Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Behoorlijk ouderwetse manier van denken. Misschien toch maar eens een gouden gids in huis halen voor moest uw thuis internet het ooit begeven?

Denk dat de oplossing voor jouw probleem is het verbeteren van eventuele netwerkstoringen/problemen. Werken d.m.v. backups indien het systeem zou plat liggen. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een algemeen bancontact probleem was dus lijkt me dat dit met een backup te verhelpen valt.
Het komt nochtans vaker voor dan je denkt.
Elektronisch betalen weer mogelijk na storing, maar ondernemersorganisaties boos

Een landelijke storingen minder, maar lokale storingen vallen vaker voor.
Twee weken geleden in het lokaal shoppingcenter lag 50% van de winkels hun Bancontact eruit gedurende de hele dag.
 
Denk dat de oplossing voor jouw probleem is het verbeteren van eventuele netwerkstoringen/problemen. Werken d.m.v. backups indien het systeem zou plat liggen. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een algemeen bancontact probleem was dus lijkt me dat dit met een backup te verhelpen valt.

Gij denkt da er nog geen backups zijn? De kleine buurtwinkel heeft er inderdaad de middelen niet voor, maar grote ketens hebben zeker backupsystemen voor hun belangrijkste betaalmiddelen. Dat gij nog nooit problemen meegemaakt hebt, is net omdat die backups bestaan.
 
Blackouts, netwerkproblemen, netwerk gehacked, overheid blokkeert rekeningen want financiële crisis. Kan allemaal.
Mijn briefje van €20 is nog nooit in panne gevallen hoor.
Net zoals ik ook altijd pen en papier op mijn bureau zal hebben liggen. Werkt altijd.
Zoals ik al zei, nogal ouderwetse denkwijze :) Voor de eerste 3 zaken die je opnoemt zijn er voorzorgsmaatregelen dat er snel geschakeld kan worden om geen downtime te hebben, het vierde dat je vermeldt.... Reageer ik zelfs niet op.
Tijdens ELKE kerst of nieuwjaarsperiode is er wel ergens een panne hoor.
Gewoon zien dat je niet tijdens de absolute piekperiodes ergens een betaling ligt te doen hé. :)
? Ik ben de afgelopen jaren telkens tijdens de kerstdagen gaan shoppen, nog nooit problemen gehad...
Het komt nochtans vaker voor dan je denkt.
Elektronisch betalen weer mogelijk na storing, maar ondernemersorganisaties boos

Een landelijke storingen minder, maar lokale storingen vallen vaker voor.
Twee weken geleden in het lokaal shoppingcenter lag 50% van de winkels hun Bancontact eruit gedurende de hele dag.
Een artikel van 3,5 jaar geleden, dat lijkt me dan toch niet echt zo frequent?
Gij denkt da er nog geen backups zijn? De kleine buurtwinkel heeft er inderdaad de middelen niet voor, maar grote ketens hebben zeker backupsystemen voor hun belangrijkste betaalmiddelen. Dat gij nog nooit problemen meegemaakt hebt, is net omdat die backups bestaan.
Voilà, geen problemen dus om in 99,5% van de gevallen elektronisch te betalen :)

Ik snap volledig dat er pro cash betalers zullen zijn, net zoals contra cash betalers. Ik blijf echter volledig van mening dat ik het nut van cash geld niet zie. De kleine buurtwinkel kan bij een panne in het eigen internetnetwerk overschakelen op een mobiel netwerk (voor zover diens bancontact toestel al niet strict op een mobiel netwerk draait), zelfs zij hebben dus een goedkope en goed werkende backup. Het is iets anders als de buurtwinkel ervoor kiest om het bancontact op het eigen wifi te laten draaien zonder noodvervanging en de Wifi al eens uitvalt. De oplossing voor dit scenario is niet dat alle klanten cash uit een automaat halen (of reeds bij hebben) maar dat die buurtwinkel ervoor zorgt dat dit niet kan gebeuren. Want de problemen liggen bij de kleine winkels niet bij de dienst Bancontact maar bij hun eigen netwerk/toestel.

Wat is het volgende, de terugkeer van de papieren maaltijdcheques, de diensten van Sodexo/Monizze/... moesten maar eens plat liggen als je aan de winkel staat? Of nee, met cash betalen dan natuurlijk ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
? Ik ben de afgelopen jaren telkens tijdens de kerstdagen gaan shoppen, nog nooit problemen gehad...
Ik helaas bijna elk jaar - het zal dan een lokaal probleem zijn hé (zoals hierboven gemeld, niet elke storing is landelijk (zeldzamer). :frown:
 
Cash = anoniem
Dat heeft voor- en nadelen

Ik betaal 95% elektronisch maar voor mij hoeven ze cash niet af te schaffen.

Verder begrijp ik wel dat cash geld duur is. Mag van mij ook in anonieme crypto's zijn :)

Niet dat ik vuil zaken doe maar ik ben nogal pro privacy en vrijheid. En ik ben ook zo iemand met €50 in m'n broekzak en €200-500 thuis. Toch al een paar keer nodig gehad bij storingen.


Wat doen jullie eigenlijk met tips op restaurant? Een tijdje terug had ik altijd wel wat kleiner cash op zak en betaalde ik de rekening vaak digitaal en liet vervolgens nog wat drinkgeld op tafel liggen. Sinds Corona doe ik dat niet meer.

Nu vind ik dat wat ongemakkelijk omdat ik op voorhand niet weet wat mijn rekening is.
 
Laatst bewerkt:
Naast het feit dat ik digitaal betalen superfijn vind en enkel als het voor iets nodig is cash op zak heb, vind ik het erg angstaanjagend dat de grootste betaalverkeer verwerkers niet-Europese bedrijven zijn. Privé bedrijven, waarvan het doel in eerste instantie is: winst maken.

Dat is niet alleen een "national security" issue, dat is economisch gewoonweg dom.
Ik wil niet alles betalen met een tussenpersoon commissie. Naïef natuurlijk, maar die commissie mag van mij toch zo laag mogelijk gehouden worden, of via overheidsuitgaven bekostigd worden.
Ik zie trouwens in the day and age of Euopese instant overschrijvingen niet echt het nut in van betaalkaarten. Maar ik zal te avant garde zijn daarvoor. En dat is een beetje besides the topic, want even cashloos als de huidige manieren.

Ik vind het ook een angstaanjagende gedachte dat je rekeningen "zomaar" geblokkeerd kunnen worden. Natuurlijk niet zonder reden, maar bij het overlijden van een partner gebeurt dit wel degelijk. De overlevende kan niet aan zijn geld, want die zit in de gemeenschap, en voor die gemeenschap moet een erfenis geregeld worden.
Als je weet dat dit eraan komt, kan je met cash deze periode overbruggen. Of als je onderwerp uitmaakt van een gerechtelijk onderzoek (als onschuldige), of andere redenen.
Ik zou in zo'n geval gesjareld zijn, want ik ben een digital child. Maar kom, het zijn toch dingen om even bij stil te staan?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vio
Hier in de zaak kan je met payconiq betalen en wordt er voldaan aan de vereisten. Maar de helft van de mensen heeft geen ontvangst in de zaak. Ik ben niet geneigd mijn Wifi te delen met de klanten of er een netwerk voor op te zetten. Ook niets waar kosten aan verbonden zijn. Sommigen komen elke week met een briefje van 500 betalen. Boeit mij niet zolang het maar echt geld is. De economie moet voor iedereen draaien.

Trouwens, kennen jullie proton nog? Nooit van de grond geraakt 😆
 
Weet u nog waar u was op donderdag 16 mei 2019 en wat u deed?
Ik wist het niet meer, maar de historiek van mijn rekening vertelde het me daarnet met exacte uur en minuten erbij.
Parking Gent, broodje panos, market Carrefour, naar een speciaalzaak van koffie geweest enz,, het hele traject valt te reconstrueren van die dag, met uren en minuten erbij zie ik op de historiek van mijn rekening. Ondertussen wellicht nog enkele keren op een camera gestaan (geen kat die weet hoelang beelden bewaard blijven in realiteit?).

Ik heb die dag ook 100 eur cash afgehaald aan de automaat in straat X, ook met uur en minuten erbij.
Vanaf dan is Big Brother het spoor bijster, althans de Big Brother van het betaalverkeer.

Toch inderdaad om bij stil te staan.

En laat nu maar “als je niets te verbergen hebt, heb je niks te vrezen”, komen.
 
Wat een dooddoener, die laatste zin.

Het electronisch betalen heeft zijn voor- en nadelen, dat weet iedereen hier wel. Maar de balans ligt voorlopig meer richting de voordelen. Ik vind het eerder logisch dat de elektronische betalingen getraceerd worden in hun huidige context. Als mijn rekening gedebiteerd wordt, weet ik graag achteraf voor hoeveel, voor wie en waar.
Net zoals mijn rekening gecrediteerd zou worden.
Stel je in een extreem geval voor dat je bijvoorbeeld maar 1 transactie per week/maand zou hebben voor al je uitgaven zonder meer uitleg?

Het argument van de camera’s leg ik hier even naast me neer, want die kunnen inderdaad ongecontroleerd geplaatst worden.
Maar uw betalingsverkeer ligt echt wel niet zo snel op straat hoor, tenzij je zelf een deel privacy opgeeft via systemen zoals “cake” van Argenta of zo.

En maar in enkele wettelijk bepaalde gevallen zullen controlerende ambtenaren toegang kunnen vragen tot uw gegevens.
 
Ik snap 'm niet, wat is de meerwaarde van dit cash te doen of is een Mars-reep hier een metafoor voor iets anders?
1/ Ik tank met een tankkaart dus ik rij free , ofwel op kosten van de firma .
2/ Mars-reep met muntstukken , ofwel op eigen kosten .
Tja een goede ondernemer maakt het onderscheid tussen privé en bedrijfs- poen .En met deze levenswijsheid heb ik dan ook geen cent schulden .
 
De trend is wel duidelijk dat cash langzaam maar zeker uit onze maatschappij verdwijnt.
Ik gebruik dat zelf enorm weinig, maar zoals door verschillende mensen reeds aangegeven zijn er echt wel nadelen.
- privacy
- data geef je gratis weg aan je bank en die probeert je zo extra diensten te verkopen.
- makkelijk om meer geld uit te geven met een kaart of met een domiciliëring zie je het de helft vd tijd niet eens.
- extra winst voor grote Amerikaanse betaalbedrijven mastercard (ook maestro) en Visa
- Specifiek op fenomeen van cash-automaten die verdwijnen: de ouderen in onze maatschappij, die geen smartphone kunnen gebruiken wegens digitaal analfabeet en hun rekening willen checken + overschrijving willen doen.
- De unbanked, mensen zonder de juiste papieren, die illegaal werken om toch maar rond te komen kunnen geen kaart gebruiken.

Ik weet niet of het in andere steden zo is, maar in Brussel zie ik bij een Belfius in de wijk altijd mensen aanschuiven om cash af te halen. Gisteren ging ik er voorbij en zag een rij van 10 man ofzo. De nood/vraag is er momenteel echt wel nog.

Als ik zelf cash nodig heb, vraag ik om wat extra geld in de supermarkt en haal ik dat zo af van mijn bankrekening.
 
Deze thread deed me denken aan dit:

Klant: Goedemiddag, spreek ik met Mario's Pizza?
Restaurant: Nee meneer, u spreekt met Google Pizza.
Klant: Ohw, sorry, verkeerde nummer gebeld.
Restaurant: Nee meneer, Google heeft Mario's Pizza gekocht.
Klant: Okay, apart, dus ik kan gewoon bestellen?
Restaurant: Zeker. Wilt u dezelfde pizza als de laatste keer?
Klant: Laatste keer? Weet u dat dan?
Restaurant: Volgens uw telefoon ID heeft u de laatste 12 keer pizza met kaas, chorizo en extra dikke korst besteld.
Klant: Heerlijk! Ja, die graag weer.
Restaurant: Mag ik een suggestie doen om ricotta, rucola en zongedroogde tomaten toe te voegen?
Klant: Nee, ik houd niet van groenten.
Restaurant: Maar uw cholesterol is erg hoog.
Klant: Hoe weet u dat?
Restaurant: Door uw opt-in voor onze dagelijkse 'daily specials' e-mail. We hebben de resultaten van uw cholesterol testen van de afgelopen 7 jaar.
Klant: Oké, maar ik wil geen extra's op mijn pizza. Ik gebruik vitaminepillen.
Restaurant: U neemt uw vitaminen erg onregelmatig. De laatste bestelling is van 4 maanden geleden en was een verpakking van slechts 30 pillen besteld bij de Vitaminestore.
Klant: Ik heb de nieuwe pillen bij iemand anders gekocht.
Restaurant: Dat zien we niet op uw creditcard.
Klant: Ik heb dat contant betaald.
Restaurant: Maar u heeft ook geen grotere bedragen gepind de laatste maanden.
Klant: Ik had nog veel contant geld in huis.
Restaurant: Dat komt niet overeen met uw belastingaangifte. Of betreft het zwart geld?
Klant: Nu moet u echt stoppen!
Ik ga naar een eiland zonder internet, zonder telefoon zodat ik van jullie radar ben.
Restaurant: Dat begrijp ik meneer maar u moet uw paspoort dan eerst verlengen omdat het 5 weken geleden verlopen is....

We zijn (nog) niet zover, maar het kan wel zover komen.
Bestel je vaak fastfood, dan zou het gevolg kunnen zijn dat je ziekteverzekering omhoog gaat.
Blijf je volharden in het bestellen van fastfood, dan zouden ze kunnen blokkeren dat je daar nog kan betalen en je enkel bij gezonde alternatieven terecht kan.
Etc etc.
 
Ik vraag mij toch af of de eerder kleine cashbedragen die de gemiddelde mens nog gebruikt, met soms eens een uitschieter omdat een stielman iets zonder factuur doet, ons nu wél gaan vrijwaren van die doemverhalen hierboven hoor. En vooral of de echte schat aan info al niet veel langer weggegeven is door allerhande sociale media te gebruiken en disclaimers en voorwaarden weg te klikken.

Het valt mij ook wel op dat sommigen hier veel meer in aanraking komen met zwart geld, waarschijnlijk door de sector waarin ze vertoeven. Ik heb dat gewoon niet (werk aan de universiteit, nog wat inkomsten uit huur via SVK). Mijn vrouw die in de horeca werkt krijgt zo haar overuren, maar dat zijn ook geen hoge bedragen.

De vorige stielman die vroeg of alles op factuur moest heb ik moeten teleurstellen met een laag bedrag, omdat ik geen zin had nog een paar keer naar de bank te trekken.
 
Goeie maatregel alleszins. Ik zit al bijna een jaar rond te lopen met dat ene briefje van 50euro dat ik als backup heb afgehaald. :p
Beetje ridicuul dat je bij een arts nog altijd niet met een kaart kan betalen.

Er zijn hier wel een paar riducule statements gepost hier over het verbieden van cash.

"Machine is defect. Ik kan niet betalen."
=>
cash heeft ook "problemen": winkel heeft geen wisselgeld, al die onnozele rosse centjes,...
Trouwens toch ook al meerdere manieren om digitaal te betalen...

Bancontact,visa,mc, kost geld.
=> Maar cash ook. Diefstal, wisselgeld bijhouden, kluis, kost meer tijd om in orde te houden (telling, deponeren in een nachtkluis,...)

Hoe moet ik een fooi geven?
=> Hoe denken jullie dat de Amerikanen dat doen? :p

Wat met de illegale werkers die in cash betaald worden?
=> Is dat niet iets wat we juist wegwillen? :p

Mijn privacy:
=> transacties zijn strikt beschermd. En winkels hebben geen bankkaart nodig voor je profiel samen te stellen. Het zou helpen. (Vandaar de reden waarom een klantenkaart bestaat.)
Waarom benauwd zijn om een sekswerker digitaal te betalen? :p Die moeten ook belastingen betalen. :p



Kan begrip opbrengen voor twee zaken:
Een zichtrekening kan geblokkeerd worden. ( maar tegelijkertijd willen we dat ook kunnen als wij het slachtoffer zijn en we willen de schadevergoeding kunnen invorderen. Invorderen van onderhoudsuitkeringen,...)

Budgetbeheer voor digitale analfabeten.



Zulke maatregelen zouden niet nodig zijn moesten we eindelijk gevangenisstraffen invoeren voor zwartwerk. Maar België draait helaas op de zwarte economie. De politiek heeft dat zelf ook in stand gehouden.
 
Wat doen jullie eigenlijk met tips op restaurant? Een tijdje terug had ik altijd wel wat kleiner cash op zak en betaalde ik de rekening vaak digitaal en liet vervolgens nog wat drinkgeld op tafel liggen. Sinds Corona doe ik dat niet meer.
Enorm vervelend nu ik quasi altijd contactloos betaal. Soms heb ik nog eens wat cash op zak, maar toch een pak minder.
Ik heb één keer meegemaakt dat ik op de terminal drinkgeld kon ingeven voor ik het gewone bedrag kon betalen. Dat was een speciaal schermpje ervoor. Ik vermoed dat dat in de vergeethoek is geraakt omwille van het risico dat mensen hun pincode ingeven als fooi, en het feit dat het dan ‘officieel’ is waardoor er ook belastingen op afgaan ofzo.

Heel wat privacy gedoe omtrent paperless money is voor wat mij betreft overroepen. Ik vind het net handig om zo goed als elke geldtransactie in kaart te brengen. Jouw bank mag ook niet zomaar gegevens overdragen aan bv de belastingsdienst. Wat nu niet is kan misschien over 10 jaar wel zijn, maar daar maak ik me nu geen zorgen over..
 
Goeie maatregel alleszins. Ik zit al bijna een jaar rond te lopen met dat ene briefje van 50euro dat ik als backup heb afgehaald. :p
Beetje ridicuul dat je bij een arts nog altijd niet met een kaart kan betalen.

Er zijn hier wel een paar riducule statements gepost hier over het verbieden van cash.

"Machine is defect. Ik kan niet betalen."
=>
cash heeft ook "problemen": winkel heeft geen wisselgeld, al die onnozele rosse centjes,...
Trouwens toch ook al meerdere manieren om digitaal te betalen...

Bancontact,visa,mc, kost geld.
=> Maar cash ook. Diefstal, wisselgeld bijhouden, kluis, kost meer tijd om in orde te houden (telling, deponeren in een nachtkluis,...)

Hoe moet ik een fooi geven?
=> Hoe denken jullie dat de Amerikanen dat doen? :p

Wat met de illegale werkers die in cash betaald worden?
=> Is dat niet iets wat we juist wegwillen? :p

Mijn privacy:
=> transacties zijn strikt beschermd. En winkels hebben geen bankkaart nodig voor je profiel samen te stellen. Het zou helpen. (Vandaar de reden waarom een klantenkaart bestaat.)
Waarom benauwd zijn om een sekswerker digitaal te betalen? :p Die moeten ook belastingen betalen. :p



Kan begrip opbrengen voor twee zaken:
Een zichtrekening kan geblokkeerd worden. ( maar tegelijkertijd willen we dat ook kunnen als wij het slachtoffer zijn en we willen de schadevergoeding kunnen invorderen. Invorderen van onderhoudsuitkeringen,...)

Budgetbeheer voor digitale analfabeten.



Zulke maatregelen zouden niet nodig zijn moesten we eindelijk gevangenisstraffen invoeren voor zwartwerk. Maar België draait helaas op de zwarte economie. De politiek heeft dat zelf ook in stand gehouden.
Een groot deel van die argumenten genre "wat bij een storing" zijn voor mij wel te verklaren doordat de typische Belg toch eerder afwachtend is bij nieuwe zaken, technologie, ... Een zogenaamde late adopter. Mijn vrouw heeft nooit cash op zak want ze ziet het nut niet, en die komt uit wat volgens Jeanne-van-achter-de-hoek een derdewereldland is. Die snapt ook niet hoe hier mensen van 40 jaar rondlopen die niet meer mee zijn met smartphone apps en dergelijke.
 
Een groot deel van die argumenten genre "wat bij een storing" zijn voor mij wel te verklaren doordat de typische Belg toch eerder afwachtend is bij nieuwe zaken, technologie, ... Een zogenaamde late adopter. Mijn vrouw heeft nooit cash op zak want ze ziet het nut niet, en die komt uit wat volgens Jeanne-van-achter-de-hoek een derdewereldland is. Die snapt ook niet hoe hier mensen van 40 jaar rondlopen die niet meer mee zijn met smartphone apps en dergelijke.

Omdat de gemiddelde belg uiteindelijk een tsjeef is.

Als het goed werkt volgens het buikgevoel van een Belg, dan mag het niet veranderen. Ookal is het verschrikkelijk inefficient en wil de Belg dat niet inzien.
 
Omdat de gemiddelde belg uiteindelijk een tsjeef is.

Als het goed werkt volgens het buikgevoel van een Belg, dan mag het niet veranderen. Ookal is het verschrikkelijk inefficient en wil de Belg dat niet inzien.
Never change a winning team hé.
Ook als winnen eigenlijk om de lokale kermiskoers gaat...en eigenlijk is 2de plaats ook ok want wie wil die aandacht.
Nee, weet je, never change gewoon.
 
Heel wat privacy gedoe omtrent paperless money is voor wat mij betreft overroepen. Ik vind het net handig om zo goed als elke geldtransactie in kaart te brengen

Het is mij minder te doen rond directe privacy. Ik ben wel inventief genoeg om mijn hoeren privacy veilig te betalen zonder cash of achterdochtigheid bij de vrouw. ( Om te lachen eh...)

Maar het feit dat er minutieus al mijn transacties worden bijgehouden alsook de mogelijkheid dit helemaal lam te leggen of mij de keuze te ontnemen is mij een brug te ver.

Nu goed stel dat we die weg uitgaan kan ik nog altijd proberen Crypto te gebruiken of gewoon een groot aandeel niet traceerbare en waardevaste producten te kopen. (Bijvoorbeeld goud) of producten zonder specieke geldwaarde tot ik ze omzet die wel traceerbaar zijn (grond, oldtimer,....) Diversificatie is key.

Zolang wij onze overheid (wie?) Kunnen vertrouwen is er geen probleem. En dat is in de geschiedenis altijd goed gekomen :').

Weeral wil ik niet paranoïde overkomen maar ik ben nog al een passieve Controlefreak. Ik wil niet persé controle uitoefenen maar wel de mogelijkheid bezitten. Daardoor ben ik dus afkerig van zo'n zaken. Puur praktisch gezien snap ik de mogelijke voordelen wel.

Een praktisch voorbeeld op wereldschaal zijn de Afganen die niet meer aan hun geld geraken.


Ik keur niet goed of af wat ze daar doen, ik bemerk enkel dat extern besloten wordt toegang te ontzeggen aan de eigenaars van de rekening (terrecht of niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: Vio
Terug
Bovenaan