Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Als ze morgen beslissen dat ze cash geld afschaffen tegen laten we zeggen 2030 (dat is het doel van de Europese Unie) dan gaan ze alle mensen die nog een hoop cash geld hebben liggen, moeten garanderen, dat ze dit geld gratis naar de bank mogen brengen, dat er géén onderzoek naar dat geld zal gebeuren en dat er géén boetes of straffen gaan uitgedeeld worden.

Je kan niet het zwart geld circuit oprollen (België is daar een topper in hé - ook in de horeca bijvoorbeeld ;)) en dan aan de oude mensjes van 80 jaar en ouder, die 1000+€ in huis hebben opgepot (die zijn er 100% zeker, en méér dan je denkt!) boetes uitdelen. Je gaat dan echt met 'coulance' moeten werken. Anders ga je dat er echt nooit doorkrijgen.

Dat is toch wat te vergelijken met toen de Belgische Fr moest worden ingeruild voor de Euro, zijn daar ook geen miljarden van spoorloos?
 
Slechte evolutie, we gaan naar een maatschappij waar alles in de gaten gehouden wordt en waar elke cent zal gecontroleerd worden of er wel effectief belasting op werd betaald/legaal is. En niet alleen dat, het volgende zal dan zijn dat ge enkel aankopen doet die in de goesting van de overheid ligt. De overheid heeft totalitaire controle over elke cent, kan rekeningen bevriezen en kan geld afnemen. Cash geeft u nog altijd een dergelijke controle over uw eigen financiën, zonder dat de overheid met zijn pollekes eraan kan komen. En ja, het gebeurd nog altijd genoeg waar rekening onterecht worden bevroren en mensen hun leven geruïneerd worden door een of andere bureaucraat zijn beslissing. Willen jullie echt naar zo'n maatschappij waar het geldsysteem in functie van de overheid staat en niet in functie van de burger? Een elektronisch systeem waar enkel de overheid volledig zicht op heeft, en niet de burger? Lijkt mij juist nog meer vatbaar voor corruptie en misbruik dan cash geld.

Trouwens, cash zie ik de eerstkomende decennia niet 'afgeschaft' worden, dat zit te diep verweven in de maatschappij. Als het al ooit afgeschaft zal worden. Zelfs de corrupte politici in ons land hebben zwart cash geld, die willen dat ook niet afgeschaft zien.

Cash is nodig zou ik zelfs durven zeggen om toch een deel van de controle in de handen van de burger te laten.
 
Als ze morgen beslissen dat ze cash geld afschaffen tegen laten we zeggen 2030 (dat is het doel van de Europese Unie)
Waar haal je dat? Nog niets van gehoord of gelezen, enkel dat ze cash-less willen aanmoedigen.
dan gaan ze alle mensen die nog een hoop cash geld hebben liggen, moeten garanderen, dat ze dit geld gratis naar de bank mogen brengen, dat er géén onderzoek naar dat geld zal gebeuren en dat er géén boetes of straffen gaan uitgedeeld worden.
Waarom? Zwart geld blijft illegaal, waarom zouden daar geen boetes of straffen op mogen staan? Criminelen nog wat belonen ook?
Je kan niet het zwart geld circuit oprollen (België is daar een topper in hé - ook in de horeca bijvoorbeeld ;)) en dan aan de oude mensjes van 80 jaar en ouder, die 1000+€ in huis hebben opgepot (die zijn er 100% zeker, en méér dan je denkt!) boetes uitdelen. Je gaat dan echt met 'coulance' moeten werken. Anders ga je dat er echt nooit doorkrijgen.
Als het wit geld is mag dat geen probleem zijn, standaard coulance voor zwart geld is bullshit.
 
Digitale betalingsmiddelen hebben ook hun limitaties.
Ik wou onlangs iets van 2,5k afrekenen met mijn kredietkaart in een winkel (want korting met die kaart).
Kon niet want bedrag was over de limiet van de kaart. Website van de bank zegt dat je de limiet gemakkelijk kan verhogen via de App.
Ik open de app en probeer de limiet te verhogen -> Nee dit gaat niet, U moet eerst een afspraak maken via dit telefoonnummer om dan een fysiek bankkantoor te bezoeken op het tijdstip dit voor ons past. We gaan dan kijken of het mogelijk is om die limiet te verhogen.
Dus zelfs al heb je 40k bij die schele bank staan ik kon er niet aan.
Dan maar naar huis gegaan en contant geld gaan halen. Werkt altijd.
Cash betalingen zijn verboden voor bedragen hoger dan 3000 euro, dus zit je sowieso maar met 500 euro marge. In jouw specifieke geval met jouw kaartlimiet. Mijn is bijvoorbeeld hoger.
Een aankoop van 2.5k doe ik niet per ongeluk plots, dus even kijken naar welk betaalmiddel ik ga gebruiken en wat de limiet er van is, is echt niet de moeite.
En dan zijn er nog veel andere redenen waarom contant geld handig is waarover ik hier niet zal uitweiden...
Doe gerust, ben benieuwd.
 
De forumregels laten simpelweg niet toe dat we daarover discussiëren. Je weet ook wel waarom.
Doe er dan niet interessant over :unsure:
En dan zijn er nog veel andere redenen waarom contant geld handig is waarover ik hier niet zal uitweiden...

Daarnaast is er een verschil tussen in detail uitleggen hoe je moet frauderen of illegale dingen verkopen (want ik vermoed dat het dat het een van die twee dingen is die je bedoelt - als zal je dat wellicht in de vaagste bewoordingen ontkennen.), of dat als argument gebruiken in een discussie over cash. De forumregels gaan (in mijn interpretatie) over het eerste, niet over het tweede. Zo vaag doen is echt puur stoerdoenerij.
 
Mensen die niet geloven in monogamie en geen zin hebben in zever houden van cash 😂.

Ik zit zelf in de bouwsector maar wij werken voor 95% voor industrie dus zwart bestaat hier helaas niet. (Zeker als ik zie waar 45% van mijn loon naartoe verdwijnt)
Maar je valt stijl achterover hoe hard belgie hier nog op draait.

Een loodgieter laten afkomen op kerstavond voor een lekkage, in een 100% cashvrije maatschappij zegt die gewoon ‘niet mijn probleem‘. Momenteel zegt die cash afrekenen en ik kom af. (Zo werkt belgie).

Een dakwerker die 1 jaar volgeboekt zit, vermelden dat je cash wil betalen (gedeeltelijk) 2 maand later heb je een nieuw dak…

uw tuin laten aanleggen voor 6K cash zo of 7,5K op factuur (is wel uw portemonnee uiteindelijk).
wat doet die tuinaanlegger daarmee, zijn vrouw naar de kapper/beenhouder/speelgoedwinkel/horeaca sturen en de economie draait.

Natuurlijk hebt je altijd de mensen die staan roepen “dat is niet eerlijk” ,nee maar zo werkt het wel.
 
Dat is toch geen reden om cash in stand te houden? Schaf cash af en iedereen moet schoon zijn plek afwaxhten bij de loodgieter (of meer betalen).
 

Blijkbaar wordt "cash-only" vanaf juli 2022 ook verboden, een positieve zaak. In de zaken waar ik ga aanvaard 90% tot 95% een digitaal betaalmiddel, maar een kleine minderheid blijft hardnekkig vasthangen aan cash-only (uiteraard om alles in het zwart te kunnen doen). Typisch zie ik dit nog bij kebabzaken, kappers en marktkramers. Vanaf 01/07/2022 kan je deze zaken daar dus voor aangeven, best een goede ontwikkeling.
Zou goed zijn dat dit verdwijnt, met het schaarser worden van bankautomaten moet ik kilometers omrijden wanneer ik geen cash bij heb (meestal op café). Wanneer ik met de kaart kan betalen betaal ik met de kaart, zelfs al is het voor 5€ in de plaatselijke supermarkt.
 
Wanneer ik met de kaart kan betalen betaal ik met de kaart, zelfs al is het voor 5€ in de plaatselijke supermarkt.
Ik betaal zelfs als het 10 cent is met de kaart. Vroeger had je sommige handelaars waar je vanaf 10€ mocht betalen, maar dat is gelukkig ook verboden ondertussen.
 
En vooral nu met contactloos betalen gaat dat vlot. Even de kaart er tegenhouden en 't is betaald. Dan moet ge ook niet met uw handen aan die knopjes zitten waar iedereen al heeft aangezeten met zijn pollen. Cash is in feite ook maar een vuiligheid.
 
standaard coulance voor zwart geld is bullshit.
Bullshit of niet in uw ogen --> Nochtans heeft de overheid dat toch gewoon al meermaals gedaan hoor in een nog niet zo recent verleden. :tongue:

Ik kan niet meteen oude artikels hierover terugvinden maar hier deze van dit jaar:
Op federaal niveau zelfs nog dit jaar
Tijdens de eerste helft van het jaar werden 151 dossiers voor fiscale regularisatie ingediend, goed voor 190 miljoen euro zwart geld. Dit is al bijna evenveel als over heel 2020.
 
Laatst bewerkt:
Bullshit of niet in uw ogen --> Nochtans heeft de overheid dat toch gewoon al meermaals gedaan hoor in een nog niet zo recent verleden. :tongue:

Ik kan niet meteen oude artikels hierover terugvinden maar hier deze van dit jaar:
Op federaal niveau zelfs nog dit jaar
Tijdens de eerste helft van het jaar werden 151 dossiers voor fiscale regularisatie ingediend, goed voor 190 miljoen euro zwart geld. Dit is al bijna evenveel als over heel 2020.
Dat gaat gemiddeld over 1 Miljoen 250 Duizend euro per dossier he!
Je moet echt wel een hele idioot zijn om je dan nog schuldig te voelen als je zelf nog eens iets kan besparen op één of andere manier.
 
Tot er een enorme storing is waarbij kaarten plots nergens meer werken. Dat gebeurt heel af en toe wel eens.

Stel je staat dan met je volle winkelkar aan de kassa en cashgeld bestaat niet meer.

Dus ik vind niet dat men het volledig moet afschaffen.
Behoorlijk ouderwetse manier van denken. Misschien toch maar eens een gouden gids in huis halen voor moest uw thuis internet het ooit begeven?

Denk dat de oplossing voor jouw probleem is het verbeteren van eventuele netwerkstoringen/problemen. Werken d.m.v. backups indien het systeem zou plat liggen. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een algemeen bancontact probleem was dus lijkt me dat dit met een backup te verhelpen valt.
 
Behoorlijk ouderwetse manier van denken. Misschien toch maar eens een gouden gids in huis halen voor moest uw thuis internet het ooit begeven?

Denk dat de oplossing voor jouw probleem is het verbeteren van eventuele netwerkstoringen/problemen. Werken d.m.v. backups indien het systeem zou plat liggen. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een algemeen bancontact probleem was dus lijkt me dat dit met een backup te verhelpen valt.
Blackouts, netwerkproblemen, netwerk gehacked, overheid blokkeert rekeningen want financiële crisis. Kan allemaal.
Mijn briefje van €20 is nog nooit in panne gevallen hoor.
Net zoals ik ook altijd pen en papier op mijn bureau zal hebben liggen. Werkt altijd.
 
Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een algemeen bancontact probleem was dus lijkt me dat dit met een backup te verhelpen valt.
Tijdens ELKE kerst of nieuwjaarsperiode is er wel ergens een panne hoor.
Gewoon zien dat je niet tijdens de absolute piekperiodes ergens een betaling ligt te doen hé. :)
 
Terug
Bovenaan