Review: PAW Patrol World

Sinds de Canadese kinderserie PAW Patrol in 2013 op de wereld werd losgelaten, is er geen stoppen meer aan. Winkelrekken vol met speelgoed, 226 televisie-afleveringen, twee films en vier videogames: wie een kleine koter thuis heeft lopen, is er het afgelopen decennium niet aan ontsnapt. De heldhaftige puppy’s onder leiding van de 10-jarige jongen Ryder zijn hot, en dat zal jij ook geweten hebben. Want met PAW Patrol World komt er alweer een nieuwe game uit waarin Skye, Marshall, Chase en co centraal staan.

Een vijfde game in de wereldberoemde animatieserie voor kinderen, dat moet gevierd worden, zal ontwikkelaar 3DClouds gedacht hebben. Daarom staat dan ook een groot feest centraal in het verhaal van PAW Patrol World . In dit open wereld 3D-avontuur doe je er namelijk alles aan om van PAW Patrol-dag in Avonturenbaai een zo heuglijk mogelijk feest te maken. Helaas wenst de dekselse burgemeester Humdinger daar met zijn kittens een meer dan te duchten stokje voor te steken. Aan Ryder en acht speelbare PAW Patrol-pups om de stoute plannen van Humdinger tegen te houden zodat iedereen van het feest kan genieten.

Paw Patrol_1.jpg

Op een rol door de wereld​

Om het plan te doen slagen, kan je met zoals hierboven vermeld acht pups (Chase, Marshall, Skye, Rubble, Rocky, Zuma, Everest en Tracker) op schok. Dit doe je in vier verschillende open werelden, waarin je je vrij kan bewegen en allerhande hoofd- en zijmissies dient op te lossen. Je start je avontuur in Avonturenbaai, maar ontdekt vervolgens ook de jungle, de berg van Jake en Blaffenburcht. Doorheen de werelden loopt er van alles mis, en het is aan jou en je pups om iedereen tevreden te stellen.

Mijn innerlijke 5-jarige speelkameel kirde van plezier toen ik mijn eerste pootjes (sorry) zette in Avonturenbaai.


Zoals je misschien al merkt, schuwt ontwikkelaar 3DClouds de ambitie niet. Een openwereldgame met vier verschillende speelbare locaties, niet elke game voor kids kan zo’n grote spelwereld voorschotelen. Mijn innerlijke 5-jarige speelkameel kirde dan ook van plezier toen ik mijn eerste pootjes (sorry) zette in de eerste locatie Avonturenbaai, aangezien je eerste indruk is dat je een geweldig avontuur tegemoet gaat in werelden die vanalles te bieden hebben. De in-game graphics helpen daar zeker bij, want deze zijn mooi scherp en mooi vormgegeven, plus bieden ook een dag- en nachtcyclus. Al moet wel gezegd dat de cutscenes op de Nintendo Switch vaak wazig ogen. Wat je ook meteen in de game trekt, is dat je lusteloos kan switchen tussen alle acht speelbare pups en hun bijhorende voertuigen. Neen, geen personages hier die je nog eerst moet zien te ontgrendelen vooraleer je er mee aan de slag kan. Heerlijk verfrissend en ook laagdrempelig genoeg voor de kleinste gamers onder ons.

Wat ook aan de authenticiteit van deze game bijdraagt, is dat de Nederlandstalige voice acting wordt ingesproken door de originele stemacteurs van de tv-serie en dat je alle gekende nevenpersonages voorbij ziet komen. Al hadden de vier overige pups (Al, Coral, Liberty en Rex) ook niet misstaan tussen hun acht collega’s. Jammer dat het de ontwikkelaars niet is gelukt om deze ook mee in de game te verwerken, want nu vallen de fans van deze personages uit de boot. Wie echter niet uit de boot valt, is een vriendje of ouder die de game via lokale multiplayer via splitscreen op elk moment kan betreden om samen het avontuur aan te gaan. Zo kan een meer ervaren gamer iemand die even vast zit gemakkelijk een handje helpen.

Paw Patrol_2.jpg

Geen repetitieve taak is te groot?​

Nadat je alle missies op de eerste locatie (Avonturenbaai) hebt afgewerkt, kijk je benieuwd uit naar wat de overige drie locaties nog te bieden hebben. Deze hebben allen een verschillende look en feel, maar toch voelt het snel heel vertrouwd aan wanneer je de missies aanvangt. Te vertrouwd. Want hoeveel missies er voorbij komen die je al eens eerder in een andere spelwereld in een licht ander jasje hebt volbracht, die zijn niet op twee handen te tellen. Jammer, want daardoor zit de klad er na de initiële verwondering van een nieuwe wereld er al snel in.

Als ik zou beweren dat PAW Patrol World voor minstens 90% uit fetch missies bestaat, zou dat niet eens gelogen zijn. De repetitie wordt dan ook nog extra ondersteund door de achtergrondmuziek van elke wereld, die zich beperkt tot hetzelfde deuntje dat telkens weerklinkt. Dat de voertuigen allesbehalve soepel zijn en meer weg hebben van het stuur van een tank, helpt ook niet als je de spelervaring als vlot wenst te omschrijven.

Op zich zou dit allemaal geen groot struikelblok moeten zijn wanneer de missies ook nog ergens toe leiden. Maar ook hier lost de game de verwachtingen niet in, het einde kan ik simpelweg omschrijven als een heuse anticlimax die me doet afvragen waarom ik hier zo veel tijd heb ingestoken. Al deze minpunten zullen bij jongere gamers misschien niet zo erg opvallen, maar toch zal bij hen ook al snel de verveling toeslaan wanneer het gevoel van een nieuwe game opstarten is weggeëbd. Daarom leent PAW Patrol World zich nog het best voor korte speelsessies voor echte fans van de pups en de tv-serie die even niets al te diepgaands willen spelen waar je je brein niet hard voor aan het werk hoeft te zetten.

Conclusie

PAW Patrol World is een game die op het eerste gezicht blinkt en je verwonderd doet uitkijken naar meer. Maar eens de oorspronkelijke glans is weggeëbd, blijft er een leeg omhulsel over. Daardoor is het een spel dat exact doet wat je verwacht, maar nergens écht verrast. Dat zal de ware fans van Marshall en co natuurlijk worst wezen, want wie wil er nu niet graag met zijn of haar favoriete televisiepersonages de held uithangen? Helaas voel je je na dit avontuur niet bepaald een held, maar eerder een nanny die de to do-lijst van de plaatselijke bevolking uit Avonturenbaai afwerkt.

Pro

  • Spelwereld dompelt je meteen onder in PAW Patrol-sfeer
  • Alle acht personages zijn onmiddellijk speelbaar
  • Tweede speler kan op elk moment inspringen
  • Oorspronkelijke Nederlandstalige voice-acting

Con

  • Zeer repetitieve fetch missies
  • Tank-besturing voor voertuigen
  • Altijd weer datzelfde deuntje op de achtergrond
  • Anticlimactisch einde
6

Over

Beschikbaar vanaf

29 september 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Platformer

Ontwikkelaar

  1. 3DClouds

Uitgever

  1. Outright Games
 
Terug
Bovenaan