Hoe vier jij een communie of een van de vele alternatieven? Misschien nuttige inspiratie voor mensen die nu uit traditie een communie doen, omdat er voor hen niet echt een alternatief bekend is.
Wij hebben een groeifeest gevierd. Dat wordt met de ganse klas in het eerste leerjaar en het zesde leerjaar gevierd, met meestal/altijd dan nog op een ander moment een feest thuis. Het gezamelijk groeifeest wordt georganiseerd door de ouders, los van school, maar indien nodig kan natuurlijk materiaal van school gebruikt worden. Elk jaar is dat feest volledig anders.
De bedoeling is dat je viert dat het kind een overgang meemaakt. In het eerste leerjaar is dat dat ze de kleuterklas achter de rug hebben en nu de eerste "grote" dingen doen, in het zesde is dat eigenlijk een soort van afscheidsfeest van school en van het "klein" zijn.
Elke keer is er ook een groeimeter, een houten schijf van een boom, die versierd wordt door de ouders en iets typisch over het kind moet voorstellen. Het wordt dan aangevuld/verbeterd in het zesde.
Bij ons was het feest in de praktijk (om voorbeelden te geven):
Dochter, groeifeest 1e leerjaar: een ganse dag in een bos verschillende activiteiten, waar ze in het thema van de vier elementen proeven moesten doen om 's avonds een draak te verslaan en dat te vieren. Dat betekende in de praktijk o.a. dat:
- kinderen een deathride deden (lucht), vuur leerden temmen, waterspelletjes deden, en iets met aarde (vergeten). Om 's avonds een pinata te doorprikken.
- ouders vanalles voorbereiden: eten/drank voor de ganse dag, een verhaal van zo'n 20 pagina's geschreven door een ouder (met héél mooie tekeningen versierd), een zelfgeschreven lied, de activiteiten, ...
- ouders elkaar daardoor ook beter leren kennen, waardoor er meer betrokkenheid is met school (wij zijn een freinetschool, dus sowieso meer betrokkenheid verwcaht).
Zoon, groeifeest 1e leerjaar: door corona uitgesteld tot het derde leerjaar en dan is de magie er natuurlijk wel een beetje af. Is vereenvoudigd tot een wandeling met verschillende kleine activiteiten waarbij ze punten moesten verdienen voor een avondfeest met fuifje.
Dochter, groeifeest 6e leerjaar: begon met een dropping waarbij we met 4 ouders (als virusbestrijders in witte overals) alle kinderen 's ochtends ontvoerden uit hun huis en met ketens aan dropten in hetzelfde bos zoals in hun eerste groeifeest (een kind blind, 2 kinderen met voeten aan elkaar vastgebonden, ...) en ze de weg moesten vinden. Ook hier vanalles van activiteiten (bvb een ladder bouwen met planken die ze (onwetend) op school versierd hadden (ze hadden elkaar nodig), ... betekenis: alleen lukt het mss wel, maar samen een stuk beter.
Eigen feest thuis was beperkter, met oma/opa's, nonkel/tante + kinderen. Wel altijd een kleine activiteit zodat we niet ganse tijd gewoon zaten te eten (ezelboerderij, ...).
Naast het groeifeest hebben sommige kinderen dan nog hun communie (een 5-tal kinderen gemiddeld). Het is dus niet het ene of het andere, het kan perfect beide.
Wij hebben een groeifeest gevierd. Dat wordt met de ganse klas in het eerste leerjaar en het zesde leerjaar gevierd, met meestal/altijd dan nog op een ander moment een feest thuis. Het gezamelijk groeifeest wordt georganiseerd door de ouders, los van school, maar indien nodig kan natuurlijk materiaal van school gebruikt worden. Elk jaar is dat feest volledig anders.
De bedoeling is dat je viert dat het kind een overgang meemaakt. In het eerste leerjaar is dat dat ze de kleuterklas achter de rug hebben en nu de eerste "grote" dingen doen, in het zesde is dat eigenlijk een soort van afscheidsfeest van school en van het "klein" zijn.
Elke keer is er ook een groeimeter, een houten schijf van een boom, die versierd wordt door de ouders en iets typisch over het kind moet voorstellen. Het wordt dan aangevuld/verbeterd in het zesde.
Bij ons was het feest in de praktijk (om voorbeelden te geven):
Dochter, groeifeest 1e leerjaar: een ganse dag in een bos verschillende activiteiten, waar ze in het thema van de vier elementen proeven moesten doen om 's avonds een draak te verslaan en dat te vieren. Dat betekende in de praktijk o.a. dat:
- kinderen een deathride deden (lucht), vuur leerden temmen, waterspelletjes deden, en iets met aarde (vergeten). Om 's avonds een pinata te doorprikken.
- ouders vanalles voorbereiden: eten/drank voor de ganse dag, een verhaal van zo'n 20 pagina's geschreven door een ouder (met héél mooie tekeningen versierd), een zelfgeschreven lied, de activiteiten, ...
- ouders elkaar daardoor ook beter leren kennen, waardoor er meer betrokkenheid is met school (wij zijn een freinetschool, dus sowieso meer betrokkenheid verwcaht).
Zoon, groeifeest 1e leerjaar: door corona uitgesteld tot het derde leerjaar en dan is de magie er natuurlijk wel een beetje af. Is vereenvoudigd tot een wandeling met verschillende kleine activiteiten waarbij ze punten moesten verdienen voor een avondfeest met fuifje.
Dochter, groeifeest 6e leerjaar: begon met een dropping waarbij we met 4 ouders (als virusbestrijders in witte overals) alle kinderen 's ochtends ontvoerden uit hun huis en met ketens aan dropten in hetzelfde bos zoals in hun eerste groeifeest (een kind blind, 2 kinderen met voeten aan elkaar vastgebonden, ...) en ze de weg moesten vinden. Ook hier vanalles van activiteiten (bvb een ladder bouwen met planken die ze (onwetend) op school versierd hadden (ze hadden elkaar nodig), ... betekenis: alleen lukt het mss wel, maar samen een stuk beter.
Eigen feest thuis was beperkter, met oma/opa's, nonkel/tante + kinderen. Wel altijd een kleine activiteit zodat we niet ganse tijd gewoon zaten te eten (ezelboerderij, ...).
Naast het groeifeest hebben sommige kinderen dan nog hun communie (een 5-tal kinderen gemiddeld). Het is dus niet het ene of het andere, het kan perfect beide.