Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Het punt was vooral dat de downtime van de nieuwe automaten imens groot is, meer dan 12 keer zo groot als bij de oude automaten bij de banken zelf. Dus het is logisch dat dat dan ook voor een heel grote kost zorgt.
 
Om in het topic van de trouwfeesten te blijven.
Stel dat je een 10-20k aan giften cash krijgt op jouw trouwfeest.
Kan je dat gewoon op de bank gaan storten zonder problemen?

Stel dat je een zelfstandige bent.
Dan is dat toch de ideale manier om wit te wassen?
Een feest geven, vervolgens een smak geld op de bank gaan zetten met als vermelding dat het giften zijn van op het feest?
Trouwfeest lijkt me éénmalig. (dat hebben wij toen ook gedaan denk ik, goed en wel 7000 euro)
Een zelfstandige die dat meermaals per jaar doet roept vraagtekens op natuurlijk 😏
 
Trouwfeest lijkt me éénmalig. (dat hebben wij toen ook gedaan denk ik, goed en wel 7000 euro)
Een zelfstandige die dat meermaals per jaar doet roept vraagtekens op natuurlijk 😏
Hij zal dan ook moeten aangeven van wie hij dat geld kreeg, en dan zal de fiscus graag die mensen contacteren om dat te laten bevestigen.
 
Hij zal dan ook moeten aangeven van wie hij dat geld kreeg, en dan zal de fiscus graag die mensen contacteren om dat te laten bevestigen.
Maar je bent toch niet verplicht van een lijstje bij te houden wie hoeveel gaf op jouw trouwfeest. Alé volgens sommigen wel natuurlijk :)
 
Ze gaan ondernemers eindelijk dwingen om cashbetalingen te aanvaarden. Er waren steeds meer plaatsen waar ze cash niet meer wilden aanvaarden zonder een duidelijke veiligheidsreden aan te geven, wat dus in principe gewoon niet mag maar wel gedoogd werd. Daar zal nu een einde aan komen.


Het is zonet ook maar weer eens duidelijk geworden waarom cash zo belangrijk is.


Het kan niet de bedoeling zijn dat we betalingsdiensten gaan weigeren wegens politieke overtuigingen. Met cash kan je nu nog steeds betalen, als alles cashless is kan men heel makkelijk gaan cancellen wat een kwalijke zaak is.
 

Het kan niet de bedoeling zijn dat we betalingsdiensten gaan weigeren wegens politieke overtuigingen. Met cash kan je nu nog steeds betalen, als alles cashless is kan men heel makkelijk gaan cancellen wat een kwalijke zaak is.

Ik ben blij dat je het aanhaalt.
Ook in het verleden is toegang tot een payment processor als wapen gebruikt om zaken tegen te gaan die niet in het kraam passen van de processor.

In het verleden heeft een of ander alt right twitter (Gab) hetzelfde probleem meegemaakt met Paypal.
 
Ze gaan ondernemers eindelijk dwingen om cashbetalingen te aanvaarden. Er waren steeds meer plaatsen waar ze cash niet meer wilden aanvaarden zonder een duidelijke veiligheidsreden aan te geven, wat dus in principe gewoon niet mag maar wel gedoogd werd. Daar zal nu een einde aan komen.


Het is zonet ook maar weer eens duidelijk geworden waarom cash zo belangrijk is.


Het kan niet de bedoeling zijn dat we betalingsdiensten gaan weigeren wegens politieke overtuigingen. Met cash kan je nu nog steeds betalen, als alles cashless is kan men heel makkelijk gaan cancellen wat een kwalijke zaak is.

Het is te hopen dat cash geld er nooit echt gaat uitgaan. Ik kan begrijpen dat ze de strijd tegen "zwart geld" willen opvoeren, maar het moet ook niet te veel dystopisch worden.

Ik werk heel soms eens in een ijsjeskraam (vooral om een vriend uit de nood te helpen), en wat je daar allemaal hoort. Een flesje water van 2€ -> "kan ik met de kaart betalen"? -> "nee" -> "oei, ik heb geen geld bij." En dan zelfs niet kunnen betalen met Payconiq ofzo, nee, echt alleen met de bankkaart. En dat hoor je aan de lopende band. Dan zinkt je "klantvriendelijkheid" toch meteen onder het zeeniveau?
Ik ben zelf ook iemand die grote fan is van Apple Pay, Payconiq, Paypal, etc. Maar als je nog geen 2€ meer op zak hebt, dat begint toch wel te neigen naar landloperij imo. 😂 Leg het online betalingsverkeer plat en je kan gaan bedelen voor een flesje water.
 
Laatst bewerkt:
Het is te hopen dat cash geld er nooit echt gaat uitgaan. Ik kan begrijpen dat ze de strijd tegen "zwart geld" willen opvoeren, maar het moet ook niet te veel dystopisch worden.

Ik werk heel soms eens in een ijsjeskraam (vooral om een vriend uit de nood te helpen), en wat je daar allemaal hoort. Een flesje water van 2€ -> "kan ik met de kaart betalen"? En dan zelfs niet met Payconiq ofzo, nee, echt met de bankkaart. En dat hoor je aan de lopende band. Dan zinkt je "klantvriendelijkheid" toch meteen onder het zeeniveau?
Ik ben zelf ook iemand die grote fan is van Apple Pay, Payconiq, Paypal, etc. Maar als je nog geen 2€ meer op zak hebt, dat begint toch wel te neigen naar landloperij imo. 😂 Leg het online betalingsverkeer plat en je kan gaan bedelen voor een flesje water.

Wat is het probleem? Portefeuille blijft thuis en ik neem één kaart en mijn smartphone mee (Google Pay, Payconic).

De laatste keer dat ik cash betaald heb in België, kan ik mij bijna niet meer herinneren. Ik denk een Turkse bakker in Schaarbeek die nog een blaadje had uithangen. "Seulement cash" ergens begin 2023..
 
Ik ben zelf ook iemand die grote fan is van Apple Pay, Payconiq, Paypal, etc. Maar als je nog geen 2€ meer op zak hebt, dat begint toch wel te neigen naar landloperij imo. 😂 Leg het online betalingsverkeer plat en je kan gaan bedelen voor een flesje water.

Ik heb al sinds 2020 zelden tot nooit cash op zak en nog nooit problemen gehad daarmee, Apple Pay/Belfius App/Bankkaarten is altijd prima.

Zou niet weten waarom ik nog met lomp fysiek geld moet rondlopen, heb dan ook enkel een kaarten portefeuille.
 
En dan zelfs niet met Payconiq ofzo, nee, echt met de bankkaart. En dat hoor je aan de lopende band. Dan zinkt je "klantvriendelijkheid" toch meteen onder het zeeniveau?
Waarom? Als de handelaar een voor hem voordelig/passend contract heeft afgesloten, dan is die transactiekost op die 2 EUR gewoon 0,0.
 
Wat is het probleem? Portefeuille blijft thuis en ik neem één kaart en mijn smartphone mee (Google Pay, Payconic).

De laatste keer dat ik cash betaald heb in België, kan ik mij bijna niet meer herinneren. Ik denk een Turkse bakker in Schaarbeek die nog een blaadje had uithangen. "Seulement cash" ergens begin 2023..

Ik heb al sinds 2020 zelden tot nooit cash op zak en nog nooit problemen gehad daarmee, Apple Pay/Belfius App/Bankkaarten is altijd prima.

Zou niet weten waarom ik nog met lomp fysiek geld moet rondlopen, heb dan ook enkel een kaarten portefeuille.

Het probleem is zoals ik al zei: werkt het online betalingsverkeer niet meer (en dat gebeurt van tijd tot tijd al eens, zeker met kaarten) en je bent de facto een landloper/kluizenaar.
Ik betaal meestal ook gewoon met de smartphone (of met de kaart), maar ik heb altijd een briefje van 20€ bij voor onverwachte zaken.

Waarom? Als de handelaar een voor hem voordelig/passend contract heeft afgesloten, dan is die transactiekost op die 2 EUR gewoon 0,0.

Het gaat bij mij niet over die transactiekost, wel over dat digitaal betalen enorm enerverend is voor bv. handelaren (en dan vooral ambulante handel) voor het snel moet gaan. Stel je een hamburgerkraam voor waar een rij van 20 mensen staan. Als die cash betalen werk je dat snel weg, als die allemaal hun gsm of bankkaart moeten bovenhalen duurt dat zeer lang. Voor zo'n situaties hou ik dan ook altijd cash geld bij.
Ik heb dat bij m'n flexijobs ook al regelmatig meegemaakt dat er een hele rij staat, en dat Jefke of Marieke voor een pietlullig bedrag alleen kunnen/willen betalen met hun kaart. Sta je daar een minuut te kloten terwijl dat met cash in 2 seconden zou geregeld zijn.

Maar een bredere discussie die @utolor. aangeeft: hoe meer je digitaal doet, hoe meer je in dystopische leefwereld terechtkomt waar "ze" alles weten en dat bepaalde mensen (in dit geval die Forza Ninove) het zelfs onmogelijk gemaakt wordt om nog te kunnen betalen.

You can't change my mind, maar ik vind totaal niks van cash op zak hebben, it's giving cheap energy. En ik ben dan iemand die vanvoor in de 20 is.
 
Ik betaal meestal ook gewoon met de smartphone (of met de kaart), maar ik heb altijd een briefje van 20€ bij voor onverwachte zaken.
Ik ben het met je eens dat cash een rol moet blijven spelen en heb ook nog wel een briefje op zak, maar als ik 2 EUR moet betalen, wil ik dat toch liefst elektronisch betalen wegens geen zin in muntstukken rondzeulen of opnieuw geld moeten afhalen. Die 20 EUR is voor "noodgevallen".
 
Het probleem is zoals ik al zei: werkt het online betalingsverkeer niet meer (en dat gebeurt van tijd tot tijd al eens, zeker met kaarten) en je bent de facto een landloper/kluizenaar.
Ik betaal meestal ook gewoon met de smartphone (of met de kaart), maar ik heb altijd een briefje van 20€ bij voor onverwachte zaken.



Het gaat bij mij niet over die transactiekost, wel over dat digitaal betalen enorm enerverend is voor bv. handelaren (en dan vooral ambulante handel) voor het snel moet gaan. Stel je een hamburgerkraam voor waar een rij van 20 mensen staan. Als die cash betalen werk je dat snel weg, als die allemaal hun gsm of bankkaart moeten bovenhalen duurt dat zeer lang. Voor zo'n situaties hou ik dan ook altijd cash geld bij.

Maar een bredere discussie die @utolor. aangeeft: hoe meer je digitaal doet, hoe meer je in dystopische leefwereld terechtkomt waar "ze" alles weten en dat bepaalde mensen (in dit geval die Forza Ninove) het zelfs onmogelijk gemaakt wordt om nog te kunnen betalen.

In werkelijkheid: hoe vaak gebeurt dat nog? En nooit voor zo'n lange periode dat je sterft van de dorst :p

Het gaat bij mij niet over die transactiekost, wel over dat digitaal betalen enorm enerverend is voor bv. handelaren (en dan vooral ambulante handel) voor het snel moet gaan. Stel je een hamburgerkraam voor waar een rij van 20 mensen staan. Als die cash betalen werk je dat snel weg, als die allemaal hun gsm of bankkaart moeten bovenhalen duurt dat zeer lang. Voor zo'n situaties hou ik dan ook altijd cash geld bij.

nonsens,
digitaal gaat sneller als iedereen tenminste zich klaarmaakt. Dat is smartphone/kaart erover, beep, betaald.
Met cash zit je geld te wisselen,
heb je niet genoeg stukjes (supermarkt nabij heeft een blad hangen "tekort aan 5 cent en 10 cent stukken, help ons")
"heb je een 10cent stuk zodat ik kan teruggeven met een briefje van 10eur? Nee maar ik heb er 3 van 20 cent zodat je kan teruggeven van 50 cent + 10 euro",...
Komt er één af met een brieftje van 50 euro voor zijn cola van 2,20 euro want de geldautomaat had enkel briefjes van 50
Keer in een broodjeszaak, uitbater was naar een andere winkel om munten te zoeken want hij had niks meer. Sta je daar 10 minuten te verroesten.



Maar een bredere discussie die @utolor. aangeeft: hoe meer je digitaal doet, hoe meer je in dystopische leefwereld terechtkomt waar "ze" alles weten en dat bepaalde mensen (in dit geval die Forza Ninove) het zelfs onmogelijk gemaakt wordt om nog te kunnen betalen.

Natuurlijk wel hilarisch dat dat met Forza Ninove gebeurt terwijl

“WERKGEVERS MOETEN VRIJ KUNNEN BESLISSEN WIE ZIJ ALS WERKNEMERS IN DIENST NEMEN EN WIE ZIJ ALS KLANT WILLEN AANVAARDEN”

Vlaams Belang/Forza Ninove klaagt over de dystopie die ze zelf willen creëren :p.
 
In werkelijkheid: hoe vaak gebeurt dat nog? En nooit voor zo'n lange periode dat je sterft van de dorst :p

Het gaat bij mij niet over die transactiekost, wel over dat digitaal betalen enorm enerverend is voor bv. handelaren (en dan vooral ambulante handel) voor het snel moet gaan. Stel je een hamburgerkraam voor waar een rij van 20 mensen staan. Als die cash betalen werk je dat snel weg, als die allemaal hun gsm of bankkaart moeten bovenhalen duurt dat zeer lang. Voor zo'n situaties hou ik dan ook altijd cash geld bij.

nonsens,
digitaal gaat sneller als iedereen tenminste zich klaarmaakt. Dat is smartphone/kaart erover, beep, betaald.
Met cash zit je geld te wisselen,
heb je niet genoeg stukjes (supermarkt nabij heeft een blad hangen "tekort aan 5 cent en 10 cent stukken, help ons")
"heb je een 10cent stuk zodat ik kan teruggeven met een briefje van 10eur? Nee maar ik heb er 3 van 20 cent zodat je kan teruggeven van 50 cent + 10 euro",...
Komt er één af met een brieftje van 50 euro voor zijn cola van 2,20 euro want de geldautomaat had enkel briefjes van 50
Keer in een broodjeszaak, uitbater was naar een andere winkel om munten te zoeken want hij had niks meer. Sta je daar 10 minuten te verroesten.

Spoken as an ignorant.

Niks zo snel als gepast contant betalen.
 
Niks zo snel als gepast contant betalen.
Dat hangt toch echt van af of het een rond bedrag is en wie er aan de kassa zit/staat. Bij de Turkse bakker hier bijvoorbeeld gaat het echt een stuk sneller vooruit sinds ze een terminal hebben en bijna iedereen elektronisch betaalt.
 
Spoken as an ignorant.

Niks zo snel als gepast contant betalen.
Ik ga even 2 vliegen met 1 klap doen hiermee. Klagen over de cashpunten maar ook algemeen dit tegenspreken.

Je moet dan ook eerst al aan cash geld geraken... Ik probeer altijd ook wel wat cash geld op zak te hebben, maar soms is het ook al niet meer zo makkelijk om aan te geraken. Sinds de invoering van het cashpunt hier, zijn logischerwijze de andere bankautomaten weg. Waren 4 banken met 1 of meerdere bankautomaten (ofwel binnen, ofwel buiten) vervangen door 1 cash punt. Sinds de invoering van het cashpunt, ben ik al meermaals zonder cash teruggekeerd... Paar keer technische storing, paar keer automaten leeg, 2x dat er enkel nog briefjes van €200 beschikbaar waren.
Ook in winkels/supermarkten is het tegenwoordig niet altijd meer evident om cash geld bij te vragen. Die hebben ook veel minder cash transacties dan vroeger, bijgevolg hebben ze ook minder cash in de kassa en ik heb ook al een paar keer gehad dat ze weigerden om cash bij te geven omdat ze te weinig in kassa hadden (wat ik 100% begrijp).

Zeg mij eens hoe happig ze zijn in uw ijsjeskraam of hamburgerkraam als ik daar toekom met een briefje van €200, het enige dat nog beschikbaar was in het cashpunt? Ik kan u garanderen dat ze op veel plekken het niet eens gaan aannemen. Sneller zal het ook niet zijn om daarop terug te geven. Natuurlijk gaat het sneller zijn als iedereen gepast betaalt, maar de realiteit is niet zo hoor. Dat zeg je enkel om je er makkelijk vanaf te maken.
En dat is dan in de gevallen dat ik niet met lege handen thuisgekomen ben van het cashpunt...
 
Is er eigenlijk iemand die zicht heeft op onderstaande vraag:
  • Als je 100 keer 100 € digitaal betaald: hoeveel rest er nog van de originele 100 €
  • Als je 100 keer 100 € cash betaald, hoeveel rest er nog van de originele 100 €
m.a.w. wat is de kost van cash VS digitaal, probleem is dat de kost van cash sterk afhankelijk is van het type zaakvoerder/bedrijf. De maatschappij is ook dusdanig georganiseerd dat men enkel expliciet kosten vraagt voor digitale transacties terwijl dit voor cash geld minder het geval is.

Edit: vrouw collega is kapster - dagelijks leven is 100% cash geld om de gekende reden - slechts een fractie wordt aangegeven, al de rest (verzekeringen/lening) is digitaal uiteraard. Enige digitale optie is om payconiq te gebruiken - aantal betalingen op 1 hand te tellen op jaarbasis. Om maar 1 voorbeeld te geven wat de impact is op de belastingen. Enige kost voor het cash geld is subjectief: de tijd om dat in de bank of bankautomaat te droppen en de kost van een kluis (op advies van boekhouder - meer geld op rekening storten dan je inkomen) en dus ook de mislopen interesten op dat geld. Echter oplossing in zicht: verbouwingen gepland - kluis zal leeg zijn dan :cool:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan