Conflict Iran Israël

Israël mag zich stilaan de undisputed GOAT of Warfare gaan noemen. Sinds 7 oktober de volledige Hamas-top uitgeschakeld en elk significant bolwerk in de Gazastrook ontmanteld of platgebombardeerd. De bieper- en walkietalkie aanslag op Hezbollah-militanten uitvoeren, om vervolgens Zuid-Libanon binnen te vallen en op een paar weken tijd bijna de volledige Hezbollah-top om te brengen en uiteindelijk de facto te verslaan. Een incursie voorbij de Syrische grens na de val van Assad. Nu de volledige top vd Iraanse luchtmacht, leiders van de Revolutionaire Garde en een grote groep kernwetenschappers en adviseurs uitgeschakeld + de belangrijkste nucleaire sites en lanceerinstallaties gebombardeerd. Instant air superiority boven een land dat 1500km verderop ligt 🤯

Op 1,5j tijd hebben die vanuit een defensieve startpositie elke dreiging in de brede regio gewoon verpletterd met een minimum aan Israëlische slachtoffers. Vanuit een national security-perspectief is deze campagne echt briljant geweest. Israël als natie heeft er nog nooit in hun geschiedenis zo goed voor gestaan als nu. Unpopular opinion, maar ik zie de gebeurtenissen in het grotere plaatje toch vooral als positieve evoluties voor de regio en de rest vd wereld.

Ik zie vooral Israël als een kolonialistische/imperialistische bullebak in de regio, dus ik zou dit niet als een positieve zaak willen beschouwen. Ik ben nog altijd van mening dat Europa véél harder moet optreden en het land moet boycotten en hoop dat Netanyahu zijn politieke exit zéér snel tegemoet komt waardoor er een gematigde Israëlische regering aan de macht komt.

Wat de special ops betreft is het inderdaad briljant: de pager-aanval, het uitschakelen van Hezbollah, een Operation Spiderweb 2.0 in Iran, ... Samen met de operaties die de SBU uitvoert in Rusland is dit voer generaties aan militairen.

Israël mag zich stilaan de undisputed GOAT of Warfare gaan noemen. Sinds 7 oktober de volledige Hamas-top uitgeschakeld en elk significant bolwerk in de Gazastrook ontmanteld of platgebombardeerd. De bieper- en walkietalkie aanslag op Hezbollah-militanten uitvoeren, om vervolgens Zuid-Libanon binnen te vallen en op een paar weken tijd bijna de volledige Hezbollah-top om te brengen en uiteindelijk de facto te verslaan. Een incursie voorbij de Syrische grens na de val van Assad. Nu de volledige top vd Iraanse luchtmacht, leiders van de Revolutionaire Garde en een grote groep kernwetenschappers en adviseurs uitgeschakeld + de belangrijkste nucleaire sites en lanceerinstallaties gebombardeerd. Instant air superiority boven een land dat 1500km verderop ligt 🤯

Op 1,5j tijd hebben die vanuit een defensieve startpositie elke dreiging in de brede regio gewoon verpletterd met een minimum aan Israëlische slachtoffers. Vanuit een national security-perspectief is deze campagne echt briljant geweest. Israël als natie heeft er nog nooit in hun geschiedenis zo goed voor gestaan als nu. Unpopular opinion, maar ik zie de gebeurtenissen in het grotere plaatje toch vooral als positieve evoluties voor de regio en de rest vd wereld.
De vraag is of dit militair succes zich ook in een breder geopolitiek succes zal kunnen vertalen gezien de reputationele schade die Israël op het wereldtoneel aan het lijden is. Enkele jaren geleden stond Israël nog op het punt om normalizeringsakkoorden te sluiten met de Arabische wereld, dat lijkt me ook niet meer aan de orde vandaag. Indien Israël verder blijft opereren buiten de internationale orde met haar agressieve kolonisatiepolitiek en apartheidsbeleid, zou het wel eens kunnen eindigen als een pariahstaat met een zeer beperkt aantal bondgenoten.

Het lijkt mij toch dat een koerswijziging zich ten zeerste opdringt.

Ik ben niet rouwig om de klappen die uitgedeeld worden aan criminele regimes in de regio, alleen wordt Israël met de dag steeds meer zelf zo'n crimineel regime. Naar mijn gevoel gaat dit Israël op langere termijn ook helemaal niets opbrengen, of althans de Israëlische bevolking niet. Door de acties van hun regering blijven zij de komende decennia verzekerd van de haat van heel de regio en ook steeds meer daarbuiten, blijven ze vastzitten in een cyclus van wraak en weerwraak, waar in de eerste plaats vooral burgers het slachtoffer van worden.

We zien in Gaza ook hoe al bijna 2 jaar van complete, overweldigende militaire dominantie en brutale nietsontziende oorlogsvoering waarbij ook burgers doelbewust geviseerd worden o.a. met uithongeringstactieken Israël Hamas nog altijd niet klein heeft gekregen. Ook al hebben ze hun leiderschap intussen al elvendertig keer uitgeschakeld. Dus ik ben heel erg sceptisch dat dit netto beter gaat uitdraaien voor de wereld, de regio en zelfs voor Israël zelf. Zeker gezien die intussen een regime hebben dat qua terreur de andere spelers in de regio op doetjes doet lijken.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat een land bombarderen een goede manier is om aan regime change te doen.

De militair-technologische dispariteit in die regio is wel onthutsend. Syrië en Irak zijn niet in staat om hun luchtruim soeverein te beschouwen. Misschien kan Turkije Israël wel beter afhouden, mochten zij clashen?
Waarom zouden ze clashen en waarom zou Turkije ze afhouden? Ik denk dat deze situatie juist in het voordeel speelt van Turkije en zij zullen niets anders doen dan toekijken met popcorn hoe Israël en Iran elkaar verzwakken.

Bovendien, Turkije vergelijken met Irak en Syrië is appels met peren vergelijken. Dat land heeft destijds een gevechtsvliegtuig en piloot van Rusland neergeschoten omdat ze 17 seconden boven Turks luchtruim waren zonder toestemming, terwijl Turkije en Rusland geen direct conflict hadden.

De legers en technologieën zijn ook niet te vergelijken. Turkije is al 20 jaar bezig met een enorme opmars van hoogtechnologische oorlogsproducten waarbij ze in competitie zijn met toplanden en bedrijven binnen de VS en Europa.

Laat staan hun eigen luchtruim, zij zitten van alles uit te spoken in allerlei landen en hebben in een niet zo ver verleden de tij gekeerd in:
- Libië: de regering ging omvallen maar door Turkse steun staan ze nog recht en hebben ze de helft van het land in handen.
- Karabag-conflict: overwinning van Azerbaijan met Turkse steun
- Militaire basissen in verschillende Afrikaanse landen waarbij ze een rol spelen binnen guerilla-oorlogen.
- Irak: controle van het noorden via militaire basissen
- Syrië: de rebellen waren zo goed als afgemaakt, maar door Turkse steun zijn ze in leven gehouden en een buildup gerealiseerd waardoor rebellen in een paar dagen heel het land hebben overgenomen; de hele wereld had zoiets niet verwacht.

Turkije is een van de enige midden-oosten landen waarmee Israël nog nooit in clash is geweest. Israël en Turkije zullen waarschijnlijk ook niet clashen, omdat hier geen reden voor is en ze hebben er beiden geen voordeel bij. Israël weet dat Turkije niet te vergelijken is met andere midden-oosten landen en kan niet zomaar los beginnen militair aanvallen of dreigen. De VS is daar ook geen voorstander van:

Ik zie vooral Israël als een kolonialistische/imperialistische bullebak in de regio, dus ik zou dit niet als een positieve zaak willen beschouwen. Ik ben nog altijd van mening dat Europa véél harder moet optreden en het land moet boycotten
En wat is Iran in de regio? Hamas, Hezbollah, Houthis: allemaal Iran. Jordanië, Irak en de Saudis zijn daar bang van. Dat Islamitisch regime is nu eens echt een terreurstaat tot op het bot.
Het voltallige Iraanse parlement scandeert voortdurend "death to Israel", maar Israël is hier de bully omdat hun leger te formidabel is? De dreiging van een nucleair bewapend Ayatollah-regime vertragen/voorkomen is pestgedrag?

Israël is kleiner dan België en heeft minder inwoners, maar wordt omringd door vijandige staten en milities die al letterlijk sinds dag één van het ontstaan van Israël proberen om het te vernietigen. De meeste Europeanen kunnen dat niet bevatten, maar Israël moet zijn veiligheid constant miltair afdwingen. Guard down = 7 oktober. Elke oorlog in de geschiedenis van Israël is gestart door een van de Arabische buurlanden. En toch altijd die collectieve verontwaardiging in het Westen als ze dan effectief nog eens klappen uitdelen om te tonen wie de baas is.

*Voor alle duidelijkheid wel akkoord dat de brutaliteit tov burgers in Gaza zwaar excessief aan het worden is.

Laatst bewerkt:
Israël handelt zijn vijanden 1 voor 1 af.

Hadden die vijanden van in het begin samengewerkt, hadden ze een sterke kans gemaakt.

Volgens de VRT liveblog

Waarom Israël Iran aanvalt: "Persoonlijke wettelijke problemen van Netanyahu spelen mogelijk mee"

Het is wel heel toevallig dat Israël start met aanvallen op Iran de dag voordat er een proces zou hervat worden tegen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Dat zegt Gerd Nonneman, professor internationale betrekkingen aan Georgetown University in Qatar.
"De persoonlijke wettelijke problemen waar Netanyahu al maandenlang mee zit, zorgt voor een bepaald patroon. Telkens wanneer er opnieuw sprake is van een proces rond corruptie, onderneemt hij iets om de aandacht af te leiden." In dit geval de aanval op Iran.

Enkele dagen geleden voelde Bibi zich ook al even niet lekker dus werd de hoorzitting stilgelegd.
Het lijkt me een brug te ver dat dit de hoofdreden is waarom ze nu Iran aangevallen hebben, maar het kan bijna niet anders dan mee spelen bv. in de timing.

Het is correct dat Israël een democratie is, en hun regering dus niet te vergelijken valt met een regime als in Iran, maar Netanyahu zwaait toch ook al veel te lang de plak - nog enkele jaren en dan is hij 20 jaar lang de premier van Israël. 1 man die lang aan de macht is, dat leidt doorgaans tot niks goed.

De Iron Dome is toch niet 100% waterdicht wanneer je maar genoeg raketten tegelijk op ze afvuurt.

Israël mag dan qua militaire slagkracht de top zijn in de regio, maar wanneer verschillende (buur)landen tegelijk een aanval op Israël zouden doen dan gaan ze er toch niet ongeschonden uit komen.
Volgens mij zijn dat beelden van de aanval een paar maanden geleden. Beelden van die aanval op een militair vliegveld waar zogezegd F-35's zouden gestationeerd zijn. Ik dacht Nevatim airbase maar ben niet zeker meer.

Een artikel over de aanval destijds

Ik vind precies geen beelden die krak hetzelfde zijn als wat jij postte maar deze beelden lijken mij toch redelijk overeen te stemmen.

Laatst bewerkt:
The Guardian:

12m ago14.00 CEST
Reuters has a breaking news line, citing Iranian news channel Islamic Republic of Iran News Network (IRINN), that Esmail Kosari, a member of the parliament’s security commission, has said closure of the strait of Hormuz is seriously being reviewed by Iran.

The strait of Hormuz is a key route for about 20% of global oil flows and an even higher proportion of liquified natural gas haulage, according to Derren Nathan, the head of equity research at Hargreaves Lansdown.
De vijfde vloot van de US Navy heeft hun thuisbasis in Bahrein. CSG-1 met de Carl Vinson opereert momenteel ergens in het noorden van de Arabische Zee. Als Iran de straat van Hormuz effectief zou sluiten dan kan de CSG-1 niet meer aan hun thuisbasis. Alleen hiervoor al zou ik het sluiten van de straat een suicidale actie noemen van Iran, om nog maar te zwijgen over de geopolitieke rammificaties met de olieproducerende landen in de regio. Misschien is CSG-1 momenteel onderweg naar daar om zich tactisch te herpositioneren zodat het sluiten van die straat onmogelijk is.

De vijfde vloot van de US Navy heeft hun thuisbasis in Bahrein. CSG-1 met de Carl Vinson opereert momenteel ergens in het noorden van de Arabische Zee. Als Iran de straat van Hormuz effectief zou sluiten dan kan de CSG-1 niet meer aan hun thuisbasis. Alleen hiervoor al zou ik het sluiten van de straat een suicidale actie noemen van Iran, om nog maar te zwijgen over de geopolitieke rammificaties met de olieproducerende landen in de regio. Misschien is CSG-1 momenteel onderweg naar daar om zich tactisch te herpositioneren zodat het sluiten van die straat onmogelijk is.
Massale droneaanval op de Carl Vinson? Hoe het sluiten van de Straat van Hormuz gebeurt weet ik niet, is dat het aanvallen van ieder schip dat er in of er uit wil? De VS en de Golfstaten hebben toch genoeg assets om Iran te ontraden?

Ik heb ook het gevoel dat Trump staat te trappelen om de B2's op Diego Garcia in actie te zetten.

Massale droneaanval op de Carl Vinson? Hoe het sluiten van de Straat van Hormuz gebeurt weet ik niet, is dat het aanvallen van ieder schip dat er in of er uit wil? De VS en de Golfstaten hebben toch genoeg assets om Iran te ontraden?
Ze hebben enkele frigatten en korvetten (niet enkel oud materieel), alsook een paar mini duikbootjes blijkbaar. Uiteraard geen match tegen grotere mogendheden, maar stel je voor dat een missile van zo'n schip een vliegdekschip of ander oorlogschip raakt. Het kot is te klein dan.

Ze hebben enkele frigatten en korvetten (niet enkel oud materieel), alsook een paar mini duikbootjes blijkbaar. Uiteraard geen match tegen grotere mogendheden, maar stel je voor dat een missile van zo'n schip een vliegdekschip of ander oorlogschip raakt. Het kot is te klein dan.
De Iraanse marine is op een uur tijd gekelderd. Maar als je ziet wat de Houthi's doen, kan Iran wel veel dreiging uitoefenen.

De Iron Dome is toch niet 100% waterdicht wanneer je maar genoeg raketten tegelijk op ze afvuurt.

Israël mag dan qua militaire slagkracht de top zijn in de regio, maar wanneer verschillende (buur)landen tegelijk een aanval op Israël zouden doen dan gaan ze er toch niet ongeschonden uit komen.

Iron dome wordt niet eens gebruikt tegen ballistische missiles. En veruit de meesten raketten worden effectief neergehaald, in de ruimte nog. Indien je er 100 afvuurt zullen er 2-3 het maken, tja.

En verder over de regio: al die Saudi Arabia's, Oman's ezv staan toe te juichen voor 2 redenen:

1) cool, shiiten krijgen geen nukes
2) cool, shiiten hebben oorlog met joden.

Terwijl ze de oorlog 'officieel' uiteraard veroordelen.

De raketten vliegen alweer over en weer. Mogen we het al een oorlog noemen?
Al is het vrij trendy de laatste jaren om te spreken van 'speciale militaire operaties' ipv 'oorlogen' natuurlijk.

Best wel fascinerend natuurlijk hoe 2 landen die zo ver uit elkaar liggen in oorlog zijn. Lijkt vrij onwaarschijnlijk dat er ooit boots on the ground komen, dus het blijft bij raketten, drones en vliegtuigen?

Ik heb ook het gevoel dat Trump staat te trappelen om de B2's op Diego Garcia in actie te zetten.
Grote split binnenin de MAGA base hierover trouwens. Ook niet helemaal duidelijk of Trump wel oorlog wil met Iran, ik vermoed eerder dat hij zich (weeral) laten ringeloren heeft door Netanyahu.

Interessant stukje daarover.

The entire situation is infuriating the MAGA base, whose leaders had been imploring Trump to stop Israel in recent days. But the president either tried and failed, highlighting his lack of sway with Israeli Prime Minister Bibi Netanyahu — or he privately greenlit the campaign against the warnings of his base.

Either way, the president who insisted his negotiating prowess would usher in a new age of world peace, now finds himself in perhaps the diciest situation of his presidency: facing down the possibility of leaving Israel to fend for itself — or joining it in going toe to toe with Iran.
Kirk — the Turning Point USA leader who’s become a de facto whip for the administration— warned that a strike on Iran “will cause a massive schism in MAGA.” Mollie Hemingway, editor-in-chief at the right-wing publication, The Federalist — who frequently lavishes praise on Trump on Fox News — argued that allowing the Israeli strike “would be seen as an unforgivable betrayal by millions of American voters.”

Right-wing activist Jack Posobiec warned that the midterms are nearing and wondered: “What do you think a new Middle East conflict with Iran would do to summer gas prices?” And on Steve Bannon’s War Room podcast two days in a row, Boyle insisted that “it’s incredibly important that President Trump resist the pressure” for military action.

“The president listens to the base — it’s his best quality,” Boyle had told me earlier in the day.“Clearly people across the MAGA movement are watching what’s happening very closely and are concerned that any moves by globalists and neocon forces to drag the United States into another endless war in the Middle East would cause serious political damage to the president.”

Terug
Bovenaan