Conflict Iran Israël

Hoezo Rusland hangt in de gordijnen?

Rusland is 1 van de grootste kernmachten , heeft sterke banden met China. En waar Kamenei een stokoude en niet geliefde man is bij Jan Modaal, staat Poetin toch sterker in zn schoenen in Rusland.
Fixed that for you. Want een ouwe man zonder enige steun haalt het niet, daar zitten heel machtige families / clans, een heel (eigen) leger en ... achter hé. Maar tov Poetin is hij een dwerg.

Iran wordt helemaal niet geregeerd door één man

Ik hoop vooral dat iran terug t mooie land kan worden waar iedereen vrij kan leven, vrouwen rechten hebben en er terug vrede is zoals voor het regime dat er nu zit.

Ik ken verschillende iraniers die hier gevlucht zijn en die niet kunnen wachten om terug hun familie te gaan bezoeken na zoveel jaar.

reza pahlavi (zoon van de vroegere shah) heeft n oproep gedaan aan t leger en de politie om hun leven te redden door de regering in de steek te laten alsook aan de bevolking om te vechten voor hun vrijheid en toekomst..

Da gaat daar geen week meer duren denk ik.

En dan wat?

Mensen die denken dat het verdrijven van de ayatollah de regio gaat stabiliseren die dwaalt. Op korte termijn gaat Iran misschien buitenspel gezet worden maar je creëert (weeral eens) de perfecte omstandigheden voor een broeihaard van burgeroorlogen en extremisme. Op lange termijn zit je met een realistische kans dat ook daar uiteindelijk toch weer een nieuw totalitair regime aan de macht komt dan misschien nog erger is dan het huidige, is het niet over 5 jaar, dan wel over 10 of 15 jaar. Maar dan zwijgen we er gewoon lekker over natuurlijk, zoals over Afghanistan (EDIT: en Syrie...)

Laatst bewerkt:
Afgelopen nacht zijn 2 tankers gebotst in de Straat van Hormuz. Er zijn nog niet echt details beschikbaar maar mogelijks zou het het gevolg zijn van GPS-spoofing gecombineerd met varen op de auto-pilot. Of dat effectief de oorzaak is valt nog af te wachten want dan is er waarschijnlijk ook sprake van command-error. Echter melden ook commerciële piloten in de regio dat ze problemen hebben met GPS.

Mocht er sprake zijn van jamming dan is het in ieder geval onduidelijk wie of wat. Veel vingers wijzen naar Iran, potentieel om GPS-geleide wapens te storen, maar ook Israël lijkt mij niet onmogelijk gezien de hoeveelheid shahed drones die gebruikt worden.

Weetje: de tanker Front Eagle valt onder het management van het Belgische Euronav.

Ik hoop vooral dat iran terug t mooie land kan worden waar iedereen vrij kan leven, vrouwen rechten hebben en er terug vrede is zoals voor het regime dat er nu zit.

Ik ken verschillende iraniers die hier gevlucht zijn en die niet kunnen wachten om terug hun familie te gaan bezoeken na zoveel jaar.

reza pahlavi (zoon van de vroegere shah) heeft n oproep gedaan aan t leger en de politie om hun leven te redden door de regering in de steek te laten alsook aan de bevolking om te vechten voor hun vrijheid en toekomst..

Akkoord, maar is dat niet iets waar de Iraniers zelf voor moeten kiezen? Niet Israel of de VS?

De shah is ook wel verdreven geweest uiteindelijk, zo geliefd was die nu ook weer niet.

Akkoord, maar is dat niet iets waar de Iraniers zelf voor moeten kiezen? Niet Israel of de VS?

De shah is ook wel verdreven geweest uiteindelijk, zo geliefd was die nu ook weer niet.
De shah is vooral verdreven geweest door de islamitische extremisten indertijd basicly.

En idd tis niet aan israel of de vs, maar meer kans op “vrijheid” gaan de mensen daar niet krijgen.

Uiteraard zal er achter de schermen al wel volop “gelobbied” worden om er een westers gezind leider te installeren int begin

maar meer kans op “vrijheid” gaan de mensen daar niet krijgen.
Dat weet je niet, dat weet ik ook niet, .... krijgen ze meer vrijheid? Misschien .. misschien niet. (Maar id een betere kans gaan ze niet krijgen)

Bijvoorbeeld: Die tijdelijke baas in Syrië is ook een ex-terrorist en hij is van oorsprong heel erg conservatief.
Maar het is iemand die erg slim (of geslepen) is en een nuchtere kijk heeft op de situatie en probeert van de schijn op te houden.
Wat de toekomst brengt voor Syrië? Wie weet.

Maar daar komt het eigenlijk gewoon op neer: Hoe kan je ervoor zorgen (als nieuwe machthebber) dat je de macht naar jou toe haalt en het maximale eruit haalt, uzelf verrijkt en ..

- Is dat door tegen Trump te zeggen: kust uw kloten en tegen Israël: Ik maak u kapot!
- Of doe je zoals de Taliban: Eeuwig klagen dat ze amper ne drol hebben onder hun kont (figuurlijk) omdat ze geen oren hebben naar diplomatie en perse extreem islamitisch willen zijn met '0' toegevingen?
- Of doe je dit door hypocriet te wezen en Netanyahu zijne ... af te zuigen?
Alle ik zeg maar wat.

The future shall tell.

Laatst bewerkt:
Ik kan mijn hoofd wel tegen de muur bonken. Die risico's die ze nemen met Iran wilden ze niet nemen met Rusland? Die hangen op deze moment ook in de gordijnen. Heeft de VS die nodig als boeman ofzo? Waarom doen ze dit bij Iran en niet bij Rusland?
Is een betere vraag dan niet, waarom doet Europa dit niet?

Israel’s National Security Adviser Tzachi Hanegbi tells Channel 12 that the military operation against Iran will not end before damaging the country’s main uranium enrichment site Fordow.
Experts say that Israel will require US help – with massive bombers and munition – to penetrate Fordow’s defences.
The facility, near the city of Qom, is built deep inside a mountain
--
It's that GBU-57 which is believed to be the only one capable of destroying the highly protected Fordow plant.
Analysts say it can only be delivered from a US B-2 stealth bomber.

The Israeli military has a number of bunker buster bombs but does not have the vaunted GBU-57, a 14-ton bomb that is so heavy it can only be launched from America's fleet of heavy bomber aircraft.
De berg:

--

Gaat nogal een vuurwerkshow geven.
En hoeveel van die dingen gaan ze nodig hebben?

--
a tightly guarded nuclear enrichment plant, buried half a kilometre beneath a mountain,

Laatst bewerkt:
De shah is vooral verdreven geweest door de islamitische extremisten indertijd basicly.

En idd tis niet aan israel of de vs, maar meer kans op “vrijheid” gaan de mensen daar niet krijgen.

Uiteraard zal er achter de schermen al wel volop “gelobbied” worden om er een westers gezind leider te installeren int begin
Ik denk eerder dat er andere extremistische groepen zullen opduiken en dat Iran voor jaren van (burger)oorlog staat.

Israel’s National Security Adviser Tzachi Hanegbi tells Channel 12 that the military operation against Iran will not end before damaging the country’s main uranium enrichment site Fordow.
Experts say that Israel will require US help – with massive bombers and munition – to penetrate Fordow’s defences.
The facility, near the city of Qom, is built deep inside a mountain
--
It's that GBU-57 which is believed to be the only one capable of destroying the highly protected Fordow plant.
Analysts say it can only be delivered from a US B-2 stealth bomber.

The Israeli military has a number of bunker buster bombs but does not have the vaunted GBU-57, a 14-ton bomb that is so heavy it can only be launched from America's fleet of heavy bomber aircraft.
De berg:

--

Gaat nogal een vuurwerkshow geven.
En hoeveel van die dingen gaan ze nodig hebben?

--
a tightly guarded nuclear enrichment plant, buried half a kilometre beneath a mountain,

Hopen dat het geen radioactieve vuurwerkshow wordt :unsure:
30 km van een stad met meer dan een miljoen inwoners.

Ik denk eerder dat er andere extremistische groepen zullen opduiken en dat Iran voor jaren van (burger)oorlog staat.
Dan ben je zo mogelijk nog slechter af dan met een stabiel regime onder een dictator.

Het is 1 grote gok om in Irak in de grijpen en dat regime te verdrijven.

Hopen dat het geen radioactieve vuurwerkshow wordt :unsure:
30 km van een stad met meer dan een miljoen inwoners.
Fordow ligt 500m diep, de grootste bunker buster ontploft op 60m diepte en doet alles eronder instorten en begraven, beetje zoals ondergrondse nuke testen. kans op straling is klein

Ik zie Trump nog wel die installatie vernietigen, en alleen dat, met het idee dat Israël hun "probleem" opgelost is en alles terug vredig wordt.
Zo naïef/arrogant is hij wel.
Dat kan ook nog verkocht worden als militair iets oplossen zonder oorlog te voeren.

Hoe je het ook draait of keert, Trump maakt van Amerika wel opnieuw een geopolitieke gigant waar je niet omheen kan.

Ten tijde van Biden werd er wel eens gelachen met het uitgedoofde Amerika. Nu heeft ongeveer elk land ter wereld schrik om iets verkeerd te zeggen.

Hoe je het ook draait of keert, Trump maakt van Amerika wel opnieuw een geopolitieke gigant waar je niet omheen kan.

Ten tijde van Biden werd er wel eens gelachen met het uitgedoofde Amerika. Nu heeft ongeveer elk land ter wereld schrik om iets verkeerd te zeggen.
Zoals?

Onder Trump bestaan bondgenoten niet meer. Hij steunt zelfs openlijk tegenstanders van Amerika zoals Poetin en Noord-Korea. Onder Biden heerste er standvastige rust. Toen was Amerika pas echt op zijn sterkst geopolitiek gezien. Biden was weliswaar als persoon niet meer bij de pinken, maar het systeem draaide wel. Onder Trump heerst pure chaos. Ook zijn handelspolitiek bestaat er vooral in dat Amerika aan invloed verliest. Chaos creëren is geen kunst.

De shah heeft die mogelijkheid ook maar gecreëerd door onder andere de corruptie onder zijn regime (niet tegenstaande bepaalde positieve veranderingen in het land) en de manier waarop hij op Khomeini reageerde en provoceerde.

Ik betwijfel of het nu zo een vooruitgang zou zijn dat zijn nageslacht weer aan de macht moet komen, terwijl die familie ook maar in die positie is gekomen via een staatsgreep begin vorige eeuw.

Ten tijde van Biden nam de VS nochtans weer een leidende houding in de NAVO en andere internationale organisaties, en speelde het een beslissende factor in de mate waarin Oekraïne wel of niet (materiële) steun kreeg. Onder Trump is er weer volop een neiging richting isolationisme, net zoals tijdens zijn eerste termijn.

Heel dit Iran scenario toont naar mijn gevoel eerder zwakte dan sterkte. Trump zegt enkele uren voor de Israëlische bombardementen begonnen letterlijk dat hij verder wil onderhandelen en dat hij 'hoopte' dat ze Iran niet gingen aanvallen. Netanyahu negeert hem en doet gewoon verder, zet Amerika voor een voldongen feit, en nu zie je Trump op nog geen week tijd een 180 doen in zijn houding tegenover Iran en dit soort conflicten.

Het voornaamste gevolg van dit soort zaken incl. de hele tarieven carroussel is dat landen zich nu wel zullen plooien in die mate dat ze geen keuze hebben, en verder hun conclusies gaan trekken en zo veel mogelijk onafhankelijkheid van de VS gaan creëren. Amerika blijft een niet te vermijden gigant ja, maar naar mijn gevoel eerder verzwakt dan versterkt.

Voor Europa is het positieve wel dat men eens wakker schiet en niet meer enkel naar de VS kijkt op bijvoorbeeld vlak van defensie, waar nog een lange weg te gaan is.

Edit: deze quote uit een NYT artikel vat het ook goed samen:

Contrary to Israeli claims, senior administration officials were unaware of any new intelligence showing that the Iranians were rushing to build a nuclear bomb — a move that would justify a pre-emptive strike. But seeing they would most likely not be able to deter Mr. Netanyahu and were no longer driving events, Mr. Trump’s advisers weighed alternatives.

At one end of the spectrum was sitting back and doing nothing and then deciding on next steps once it became clear how much Iran had been weakened by the attack. At the other end was joining Israel in the military assault, possibly to the point of forcing regime change in Iran.

How Trump Shifted on Iran Under Pressure From Israel

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan