Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ik ben tegen zwartwerk - echter zolang die idioten in Brussel er alles aan doen om het in stand te houden laat ik het mes langs 2 kanten snijden. Ik ben een sterk voorstander om cash te verbieden, heel mijn leven zie ik massa’s zwart geld passeren. Het is steeds een beperkte groep die met de winsten gaat lopen, dus voor mij is het eenvoudig dan: cash en korting of kaart en geen korting.
Ik vind dat soort redeneringen toch altijd apart hoor: "ik ben tegen X maar vind dat men er niet genoeg tegen doet dus ik gebruik X". Zeker het verbieden van cash lijkt me nogal vergezocht, en zo heb je dus een vrijgeleide om "tegen" iets te zijn dat je blijft gebruiken.
 
Ik ben tegen zwartwerk - echter zolang die idioten in Brussel er alles aan doen om het in stand te houden laat ik het mes langs 2 kanten snijden. Ik ben een sterk voorstander om cash te verbieden, heel mijn leven zie ik massa’s zwart geld passeren. Het is steeds een beperkte groep die met de winsten gaat lopen, dus voor mij is het eenvoudig dan: cash en korting of kaart en geen korting.

Laatst nog getuige van aankoop bouwmaterialen- 10k cash, materialen met als oorsprong Polen.
Het is helemaal geen beperkte groep die met de winst gaat lopen. Zwart geld is zeer wijd verspreid in onze maatschappij. De tafelgast die de koffie gratis krijgt bij cash betaling of het koppel dat verbouwingen zonder factuur laat uitvoeren om de BTW niet te hoeven betalen... Ze maken allemaal 'winst' ten koste van de overheid die zo inkomsten mist. Hoe hoger de belastingdruk, des te meer pogingen om belastingen te ontwijken of ontduiken. Zeker als de pakkans laag is.

Cash uitsluiten zal ontradend werken, geen twijfel over. Echter, ik vind het ook een bijzondere enge gedachte dat een bank en bij uitbreiding overheid, je hele handel en wandel kan volgen via je elektronische betalingen.
 
Het is helemaal geen beperkte groep die met de winst gaat lopen. Zwart geld is zeer wijd verspreid in onze maatschappij. De tafelgast die de koffie gratis krijgt bij cash betaling of het koppel dat verbouwingen zonder factuur laat uitvoeren om de BTW niet te hoeven betalen... Ze maken allemaal 'winst' ten koste van de overheid die zo inkomsten mist. Hoe hoger de belastingdruk, des te meer pogingen om belastingen te ontwijken of ontduiken. Zeker als de pakkans laag is.

Cash uitsluiten zal ontradend werken, geen twijfel over. Echter, ik vind het ook een bijzondere enge gedachte dat een bank en bij uitbreiding overheid, je hele handel en wandel kan volgen via je elektronische betalingen.
Met winst bedoel ik echte winst, ik ken echt veel mensen die een modaal levensloon in het zwart hebben. Voor bepaalde groepen gaat dat over ettelijke miljoenen op hun carrière. Van de 100% zwart geld zal het merendeel bij een selecte groep zitten, die koffie is gratis en brengt 3€ op, de uitbater gaat met een veelvoud lopen.Je hebt een eenmalige winst bij bvb. de eigen woning, de aannemer zet 40 woningen op zijn carrière en heeft dus 40 keer winst - het personeel zal ook een stukje krijgen uiteraard, ok die groep zal behoorlijk wat winst hebben.

Maar zoals je aangeeft is de hoge belastingdruk een goede motivatie, het zijn immers allemaal geen vennootschappen die min. loon met dividend combineren. Ook die pakkans is gewoon te klein, iedereen weet dat. Ook is het draagvlak gigantisch groot - stel u eens voor dat een horecazaak of kapper alles officieel zou doen - er is geen mens die dat geloofd, de horeca geeft het zelfs openlijk toe - zonder zwart geld is het niet leefbaar. Dat laatste kan kloppen voor bepaalde zaken - dat ga ik niet betwisten.

De gedachte van privacy heb ik in feite al lang opgegegeven, wie alle informatiestromen kan verzamelen en distilleren zal meer over jezelf weten dan jij zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat soort redeneringen toch altijd apart hoor: "ik ben tegen X maar vind dat men er niet genoeg tegen doet dus ik gebruik X". Zeker het verbieden van cash lijkt me nogal vergezocht, en zo heb je dus een vrijgeleide om "tegen" iets te zijn dat je blijft gebruiken.
Alleen al het feit dat die diensten permanent onderbemand zijn, de doorsnee zelfstandige krijgt 1 keer controle op 20 jaar of meer, de bewijslast is bovendien best moeilijk, de straffen dus per definitie te licht in niet in verhouding tot de winsten. Cash verbieden vind ik net de meest voor de hand liggende maatregel. Mits goede implementatie EN verlaging van de belastingdruk zou dat zelfs een groot draagvlak hebben. Maar dan krijg je gegarandeerd de commentaar dat onze overheid dat 2de deel niet zal doen en is er bijgevolg geen draagvlak.

De doorsnee burger is ook zo dom als lood bij wijze van spreken, geef ze een koffie gratis en ze denken dat ze de Lotto gewonnen hebben, de uitbater van de horecazaak zal na 10 jaar een extra Ferrari kopen - besluit: NEEN - zwart geld moet behouden blijven want ik krijg een gratis koffie.
 
Ik ben niet echt tegen het verdwijnen van cash geld. Maar wat bij een algemene panne? Daar sta je in de voedingswinkel. Geen enkele kaart werkt nog. Cash dan maar? Ah neen want dat bestaat dan niet meer.

Je kunt dan ook geen geld meer afhalen, dus sta je even ver. Je kan natuurlijk geld bewaren in een kous zoals vroeger.

De gedachte van privacy heb ik in feite al lang opgegegeven, wie alle informatiestromen kan verzamelen en distilleren zal meer over jezelf weten dan jij zelf.

Wat met Facebook en dat soort apps? Sommige mensen kan men letterlijk volgen wanneer ze waar ze geweest zijn
 
Wat met Facebook en dat soort apps? Sommige mensen kan men letterlijk volgen wanneer ze waar ze geweest zijn

Facebook is nog een keuze, als ik iets ga drinken op de Grote markt in Brussel, vervolgens de bus naar Asse neem en dan de auto naar Aalst om daar te gaan shoppen: hoeveel keer ben ik gefilmd en is mijn nummerplaat ingelezen?

En die zaken heb ik niet te kiezen.
 
Net naar het nieuws aan het luisteren- blijkbaar heeft men terug voor een paar miljoen euro niet officiële sigaretten in beslag genomen … das nog net iets anders dan een gratis koffie of de vloerder die 35€/h in het Zwart ipv 45 €/h op factuur vraagt.
 
Ik ben tegen zwartwerk - echter zolang die idioten in Brussel er alles aan doen om het in stand te houden laat ik het mes langs 2 kanten snijden. Ik ben een sterk voorstander om cash te verbieden, heel mijn leven zie ik massa’s zwart geld passeren. Het is steeds een beperkte groep die met de winsten gaat lopen, dus voor mij is het eenvoudig dan: cash en korting of kaart en geen korting.

Laatst nog getuige van aankoop bouwmaterialen- 10k cash, materialen met als oorsprong Polen.
Ik ken nog wel wat oudjes en die hebben duizenden euro's cash in huis. Is dat zwart geld? Niet echt he. Ze hebben regelmatig geld van de rekening gehaald en dit in een spaarpotje gestoken omdat ze de banken niet vertrouwen (erg oude mensen zijn soms nog altijd sceptisch tov banken).

Als morgen 'plots' cash geld wordt afgeschaft en zo'n oudje komt met 10k naar de bank, dan gaat vadertje staat vragen: Vanwaar komt dit geld? Ik ben voorstander van het 'verdwijnen van cash geld'. Maar ik zou dan toch een 'coulance' periode inbouwen, waarbij mensen straffeloos cash geld nog naar de bank kunnen brengen. (En pas na de coulance periode eventueel beboet of belast worden).

Want meestal kan je van cash geld (zeker grote hoeveelheden) echt nooit bewijzen dat dit legaal geld is waarop eerlijk belastingen op betaald zijn. Maar anderzijds kan de overheid nooit bewijzen dat het omgekeerde waar is.

Dat je daarmee zwart geld, wit wast? Dat kan zijn, maar dat moet je er dan maar bijnemen. Zo krijg je die mensen misschien ook wel stil.
 
Als morgen 'plots' cash geld wordt afgeschaft en zo'n oudje komt met 10k naar de bank, dan gaat vadertje staat vragen: Vanwaar komt dit geld? Ik ben voorstander van het 'verdwijnen van cash geld'. Maar ik zou dan toch een 'coulance' periode inbouwen, waarbij mensen straffeloos cash geld nog naar de bank kunnen brengen. (En pas na de coulance periode eventueel beboet of belast worden).
Als cash ooit afgeschaft zal worden, zal dat:
- pas na een lange periode zijn waarbij mensen nog cash kunnen blijven gebruiken (met bvb afschaffing eerst van briefjes van 200-500 euro, die eigenlijk nu al verdacht zijn)
- met een mogelijkheid om X euro (bvb 100.000) zonder vragen op een rekening te storten na die periode
- met een mogelijkheid om de rest ofwel de afkomst ervan te bewijzen, ofwel ergens een X% taks te betalen en dat dan zonder vragen te kunnen storten.

Wees maar gerust dat men héél tolerant zal zijn, gewoon al omdat bvb Belgische bankbiljetten nu ook nog altijd omwisselbaar zijn naar euro's, terwijl je nu toch wel al héél goeie redenen moet hebben om nog ergens Belgische Franken te hebben zitten.
 
Zwart geld in zeventwintigste klasse voetbal, surprise surprise- topje van de zwarte geldberg. Dat zou zonder cash geld alvast een hele logistieke operatie zijn om duizenden voetballers in natura te gaan vergoeden.

Maar die maatregel die men nu invoert, dat lijkt een schot in de lucht - zo een enveloppe met cash geld is niet te controleren, net zoals die sponsor die het geld gewoon officieel kan afhalen (of het uit de zwarte kas nemen, whatever).

Veel lawaai - geen resultaat
 
Zwart geld in zeventwintigste klasse voetbal, surprise surprise- topje van de zwarte geldberg. Dat zou zonder cash geld alvast een hele logistieke operatie zijn om duizenden voetballers in natura te gaan vergoeden.

Maar die maatregel die men nu invoert, dat lijkt een schot in de lucht - zo een enveloppe met cash geld is niet te controleren, net zoals die sponsor die het geld gewoon officieel kan afhalen (of het uit de zwarte kas nemen, whatever).

Veel lawaai - geen resultaat
Idd mag stuk strenger.
Betrapt = degradatie van de club en schorsing voor de speler van 2 jaar + beide nog serieuze financiële boetes opleggen
 
Verklaart ook waarom sommige van de betere spelers liever niet promoveren.
Hoe hoger de klasse, hoe minder zwart.

Vroeger als kind begreep ik dit niet. Herinner me ene uit de straat vroeger, speelde de pannen van het dak, maar telkens als hij kon promoveren, verliet hij die club en ging weer ergens in de kelder voetballen.
Nu snap ik het.
 
Toch maar mooi mijn kot en studentenzakgeld zo gefinancierd indertijd. 100€ voor een overwinning. Een seizoen 2de eindigen en eindronde niet winnen. Dat was niet exprès want de club wou hogerop, maar ik ging niet klagen 😅

Bij andere teams is het wel duidelijk. Tot maart alles winnen en dan opeens alles verliezen... Ja jongens
 
Verklaart ook waarom sommige van de betere spelers liever niet promoveren.
Hoe hoger de klasse, hoe minder zwart.


Vroeger als kind begreep ik dit niet. Herinner me ene uit de straat vroeger, speelde de pannen van het dak, maar telkens als hij kon promoveren, verliet hij die club en ging weer ergens in de kelder voetballen.
Nu snap ik het.
Toch vooral omdat je in de reeks hoger wss minder punten zal halen en dus minder geld zult verdienen?
Ik ken mensen die 3 keer meer int zwart konden verdienen in hogere reeksen. (en dan spreek ik niet tussen 4e en 2e prov, maar 1e prov en 3e-4e klasse)
 
Toch vooral omdat je in de reeks hoger wss minder punten zal halen en dus minder geld zult verdienen?
Ik ken mensen die 3 keer meer int zwart konden verdienen in hogere reeksen. (en dan spreek ik niet tussen 4e en 2e prov, maar 1e prov en 3e-4e klasse)
Ik ken evengoed iemand die 3 keer zoveel geld heeft verdiend vanaf 4de provinciale. 3 jaar op rij kampioen, +90 goals op die 3 seizoenen. Speelde ook nog zaalvoetbal in eerste klasse. Dat doet iets met je portefeuille.
 
Ik heb niks tegen die batopin automaten, al valt de kwaliteit van de automaten toch wel zwaar tegen.
Maar dat je er enkel briefjes van 20 en 50 euro kan afhalen vind ik wel klote, 10 en 5 euro zou toch ook wel mogen.
 
Ik heb niks tegen die batopin automaten, al valt de kwaliteit van de automaten toch wel zwaar tegen.
Maar dat je er enkel briefjes van 20 en 50 euro kan afhalen vind ik wel klote, 10 en 5 euro zou toch ook wel mogen.
Kwaliteit? Wat bedoel je daarmee? Dat ze met leer afgewerkt moeten worden enzo? :p
Ik heb daar niets aan op te merken tbh.
En 5€ kon toch nooit afgehaald worden?
 
Kwaliteit? Wat bedoel je daarmee? Dat ze met leer afgewerkt moeten worden enzo? :p
Ik heb daar niets aan op te merken tbh.
En 5€ kon toch nooit afgehaald worden?
Dat het brol is die snel stuk gaat.
En bij de banken waar kom kon je overal briefjes van 5 euro uit de automaten halen.
 
Terug
Bovenaan