Conflict Iran Israël

Er zouden 6 B-2’s 12 bunker busters op Fordow gedropt hebben.

Iran belooft al wraak door het aanvallen van de Amerikaanse vloot in Bahrein en het afsluiten van de straat van Hormuz. Ben echt benieuwd of ze t zo gaan laten escaleren en wat Trump dan gaat doen.

Er zouden 6 B-2’s 12 bunker busters op Fordow gedropt hebben.

Iran belooft al wraak door het aanvallen van de Amerikaanse vloot in Bahrein en het afsluiten van de straat van Hormuz. Ben echt benieuwd of ze t zo gaan laten escaleren en wat Trump dan gaat doen.
Ik weet eigenlijk niet goed wat Iran kan doen? Als ze de straat van Hormuz gaan afsluiten, veronderstel ik wel dat er verdere militaire acties zullen komen, ook van andere landen. De toevoer van energie is te belangrijk.

Het enige wat ze kunnen doen zijn wereldwijd terreurcellen (blijven) ondersteunen.

Ik weet eigenlijk niet goed wat Iran kan doen? Als ze de straat van Hormuz gaan afsluiten, veronderstel ik wel dat er verdere militaire acties zullen komen, ook van andere landen. De toevoer van energie is te belangrijk.

Het enige wat ze kunnen doen zijn wereldwijd terreurcellen (blijven) ondersteunen.

Er is op dit moment heel erg weinig nodig om de US op politiek vlak volledig te verdelen.

De verenigde staten speelt Ages of Empires maar in het echt. Ze willen geen vrede maar vernietiging in het midden-oosten.

Er is op dit moment heel erg weinig nodig om de US op politiek vlak volledig te verdelen.
De VS was al enorm politiek verdeeld. De hardline MAGA's zullen altijd achter Trump blijven staan. Gematigde Republikeinen zullen zich niet al te kritisch uiten om niet geviseerd te worden door MAGA's.

Top! De islamitische dictatuur waar de holy leader proxyoorlogen voert voor zijn ego krijgt nu heel zeker geen kernwapens en mogelijk komt er een regimewisseling. 🖐

Top! De islamitische dictatuur waar de holy leader proxyoorlogen voert voor zijn ego krijgt nu heel zeker geen kernwapens en mogelijk komt er een regimewisseling. 🖐
Dat is toch wel wishful thinking. De kans is reëel dat dit het regime nog meer betonneert, dat het regime nog meer vastberaden wordt om kernwapens te ontwikkelen, en dat ze om wraak te nemen we de komende jaren weer een grote toename aan terroristische aanslagen tegen de VS, Israël en het Westen gaan mogen ondergaan.

Ik ga geen traan laten voor de val van Khamenei en huiver ook bij de gedachte van een Khamenei die nucleaire wapens heeft, maar het is bijzonder naïef om te denken dat het alleen maar beter kan worden na deze aanvallen. Het kan ook erger.

Nieuw lid, 8 berichten, allemaal pro Israël.. Ik denk er het mijne van, maar soit.

Ondertussen Bibi Netanyahu al 17 jaar aan de macht met een coalitie die steeds meer gedomineerd wordt door religieuze partijen. Welke richting zijn ze daar aan het uitgaan denk je?

Elk land in de regio daar heeft weer wat redenen gekregen om te gaan kijken naar welke mogelijkheden er zijn naast de VS om toch een mate van veiligheid te hebben. Israël doet waar het zin in heeft, dus kan je zelf maar beter gaan zoeken naar een grote stok achter de deur om ze af te houden. Regimewissel of niet, alles wat maar enigszins op stabiliteit lijkt in die regio mag je alweer gaan vergeten voor de komende x aantal jaren.

Hmm, wakker worden en toch best wel historische gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden, weet niet echt goed wat ervan te denken tbh.

Dit gaat wereldwijde gevolgen hebben, zowel militair als econimisch en zeker als ze die scheepvaartroute gaan sluiten (wat volgens mij niet lang gaat duren).

Rusland nog niet gereageerd… die zullen wel de afweging maken of ze dit als chantage gaan gebruiken voor Oekraïne. “Jullie hebben net onze bondgenoot in het Midden Oosten illegaal aangevallen… we zullen het publiek veroordelen maar ons voor de rest koest houden, als jullie alle hulp aan Oekraïne stopzetten”.

De toespraak van Trump is wel lichtjes ironisch, daar je kan stellen dat de VS even, zo niet meer, destabiliserend voor de regio is/was als Iran.

1000027363.jpg

Maar allez, dropt bommen op 3 plaatsen en denkt dat hij daarmee de start van een periode van vrede heeft ingeluid

Hadden de VS dan niets moeten doen?

Uit wat ik lees kan ik niet afleiden dat de VS veel te winnen hebben bij een conflict met Iran. Dat ze alsnog er voor kiezen om de sites te bombarderen wijst misschien toch op een bepaalde urgentie? Ik weet het niet. Bij een conflict bestaan geen goede keuzes denk in. Enkel slechte en slechtere. Dus ik weet niet goed om er betere opties waren dan nucleaire sites aanvallen. Ik weet niet wat de Intel weet.

Was deze ochtend rond 5 u wakker en check altijd het nieuws. Was verrast dat Trump die nu al gedaan heeft. K dacht dat hij nog een weekje zou weten.
Vind het goed dat ze dit gedaan hebben (Iran mag geen nucleaire wapens hebben, vooral iran omdat ze al jaren de vernietiging van het westen willen), maar welke gevolgen zal dit hebben.

Ben ook wel verrast dat Iran militair toch niet veel voorstelt. Voor zo een groot land. Israël heeft het geluk de VS als bondgenoot te hebben.

De voorbij dagen zijn er wachtrijen van zware trucks en bulldozers verschenen rond Fodrow. Je kan er vrij zeker van zijn dat ze hun tonnen verrijkt materiaal reeds ergens anders gestockeerd hebben en daar waar US intel eerst nog zei dat Iran niet bezig was aan een bom en Iran zelf hoopte op een diplomatische uitweg om eindelijk vanonder de sancties uit te kunnnen kruipen kan je er vrij zeker van zijn dat ze nu wel degelijk gaan voor de bom. Nog geheimer, en desnoods nog dieper. Die zien ook dat Noord Korea met rust gelaten wordt dus ergens is het de enige logische beslissing en de enige manier om je te beschermen en niet door Israel en de US plat gewalst te worden.

Niemand wil dat het huidige regime in iran kernwapens in handen krijgt maar met zulke acties geef je hen weinig andere keuzes en dwing je hen in die richting. De Obama deal destijds die Trump opblies had veel meer kans op slagen.

Dat hij ook de hele tijd Israel en netanyahu prijst in zijn speech en het daarna een religieuze oorlog maakt met zijn god gaat ook zeker helpen bij de radicalen. Zo zot als een deur.

Ik weet niet wat de Intel weet.
Blijkbaar wist Trump meer dan Tulsi Gabbard. Ya know, de Director of National Intelligence, die toevallig (lees: geheel voorspelbaar) gisteren een giga U-turn maakte en plots verklaart dat Iran binnen enkele weken een nucleair wapen zouden kunnen produceren. Beetje in lijn met wat Netanyahu al sinds 1993 claimed, dus eingelijk totaal logisch.

Zoals anderen en mezelf al meermaals zeggen:
Ik ga geen traan laten voor de val van Khamenei en huiver ook bij de gedachte van een Khamenei die nucleaire wapens heeft
Maar denken dat dit gaat leiden tot"kumbaya, now we have world peace"... Tja wishful thinking.

Nu nog even de Straat van Hormuz sluiten, en kunnen we opnieuw komen blijten dat Iran superagressief is en dat dat een act of war is.

Een oorlogje starten gefund met de VS hun geld en nadien moet de VS het ook nog eens komen opruimen. Slim gezien van Netanyahu. Je zou bijna durven zeggen dat ze hun foreign policy dicteren.

Terug
Bovenaan