808 State
Well-known member
En is dat een aanval op het land zelf, of telt een aanval op een overzeese basis ook voor Artikel 5?Maar wel pas nadat de VS eerst zelf Iran heeft aangevallen. Geen idee of dan Artikel 5 ook in voege treedt.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
En is dat een aanval op het land zelf, of telt een aanval op een overzeese basis ook voor Artikel 5?Maar wel pas nadat de VS eerst zelf Iran heeft aangevallen. Geen idee of dan Artikel 5 ook in voege treedt.
voor zover ik weet op het land zelfEn is dat een aanval op het land zelf, of telt een aanval op een overzeese basis ook voor Artikel 5?
Hangt af van waar die overzeese basis zou liggen.En is dat een aanval op het land zelf, of telt een aanval op een overzeese basis ook voor Artikel 5?
Article 5
“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.
Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security.”
This article is complemented by Article 6, which stipulates:
“For the purpose of Article 5, an armed attack on one or more of the Parties is deemed to include an armed attack:
- on the territory of any of the Parties in Europe or North America, on the Algerian Departments of France 2, on the territory of Turkey or on the Islands under the jurisdiction of any of the Parties in the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer;
- on the forces, vessels, or aircraft of any of the Parties, when in or over these territories or any other area in Europe in which occupation forces of any of the Parties were stationed on the date when the Treaty entered into force or the Mediterranean Sea or the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer.”
Geldt ook in omgekeerde richting. Als Poetin Estland zou binnenvallen betekent dat niet dat de VS verplicht is om troepen te sturen of vliegtuigen in te zetten. Als zou Trump dat misschien wel kunnen doen na verloop van tijd om zichzelf op de borst te kunnen kloppen.Hangt af van waar die overzeese basis zou liggen.
De VS heeft al verschillende oorlogen uitgevochten sinds de stichting van de NAVO, ze zijn ook al (overzees) verschillende keren aangevallen geweest. Iran heeft ook al eens een Amerikaanse basis in het Midden-Oosten aangevallen. Dus als ze dat opnieuw doen, is dat juridisch geen reden om Artikel 5 in te roepen. Met Trump aan het roer weet je natuurlijk nooit.
Artikel 5 stipuleert ook, zoals sommigen hier al zeiden, dat elke lidstaat individueel kan beslissen tot welke acties ze overgaan na het inroepen van Artikel 5. Dat wil niet zeggen dat elk NAVO-land boots on the ground moet inzetten. Ook hier weer de caveat dat Trump aan het hoofd staat van de VS.
Klopt. In geval van een invasie van een lidstaat niet militair ingrijpen is natuurlijk wel het einde van de NAVO, da's wel van een ander kaliber dan een paar raketaanvallen op een militaire basis of een aanslag op een ambassade.Geldt ook in omgekeerde richting. Als Poetin Estland zou binnenvallen betekent dat niet dat de VS verplicht is om troepen te sturen of vliegtuigen in te zetten. Als zou Trump dat misschien wel kunnen doen na verloop van tijd om zichzelf op de borst te kunnen kloppen.
Artikel 6 lijkt volgens mij te willen zeggen dat ook overzeese basissen beschermd zijn, maar wel enkel als ze in gebieden van een lidstaat liggen. Dus Amerikaanse troepen in Polen zitten in het verdrag, Amerikaanse troepen in Irak niet, of da's toch hoe ik het interpreteer.voor zover ik weet op het land zelf
Article 6
“For the purpose of Article 5, an armed attack on one or more of the Parties is deemed to include an armed attack:
- on the territory of any of the Parties in Europe or North America, on the Algerian Departments of France 2, on the territory of Turkey or on the Islands under the jurisdiction of any of the Parties in the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer;
- on the forces, vessels, or aircraft of any of the Parties, when in or over these territories or any other area in Europe in which occupation forces of any of the Parties were stationed on the date when the Treaty entered into force or the Mediterranean Sea or the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer.”
Zelfs enkel op het land als dat in Europa of Noord-Amerika ligt. NAVO heeft zo geen rol gespeeld in de Falklandoorlog bv.En is dat een aanval op het land zelf, of telt een aanval op een overzeese basis ook voor Artikel 5?
Als daar vijanden van het Iraanse regime zitten, waarom die dan aanvallen?Volgens de liveblog van VRT NWS heeft Israël ook de Evin-gevangenis aangevallen, waar heel wat politieke gevangenen zitten. Toch een teken dat ze niet enkel militaire doelwitten viseren. Het land is enorm groot, dus Israël kan zich maandenlang "amuseren" met het bombarderen van doelwitten.
Om ze te laten ontsnappen, ze zullen de gevangenis wel niet platgelegd hebben vermoed ik, enkel wat muren of poorten geopend.Als daar vijanden van het Iraanse regime zitten, waarom die dan aanvallen?
Ik dacht dat ze een poort hadden beschadigd, ze gaan de cellen zelf niet aanvallen. Wat de bedoeling is weet ik niet, want zelfs al ontsnappen die gevangenen, het lijkt me sterk dat die iets gaan kunnen doen. Dat zijn uitgemergelde en gemartelde mensen die gemakkelijk opgespoord kunnen worden.Als daar vijanden van het Iraanse regime zitten, waarom die dan aanvallen?
Misschien hopend op een Lenin scenario? Het is een long shot maar de kost is ook heel klein.Ik dacht dat ze een poort hadden beschadigd, ze gaan de cellen zelf niet aanvallen. Wat de bedoeling is weet ik niet, want zelfs al ontsnappen die gevangenen, het lijkt me sterk dat die iets gaan kunnen doen. Dat zijn uitgemergelde en gemartelde mensen die gemakkelijk opgespoord kunnen worden.
Lenin werd op een trein gezet met een hoop Duits goud en in Rusland was er al jarenlang gewapende en georganiseerde oppositie. Dus de vergelijking met Iran gaat niet op. De sjah hebben ze buitengekregen met massale betogingen over de ideologische grenzen heen en stakingen in combinatie met een falende, overhitte economie, maar er bestaat geen magisch recept om elke autocratie te doen wankelen.Misschien hopend op een Lenin scenario? Het is een long shot maar de kost is ook heel klein. Waarschijnlijk wordt het niets maar heel misschien wordt het heel relevant.
Tenzij je toch rivaliserende facties krijgt binnen de huidige structuren, maar een democratischgezinde verzetsgroep die iedereen verenigt en Iran plotsklaps verandert naar een liberale, westerse democratie lijkt me nogal vergezocht. 1906-1953-1979-2025???In het geval van regimeverandering lijkt het me waarschijnlijker dat de IRGC volledig de macht grijpt ten nadele van meer gematigde en hervormingsgezinde figuren zoals Pezeshkian dan dat Iran plotseling in een westersgezinde democratie verandert.
Artikel 5 is uitsluitend van toepassing op de gebieden ten noorden van de Kreeftskeerkring.Zelfs enkel op het land als dat in Europa of Noord-Amerika ligt. NAVO heeft zo geen rol gespeeld in de Falklandoorlog bv.