Waar heb ik ergens beweert dat er een noodzaak van een direct militair ingrijpen was? Het was een vrij korte post als reactie op 1 zinnetje, ik zie echt niet in waar je dat vandaan haalt. Ik heb enkel gereageerd op de stelling alsof het volgens iedereen vaststaat dat Iran geen bom produceerde.
Sorry, kort door de bocht van me. Ik bedoelde de noodzaak voor een militaire ingreep door Israël of de VS als Iran toch niet “binnen een week” een kernwapen zou hebben.. Mijn vraag is dus welk concreet bewijs is er dan wel dat Iran wel een actief kernwapenprogramma voert?
Ik wil het oprecht geloven.
Alleen al het feit dat de rest van de wereld moet gaan onderhandelen met Iran zodat ze geen bom gaan maken is al niet meewerken. Er is een reden waarom we zo'n onderhandelingen enkel met Iran moeten houden, omdat zij iedereen afdreigen met het maken van een bom en de rest van de wereld, tot nu, de diplomatieke toer opgegaan is om daarmee om te gaan. Dat medewerking noemen is wat verregaand vind ik. Medewerking zou zijn het idee van een bom gewoon laten varen (en niet gewoon in woorden)
Diplomatieke onderhandelingen zijn juist een kernonderdeel van de non-proliferatieonderhoud. De JCPOA zijn toch net voorbeelden van meewerkende verificatie en drukmiddelen? Zonder dialoog, kan je ook geen inspecties afspreken of sancties coördineren. Onderhandelen is
geen "niet-meewerken", maar gewoon de normale route?
Ook het feit dat ze akkoord waren met een deel van de inspecties zien als meewerken lijkt me niet correct. Iemand die zwaar fiscaal fraudeert zal waarschijnlijk ook nog steeds in overeenstemming zijn met 99% van de fiscale regels, maar niemand zal zo'n fraudeur aanduiden als iemand die best wel goed meewerkt.
Je analogie faalt. Een fiscale fraudeur handelt
continue illegaal, terwijl Iran enkel bepaalde protocollen heeft opgeschort. Totaal niet het safeguard verdrag. Het laatste blijft / bleef (?) van kracht. Iran geeft het IAEA nog altijd toegang tot alle civiele sites. Een land dat grotendeels binnen de kernregels blijft, kun je niet vergelijken met iemand die stelselmatig 99 % van de regels negeert.
Dus weeral: framing tot en met.
Iran heeft ook een hele historie van liegen en niet meewerken met het IAEI, zowel voor als na die deal.
Dat. Is. Niet. Waar.
Ik ga mezelf blijven herhalen, want dit is gewoon een leugen. Voor 2003: 100% waar. Nadien absoluut onwaar. Zelfs na 2018 bleef het safeguard verdrag overreind en lieten ze inspecties toe op Natanz en Fordow. Waarom blijf je liegen? Iran blijft in hoofdlijn meewerken met het kernverdragssysteem.
Omdat je landen die een atoombom hebben in de praktijk niet meer kan vragen die af te staan. Da's het idee van non proliferatie, nucleaire wapens de wereld uithelpen lukt helaas niet meer, daarvoor zijn we te laat, dus proberen we te zorgen dat geen enkel land extra nog nucleaire wapens krijgt. Dat heeft weinig met rechtvaardigheid of recht te maken, het is zuivere real politiek. Hoe minder landen een kernbom bezitten hoe minder kans dat ze gebruikt worden, en landen als Iran zijn net de landen van wie je helemaal niet wilt dat ze een kernwapen hebben.
Zuid-Afrika bewijst het tegendeel. Het doel van het NPT is uiteindelijke volledige kernontwapening, waar ik ook niet zo naïef over ben hoor: will never happen. Er is een verschil tussen NPT staten en niet-NPT staten, daar waar Iran WEL bij de NPT staten hoort en inspecties altijd heeft toegelaten.
Gek, dat je/men Israël wel carte blanche geeft: Nooit NPT-lid geweest, vaag beleid van “nucleaire ambiguïteit” en laat geen enkel inspectie toe op zijn """"vermoedelijke """" kerninstallaties.
Geen verassing hoor, maar jesus wat voor een giga schijt krijg ik van deze dubbele standaard: een land met een arsenaal ontzien, terwijl Iran onder dezelfde regels valt en continu wegzetten als onwillig.