Cashback acties (Waarom?)

Chill Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik zag gisteren tijdens mijn autorit een groot geadverteerde “cashback actie” van één of andere winkel en begon me af te vragen, wat is het nut?

Waarom verkopen ze een artikel niet aan bijvoorbeeld € 70 i.p.v. € 100 (met € 30 cashback).

Ik kon de volgende redenen bedenken:
1) Ze hopen dat de klant te lui is of vergeet om van de actie gebruik te maken.
2) Ze hebben tijdelijk meer kapitaal in handen.

Klopt dit zowat?
 
Wat ikbenben zegt. Daar komt ook nog eens bij dat veel mensen denken dat ze dat geld terug krijgen (wat ook zo is), maar eenmaal thuis vergeten ze dat terug te vragen.
 
Niet vergeten: extra moeilijke sites waarop je moeite moet doen om de cashback geregeld te krijgen, hele formulieren invullen, barcodes scannen, kopie van kassabewijs uploaden, opletten dat je het binnen het juiste tijdsvenster aanvraagt... Ik moet zo'n cashback steevast op m'n to-do list zetten want dat is niet bij alle fabrikanten 1-2-3 geregeld.
 
Onlangs een cashback actie gedaan van Philips. Was heel gemakkelijk de site, enkele gegevens invullen, bewijs uploaden en klaar. Na 3 dagen goedgekeurd en dag erna stond het geld op men rekening. Terwijl ze termijn geven van 4 weken tot goedkeuring en 4 weken tot uitbetalen nog eens. Dus wel tevreden van Philips!
 
Als een winkel een product verkoopt en zij verlagen hun prijs naar 70 euro lopen zij 30 euro omzet mis. (=/= winst) per apparaat. Dat heeft op x-aantal toestellen en acties gevolgen voor de cashflow.
Ook zit dit voor fabrikanten in een andere rubriek van de boekhouding, en vergeten mensen uiteraard het soms terug te vragen.
(Denk ik.)
 
Ik kon de volgende redenen bedenken:
1) Ze hopen dat de klant te lui is of vergeet om van de actie gebruik te maken.

Al paar keer aan de hand gehad.

Is een combinatie van luiheid (je er niet meteen achter willen zetten) + vergetelheid (als je het niet meteen doet, vergeet je het gewoon).
 
Onlangs nog een HP A3-printer gekocht met cashback.
Bewust naar kleinere verkopers gezocht in combinatie met de laagste prijs.

De printer had een adviesprijs tussen de 249 en 269 euro (bronnen gaven verschillende bedragen aan). De printer koste bij de aanbieder (Elektromic) net geen 200 euro. Nadien nog een cashback van 40 euro gekregen via HP en dit op eenvoudige wijze. Bevestiging, goedkeuring en storting ook een stuk sneller dan vermeld.
Leek ons wel een mooie deal.

We hadden net een printer nodig omdat de oude het begeven had. Dus lucky timing zeker?
De effectieve verzending liet een paar dagen op zich wachten maar de levering an sich verliep heel vlot. (was ook min of meer aan de andere kant van 't land, sorry voor de uitstoot 😅)

Edit: cashbackacties zijn super (naar mijn ervaring)
 
Als iemand binnen de industrie, waarom doen we cashbacks:
- we behouden iets meer controle over de verkoopprijs door het feit dat we geen prijsdaling doorzetten naar de doorverkoper

- het geeft ons later de mogelijkheid om nogmaals aan dezelfde prijs, maar dan doorstreept, te afficheren. Je kan bv adverteren met € 200 - € 50 cashback, en dan in de solden aan € 150 promoprijs met de €200 doorstreept. Anders kan dit niet door de wetgeving hierrond.

- je geeft de klant (= de doorverkoper) meer marge. Een 1.6 coëfficiënt op € 200 is € 125 aankoop en dus €75 die ze verdienen. Geef je diezelfde coëfficiënt op € 150 zit je maar aan € 56,25 marge. Prijsdalingen worden zo goed als nooit integraal gecompenseerd.

- Je hebt inderdaad altijd eindconsumenten die het vergeten claimen. Wij zitten aan een claimrate van een goeie 90%, maar je spreekt bij ons over cashbacks van €100 tot € 500, dus al serieuze bedragen. Ik weet dat voor kleinere cashbacks genre € 10 je daar rap richting de 70% maar zit.

- het is een promotionele kapstok. Daar waar je vroeger enkel de solden had verwachten de klanten nu quasi constant iets dat op een promotie lijkt. Je kan niet eindeloos blijven schrappen in je prijs (zie ook puntje 2 hierrond)

Dat het moeilijk is vind ik nu niet echt, bij ons wordt er ook gevraagd naar barcodes enzo, maar op goed 5 minuten heb je dat formulier ingevuld. Voor de paar 100 euro's die je terug kan krijgen vind ik dat niet zoveel werk.. Wij moeten ook kunnen controleren of de aanvraag wel terecht is, want er werd vroeger énorm veel mee gesjoemeld. Jaar of 8 geleden nog voorgehad dat een winkelpunt 19 aanvragen had gedaan op hetzelfde mailadres en hetzelfde banknummer :p

edit, eentje die me ook nog binnenvalt. Met cashbacks heb je een hogere kassa-aanslag en kom je dus beter uit de verf in GFK's/marktdata, aangezien je verkochte waarde in het winkelpunt hoger lijkt dan ze eigenlijk is. Dat is bij ons een deel van ons bonusplan, dus niet onbelangrijk :D
 
Als iemand binnen de industrie, waarom doen we cashbacks:
- we behouden iets meer controle over de verkoopprijs door het feit dat we geen prijsdaling doorzetten naar de doorverkoper

- het geeft ons later de mogelijkheid om nogmaals aan dezelfde prijs, maar dan doorstreept, te afficheren. Je kan bv adverteren met € 200 - € 50 cashback, en dan in de solden aan € 150 promoprijs met de €200 doorstreept. Anders kan dit niet door de wetgeving hierrond.

- je geeft de klant (= de doorverkoper) meer marge. Een 1.6 coëfficiënt op € 200 is € 125 aankoop en dus €75 die ze verdienen. Geef je diezelfde coëfficiënt op € 150 zit je maar aan € 56,25 marge. Prijsdalingen worden zo goed als nooit integraal gecompenseerd.

- Je hebt inderdaad altijd eindconsumenten die het vergeten claimen. Wij zitten aan een claimrate van een goeie 90%, maar je spreekt bij ons over cashbacks van €100 tot € 500, dus al serieuze bedragen. Ik weet dat voor kleinere cashbacks genre € 10 je daar rap richting de 70% maar zit.

- het is een promotionele kapstok. Daar waar je vroeger enkel de solden had verwachten de klanten nu quasi constant iets dat op een promotie lijkt. Je kan niet eindeloos blijven schrappen in je prijs (zie ook puntje 2 hierrond)

Dat het moeilijk is vind ik nu niet echt, bij ons wordt er ook gevraagd naar barcodes enzo, maar op goed 5 minuten heb je dat formulier ingevuld. Voor de paar 100 euro's die je terug kan krijgen vind ik dat niet zoveel werk.. Wij moeten ook kunnen controleren of de aanvraag wel terecht is, want er werd vroeger énorm veel mee gesjoemeld. Jaar of 8 geleden nog voorgehad dat een winkelpunt 19 aanvragen had gedaan op hetzelfde mailadres en hetzelfde banknummer :p

edit, eentje die me ook nog binnenvalt. Met cashbacks heb je een hogere kassa-aanslag en kom je dus beter uit de verf in GFK's/marktdata, aangezien je verkochte waarde in het winkelpunt hoger lijkt dan ze eigenlijk is. Dat is bij ons een deel van ons bonusplan, dus niet onbelangrijk :D
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. 👍🏻
 
Net eentje van bosch gedaan 10€ op 49,95 voor een koffiezet.
Factuur uploaden met datum, product en prijs omcirkeld. Alsook foto van een uitgesnede eancode (waarschijnlijk zodat je geen doos in de winkel fotografeert).
5minuten werk en nu 6 weken wachten.
Wel al gemerkt dat het een vaste firma is die zulke cashback acties uitbetaald, namelijk Highco data.
 
Cashbacks van enkele euro's zijn imo niet de moeite waard om er al het werk in te steken.
De enkel keren dat ik het wel gedaan heb betrof het grotere aankopen zoals een scheerapparaat en m'n Oled van LG enkele jaren geleden.
Cashback van 500€ op een tv van 2800€ vind ik dan toch interessanter dan bv een volledige terugbetaling van een potje Danio van 0,95€.
Voor die laatste zou het zelfs nog niet in me opkomen om er aan te beginnen.
Ik ben ook lid van die FB groep koopjesjagers en daar zie je zelfs mensen die al die moeite steken om 15 cent terug te krijgen op een aankoopbedrag van enkele euro's. Het publiek bestaat er dus voor maar aan mij is het niet besteed.
 
Is een extra reden ook niet persoonlijke data verzamelen? Want ge geeft toch wel wat vrij op die cashback formulieren gok ik?
 
Als iemand binnen de industrie, waarom doen we cashbacks:
- we behouden iets meer controle over de verkoopprijs door het feit dat we geen prijsdaling doorzetten naar de doorverkoper

- het geeft ons later de mogelijkheid om nogmaals aan dezelfde prijs, maar dan doorstreept, te afficheren. Je kan bv adverteren met € 200 - € 50 cashback, en dan in de solden aan € 150 promoprijs met de €200 doorstreept. Anders kan dit niet door de wetgeving hierrond.

- je geeft de klant (= de doorverkoper) meer marge. Een 1.6 coëfficiënt op € 200 is € 125 aankoop en dus €75 die ze verdienen. Geef je diezelfde coëfficiënt op € 150 zit je maar aan € 56,25 marge. Prijsdalingen worden zo goed als nooit integraal gecompenseerd.

- Je hebt inderdaad altijd eindconsumenten die het vergeten claimen. Wij zitten aan een claimrate van een goeie 90%, maar je spreekt bij ons over cashbacks van €100 tot € 500, dus al serieuze bedragen. Ik weet dat voor kleinere cashbacks genre € 10 je daar rap richting de 70% maar zit.

- het is een promotionele kapstok. Daar waar je vroeger enkel de solden had verwachten de klanten nu quasi constant iets dat op een promotie lijkt. Je kan niet eindeloos blijven schrappen in je prijs (zie ook puntje 2 hierrond)

Dat het moeilijk is vind ik nu niet echt, bij ons wordt er ook gevraagd naar barcodes enzo, maar op goed 5 minuten heb je dat formulier ingevuld. Voor de paar 100 euro's die je terug kan krijgen vind ik dat niet zoveel werk.. Wij moeten ook kunnen controleren of de aanvraag wel terecht is, want er werd vroeger énorm veel mee gesjoemeld. Jaar of 8 geleden nog voorgehad dat een winkelpunt 19 aanvragen had gedaan op hetzelfde mailadres en hetzelfde banknummer :p

edit, eentje die me ook nog binnenvalt. Met cashbacks heb je een hogere kassa-aanslag en kom je dus beter uit de verf in GFK's/marktdata, aangezien je verkochte waarde in het winkelpunt hoger lijkt dan ze eigenlijk is. Dat is bij ons een deel van ons bonusplan, dus niet onbelangrijk :D
60% marge, ik moet dringend van industrie veranderen :eek: Mag ik vragen op wat soort toestellen dit is?
 
Is een extra reden ook niet persoonlijke data verzamelen? Want ge geeft toch wel wat vrij op die cashback formulieren gok ik?
Dat valt best mee hoor. Een standaard opt-in mailke en een uitnodiging voor een review, maar dat is het zowat.

60% marge, ik moet dringend van industrie veranderen :eek: Mag ik vragen op wat soort toestellen dit is?

Bruingoed algemeen eigenlijk schommelt rond die coefficiënten. Gaat van een 30-35% op low-end toestellen (radio's, goedkope tv's etc) tot een 60-70% op koptelefoons-oortjes en een 100% op meeste witgoed toestellen.
Pas op, dat is de ideale wereld. In een soldenperiode verkoopt een MM bv met verlies, en in het algemeen is de invloed van het internet zodanig groot geworden dat de gemiddelde marge een duik neemt richting de 20%. Als onliner is dat nog de moeite, maar daar kan je als fysieke winkel niet u personeel, u gebouw, etc van betalen.
 
Dat valt best mee hoor. Een standaard opt-in mailke en een uitnodiging voor een review, maar dat is het zowat.



Bruingoed algemeen eigenlijk schommelt rond die coefficiënten. Gaat van een 30-35% op low-end toestellen (radio's, goedkope tv's etc) tot een 60-70% op koptelefoons-oortjes en een 100% op meeste witgoed toestellen.
Pas op, dat is de ideale wereld. In een soldenperiode verkoopt een MM bv met verlies, en in het algemeen is de invloed van het internet zodanig groot geworden dat de gemiddelde marge een duik neemt richting de 20%. Als onliner is dat nog de moeite, maar daar kan je als fysieke winkel niet u personeel, u gebouw, etc van betalen.
Ja lol dat valt mee, maar gullie krijgt:
- naam en voornaam
- email
- bankrekening
- wrsch telefoonnummer
- soms adres
- link naar het gekochte goed

Misschien doet gullie daar toevallig niks mee, maar dat is redelijk valuable data.
 
Ja lol dat valt mee, maar gullie krijgt:
- naam en voornaam
- email
- bankrekening
- wrsch telefoonnummer
- soms adres
- link naar het gekochte goed

Misschien doet gullie daar toevallig niks mee, maar dat is redelijk valuable data.
Data is inderdaad geld waard. Dat is ook dé reden waarom Colruyt de Xtra kaart heeft geïntrtoduceert. Nu heeft men niet alle individuele data van de winkels binnen de groep, maar ook overal de link over de winkel heen voor elke klant. Als ik me niet vergis zijn er een 3 miljoen Xtra kaarten. Da's een goudmijn aan data in België. Ik denk dat Colruyt tot zeer veel inzichten zou komen per persoon, filiaal, regio, sociale klasse,... mocht men die data eens gaan minen.
 
Denk je niet dat ze dat al doen? Als ik me niet vergis deden ze dat al voor de xtra-kaart en waarin ze een van de eersten in België die hun reclamedrukwerk personaliseerden.
 
Terug
Bovenaan