Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Dus wil iets wat perfect objectief te bewijzen valt aan de hand van flitsfoto's vervangen door iets als roekeloos rijgedrag vaststellen wat per defenitie subjectief is en alleen bewijsbaar is door het woord van de vaststeller. Maar dan wel rechtsysteem op basis van bewijzen verlangen.
Klopt, omdat flitsfoto's bijlange niet meer in relatie staan met gevaarlijk rijgedrag en dus ook niet objectief zijn. Ja, je rijdt te snel t.o.v. de snelheidslimiet, maar de snelheidslimiet is zodanig laag dat dat echt niet wil zeggen dat je gevaarlijk rijgedrag vertoont.

Het is maatschappij die dit oké vindt. Wat ook een keuze is. Men wil dat het meestgebruikte systeem voldoende veilig is voor IEDEREEN, je kan nog altijd andere systemen gebruiken, van ruilhandel tot bitcoin. Nee, het is perfect mogelijk om een bank te kiezen zonder dergelijke tijdelijke limiet (alvast tot 100.000 euro, wat in de praktijk voor jou dus geen probleem kan stellen. Jij KIEST echter een bank waar de limiet strenger is.
Het is niet zo dat ze het mensen makkelijk maken die cash, ruilhandel of bitcoin willen gebruiken he. Daarom was dit topic ook gestart, de cash automaten die steeds meer verdwijnen. Als ze cash niet zo probeerden te verdringen, was er inderdaad geen probleem geweest.
Het zal geen populaire mening zijn, maar ik vind dit totaal geen bewijs van dat er daar iets fout loopt.
Wil je echt een foutloze maatschappij met o.a. 0 verkeersdoden? Want dat zou betekenen dat je alles overlaat aan automatische piloten (en dan nog). Weg rijplezier... De dood hoort nu eenmaal bij het leven. Als je je opsluit in een kelder, kan er je bijna niets overkomen, maar ga je dan nog plezier hebben aan je leven? Daarom, haal de excessen eruit, maar laat mensen hun vrijheid wel.
 
Het zal geen populaire mening zijn, maar ik vind dit totaal geen bewijs van dat er daar iets fout loopt.
Wil je echt een foutloze maatschappij met o.a. 0 verkeersdoden?
Niemand die dit zegt. Maar het is een feit dat er véél meer ongevallen zijn in Isle of Man dan elders, zeker gezien de densiteit en complexiteit van de wegen elders.
 
Klopt, omdat flitsfoto's bijlange niet meer in relatie staan met gevaarlijk rijgedrag en dus ook niet objectief zijn. Ja, je rijdt te snel t.o.v. de snelheidslimiet, maar de snelheidslimiet is zodanig laag dat dat echt niet wil zeggen dat je gevaarlijk rijgedrag vertoont.
Hoe wil je dan bewijzen dat iemand roekloos rijdt?

Want voor jou is 70 niet te snel, terwijl ome agent vindt dat op dat moment 40 de limiet zou moeten zijn en vindt dat 70 roekeloos is.
 
Niemand die dit zegt. Maar het is een feit dat er véél meer ongevallen zijn in Isle of Man dan elders, zeker gezien de densiteit en complexiteit van de wegen elders.
Dat is inderdaad een feit.

Hoe wil je dan bewijzen dat iemand roekloos rijdt?

Want voor jou is 70 niet te snel, terwijl ome agent vindt dat op dat moment 40 de limiet zou moeten zijn en vindt dat 70 roekeloos is.
 
Around 30 percent of the island’s highway network is unrestricted

Wat dan ook wil zeggen dat er op 70% wel nog snelheidslimieten zijn.
Klopt, ze zijn er de laatste jaren strenger geworden net zoals hier. Eerst was er nergens op het eiland een snelheidsbeperking, ook niet bibeko. Ik wou alleen maar aantonen dat de Isle of Man het bewijs is dat de excessen er ook zonder snelheidslimieten uit gehaald kunnen worden. Het wil niet zeggen dat wanneer er geen snelheidslimieten zijn, dat je geen common sense meer moet gebruiken. Net zoals je bij het beheer van je geld ook common sense moet gebruiken. Limieten zijn daar echt niet voor nodig.
 
Net zoals je bij het beheer van je geld ook common sense moet gebruiken. Limieten zijn daar echt niet voor nodig.
Maar je koopt crypto?
Dat is niet common sense.

Je ziet, wat voor de ene ok is, is dat niet voor iemand anders.
En dan komen er regels.
 
Die 5000 euro limiet voor instant overschrijving; is dat niet alleen als je het via de app op de smartphone doet? Volgens mij zijn er nog genoeg banken die een limiet hebben voor een overschrijving via online banking (laptop) van 100k naar externe rekeningen.
 
Ik ben niet echt tegen het verdwijnen van cash geld. Maar wat bij een algemene panne? Daar sta je in de voedingswinkel. Geen enkele kaart werkt nog. Cash dan maar? Ah neen want dat bestaat dan niet meer. :tongue:
 
Op Union werkte tijdelijk de elektrische betaalmachientjes niet tijdens de match afgelopen weekend. Alle supporters even zonder bier. Grote paniek was dat!
 
Ik ben niet echt tegen het verdwijnen van cash geld. Maar wat bij een algemene panne? Daar sta je in de voedingswinkel. Geen enkele kaart werkt nog. Cash dan maar? Ah neen want dat bestaat dan niet meer. :tongue:

Omgekeerde meegemaakt enkele weken terug :p.
Traditionele kassa's waren defect in supermarkt. Enkel de selfservice werkte nog die enkel betaalkaarten accepteert.
 

Erg dat mensen in armoede zo in de kou gezet worden door bepaalde handelaars...
Dat heeft niet echt iets met armoede te maken. Ofwel heb je geld ofwel niet, als je kiest dat in cash te hebben dan mag je leven met die keuze
 
Dat heeft niet echt iets met armoede te maken. Ofwel heb je geld ofwel niet, als je kiest dat in cash te hebben dan mag je leven met die keuze
Mensen die niet veel hebben kunnen hun budget veel beter beheren met cash. Veel eenvoudiger.

Cash is een wettelijk betaalmiddel dat aanvaard MOET worden in België, behalve in uitzonderlijke tijdelijke noodgevallen of als ze DUIDELIJK aangeven geen cash aan te nemen (en dat laatste is ook maar een gedoogbeleid). Die tent houdt zich hier duidelijk niet aan, want bij hen is het geen tijdelijke maatregel en wordt het ook niet duidelijk aangegeven.

Dus ik begrijp echt niet waar je het van haalt dat het slachtoffer met die keuze moet leven.
Bij mij is het alleszins simpel. Als ze mij voor een voldongen feit stellen waarbij ik niet cash kan betalen, wandel ik buiten zonder te betalen.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar wordt "cash-only" vanaf juli 2022 ook verboden, een positieve zaak. In de zaken waar ik ga aanvaard 90% tot 95% een digitaal betaalmiddel, maar een kleine minderheid blijft hardnekkig vasthangen aan cash-only (uiteraard om alles in het zwart te kunnen doen). Typisch zie ik dit nog bij kebabzaken, kappers en marktkramers. Vanaf 01/07/2022 kan je deze zaken daar dus voor aangeven, best een goede ontwikkeling. Voorwaarde is natuurlijk wel dat handelaren kaartbetalingen moeten aanvaarden, wat nu nog soms een pijnpunt is.
Voor mij is het simpel: ik betaal enkel digitaal.
Ik ben het gewoon beu dat je keer op keer in de horicazaken niet elektronisch kunt betalen, voor telkens een andere reden. Nu is het voor mij eenvoudig: als ik niet digitaal kan betalen, dan betaal ik niet.

Niet toevalling in Noorwegen en Zweden zijn ze al een stap verder dan hier: nog slechts tussen 3 procent en 4 procent van alle transacties worden met biljetten of munten betaald. Op vele plaatsen kun je zelfs niet eens meer cash betalen.

Mensen die niet veel hebben kunnen hun budget veel beter beheren met cash. Veel eenvoudiger.

Dat is een argument dat ik dikwijls hoor: dat je minder geld uitgeeft als je met cash betaalt. Dat is onzin. Als je nu met cash betaalt of elektronisch: wat je koopt heeft dezelfde prijs. Je budget hangt af van je inkomen, niet van je betaalmiddel.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is het simpel: ik betaal enkel digitaal.
Ik ben het gewoon beu dat je keer op keer in de horicazaken niet elektronisch kunt betalen, voor telkens een andere reden. Nu is het voor mij eenvoudig: als ik niet digitaal kan betalen, dan betaal ik niet.

Niet toevalling in Noorwegen en Zweden zijn ze al een stap verder dan hier: nog slechts tussen 3 procent en 4 procent van alle transacties worden met biljetten of munten betaald. Op vele plaatsen kun je zelfs niet eens meer cash betalen.



Dat is een argument dat ik dikwijls hoor: dat je minder geld uitgeeft als je met cash betaalt. Dat is onzin. Als je nu met cash betaalt of elektronisch: wat je koopt heeft dezelfde prijs. Je budget hangt af van je inkomen, niet van je betaalmiddel.
Denk je echt dat die mensen letterlijk willen zeggen dat iets goedkoper is als je het cash betaalt?

Dit betreft natuurlijk vooral het mentale aspect dat je een aankoop met cash meer 'voelt' en je bewuster bent van hoe veel je uitgeeft.
 
Dus cash moet blijven voor de zwarte economie? :unsure:
Ik ben tegen zwartwerk - echter zolang die idioten in Brussel er alles aan doen om het in stand te houden laat ik het mes langs 2 kanten snijden. Ik ben een sterk voorstander om cash te verbieden, heel mijn leven zie ik massa’s zwart geld passeren. Het is steeds een beperkte groep die met de winsten gaat lopen, dus voor mij is het eenvoudig dan: cash en korting of kaart en geen korting.

Laatst nog getuige van aankoop bouwmaterialen- 10k cash, materialen met als oorsprong Polen.
 
Terug
Bovenaan