Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Straddle

Well-known member
Aantal cash automaten halveert op 3 jaar tijd

Hoe zal het totale aantal cashautomaten evolueren?

De nieuwe cashpunten van Batopin komen op plaatsen te staan die naar eigen zeggen “door de burger worden aangevoeld als intuïtief de ‘juiste’ plek om cash af te halen of te storten”. Terwijl Batopin nieuwe bankneutrale automaten plaatst, bouwen de grootbanken hun eigen bankautomaten tot eind 2024 stap voor stap af. Het totale aantal cashautomaten zal na die operatie meer dan halveren: van ruim 5.000 vandaag naar 2.200 in 2025.
Een positieve evolutie naar mijn mening. Cash is al langer outdated als betaalmiddel en heeft veel nadelen tegenover digitale betalingen (o.a. je kan geen muntstukken of briefjes verliezen, je hebt een perfect historiek van wat je betaalt hebt, cash transacties zijn eenvoudiger voor malafide transacties, ...). Voorwaarde is natuurlijk wel dat handelaren kaartbetalingen moeten aanvaarden, wat nu nog soms een pijnpunt is.

Wat denken jullie hiervan?
 
Volledig akkoord! Nu zijn er nog te vaak handelaarq die enkel cash betalingen aanvaarden zogezegd omdat de transactiekost te hoog is, wat al lang niet meer opgaat natuurlijk...
 
Het plan van dit is toch om cashautomaten beter te verdelen? Om er net voor te zorgen dat het voor iedereen makkelijk toegankelijker wordt, dan de dag van vandaag. In mijn ogen dus niet iets dat ze willen laten verdwijnen in de maatschappij (althans nu toch niet).

Dacht dat hun doel was dat in een straal van 5km een automaat ter beschikking te hebben. Terwijl je nu hier in de straat 4 automaten hebt, van 4 verschillende banken. Ze staan nu heel inefficiënt.

Zelf betaal ik nog amper met cash. Meestal met de kaart en tegenwoordig ook vaker met de gsm.
 

Blijkbaar wordt "cash-only" vanaf juli 2022 ook verboden, een positieve zaak. In de zaken waar ik ga aanvaard 90% tot 95% een digitaal betaalmiddel, maar een kleine minderheid blijft hardnekkig vasthangen aan cash-only (uiteraard om alles in het zwart te kunnen doen). Typisch zie ik dit nog bij kebabzaken, kappers en marktkramers. Vanaf 01/07/2022 kan je deze zaken daar dus voor aangeven, best een goede ontwikkeling.
 

Blijkbaar wordt "cash-only" vanaf juli 2022 ook verboden, een positieve zaak. In de zaken waar ik ga aanvaard 90% tot 95% een digitaal betaalmiddel, maar een kleine minderheid blijft hardnekkig vasthangen aan cash-only (uiteraard om alles in het zwart te kunnen doen). Typisch zie ik dit nog bij kebabzaken, kappers en marktkramers. Vanaf 01/07/2022 kan je deze zaken daar dus voor aangeven, best een goede ontwikkeling.
Anders ook direct een social credit system invoeren?

Zwartgeld verbieden moet natuurlijk, gaan klikken....
 

Blijkbaar wordt "cash-only" vanaf juli 2022 ook verboden, een positieve zaak. In de zaken waar ik ga aanvaard 90% tot 95% een digitaal betaalmiddel, maar een kleine minderheid blijft hardnekkig vasthangen aan cash-only (uiteraard om alles in het zwart te kunnen doen). Typisch zie ik dit nog bij kebabzaken, kappers en marktkramers. Vanaf 01/07/2022 kan je deze zaken daar dus voor aangeven, best een goede ontwikkeling.
Verboden maar in de praktijk gaat het dan toevallig nooit werken of laten ze subtiel merken het niet te appreciëren.

Ikzelf heb quasi nooit cash maar bij de kapper ben ik bijna verplicht want ik voel anders zijn teleurstelling :unsure:
 
Anders ook direct een social credit system invoeren?

Zwartgeld verbieden moet natuurlijk, gaan klikken....
Als 95% van de zaken meedoet met digitale betalingen, welk recht heeft die 5% dan om alles in het zwart te blijven doen?
Verboden maar in de praktijk gaat het dan toevallig nooit werken of laten ze subtiel merken het niet te appreciëren.
Why not? Stel dat kapper X enkel cash accepteert, dan kan je kapper X toch gewoon aangeven? Als er dan meerdere klachten volgen tegen kapper X, dan zal er wel en controle plaatsvinden.
 
Zelf betaal ik nog amper met cash. Meestal met de kaart en tegenwoordig ook vaker met de gsm.
Mij mij zit er meestal zo'n 50€ in mijn portefeuille, die ik dan van tijd tot tijd moet aanvullen, ook voor de plaatsen waar ze enkel cash aanvaarden. Redelijk irritant, want ik heb zero overzicht op waar dat geld uiteindelijk naartoe gaat en het kan gestolen worden.
Of ik kan ergens vals geld in mijn handen geduwd krijgen, ik doe geen controles op de briefjes/muntstukken die ik krijg. Al een paar keer gehad dat ik dacht een stuk van 2 EUR terug te krijgen en dan bleek het achteraf te gaan om een oude (waardeloze) Italiaanse lira munt ...
 
Zelf betaal ik zo veel mogelijk electronisch. Om bij een etentje met vrienden de rekening te regelen is de Payconiq app een gouden instrument.

Voor de handelszaken is het inderdaad veiliger, maar jammer dat ze, afhankelijk welke provider, toch nog redelijk wat kosten hebben soms aan dat electronisch betalen.

Het grote nadeel van electronisch betalen is natuurlijk dat het systeem ook wel eens kan uitvallen: Storing Bancontact of uitvallen internetverbinding. Dan sta je daar natuurlijk. Hebben we onlangs op het werk nog voorgehad.

Daarom zal mijn inziens nog heel lang cash geld aanvaard worden. Ook het zwarte circuit, wat uiteraard niet zou mogen bestaan en vooral uit cash bestaat, dat brengt ook veel omzet in handelszaken.
 
Aantal cash automaten halveert op 3 jaar tijd


Een positieve evolutie naar mijn mening. Cash is al langer outdated als betaalmiddel en heeft veel nadelen tegenover digitale betalingen (o.a. je kan geen muntstukken of briefjes verliezen, je hebt een perfect historiek van wat je betaalt hebt, cash transacties zijn eenvoudiger voor malafide transacties, ...). Voorwaarde is natuurlijk wel dat handelaren kaartbetalingen moeten aanvaarden, wat nu nog soms een pijnpunt is.

Wat denken jullie hiervan?

Een triestige evolutie waarbij je als burger nogmaals je privacy inlevert voor gebruiksgemak.
 
Mijn Mars-reep bij ieder tankbeurt wil ik cash blijven betalen , het is dan ook een jonge rondborstige stoot aan de kassa .:tongue:
 
Ik betaal zelden cash, veel gemakkelijker met kaart of app.

De kapper gaf ik vroeger cash, dat was dan 20€. Sinds het een onlogische prijs van 21-22€ is betaal ik via bankapp.

De bakker, broodautomaat en dergelijke kleine dingen zijn zowat de enige plekken waar ik nog eens cash zou betalen.
Dat is ook al sterk gezakt door online bestellen of omdat ze ook (contactloze) Bancontact of Payconiq hebben.
 
Laatst bewerkt:
Van mij mogen ze cash afschaffen. Er zijn te veel nadelen aan verbonden en weinig tot geen voordelen imo.
Nooit begrepen waar in ons land de fascinatie voor cash vandaan komt (behalve dan voor zwart geld).
Als een handelaar enkel cash aanvaard zoek ik wel een andere winkel. Komt gelukkig bijna niet meer voor. Maar zo schieten handelaars dus zichzelf in de voet.
Als ik cash krijg van mijn familie ofzo tijdens feestdagen stort ik dat ook altijd direct via een automaat op mijn rekening.
 
Tot er een enorme storing is waarbij kaarten plots nergens meer werken. Dat gebeurt heel af en toe wel eens.

Stel je staat dan met je volle winkelkar aan de kassa en cashgeld bestaat niet meer.

Dus ik vind niet dat men het volledig moet afschaffen.
 
Grootste nadeel van geen cash is dat er natuurlijk een totale controle is van waar je uw geld aan uitgeeft.
Al neem ik aan dat zo iets voor 90% van de maatschappij ook geen probleem is. Ik betaal 98% van de tijd digitaal, en ik begin zelfs zaken te ontwijken waar je niet digitaal kan betalen (want ik heb nooit cash op zak).
 
Ik ben niet eens zo oud (mid 30) maar ik heb altijd cash op zak gehad. Zelden met minder dan 50 euro op de baan. En thuis ligt er een enveloppe met nog extra cash. Ik heb nochtans 0 euro zwarte inkomsten. Ik betaal regelmatig met cash, kleine bedragen altijd eigenlijk. En ook bij trouwfeesten/verjaardagen van de neefjes en nichtjes etc krijgen ze van mij nog ‘de enveloppe’.
 


Ik nog niet vergeten.

Men kan bij electronische betalingsverkeer alles monitoren en beperken.
Morgen maximum 200 eur overschrijven? Zomaar mogelijk.
Morgen geen cash meer uit de muur? Kan.
Algehele hacking? Kan.

Ik weet niet of we daar naartoe willen.
En zeg niet van “onmogelijk” of “waar maak jij je zorgen over”.
 
Terug
Bovenaan