Als iemand binnen de industrie, waarom doen we cashbacks:
- we behouden iets meer controle over de verkoopprijs door het feit dat we geen prijsdaling doorzetten naar de doorverkoper
- het geeft ons later de mogelijkheid om nogmaals aan dezelfde prijs, maar dan doorstreept, te afficheren. Je kan bv adverteren met € 200 - € 50 cashback, en dan in de solden aan € 150 promoprijs met de €200 doorstreept. Anders kan dit niet door de wetgeving hierrond.
- je geeft de klant (= de doorverkoper) meer marge. Een 1.6 coëfficiënt op € 200 is € 125 aankoop en dus €75 die ze verdienen. Geef je diezelfde coëfficiënt op € 150 zit je maar aan € 56,25 marge. Prijsdalingen worden zo goed als nooit integraal gecompenseerd.
- Je hebt inderdaad altijd eindconsumenten die het vergeten claimen. Wij zitten aan een claimrate van een goeie 90%, maar je spreekt bij ons over cashbacks van €100 tot € 500, dus al serieuze bedragen. Ik weet dat voor kleinere cashbacks genre € 10 je daar rap richting de 70% maar zit.
- het is een promotionele kapstok. Daar waar je vroeger enkel de solden had verwachten de klanten nu quasi constant iets dat op een promotie lijkt. Je kan niet eindeloos blijven schrappen in je prijs (zie ook puntje 2 hierrond)
Dat het moeilijk is vind ik nu niet echt, bij ons wordt er ook gevraagd naar barcodes enzo, maar op goed 5 minuten heb je dat formulier ingevuld. Voor de paar 100 euro's die je terug kan krijgen vind ik dat niet zoveel werk.. Wij moeten ook kunnen controleren of de aanvraag wel terecht is, want er werd vroeger énorm veel mee gesjoemeld. Jaar of 8 geleden nog voorgehad dat een winkelpunt 19 aanvragen had gedaan op hetzelfde mailadres en hetzelfde banknummer
edit, eentje die me ook nog binnenvalt. Met cashbacks heb je een hogere kassa-aanslag en kom je dus beter uit de verf in GFK's/marktdata, aangezien je verkochte waarde in het winkelpunt hoger lijkt dan ze eigenlijk is. Dat is bij ons een deel van ons bonusplan, dus niet onbelangrijk