Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Goede zaak, weg met cash geld aub.

Die regelgeving waar je maar max EUR 3k mag spenderen in cash in een winkel trekt ook op niks. Werk in een bank waar sommige retailwinkels klant zijn. Sommigen brengen miljoenen cash geld binnen. Soms tot zelfs 25% van hun omzet.

Je gaat me niet zeggen dat normale mensen allerlei luxekledij of elektronica systematisch via cash kopen he.
Maarjah, aangezien het onder de 3K drempel is, is het dus OK :laugh: ?
 
Het voordeel van cash is fungiable: uw cash geld kan niet op ne zwarte lijst komen of geblokkeerd worden, bankrekeningen en debetkaarten wel. Uw cash geld kan ook niet getraceerd worden: een ontvanger van een bank overschrijving kan uw rekeningnummer en naam koppelen aan uw aankoop en die informatie weer verder gebruiken. Kredietkaart verstrekkers kunnen uw aankoopgedrag in kaart brengen en doorsluizen.

Nu gelukkig is er al een alternatief voor cash geld dat dit ook oplost en niet de andere nadelen van cach heeft: XMR :)
So?

Wat kan het mij schelen dat ze weten dat I geld uitgeef aan de colruyt en McDonald's. Ik weet niet welke shady shit jij allemaal doet die het daglicht niet zou mogen zien.
 
Ik heb al meer dan een jaar enkele geldbriefjes in mijn portefuile steken. Gebruik het eerlijk gezegd niet meer.
 
ze kunnen geen negatieve intrest erop aanrekenen.
Je kan je geld nog altijd in cash afhalen op afspraak en het dan onder je matras steken.
Dat kan evengoed werken in een quasi cashloze maatschappij. Persoonlijk snap ik niet waarom iemand dat zou willen doen, het risico op diefstal of een brand is dan toch materieel.
 
Ik ben niet eens zo oud (mid 30) maar ik heb altijd cash op zak gehad. Zelden met minder dan 50 euro op de baan. En thuis ligt er een enveloppe met nog extra cash. Ik heb nochtans 0 euro zwarte inkomsten. Ik betaal regelmatig met cash, kleine bedragen altijd eigenlijk. En ook bij trouwfeesten/verjaardagen van de neefjes en nichtjes etc krijgen ze van mij nog ‘de enveloppe’.
Wat je ook wel hebt is dat cash geld in een enveloppe iets is wat je kan geven, 50 euro overschrijven op de rekening is wel sneu voor een kind, dan heeft het de indruk dat het niks gekregen heeft.
 
Tot er een enorme storing is waarbij kaarten plots nergens meer werken. Dat gebeurt heel af en toe wel eens.

Stel je staat dan met je volle winkelkar aan de kassa en cashgeld bestaat niet meer.

Dus ik vind niet dat men het volledig moet afschaffen.
Heb jij dan altijd genoeh cash bij om je winkelkar te betalen, just in case?
 
De enige keren dat ik cash gebruik is wanneer ik bij een take away bestel die ik niet ken en zo tenminste niet op voorhand moet betalen (als ze dan niet komen opdagen). :unsure:
 
Cash is nutteloos in een rustig draaiende democratie.

Indien dat echter wegvalt:

- geen mogelijkheid meer tot dingen doen die de overheid niet graag heeft.
Oppositiepartij oprichten? Uit buitenland geld ontvangen? Onmogelijk.

- privacy. Graag eens nr de dames van plezier, of als parlementslid een zwarte dildo met het gezicht van de premier kopen?
Hopen dat er niemand van de bank iets lekt...

Ik weet trouwens dat bepaalde banken uw zichtrekening checken op uitgaven nr gokkantoren en dat beïnvloedt uw kredietwaardigheid voor bv. visakaart limiet of leningen.

Wat als zoiets algemeen wordt?
Een social credit score zoals sprake van in China invoeren?
Je bent als burger volledig machteloos.

Volledig fan van digitale betalingen.
Maar be careful what you wish for om alle cash te bannen...
 
Ik betaal nog steeds bijna altijd alles cash, zo hou ik een veel beter overzicht van mijn uitgaven.
Er zijn meer mensen die door altijd met de kaart te betalen op het einde van hun geld een stuk maand overhouden.

500~1000 cash is voor mij doodnormaal, heb eigenlijk meer stress dat mijn bankkaart\visa zou gestolen worden. Cash weg =weg. (Pech dan)

Een cashloze maatschappij dan hoeven ze zelfs geen lock down meer in te voeren, ze bevriezen alle Betaalmiddelen bij de zaken die men gesloten wil houden, en wij schapen kunnen binnen blijven. (Ik zit er niet op te wachten)

Eigenlijk zou het loonenevelopje van 40-50 jaar geleden moeten terugkomen. Ge krijgt uw loon cash en zet het zelf maar op de bank. (Die generatie leefde een pak zuiniger, ging principeel ook geen loodzware leningen aan)

Om een stom voorbeeld te geven, als je elke maand 1/3 van uw loonenvelop naar uw garagist Fysiek moet gaan brengen omdat je als jonge gast perse een dikke nieuwe auto wou, ga je heel snel anders over die auto nadenken.

Aan geen enkele amerikaan krijg je een cashloze maatschappij verkocht, ga dan in china wonen zeggen die.
 
Ik betaal nog steeds bijna altijd alles cash, zo hou ik een veel beter overzicht van mijn uitgaven.
Er zijn meer mensen die door altijd met de kaart te betalen op het einde van hun geld een stuk maand overhouden.

500~1000 cash is voor mij doodnormaal, heb eigenlijk meer stress dat mijn bankkaart\visa zou gestolen worden. Cash weg =weg. (Pech dan)

Een cashloze maatschappij dan hoeven ze zelfs geen lock down meer in te voeren, ze bevriezen alle Betaalmiddelen bij de zaken die men gesloten wil houden, en wij schapen kunnen binnen blijven. (Ik zit er niet op te wachten)

Eigenlijk zou het loonenevelopje van 40-50 jaar geleden moeten terugkomen. Ge krijgt uw loon cash en zet het zelf maar op de bank. (Die generatie leefde een pak zuiniger, ging principeel ook geen loodzware leningen aan)

Om een stom voorbeeld te geven, als je elke maand 1/3 van uw loonenvelop naar uw garagist Fysiek moet gaan brengen omdat je als jonge gast perse een dikke nieuwe auto wou, ga je heel snel anders over die auto nadenken.

Aan geen enkele amerikaan krijg je een cashloze maatschappij verkocht, ga dan in china wonen zeggen die.
Buiten dat in elke generatie er wel mensen voorkomen die niet met geld kunnen omgaan denk ik dat ze toen vooral spaarzamer leefden omdat de oorlog nog veel recenter was. Mijn grootouders waren ziekelijk gierig, mijn vader niet langer ziekelijk maar nog altijd, en ik ben ook eerder spaarzaam. Of die oude situatie beter was betwijfel ik, tenzij je het positief vindt om te creperen in een kot zonder verwarming omdat een huis verwarmen en je vrouw te laten revalideren geld kost. Wel leuk voor de volgende generatie uiteraard, want geen cent opgedaan.

En ik heb trouwens nooit zo weinig cash gebruikt als in de VS hoor, veel minder dan hier. Mijn grootste nood voor cash waren de quarters voor mijn wasmachine en droogkast. Al de rest, tot mijn broodje 's middags was daar met de kaart. Ik vind het ook nogal grappig dat je zo'n zaken zegt over de VS: een land waar kopen op krediet wordt verheerlijkt en iedereen een half-verborgen score opgeplakt krijgt die uitdrukt of ze wel braaf alles op krediet kopen en dit hebben terugbetaald (credit score). Het is daar praktisch een nadeel om zaken te betalen met een debetkaart of cash.
 
Toen ik nog regelmatig naar een coffeeshop reed in Terneuzen betaalde ik daar toch ook liever cash hoor...

Trouwens iemand die veel en grote bedragen met cash betaalt is niet per se iemand met zwart geld hoor. Als jij als marktkramer veel cash geld hebt, dan is het logisch dat je een deel daar van gewoon bij houdt om mee te betalen? Je kan het gaan storten en dan elektronisch betalen, dat is waar, maar niet elke massa cash geld = zwart.
 
Als 95% van de zaken meedoet met digitale betalingen, welk recht heeft die 5% dan om alles in het zwart te blijven doen?
Denk dat we gerust mogen spreken over 15-20% hoor, velen hier op het forum hebben weinig besef hoeveel zwart geld er in omloop is, zelf heel wat kennissen die makkelijk 2-3k EXTRA zwart geld hebben per maand, kappers, tuinmannen, bouwvakkers, vastgoedontwikkelaars, advocaten, bloemisten, horeca uitbaters, garages, …en dat is een gemiddelde, voor Bepaalde mensen is het dat bedrag per dag en niet per maand.

Ik zou liever een radicale ommezwaai zien naar cash -loos in combinatie met herziening belastingen want ik ben er zeker van dat het gros van het zwart geld naar een zeer beperkte groep mensen gaat. Die switch zou honderden miljoenen extra inkomsten opleveren- die verdelen lijkt mij een stap in de goede richting.
 
Was me net het volgende aan het afvragen: binnenkort verkoop ik enkele van onze oude fietsen (zijn alles aan het upgraden). Ik zet ze online, iemand komt kijken, er is nog wat onderhandeling over de prijs, en ik krijg cash betaald. Hoe doe je dat dan zonder cash? Want je kan moeilijk vragen om op voorhand het geld over te schrijven als de koper nog niet zeker is van aankoop. En je kan hem wel vragen om ter plekke over te schrijven, maar dan heb je die verhalen over die ‘fake apps’ waarmee ze je doen geloven dat het overgeschreven is. En er zijn instant-overschrijvingen maar niet elke bank biedt die (al dan niet gratis) aan.
 
Was me net het volgende aan het afvragen: binnenkort verkoop ik enkele van onze oude fietsen (zijn alles aan het upgraden). Ik zet ze online, iemand komt kijken, er is nog wat onderhandeling over de prijs, en ik krijg cash betaald. Hoe doe je dat dan zonder cash? Want je kan moeilijk vragen om op voorhand het geld over te schrijven als de koper nog niet zeker is van aankoop. En je kan hem wel vragen om ter plekke over te schrijven, maar dan heb je die verhalen over die ‘fake apps’ waarmee ze je doen geloven dat het overgeschreven is. En er zijn instant-overschrijvingen maar niet elke bank biedt die (al dan niet gratis) aan.
Denk dat het gros van de banken dat wel aanbied, niet?
 
Denk dat het gros van de banken dat wel aanbied, niet?

Mijn eigen rekening is bij Argenta en denk dat zij het standaard gratis doen. Onze gemeenschappelijke rekening bij ING heb ik er eigenlijk geen idee van. Bij de Dexia rekening van mijn vrouw was het vroeger alvast betalend. Bij de corporate rekening van mijn baas is het aan te vinken en 6 euro kosten per overschrijving dacht ik.
 
Payconiq wordt bij mijn weten bij elke bank aanvaardt.

Het gedoe dat de overheid plots banken en het bijhorende betaalverkeer strenger kan controleren geldt evengoed voor cash betalingen. Als men dat plots verbiedt, zal je ook niet neer naar een supermarkt gaan om betalingen uit te voeren met cash euro's. Of men verandert gewoon EUR terug in BEF en verbiedt betalingen met EUR. Ook dat is allemaal mogelijk.
 
Als ze morgen beslissen dat ze cash geld afschaffen tegen laten we zeggen 2030 (dat is het doel van de Europese Unie) dan gaan ze alle mensen die nog een hoop cash geld hebben liggen, moeten garanderen, dat ze dit geld gratis naar de bank mogen brengen, dat er géén onderzoek naar dat geld zal gebeuren en dat er géén boetes of straffen gaan uitgedeeld worden.

Je kan niet het zwart geld circuit oprollen (België is daar een topper in hé - ook in de horeca bijvoorbeeld ;)) en dan aan de oude mensjes van 80 jaar en ouder, die 1000+€ in huis hebben opgepot (die zijn er 100% zeker, en méér dan je denkt!) boetes uitdelen. Je gaat dan echt met 'coulance' moeten werken. Anders ga je dat er echt nooit doorkrijgen.
 
Ik gebruik zowel grote hoeveelheden contant als digitale betalingsmiddelen.
Telkens ik naar een automaat ga haal ik het maximum eruit want je betaalt tegenwoordig per afhaling.

Ik betaal graag contant in winkels, zeker in winkels alle waar ze graag "Uw mag uw identiteitskaart hier in stoppen voor uw garantie" zeggen. Je weet toch dat dit pure datamining is om de prijzen en winsten te maximaliseren? Denk je dat ik dan nog digitaal met whatever wil betalen bij jullie?

Digitale betalingsmiddelen hebben ook hun limitaties.
Ik wou onlangs iets van 2,5k afrekenen met mijn kredietkaart in een winkel (want korting met die kaart).
Kon niet want bedrag was over de limiet van de kaart. Website van de bank zegt dat je de limiet gemakkelijk kan verhogen via de App.
Ik open de app en probeer de limiet te verhogen -> Nee dit gaat niet, U moet eerst een afspraak maken via dit telefoonnummer om dan een fysiek bankkantoor te bezoeken op het tijdstip dit voor ons past. We gaan dan kijken of het mogelijk is om die limiet te verhogen.
Dus zelfs al heb je 40k bij die schele bank staan ik kon er niet aan.
Dan maar naar huis gegaan en contant geld gaan halen. Werkt altijd.

Soms kijken ze vreemd op als met veel contant betaalt in een winkel maar nu met corona is dat werkelijk geweldig.
Geen identiteitskaart, geen identificatie met digitale betaalmiddelen, mijn smoel wordt niet deftig gefilmd want mondmasker op. :biglaugh:

En zoals Oxbow al zei, Je let meer op wat je spendeert als je werkelijk de briefjes uit je portefeuille moet halen en ze afgeven.
Een simpele handbeweging met een plastic kaartje doet je niet echt beseffen dat je geld aan het uitgeven bent.

En dan zijn er nog veel andere redenen waarom contant geld handig is waarover ik hier niet zal uitweiden...
 
Terug
Bovenaan