Conflict Iran Israël

Hoe mensen hier intrappen is ongezien. Alsof we plots het verleden bewust vergeten en de uiteindelijk doel van Israël negeren: De enige land zijn in het Midden-Oosten met nucleaire wapens. Iets dat ze "niet hebben". Iets met meest morele democratie ter wereld of zo...

1992: Netanyahu claimed in de Knesset dat Iran binnen 3-5j een nucleair wapen zal hebben.
1995: De Israëlische overheid claimed dat Iran tegen 2000 een nucleair wapen zal hebben.
2002: Netanyahu claimed dat ze "enkele jaren" weg zijn van een nucleaire bom.
2009: Netanyahu claimed dat Iran nucleaire wapens hebben, en daardoor de grootste threat zijn voor Israël.
2009: Netanyahu zegt tegen de UN dat Iran dicht bij een nucleair wapen zijn.
2011: Ze claimen dat Iran een nucleair wapen hebben tegen 2012.
2012: Netanyahu claimed dat ze een nucleaire bom heeft tegen eind 2013.
2013: Surprise surprise, hij claimed dat ze binnen enkele maanden een nucleair wapen hebben.
2015: Hij denounces de nucleaire deal met Iran, omdat, surprise surprise, hij claimed dat ze, echt waar deze keer, bijna een nucleaire bom hebben.
2018: Netanyahu claimed dat ze top-secret documenten hebben, met bewijs dat Iran een nucleaire bom heeft.
2020: Ze claimed dan Iran de deal aan het schenden zijn, en ze zijn super duper dicht bij een nucleair wapen.
2022: Echt waar, ze hebben het echt bijna!
2023: Netanyahu zegt dat zijn #1 goel is om te vermijden dat Iran maar iets nucleaire heeft.
2024: We gaan hun aanvallen, hè! Pas op!
2025: Echt waar! Nu zijn ze écht enkele dagen van een nucleair wapen. We vallen aan!

Wie gelooft dit nog vraag ik mij af? Maar goed, laten we allemaal even amazed en afgeleid zijn door de coole beebers.

De VS is dan ook absoluut de ultieme schoothondje (lees: bitch) van Israël. Dat is toch al decennia lang duidelijk? Of dat nu Trump is, Obama, Biden, een Democraat, een Republikein: dat maakt absoluut niet uit. AIPAC zit met zijn vieze pollen overal in, en het geld is unlimited.

De ultieme natte droom van Netanyahu is uiteindelijk een oorlog tussen de VS en Iran.

Hoe mensen hier intrappen is ongezien. Alsof we plots het verleden bewust vergeten en de uiteindelijk doel van Israël negeren: De enige land zijn in het Midden-Oosten met nucleaire wapens. Iets dat ze "niet hebben". Iets met meest morele democratie ter wereld of zo...

1992: Netanyahu claimed in de Knesset dat Iran binnen 3-5j een nucleair wapen zal hebben.
1995: De Israëlische overheid claimed dat Iran tegen 2000 een nucleair wapen zal hebben.
2009: Netanyahu claimed dat Iran nucleaire wapens hebben, en daardoor de grootste threat zijn voor Israël.
2013: Surprise surprise, hij claimed dat ze binnen enkele maanden een nucleair wapen hebben.
2015: Hij denounces de nucleaire deal met Iran, omdat, surprise surprise, hij claimed dat ze, echt waar deze keer, bijna een nucleaire bom hebben.
2018: Netanyahu claimed dat ze top-secret documenten hebben, met bewijs dat Iran een nucleaire bom heeft.
2020: Ze claimed dan Iran de deal aan het schenden zijn, en ze zijn super duper dicht bij een nucleair wapen.
2023: Netanyahu zegt dat zijn #1 goel is om te vermijden dat Iran maar iets nucleaire heeft.
2025: Echt waar! Nu zijn ze écht enkele dagen van een nucleair wapen. We vallen aan!

Wie gelooft dit nog vraag ik mij af? Maar goed, laten we allemaal even amazed en afgeleid zijn door de coole beebers.

De VS is dan ook absoluut de ultieme schoothondje (lees: bitch) van Israël. Dat is toch al decennia lang duidelijk? Of dat nu Trump is, Obama, Biden, een Democraat, een Republikein: dat maakt absoluut niet uit. AIPAC zit met zijn vieze pollen overal in, en het geld is unlimited.

De ultieme natte droom van Netanyahu is uiteindelijk een oorlog tussen de VS en Iran.

Gisteren nog een interessant artikel daarover op BBC:

Kelsey Davenport, director for non-proliferation policy at the US-based Arms Control Association, said Israel's prime minister "did not present any clear or compelling evidence that Iran was on the brink of weaponizing".

"Iran has been at a near-zero breakout for months," she told the BBC, referring to the time it would take Iran to acquire enough fissile material for one bomb if it chose to do so.

"Similarly, the assessment that Iran could develop a crude nuclear weapon within a few months is not new."

She said some of Iran's nuclear activities would be applicable to developing a bomb, but US intelligence agencies had assessed that Iran was not engaged in key weaponization work.
But she also said the US intelligence community "continues to assess that Iran is not building a nuclear weapon and Supreme Leader [Ayatollah Ali] Khamenei has not authorised the nuclear weapons programme that he suspended in 2003".

"If Netanyahu was purely motivated by Iran's proliferation risk, Israel would likely have shared that intelligence with the United States and the initial attack would likely have targeted all of Iran's key nuclear facilities," Ms Davenport added.

Maar langs de andere kant laten de Iraniërs ook geen controleurs toe, natuurlijk, dus ja...

Ik zou bijna vrezen dat deze Israëlische aanval net een incentive is voor Iran om zeer zeker nucleaire wapens te beginnen maken, als ze er nog niet mee bezig waren. Potentieel Israëlische hoogmoed door wat ze allemaal hebben kunnen doen de voorbije maanden.

Het blijft toch zo dat Iran een ander paar mouwen is dan Hamasstrijders in de afgesloten Gazastrook. De Iraniërs zijn nu redelijk koud gepakt, maar wie weet hoe ze nog gaan terugslaan. Zelfs nu al vallen er gaten in de Iron Dome.

Misschien wil hij gewoon terug de Shah in Iran, toen ze nog dikke vrienden waren met de VS en Israël. Vandaar dat ze nog Phantoms en Tomcats hebben. Beetje jammer dat die mooie Tomcats er aan gaan ...

Ik ben wel verbaasd over in hoeverre de geopolitieke macht van de VS hier (alweer) uitgehold wordt..

In het conflict Oekraïne - Rusland is er niemand die ze nog serieus neemt.
Nu Iran - Israël waar veel er toch op wijst dat Netanyahu soloslim speelt, gesterkt door de wetenschap dat:
A) Rusland vastzit in het conflict met Oekraïne en daardoor (te) weinig steun kan geven aan Iran
B) Trump niet de wil heeft om Israël terug te fluiten en ze hem gewoon telkens voor voldongen feiten stellen.

Tegelijkertijd is Iran zowat de enige militaire proxy in die regio die Rusland nog heeft na het vallen van Syrië, en voorzien ze ook nog steeds drones die dan ingezet worden in Oekraïne. Ik kan me niet voorstellen dat Rusland hun laatste noemenswaardige partner daar zonder slag of stoot gaat laten vallen. Op dat moment neemt Israël waarschijnlijk wat gas terug om binnen x aantal jaar terug hetzelfde te doen.

Het heeft enorme implicaties op de hele machtsverhouding in die regio (daar waar Gaza/Libanon eigenlijk maar kleine conflicten zijn op geopolitieke schaal) en ondertussen heeft Trump een parade kunnen kijken..

Is Rusland dan nog bij machte om iets te doen?
Nee, net als in Syrië niet. Zoals eerder gezegd: Rusland is niet afhankelijk van Iraanse drone-leveringen, die worden allang in Rusland geproduceerd.

Wat me wel opvalt is dat de Trumpadministratie moeite heeft om Bibi in te tomen. Trump is daar niet zo opgezet mee, maar hij lijkt zelf niet goed te weten welke houding hij moet aannemen.

Als je ziet hoe Iran wordt vernederd door de lucht superioriteit van Israël, lijkt het niet te verwonderen waarom Turkije destijds vooruit dacht en S-400 luchtafweer kocht van Rusland ondanks ongenoegen van de VS.
Ze hebben ook bijna hun ‘steel dome’ gecreëerd; een zogenaamd superieur versie aan de iron dome van Israël:
Artikel vermeldt dat ze al vrij gevorderd zijn: “Turkish-origin air defense systems needed for the “Steel Dome” project are already in service or under development.”

Franse bron artikel weliswaar, dus er is ook allerlei kritiek op het project door de schrijver, al dan niet wegens competitiviteit.

Laatst bewerkt:
Ik heb over het algemeen geen hoge pet op van de moslimwereld maar ik vind dat Israël zich gedraagt als een schurkenstaat en ik kan die Netanyahu zijn kop niet meer zien. Ik hoop dat Iran hen eens goed aanvalt dat ze een koekje van eigen deeg krijgen. Israël gaat echt veel te ver in hun Gazaoorlog en dat mag stoppen nu.

Ik heb over het algemeen geen hoge pet op van de moslimwereld maar ik vind dat Israël zich gedraagt als een schurkenstaat en ik kan die Netanyahu zijn kop niet meer zien. Ik hoop dat Iran hen eens goed aanvalt dat ze een koekje van eigen deeg krijgen. Israël gaat echt veel te ver in hun Gazaoorlog en dat mag stoppen nu.
Dit lijkt onwaarschijnlijk aangezien Israël weliswaar een militaire basis is van de VS waaruit ze opereren. De VS rukken op en verzenden massaal militaire steun (bovenop de steun die ze al bezorgen via levering wapens, intelligentie, logistiek, …)

Meer dan 30 vliegtuig brandstof tankers gemobiliseerd! Iran houdt dit niet vol…

Iran blijft raketten afvuren op Israël die de Iron Dome (en hun eigen versie van de THAAD) niet allemaal kunnen tegenhouden. Hoe lang het gaat blijven duren weet ik niet, maar dit begint voor Israël toch ook duur en pijnlijk te worden. Niet in verhouding met wat Iran te verduren krijgt, want niet alleen kopstukken en militaire installaties worden geraakt maar ook de economische sector. Maar het toont wel aan dat de Iron Dome niet onfeilbaar is en dat Israël hier niet ongehavend uit komt.

De stijgende prijzen in combinatie met de altijd torenhoge inflatie kunnen wel eens een golf van nieuwe protesten teweegbrengen, maar het is koffiedik kijken in hoeverre mate het regime verzwakt is naar onderdrukkingsmogelijkheden toe. Khamenei is (voorlopig?) nog in leven en er zijn nog veel regimegetrouwen die klaarstaan om hun rol te spelen. En dan zijn er nog de basij:

MembershipOver 25 million reserves (volunteers who hold membership)[2]
600,000 available for immediate call-up[3]

Als het regime die genoeg kan betalen, kunnen ze protesten blijven onderdrukken.

Iran blijft raketten afvuren op Israël die de Iron Dome (en hun eigen versie van de THAAD) niet allemaal kunnen tegenhouden. Hoe lang het gaat blijven duren weet ik niet, maar dit begint voor Israël toch ook duur en pijnlijk te worden. Niet in verhouding met wat Iran te verduren krijgt, want niet alleen kopstukken en militaire installaties worden geraakt maar ook de economische sector. Maar het toont wel aan dat de Iron Dome niet onfeilbaar is en dat Israël hier niet ongehavend uit komt.

De stijgende prijzen in combinatie met de altijd torenhoge inflatie kunnen wel eens een golf van nieuwe protesten teweegbrengen, maar het is koffiedik kijken in hoeverre mate het regime verzwakt is naar onderdrukkingsmogelijkheden toe. Khamenei is (voorlopig?) nog in leven en er zijn nog veel regimegetrouwen die klaarstaan om hun rol te spelen. En dan zijn er nog de basij:

Als het regime die genoeg kan betalen, kunnen ze protesten blijven onderdrukken.
In verband met Khamenei: Trump vetoed Israeli plan to kill Iran’s supreme leader, US official tells AP

Ik zou er niet van verschieten moesten ze er alsnog voor gaan, zoals het conflict nu evolueert. Getuige ook dit statement:

“But I can tell you, I think that we do what we need to do, we’ll do what we need to do,” Netanyahu said. “And I think the United States knows what is good for the United States.”

In verband met Khamenei: Trump vetoed Israeli plan to kill Iran’s supreme leader, US official tells AP

Ik zou er niet van verschieten moesten ze er alsnog voor gaan, zoals het conflict nu evolueert. Getuige ook dit statement:
Op X lees ik toch dat zijn vermoedelijke schuilplaats (Lavizan bij Teheran?) massaal wordt gebombardeerd, maar dat wordt dan weer getweet door een pro-Zionistische account. Heel veel info op X neem ik toch met een stevige korrel zout, je merkt toch dat veel beelden fake zijn of van een ander conflict komen. Commentaren bevatten heel veel wishful thinking of bejubelen Israël of Iran wel heel erg voor hun "genialiteit" in de bijgevoegde commentaar.

Vanuit Iran komt weinig informatie, tenzij het propaganda is. Vanuit Israël ook veel propaganda, maar er zijn wel Westerse journalisten aanwezig dus kan je ook onafhankelijke informatie bekomen.

Het moeilijke hier ook is dat je 3 soorten mensen hebt in Iran. Mensen die absoluut geen verandering willen en er alles aan doen om een schrikbewind te voeren, mensen die ten koste van alles verandering willen, en mensen die absoluut verandering willen maar zonder inmenging van buitenaf, en al zeker niet door Israël.

Israëlische minister spreekt dreigende taal: "Inwoners Teheran zullen boeten"​

De Israëlische minister van Defensie, Israël Katz, heeft in een bericht op sociale media gewaarschuwd dat de inwoners van Teheran "de prijs zullen betalen" voor de Iraanse aanvallen op Israëlische burgers.
"De opschepperige dictator van Teheran is veranderd in een laffe moordenaar die opzettelijk op burgers in Israël schiet om het IDF (het Israëlische leger) ervan te weerhouden de aanval voort te zetten die zijn militaire capaciteiten decimeert. De inwoners van Teheran zullen daarvoor de prijs betalen, en wel binnenkort", verklaarde hij na een nieuwe nacht van Iraanse aanvallen op Israël.
Israël startte vrijdag een offensief in Iran. Daarbij zijn al zeker 224 Iraniërs gedood. Bij vergeldingsaanvallen van Iran vielen tot nu toe een twintigtal doden in Israël. (liveblog VRT NWS)
Wat moet ik daar nu onder verstaan? Dat Israël gaat beginnen met terreurbombardementen?

Het einde van Khamenei is de enige mogelijkheid om echt iets aan het regime te veranderen, de vraag is alleen in welke richting die verandering zal uitgaan als dat einde door Israël teweeg wordt gebracht. Khamenei heeft als sjiiet niet veel vrienden in de Islamitische wereld, dus ik verwacht geen grootschalige escalatie in de wijdere regio, maar Iran zelf kan natuurlijk wél nog escaleren. Het kan zijn dat het regime implodeert met een opvolgingsstrijd, maar de regimepoppen zullen er toch alles aan doen om de macht en hun greep op de bevolking te houden. En met een concrete, externe vijand lukt dat altijd veel makkelijker.

Wat moet ik daar nu onder verstaan? Dat Israël gaat beginnen met terreurbombardementen?

Er wordt langs beide kanten gewoon heel bedreigende taal gesproken.

Bv. gisteren op de VRT NWS liveblog

Iran dreigt met "verwoestende reactie" op Israëlische aanvallen​

Kolonel Reza Sayyad, een woordvoerder van het Iraanse leger, haalt hard uit naar Israël. Hij spreekt over "een verwoestende reactie" op de Israëlische aanvallen die vrijdag zijn begonnen. Hij gaat zelfs verder: volgens hem zal Israël "niet meer bewoonbaar" zijn.
"Verlaat de bezette gebieden (een Iraanse verwijzing naar Israël), want ze zullen in de toekomst zeker niet meer bewoonbaar zijn" en de schuilkelders zullen geen veiligheid garanderen", voegt hij eraan toe.

Dat is een dreiging om vuile wapens in te zetten.

Netanyahu en de zijnen wisten natuurlijk heel goed wat ze in gang gingen zetten met hun aanval. Het is dan ook altijd redelijk lachwekkend als men in Israël uitspraken doet in de zin van "als je reageert maken we je kapot". Want ja, er is geen enkel land ter wereld dat bij een massale aanval niet zou reageren.

Ik vraag me ook af wat de bevolking in Israël hier allemaal over denkt, want het gevoel van onschendbaarheid is toch weg sinds een paar dagen als gevolg van de beslissing van Netanyahu om nu aan te vallen...

Het einde van Khamenei is de enige mogelijkheid om echt iets aan het regime te veranderen, de vraag is alleen in welke richting die verandering zal uitgaan als dat einde door Israël teweeg wordt gebracht. Khamenei heeft als sjiiet niet veel vrienden in de Islamitische wereld, dus ik verwacht geen grootschalige escalatie in de wijdere regio, maar Iran zelf kan natuurlijk wél nog escaleren. Het kan zijn dat het regime implodeert met een opvolgingsstrijd, maar de regimepoppen zullen er toch alles aan doen om de macht en hun greep op de bevolking te houden. En met een concrete, externe vijand lukt dat altijd veel makkelijker.
Het kan allemaal heel snel gaan, dat imploderen. Zie maar hoe snel het regime van Assad in elkaar was gestuikt, met het verschil dat Syrië al meer dan tien jaar in een burgeroorlog zat. Er is oppositie in Iran, maar of die zich gaat kunnen verenigen onder één noemer en dan samen een regering zal vormen is niet geweten. Bij de revolutie van 1978-9 was de religieuze fractie de best georganiseerde peiler van het verzet en dat heeft zich dan ook vertaald in wat het regime vandaag is. De inval van Irak in Iran heeft het jonge regime de kans gegeven om zijn macht te consolideren.

Ik mag hopen dat als het tot een regimewissel komt, dat het nieuwe "regime" zich stabiel kan ontwikkelen, het hele land achter zich kan verzamelen en een schitterende toekomst tegemoet gaat en de regio eerder stabiliseert dan verder destabiliseert.

Wie weet kunnen we dan over vijf of tien jaar het normaal vinden om op te vakantie gaan naar Iran.

Terug
Bovenaan