Communie/Lentefeest/...

Wij vieren

  • Communie

    Stemmen: 5 27,8%
  • Lentefeest

    Stemmen: 9 50,0%
  • geen feest

    Stemmen: 3 16,7%
  • iets anders (groeifeest, ...)

    Stemmen: 1 5,6%

  • Totaal aantal stemmers
    18

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Hoe vier jij een communie of een van de vele alternatieven? Misschien nuttige inspiratie voor mensen die nu uit traditie een communie doen, omdat er voor hen niet echt een alternatief bekend is.



Wij hebben een groeifeest gevierd. Dat wordt met de ganse klas in het eerste leerjaar en het zesde leerjaar gevierd, met meestal/altijd dan nog op een ander moment een feest thuis. Het gezamelijk groeifeest wordt georganiseerd door de ouders, los van school, maar indien nodig kan natuurlijk materiaal van school gebruikt worden. Elk jaar is dat feest volledig anders.

De bedoeling is dat je viert dat het kind een overgang meemaakt. In het eerste leerjaar is dat dat ze de kleuterklas achter de rug hebben en nu de eerste "grote" dingen doen, in het zesde is dat eigenlijk een soort van afscheidsfeest van school en van het "klein" zijn.

Elke keer is er ook een groeimeter, een houten schijf van een boom, die versierd wordt door de ouders en iets typisch over het kind moet voorstellen. Het wordt dan aangevuld/verbeterd in het zesde.

Bij ons was het feest in de praktijk (om voorbeelden te geven):
Dochter, groeifeest 1e leerjaar: een ganse dag in een bos verschillende activiteiten, waar ze in het thema van de vier elementen proeven moesten doen om 's avonds een draak te verslaan en dat te vieren. Dat betekende in de praktijk o.a. dat:
- kinderen een deathride deden (lucht), vuur leerden temmen, waterspelletjes deden, en iets met aarde (vergeten). Om 's avonds een pinata te doorprikken.
- ouders vanalles voorbereiden: eten/drank voor de ganse dag, een verhaal van zo'n 20 pagina's geschreven door een ouder (met héél mooie tekeningen versierd), een zelfgeschreven lied, de activiteiten, ...
- ouders elkaar daardoor ook beter leren kennen, waardoor er meer betrokkenheid is met school (wij zijn een freinetschool, dus sowieso meer betrokkenheid verwcaht).

Zoon, groeifeest 1e leerjaar: door corona uitgesteld tot het derde leerjaar en dan is de magie er natuurlijk wel een beetje af. Is vereenvoudigd tot een wandeling met verschillende kleine activiteiten waarbij ze punten moesten verdienen voor een avondfeest met fuifje.

Dochter, groeifeest 6e leerjaar: begon met een dropping waarbij we met 4 ouders (als virusbestrijders in witte overals) alle kinderen 's ochtends ontvoerden uit hun huis en met ketens aan dropten in hetzelfde bos zoals in hun eerste groeifeest (een kind blind, 2 kinderen met voeten aan elkaar vastgebonden, ...) en ze de weg moesten vinden. Ook hier vanalles van activiteiten (bvb een ladder bouwen met planken die ze (onwetend) op school versierd hadden (ze hadden elkaar nodig), ... betekenis: alleen lukt het mss wel, maar samen een stuk beter.

Eigen feest thuis was beperkter, met oma/opa's, nonkel/tante + kinderen. Wel altijd een kleine activiteit zodat we niet ganse tijd gewoon zaten te eten (ezelboerderij, ...).

Naast het groeifeest hebben sommige kinderen dan nog hun communie (een 5-tal kinderen gemiddeld). Het is dus niet het ene of het andere, het kan perfect beide.
 
Ik heb zelf een lentefeest gehad, als kind. Dat was ook redelijk ceremonieel, in een theaterzaal (in de Biekorf Brugge, denk ik?), mede georganiseerd door die vereniging van vrijzinnigen. Ik weet niet wat of hoe precies, dat zal de leraar zedenleer geweest zijn die dat in samenwerking gedaan heeft met die vereniging, maar de symbolen (dat fakkeltje met die ventjes rond) waren talrijk aanwezig.

Ik weet daar eigenlijk nog heel weinig van, alleen dat ik het spannend vond om op dat podium te staan. Onze namen werden één voor één afgeroepen en dan moesten we naar voor komen en kregen we iets, een document of zo? En dan mocht je van het podium en je familie dan juichen en applaudiseren en al. Dat was met een aantal klassen samen, voor zover ik mij herinner.

Achteraf was er een soort receptie/feest in het Crowne Plaza. Het enige wat ik daar nog van weet, is dat ik met mijn vriendjes in die kelders rondliep, tussen die ruïnes van de voormalige kerk die ze hadden gevonden tijdens de opgravingen voor de bouw. En dat ik het jammer vond dat ik naar huis moest.

Dat werd dus allemaal georganiseerd door de school/die leerkracht/die vereniging. Ik denk dat er dan nog wel een feest apart was thuis, waar ik de cadeautjes en de centjes kreeg, haha.

Mijn ouders waren niet per se heel erg vrijzinnig, eigenlijk mocht ik zelf gewoon kiezen wat ik volgde in het lager. Mijn peter was wel heel uitgesproken vrijzinnig (die kant van de familie baat nog steeds de Geus van Gent uit), wat eigenlijk ook gek was aangezien hij mijn peter was :D
 
Mijn kinderen zitten in een katholieke school, daar wordt alleen een communie georganiseerd - uiteraard niet verplicht (minder dan de helft van de klas heeft deze gedaan dit jaar). Hier dus helemaal niets van ceremonie maar wel gewoon een feestje met de familie in dezelfde periode als groeifeest.
Ik heb verder geen weet van organisaties die lentefeesten organiseren, wat niet betekent dat ze hier niet bestaan.
 
Wij hebben een groeifeest gevierd. Dat wordt met de ganse klas in het eerste leerjaar en het zesde leerjaar gevierd, met meestal/altijd dan nog op een ander moment een feest thuis. Het gezamelijk groeifeest wordt georganiseerd door de ouders, los van school, maar indien nodig kan natuurlijk materiaal van school gebruikt worden. Elk jaar is dat feest volledig anders.

klinkt leuk maar hoe wordt dat betaald?

Ik heb nooit een lentefeest/communie gehad.
Ik heb dat ook niet gemist.
Denk ook niet dat ik ooit op iemand anders zijn communiefeest ben geweest.

Onlangs was het de communie van mijn vriendin haar nichtje.
Op 3 verschillende dagen moesten wij afzakken naar daar om er te zijn voor de preek in de lokale kerk, de ceremonie en het feest.
3 keer mijn tijd daar zitten verdoen, enkel het feest viel nog een beetje mee, en ik heb mijn schoonfamilie graag hé
 
Laatst bewerkt:
klinkt leuk maar hoe wordt dat betaald?
Door de ouders zelf, school legt wel als "sponsoring" 250 euro bij.

Ik heb 2x de boekhouding daarvan gedaan en het bedrag inclusief eten draaide telkens rond de 80-120 euro per gezin. (we verdeelden de kost zo dat de dagactiviteit gedeeld werd door het aantal leerlingen in de klas, de avondactiviteit werd berekend op basis van het aantal aanwezigen, waarbij kinderen < 12 jaar maar voor de helft meetelden.
 
Terug
Bovenaan