Conflict Iran Israël

De procedure van Israël is meestal om te wachten tot het doelwit 's avonds terug naar zijn vrouw en kinderen keert om vervolgens het huis of appartement op te blazen.

The testimonies published by +972 and Local Call may explain how such a western military with such advanced capabilities, with weapons that can conduct highly surgical strikes, has conducted a war with such a vast human toll.

When it came to targeting low-ranking Hamas and PIJ suspects, they said, the preference was to attack when they were believed to be at home. “We were not interested in killing [Hamas] operatives only when they were in a military building or engaged in a military activity,” one said. “It’s much easier to bomb a family’s home. The system is built to look for them in these situations.”

Hoe denk je regime change te triggeren? Laatste keer dat men dit van buitenaf probeerde te doen (Operation Ajax/Boot) was in 1953 bij de val van Mossadeqh (ironisch door conservatieve bazari's te financieren die later ook nog eens een cruciale rol speelden bij de overname van de revolutie door Khomeini, maar hindsight is 20/20) en toen installeerde de Sjah een regime dat schoon van ver was, maar ver van schoon. Wat erna kwam was een pak erger.

Ik vrees dat een fluwelen revolutie er ook niet in zit, de elite heeft teveel belangen in het behoud van het regime en ik vrees dat de basij wel eens ingezet kunnen worden om de bevolking te terroriseren. Anderzijds: kan ook snel gaan, als je ziet hoe snel het regime van Assad viel. Maar daar was al een heel sterke en gewapende oppositie aanwezig door de burgeroorlog. Wie dat in Iran gaat moeten organiseren ... dat weet ik niet.
Het kan snel gaan als regimes legitimiteit en politieke/militaire macht verliezen.
Of het daarna beter wordt, valt af te wachten... (zie Arabische lente met oa. Gadaffi etc.)

De procedure van Israël is meestal om te wachten tot het doelwit 's avonds terug naar zijn vrouw en kinderen keert om vervolgens het huis of appartement op te blazen.
De procedure is om ze te raken waar ze meest kans hebben om het doelwit te elimineren.
In Gaza is dat meestal tussen de bevolking, aangezien dat de modus operandi van Hamas is.

In Iran treffen ze de kopstukken ook als ze in militaire bunkers zitten, dus je moet niet valselijk insinueren dat Israël overal bewust wacht tot er ook burgers aanwezig zijn, ook al zouden ze de kans hebben om het elders te doen.
Bv. Nasrallah in Libanon.
Of nu, het volledig leiderschap van de Iraanse luchtmacht uitgeschakeld toen ze in een bunker verzamelden:

In Gaza is dat meestal tussen de bevolking, aangezien dat de modus operandi van Hamas is.
Gaza is een zeer dichtbevolkt gebied en Hamas is geen conventionele legermacht zoals dat van Iran, dat militaire installaties heeft met bunkers die zo goed als altijd buiten steden en dorpen liggen. Hamas zou je eerder kunnen vergelijken met de Vietcongstrijders die in Zuid-Vietnam een irreguliere strijdmacht vormden dan met een "normaal" leger. Kans op onschuldige doden is altijd torenhoog, maar dat is de enige manier waarop zo'n strijdmacht kan vechten tegen een leger met superieure vuurkracht en quasi ongelimiteerde airsupport.

Als Hamas op een reguliere manier tegen het IDF zou vechten duurt het geen dag of ze houden op met bestaan.

Nog even iets anders: als de VS ook van mening is dat het kernwapenprogramma gestopt moet worden moet de GBU-57 worden ingezet voor de vernietiging van diepliggende ondergrondse complexen, maar alleen de VS kan die afwerpen met een B-2 of B-52. Israël heeft geen platformen hiervoor.

Ik herinner mij podcast met Amerikaanse komiek wiens vader ingenieur was in Teheran, die sprak van een Joodse gemeenschap in Iran. Je moet wel gek zijn om die dan (on)rechtstreeks met dat militaire apparaat in contact te laten komen. Of zijn de spionnen gewoon locals die het regime beu zijn ?

Met dat verschil natuurlijk dat Israël nog altijd een democratie is en Iran een theocratische dictatuur. In mijn ogen zijn die totaal niet gelijk en is het regime van Iran veel en veel erger dan dat van Israël.

De hele Arabische wereld is altijd al moorddadig geweest tegenover Israël sinds het ontstaan van de staat, hoe kan de afkeur nu nog meer toenemen? En zelfs al zou het nog verder kunnen toenemen, hoe kan het voor Israël nog erger worden? Israël is al sinds het ontstaan omringd door vijandige buren die liefst van al willen dat heel Israël stopt met bestaan. Daarom dat ze ook zo'n sterk leger hebben opgebouwd. Voor Israël is het sinds het ontstaan tot vandaag altijd al een overlevingsstrijd geweest: als ze zwak genoeg zouden zijn om een oorlog te verliezen zal het opnieuw een genocide worden maar dan vanuit de andere kant.

Voor de Hamas aanval van 7 oktober en de daarop volgende oorlog was men nochtans ernstig bezig met het normaliseren van de relaties.

Je kan googlen naar de 'mega-deal' tussen Israël en Saudi-Arabië, die Biden nog wou bewerkstelligen en die volgens bronnen zeer dicht bij succes was. Tot 7 oktober etc. dus.

Wat er nu gebeurt duwt Saudi-Arabië terug meer richting Iran.

Macron wil Israël bijstaan als Iran aanvalt. Nog even de aggressor gaan bijstaan.
Soms vraag je u toch af of er geen kompromat aanwezig is voor europese leiders. Die houding tov israel is toch wel frappant. Mijn moslim kennissen beginnen europa een enorm hypocriete instelling te vinden.

Soms vraag je u toch af of er geen kompromat aanwezig is voor europese leiders. Die houding tov israel is toch wel frappant. Mijn moslim kennissen beginnen europa een enorm hypocriete instelling te vinden.

Noem mij een land dat niet hypocriet is... Landen gaan altijd doen wat hen het beste uitkomt, moreel te verantwoorden of niet.

Op de liveblog van VRT zijn nu beelden te zien van Iraanse ballistische raketten die toch doel lijken te treffen in Tel Aviv.

Op de liveblog van VRT zijn nu beelden te zien van Iraanse ballistische raketten die toch doel lijken te treffen in Tel Aviv.

Hallucinante beelden eigenlijk he. Stel dat je in je stad op je balkon staat en zo tientallen raketten en afweergeschut ziet in het rondvliegen.

De aandacht wordt ondertussen ook wat afgeleid van Gaza natuurlijk, want daar was de internationale druk toch aan te toenemen de voorbije weken.

Hallucinante beelden eigenlijk he. Stel dat je in je stad op je balkon staat en zo tientallen raketten en afweergeschut ziet in het rondvliegen.
Vooral benieuwd of er nog veel gaan volgen en wat Iran in stock heeft. Ze zijn niet in staat om Israël lam te leggen, maar als ze heel hun arsenaal afvuren ("use them or loose them") kunnen ze wel wat schade veroorzaken.

Veel anders kan Iran niet doen denk ik, buiten nadien zeer veel incasseren.

Vooral benieuwd of er nog veel gaan volgen en wat Iran in stock heeft. Ze zijn niet in staat om Israël lam te leggen, maar als ze heel hun arsenaal afvuren ("use them or loose them") kunnen ze wel wat schade veroorzaken.

Veel anders kan Iran niet doen denk ik, buiten nadien zeer veel incasseren.

Ik vraag me af of er eigenlijk een soort special forces zijn in Iran, en hoe sterk/zwak die zijn. Een tegenhanger van de Mossad dus.
Zal wel bestaan, maar aangezien je er helemaal niks van hoort zou je denken dat het weinig voorstelt.

De Iron Dome van Israël houdt de meeste raketten wel tegen, en die Iron Dome staat er toch al eventjes, dus het zou vanuit Iraans standpunt toch een idiote strategie zijn om jarenlang enkel en alleen raketten en drones te maken. Zelfs de ontwikkeling van een kernwapen is niet helemaal logisch... tenzij zo'n ding ook gigantische schade zou aanrichten als het door afweergeschut geraakt wordt.

Vandaar kan ik me niet van indruk ontdoen dat Iran toch nog bezig is geweest met andere manieren te ontwikkelen om Israël pijn te doen.

De aanval van Israël is in ieder geval een heel stevige escalatie, dus het lijkt onwaarschijnlijk dat het gaat uitdoven zoals de vorige rechtstreekse confrontatie van enkele maanden geleden.

Die grote tegenaanval lijkt voorlopig toch niet zo veel voor te stellen. Volgens Iran zou de 5de golf raketten al onderweg zijn maar op de "city-cam" in Tel Aviv heb ik maar 2 inslagen gezien. Iemand ergens een liveblog gevonden waar je de zaken kort kunt opvolgen?

Terug
Bovenaan