Conflict Iran Israël

De impact van de Iraanse raketten laat zich ook op verschillende wijze voelen in Joodse en Arabische gemeenschappen in Israël.

The war between Israel and Iran involves powerful modern weapons that can turn a human body into vapour and scraps in an instant. Israel also has modern air defences which have managed thus far to intercept most of the incoming Iranian missiles. And for three-quarters of the country there are underground bunkers, a virtual guarantee of survival.

But the Khatib family did not have a bunker. They were Palestinian citizens of Israel, like the rest of the 37,000 population of this old hillside town in the Lower Galilee. And in common with most Palestinian-majority towns, Tamra does not have a single underground shelter. Like much else in Israel, there is nothing equal about the way death comes from the sky.

“The Israeli government, since the creation of the state, didn’t invest in one public shelter for the Arab part of society,” Tamra’s mayor, Mussa Abu Rumi, said. The reinforced “safe rooms” in new-build houses are an inferior alternative, as the fate of the Khatibs showed, and Abu Rumi said only 40% of Tamra residents even have those.
It was only afterwards, when the tape recorder was off, that another neighbour came forward to vent his anger, which he claimed was shared by all of Tamra, at a video that had circulated since last night.

It was filmed from a nearby Jewish town, and showed missiles and Israeli interceptors streaking across the black sky, but when a missile falls short and slams into Tamra, you can hear people around the camera rejoicing.

“To the village! To the village!” one man cries, and then several women’s voices join in, someone starts clapping and together they sing a verse that has become a Jewish extremist anthem. It consists of one line: “May your village burn” sung over and over again.

“Please write about this,” the neighbour said. “If I say anything I will have 20 police cars at my house.”
“We are trying to engage with Israeli society all the time,” the mayor said. “What we find is hatred, and people who don’t see you as a legitimate human being in this place.”

He said the centre in Israeli politics had collapsed, and with it the few protections Palestinian citizens of Israel could count on.

“The political power that the settler parties have in government is creating this division,” he said. “They just see you as an Arab no matter where you are from.”

Het kan allemaal heel snel gaan, dat imploderen. Zie maar hoe snel het regime van Assad in elkaar was gestuikt, met het verschil dat Syrië al meer dan tien jaar in een burgeroorlog zat. Er is oppositie in Iran, maar of die zich gaat kunnen verenigen onder één noemer en dan samen een regering zal vormen is niet geweten. Bij de revolutie van 1978-9 was de religieuze fractie de best georganiseerde peiler van het verzet en dat heeft zich dan ook vertaald in wat het regime vandaag is. De inval van Irak in Iran heeft het jonge regime de kans gegeven om zijn macht te consolideren.

Ik mag hopen dat als het tot een regimewissel komt, dat het nieuwe "regime" zich stabiel kan ontwikkelen, het hele land achter zich kan verzamelen en een schitterende toekomst tegemoet gaat en de regio eerder stabiliseert dan verder destabiliseert.

Wie weet kunnen we dan over vijf of tien jaar het normaal vinden om op te vakantie gaan naar Iran.
Ik hoop het, en dat het maar snel gaat. Ik denk dat Israël nu niet meer anders kan dan verder gaan tot dat regime in elkaar stuikt.

Ik hoop het, en dat het maar snel gaat. Ik denk dat Israël nu niet meer anders kan dan verder gaan tot dat regime in elkaar stuikt.
Als Iran ze blijft bombarderen zoals nu, zal Netanyahu wel tegenwind beginnen krijgen. Hopelijk krijgt Israël dan ook een regime change.

Als Iran ze blijft bombarderen zoals nu, zal Netanyahu wel tegenwind beginnen krijgen. Hopelijk krijgt Israël dan ook een regime change.
Bij een korte oorlog en een regime change denk ik dat het voor Netanyahu positief kan uitdraaien (want dan eindelijk afgerekend met hun aartsvijand), maar als Israël in een lange oorlog met Iran verwikkeld geraakt zal het toch niet te best zijn voor zijn approval ratings.

Laatst bewerkt:
En we zijn vertrokken:

op het moment dat Pakistan zoiets serieus begint te overwegen is het ook meteen gedaan met dat land. En dat weten ze ginder ook.

Voor de rest: naar verluidt staan bijna alle Israelische nukes gericht naar Iran. Tja.

op het moment dat Pakistan zoiets serieus begint te overwegen is het ook meteen gedaan met dat land. En dat weten ze ginder ook.

Voor de rest: naar verluidt staan bijna alle Israelische nukes gericht naar Iran. Tja.

Laten we hier verder geen aandacht aan besteden, want de Daily Mail is de Britse versie van HLN.

De eerste zin:
"Pakistan has threatened to drop a nuclear warhead on Israel if Benjamin Netanyahu uses nuclear weapons against Iran, according to a top Iranian officer."

Dus een Iraanse officier heeft gezegd dat Pakistan gezegd heeft dat als Israël nucleaire wapens zou inzetten tegen Iran dat Pakistan dan misschien Israël zou aanvallen met nucleaire wapens.
Dat is zo in de stijl van "tante Begonia heeft gezegd dat ze van de buurvrouw gehoord heeft dat als de overbuur zijn auto nog 1 keer voor Begonia haar inrit parkeert ze dan misschien wel eens de politie zou durven bellen".

Alsof Pakistan zich echt zou gaan durven moeien wanneer 1 van beide partijen beslist om kernwapens in te zetten.

Peperduur Israëlisch raketschild voorkwam niet dat Iran burgers kon doden en verwonden

Ondanks afweersystemen die miljarden kostten, zijn al minstens zeventien Israëli’s omgekomen en raakten honderden anderen gewond door Iraanse raketten. In Iran heeft Israël naar eigen zeggen een “luchtcorridor” gecreëerd, waarlangs het ongestoord aanvallen kan uitvoeren. Zeker tweehonderd Iraniërs kwamen daarbij al om.

Vreemde insteek van DS vandaag in hun artikel over de Israëlische luchtafweer. Sterke focus op de kostprijs van het systeem en daarbij de nadruk leggen op de tekortkomingen. Ik snap er niets van. Ik zie het net als een bijzonder succes dat een land een aanval met ballistische raketten kan ondergaan op haar dichtstbevolkte centra en daarbij maar een tiental (burger)slachtoffers vallen.

Ziet men dan niet in dat een soortgelijke russische aanval op een centrum als Antwerpen of Brussel bij totaal gebrek aan Belgisch luchtafweer honderden slachtoffers per keer zou kunnen maken?

Vreemde insteek van DS vandaag in hun artikel over de Israëlische luchtafweer. Sterke focus op de kostprijs van het systeem en daarbij de nadruk leggen op de tekortkomingen. Ik snap er niets van. Ik zie het net als een bijzonder succes dat een land een aanval met ballistische raketten kan ondergaan op haar dichtstbevolkte centra en daarbij maar een tiental (burger)slachtoffers vallen.

Ziet men dan niet in dat een soortgelijke russische aanval op een centrum als Antwerpen of Brussel bij totaal gebrek aan Belgisch luchtafweer honderden slachtoffers per keer zou kunnen maken?
Het gepronk en gepraal van Israël met hun Iron Dome-systeem verdient dan wel nuance, maar het is niet dat het systeem faalt. Ballistische raketten onderscheppen is niet gemakkelijk en geen enkel systeem is onfeilbaar. Als je dan een massa-aanval doet, is het niet verwonderlijk dat het systeem niet in staat is om elke raket te onderscheppen.

Zonder Iron Dome-systeem was de schade immens geweest. En dan dient het gezegd te worden dat Iran niet bepaald precisieaanvallen uitvoert (zij het door kwaad opzet, zij het door de primitievere sturingssystemen of een combinatie van beiden: dat laat ik in het midden). Israël is momenteel (nog?) geen Gaza 2.0 aan het uitvoeren op Teheran, maar aangezien die generaals ook maar gewone mensen zijn die in gewone appartementen wonen zijn burgerslachtoffers helaas onvermijdelijk.

Een gelijkaardige aanval op Brussel, Antwerpen, Amsterdam, Parijs, Londen, ... zou catastrofaal zijn, maar die landen liggen niet onder vuur of onder dreiging zoals Israël.

De impact van de Iraanse raketten laat zich ook op verschillende wijze voelen in Joodse en Arabische gemeenschappen in Israël.

Elk gebouw dat in Israël wordt gebouwd, is wettelijk verplicht om schuilkelders te hebben. Appartementen zelfs in elke flat, maar het kan zijn dat oude gebouwen nog volgens oude voorschriften zijn gemaakt die niet opgewassen zijn tegen moderne Iraanse raketten. Bouwvoorschriften worden niet overal in gelijke mate gehandhaafd, met name in ultraorthodoxe of Arabische gebieden.

Een beetje opzoekwerk doet echter uitschijnen dat de familie in Tamra in een huis woonde met een moderne schuilkelder in hun flat waar ze zich vermoedelijk niet bevonden toen de raket insloeg.

Bron: https://news.walla.co.il/item/3757670
Engelstalige versie: https://www.imra.org.il/story.php?id=74346

Het is vreemd hoe ik dit in een paar minuten kan uitzoeken maar de redactie van The Guardian blijkbaar niet. De ondertitel "Deaths of four family members sheltering in supposed ‘safe rooms’ in Tamra highlight racial inequality of Israel’s defence of its citizens" zou dus wel eens een vertekend beeld kunnen geven.

Dat de raket gericht was op de haven van Haifa werd niet bevestigd door het IDF maar betreft een vermoeden van de lokale burgermeester. bron: https://english.elpais.com/internat...ke-tamra-an-arab-majority-town-in-israel.html

Het enige dat vast staat is dat een Iraanse raket onschuldige Arabische Israëli doodde. Andere conclusies lijken mij voorbarig.

Vooral voor Poetin ook, want de Iraanse S300's en de copies daarvan zijn waardeloos gebleken tegen IAF.

Even wachten hoor. Je gaat er nu van uit dat die sites niet het doelwit waren van grondoperaties in de aanloop naar het luchtoffensief.

Vraagje voor leden met wat meer militaire kennis. Is dit nu de eerste keer dat we F35's in een grote operatie in actie gaan zien?

Vraagje voor leden met wat meer militaire kennis. Is dit nu de eerste keer dat we F35's in een grote operatie in actie gaan zien?
Ik denk vooral opereren boven vijandelijk gebied met werkende luchtafweer. Libanon/Gaza vormen geen bedreiging en Syrië/Irak hebben wel luchtafweer maar hebben de mogelijkheid niet om hun soevereiniteit af te dwingen. Iran claimt wel dat ze 3 F-35's hebben neergehaald maar dat is nog niet geverifieerd en zeer waarschijnlijk is het propaganda.

Irak kan wel aankondigen dat hun luchtruim soeverein is en niet mag worden gebruikt voor operaties (cfr. België tegen Duitsland in 1914), maar daar zal Israël eens goed mee lachen.

Laatst bewerkt:
Even wachten hoor. Je gaat er nu van uit dat die sites niet het doelwit waren van grondoperaties in de aanloop naar het luchtoffensief.

Israel gebruikt hun F35's al jaren om boven Iran te vliegen, en geen enkele f35 werd neergehaald. Het zijn hun f15's die beschermd moesten worden tegen die s300's.

Rusland beweert al jaren dat hun s300 en s400 stealth vliegtuigen uit de lucht kan halen en tot nu toe blijken die claims vals te zijn. What else is new uireraard (ivm russian lies).

Terug
Bovenaan