat al 80 jaar aan de lopende band oorlogsmisdaden en schendingen van de mensenrechten begaat tegen mensen die hij en zijn familie als deel van hun gemeenschap beschouwen, dat tart alle verbeelding? Daar kan je je echt niets bij voorstellen? Dan is wel de enige mogelijke reactie verontwaardiging? Dan mag men zelfs niet de vraag stellen waar zulke gevoelens vandaan komen? Oh please ...

Ik spreek het gedrag van die moeder en haar kind niet goed, maar ik begrijp het wel. En ik word eigenlijk mottig dat er door sommigen hier meer verontwaardigd wordt gereageerd over het feit dat een moeder zoiets kinderachtigs doet, dan wanneer Israël weer eens een dozijn moeders hun kinderen heeft gedood in een totaal buitenproportionele vergeldingsdaad om de radicaalzionistische achterban te paaien. Dan betwijfel ik ten zeerste of die mensen wél weten waarover het gaat.
Iets kinderachtigs? Ik begrijp dat het een klote situatie is en dat de oplossing niet simpel gaat zijn maar uw kinderen van jongs af aan een haat leren tegen iemand waar ze zelf nog mentaal niet capabel zijn om dit te snappen is gewoonweg ziek.
Er zijn geen winnaars in dit conflict hoor, enkel verliezers.
 
Bwa, vreemd. Het toont gewoon de hypocrisie aan van een aantal posters hier, ik vind dat niet vreemd om aan te kaarten. Je kan wel begrip hebben voor mensen die doordraaien en een viroloog met een tegengestelde politieke mening willen afmaken, maar een kind dat een vlag bespuwt van een land dat al 80 jaar aan de lopende band oorlogsmisdaden en schendingen van de mensenrechten begaat tegen mensen die hij en zijn familie als deel van hun gemeenschap beschouwen, dat tart alle verbeelding? Daar kan je je echt niets bij voorstellen? Dan is wel de enige mogelijke reactie verontwaardiging? Dan mag men zelfs niet de vraag stellen waar zulke gevoelens vandaan komen? Oh please ...

Ik spreek het gedrag van die moeder en haar kind niet goed, maar ik begrijp het wel. En ik word eigenlijk mottig dat er door sommigen hier meer verontwaardigd wordt gereageerd over het feit dat een moeder zoiets kinderachtigs doet, dan wanneer Israël weer eens een dozijn moeders hun kinderen heeft gedood in een totaal buitenproportionele vergeldingsdaad om de radicaalzionistische achterban te paaien. Dan betwijfel ik ten zeerste of die mensen wél weten waarover het gaat.
ik vind het behoorlijk hypocriet om langs de ene kant een VB als haatdragende partij te beschouwen maar het dan 'begrijpelijk' vinden dat een moeder haar kroost (de toekomstige generatie) aanmoedigt om een ander land en zijn bevolking te haten .
 
Allez kom als je ten eerste geen betrokkenen partij bent en ten tweede in Nederland woont dan doe je dit niet.
Dat een moeder haar kind aanspoort om dit te doen tart gewoon alle verbeelding.
Noch de moeder noch het kind kennen de echte achtergrond van dit conflict.
Dat je zegt dat het conflict afkeer oproept met mensen met Arabische achtergrond dat betekend gewoon dat die mensen niet weten waar het over gaat. Dit is geen anti-moslim conflict, al wil men dit wel zo percipiëren naar de wereld toe. Volgens mij vergeten ze ook dat het Sjisme daar hoogtij viert, en dat ik zelf Soennieten zijn.

Nee dit gedrag kan je niet goedkeuren. Dat je MVR weer in deze discussie moet betrekken is zeer vreemd.

Ik denk niet dat er enig verschil zit in de perceptie van Israël tussen de Sunni of Shia strekking. Je kan toch echt niet zeggen wat je daar zegt over mensen met een Arabische achtergrond en hun kennis over of perceptie van die problematiek, zuiver gebaseerd op een kort filmpje.
 
ik vind het behoorlijk hypocriet om langs de ene kant een VB als haatdragende partij te beschouwen maar het dan 'begrijpelijk' vinden dat een moeder haar kroost (de toekomstige generatie) aanmoedigt om een ander land en zijn bevolking te haten .

VB is een haatdragende partij, net zoals dit een haatdragende actie was van deze moeder. Ik ontken dat laatste niet. Maar ik zie weinig hypocriet aan het gegeven dat ik voor de ene wel begrip voor hun acties en gedachtegangen kan opbrengen en voor de anderen niet.

Iets kinderachtigs? Ik begrijp dat het een klote situatie is en dat de oplossing niet simpel gaat zijn maar uw kinderen van jongs af aan een haat leren tegen iemand waar ze zelf nog mentaal niet capabel zijn om dit te snappen is gewoonweg ziek.
Er zijn geen winnaars in dit conflict hoor, enkel verliezers.

Een 'klote situatie' is zo'n beetje de understatement van de eeuw natuurlijk. Daarmee minimaliseer je de decennialange oorlogsmisdaden, de staatsdiscriminatie, het de facto apartheidsregime en schendingen tegen de mensenrechten compleet. Er zijn helaas wel winnaars in dit conflict, namelijk de radicaal-zionistische machthebbers die steeds meer hun zin kunnen doordrijven terwijl heel de wereld wegkijkt.

Ik word ook niet vrolijk van die beelden hoor. Er is nog geen enkel conflict opgelost waarbij de haat tegen de ander langs weerszijden continue wordt opgepookt. Maar in dit conflict nog een neutrale positie innemen, miskent gewoon de realiteit en zorgt er vooral voor dat het Israëlische beleid vrolijk voort kan doen en daarbij de voedingsbodem voor Palestijns/islamitische radicalisering continue in stand houdt. En het conflict met andere woorden in haar vicieuze cirkel blijft steken. De oplossing ligt compleet in handen van Israël, maar zolang die internationaal geen strobreed in de weg worden gelegd, gaan die gewoon doorgaan tot er geen Palestijnen meer zijn eerder dan naar een vreedzame samenleving te evolueren.
 
VB is een haatdragende partij, net zoals dit een haatdragende actie was van deze moeder. Ik ontken dat laatste niet. Maar ik zie weinig hypocriet aan het gegeven dat ik voor de ene wel begrip voor hun acties en gedachtegangen kan opbrengen en voor de anderen niet.
Neen, deze vorm van haatdragendheid (je kinderen opjutten om een bevolking al van kind af aan te gaan haten) zie je niet bij het VB of geen enkele partij terug. Dat soort gedrag aanmoedigen of begrip voor opbrengen zal je het VB hier niet zien doen. Een andere partij ook niet trouwens.
 
Neen, deze vorm van haatdragendheid (je kinderen opjutten om een bevolking al van kind af aan te gaan haten) zie je niet bij het VB of geen enkele partij terug. Dat soort gedrag aanmoedigen of begrip voor opbrengen zal je het VB hier niet zien doen. Een andere partij ook niet trouwens.

Dat geloof je nu toch zelf niet? :). Dat is oftewel ongelofelijk naïef ofwel compleet schijnheilig.
 
Neen, deze vorm van haatdragendheid (je kinderen opjutten om een bevolking al van kind af aan te gaan haten) zie je niet bij het VB of geen enkele partij terug. Dat soort gedrag aanmoedigen of begrip voor opbrengen zal je het VB hier niet zien doen. Een andere partij ook niet trouwens.
Lol, ik kan u verzekeren dat mijn vader (VB gemeenteraadslid) en moeder (evangelische christen) een enorme invloed hebben gehad op hoe ik naar moslims keek in mijn tienerjaren. En dat was allesbehalve positief of genuanceerd.
 
Lol, ik kan u verzekeren dat mijn vader (VB gemeenteraadslid) en moeder (evangelische christen) een enorme invloed hebben gehad op hoe ik naar moslims keek in mijn tienerjaren. En dat was allesbehalve positief of genuanceerd.

Hebben die u ook aangespoord om op vlaggen van Moslims te spuwen en uw middenvinger en scheldtirades naar hun hoofden te werpen?
 
Lol, ik kan u verzekeren dat mijn vader (VB gemeenteraadslid) en moeder (evangelische christen) een enorme invloed hebben gehad op hoe ik naar moslims keek in mijn tienerjaren. En dat was allesbehalve positief of genuanceerd.
Eens mens zou bijna durven zeggen waar is het fout gelopen?
Als je zo een top opvoeding genoten hebt, waar is het dan ontspoord?

Uiteraard is uw opvoeding zeer belangrijk bij hoe je naar de dingen kijkt. En ik weet niet wat uw ouders u meegeven hebben. Maar achteraf gezien, hadden ze volledig ongelijk? Was hun mening gebaseerd op onjuistheden?
Hebben zij ooit opgeroepen om moslims, hun vlaggen of symbolen te bespuwen puur omdat er in Afrika een moslim is die blanken en christenen onheus behandeld? Of waren hun normen en waarden gebaseerd op lokale problematiek en verschil van religie?
 
Lol, ik kan u verzekeren dat mijn vader (VB gemeenteraadslid) en moeder (evangelische christen) een enorme invloed hebben gehad op hoe ik naar moslims keek in mijn tienerjaren. En dat was allesbehalve positief of genuanceerd.
En hoe vaak hebben ze je als kind aangemoedigd om publiekelijk te spugen op een vlag die niet strookte met hun gedachtengoed?
 
Hebben die u ook aangespoord om op vlaggen van Moslims te spuwen en uw middenvinger en scheldtirades naar hun hoofden te werpen?
Gelukkig niet, al woonden er ook geen moslims in ons dorp ;) Maar nu ben je het doelhout van de originele post aan het verplaatsen, he. Je kan als kind maar zovaak horen dat Islam de religie van het kwaad is en dat alle moslims terug naar hun eigen land moeten voor je er zelf in gaat geloven. En dat lijkt me geen gezonde basis te zijn voor de samenleving. En ik denk niet dat ik daar in een unieke situatie zat.

edit: ook even vermelden dat ik mijn ouders graag zie maar dat we op dit vlak op een totaal andere golflengte zitten.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig niet, al woonden er ook geen moslims in ons dorp ;) Maar nu ben je het doelhout van de originele post aan het verplaatsen, he.
Neen, het ging over spugen op een vlag van een land/groep mensen waar je het niet mee eens bent.

Je kan als kind maar zovaak horen dat Islam de religie van het kwaad is en dat alle moslims terug naar hun eigen land moeten voor je er zelf in gaat geloven. En dat lijkt me geen gezonde basis te zijn voor de samenleving. En ik denk niet dat ik daar in een unieke situatie zat.
Dat is vrije meningsuiting, je kan zelf kiezen hoe je daarmee omgaat. Gaan spugen (of je kinderen aanmoedigen) op een vlag of op een groep mensen omdat je niet akkoord bent met hun politiek beleid of hun geloof is nog iets heel anders. Dat heb ik het VB hier nog nooit weten doen, laat staan dat ze dat zouden aanmoedigen of begrip voor zouden opbrengen.
 
Gelukkig niet, al woonden er ook geen moslims in ons dorp ;) Maar nu ben je het doelhout van de originele post aan het verplaatsen, he. Je kan als kind maar zovaak horen dat Islam de religie van het kwaad is en dat alle moslims terug naar hun eigen land moeten voor je er zelf in gaat geloven. En dat lijkt me geen gezonde basis te zijn voor de samenleving. En ik denk niet dat ik daar in een unieke situatie zat.

edit: ook even vermelden dat ik mijn ouders graag zie maar dat we op dit vlak op een totaal andere golflengte zitten.

Klopt, de originele post ging over een Arabische moeder die haar kroost aanspoort om te spuwen naar vlaggen en verwensingen te roepen naar mensen die andere meningen aangedaan zijn en andere doelen nastreven. Dit hoort niet thuis in West Europa, punt aan de lijn. Einde discussie toch.

Op naar de volgende semi-banale gebeurtenis waar vroeger geen haai om gekraaid zou hebben, maar waar nu dankzij Twitter en Facebook enkele bladzijden op internetfora over gevuld kunnen worden met onze irrelevante meningen.
 
Ja, die moeder is waarschijnlijk ook zo opgevoed met die haat en etc etc. Das gewoon een vicieuze cirkel tot dat conflict ooit deftig opgelost geraakt (dat zie ik dan wel vrij somber in).
 
Terug
Bovenaan