Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Onlangs bij de Belfius geweest en daar wisten ze me te vertellen dat die bancontactvestigingen een joint venture zijn van alle grootbanken omdat ze het efficiënter (goedkoper) willen maken om zo'n apparaten te beheren. Blijkbaar kost dat bakkenvol geld (hah) qua licenties en onderhoud om zo'n ATM aan de praat te houden.

Wist ook nog te zeggen dat die automaten vaak stuk lijken te gaan omdat ze vroeger gewoon een melding kregen op hun PC en dan zelf achter die machine konden kruipen om de prul (elastiek, en andere brol rond geld) uit de machine te vissen. Nu moeten ze eerst een technieker van dat bedrijf dan laten komen, wat natuurlijk wel wat duurt aangezien die niet meer in het bankkantoor zit en waarschijnlijk x aantal locaties moet beheren.
 
Ik ken evengoed iemand die 3 keer zoveel geld heeft verdiend vanaf 4de provinciale. 3 jaar op rij kampioen, +90 goals op die 3 seizoenen. Speelde ook nog zaalvoetbal in eerste klasse. Dat doet iets met je portefeuille.
Kameraad van mij is een topper in 1e provinciale, we spreken over 65k per jaar 👌

Je kan tegen zwart geld zijn maar dan moet je niet zagen als de loodgieter 55€ excl btw vraagt ipv €35 zonder factuur.
 
Onlangs bij de Belfius geweest en daar wisten ze me te vertellen dat die bancontactvestigingen een joint venture zijn van alle grootbanken omdat ze het efficiënter (goedkoper) willen maken om zo'n apparaten te beheren. Blijkbaar kost dat bakkenvol geld (hah) qua licenties en onderhoud om zo'n ATM aan de praat te houden.

Wist ook nog te zeggen dat die automaten vaak stuk lijken te gaan omdat ze vroeger gewoon een melding kregen op hun PC en dan zelf achter die machine konden kruipen om de prul (elastiek, en andere brol rond geld) uit de machine te vissen. Nu moeten ze eerst een technieker van dat bedrijf dan laten komen, wat natuurlijk wel wat duurt aangezien die niet meer in het bankkantoor zit en waarschijnlijk x aantal locaties moet beheren.
Klopt volledig, je wilt niet weten wat er allemaal eens teruggevonden is in automaten. Ooit eens iemand gehad die briefjes van 5 euro erin propte maar echt propte waardoor door de wrijving deze gedeeltelijk waren opgebrand.
 
Welke regio is dat dan? Ik ben al in verschillende banken in w-vl en o-vl geweest, maar 5 euro heb ik echt nog nooit gezien.
Wel, meestal is het enkel in de "self service" en niet aan bankcontact automaten buiten. En dan is het meestal 1 automaat met kleine briefjes & 1 met grotere. Toch al op veel plaatsen in heel het land tegengekomen, bij verschillende banken.

Belfius zet het bv zelfs op hun site i.v.m. de CASH-punten die dit niet hebben.
 
Men hoort vaak dat de non cash betalingen vooral in Zweden e.d. volledig ingeburgerd zijn. Awel, aan het andere uiteinde v Europa ook: 9 dagen Cyprus, nergens cash nodig gehad. Zelfs de tips werden steeds keurig apart ingegeven.

En dat in een land met toch een bedenkelijke reputatie...


Heeft misschien te maken met dat hun automaten in de crisis gelimiteerd waren tot xxx euro/dag.
 
Onlangs bij de Belfius geweest en daar wisten ze me te vertellen dat die bancontactvestigingen een joint venture zijn van alle grootbanken omdat ze het efficiënter (goedkoper) willen maken om zo'n apparaten te beheren. Blijkbaar kost dat bakkenvol geld (hah) qua licenties en onderhoud om zo'n ATM aan de praat te houden.

Wist ook nog te zeggen dat die automaten vaak stuk lijken te gaan omdat ze vroeger gewoon een melding kregen op hun PC en dan zelf achter die machine konden kruipen om de prul (elastiek, en andere brol rond geld) uit de machine te vissen. Nu moeten ze eerst een technieker van dat bedrijf dan laten komen, wat natuurlijk wel wat duurt aangezien die niet meer in het bankkantoor zit en waarschijnlijk x aantal locaties moet beheren.
Het zijn inderdaad 4 banken die samen werken aan dit nieuwe systeem omdat dat kostenbesparend zou zijn.
Wat ze echter niet erbij zeggen is dat al die banken in de afgelopen 2 jaar (sommige zelfs nog vorige zomer) volledig nieuwe computers voor hun automaten geïnstalleerd hebben. Immense investeringen die nu gewoon weggesmeten worden.

Bij een scherm dat stuk gaat of een ander serieus defect is het niet gewoon even achter het toestel kruipen en snel even oplossen en het zijn net deze defect die nu heel vaak voorkomen bij de nieuwe toestellen.
"Het is goedkope brol, maar door al de nodige herstellingen gaat het uiteindelijk veel duurder uitkomen dan wanneer de banken hun eigen automaten behouden hadden."
Bovenstaande heb ik nu al van 3 bankbedienden (Belfius en kbc) en 2 techniekers die voor batopin werken gehoord.
Een bankdirecteur van Belfius zei me dat 1 automaat bij hen meer dan het dubbele kist van zo een "stuk speelgoed" van batopin.
Welke regio is dat dan? Ik ben al in verschillende banken in w-vl en o-vl geweest, maar 5 euro heb ik echt nog nooit gezien.
Ik heb het dan over de regio Limburg en Vlaams Brabant, maar ook aan de kust die toch wel in West-Vlaanderen ligt.
Klopt volledig, je wilt niet weten wat er allemaal eens teruggevonden is in automaten. Ooit eens iemand gehad die briefjes van 5 euro erin propte maar echt propte waardoor door de wrijving deze gedeeltelijk waren opgebrand.
Dan scheelt er toch al iets let die automaat om te beginnen, want die motor zou gewoon moeten blokkeren waardoor er van wrijving geen sprake kan zijn.
 
Bij een scherm dat stuk gaat of een ander serieus defect is het niet gewoon even achter het toestel kruipen en snel even oplossen en het zijn net deze defect die nu heel vaak voorkomen bij de nieuwe toestellen.
"Het is goedkope brol, maar door al de nodige herstellingen gaat het uiteindelijk veel duurder uitkomen dan wanneer de banken hun eigen automaten behouden hadden."
Bovenstaande heb ik nu al van 3 bankbedienden (Belfius en kbc) en 2 techniekers die voor batopin werken gehoord.
Ik vraag me af of bankbedienden en techniekers wel zicht hebben over de kosten van zoiets. Ik zou dat niet zomaar aannemen dat die batopin duurder gaat uitkomen, een bankdirecteur zei mij eens dat dat echt wel gigantische kosten zijn die je daaraan hebt.
Als je dat dan kan verdelen over verschillende banken, zal dat wel een serieuze slok op de borrel zijn. En die batopin automaten gaan ook nog evolueren waardoor de kosten ook steeds lager zouden moeten worden.
 
Ik vraag me af of bankbedienden en techniekers wel zicht hebben over de kosten van zoiets. Ik zou dat niet zomaar aannemen dat die batopin duurder gaat uitkomen, een bankdirecteur zei mij eens dat dat echt wel gigantische kosten zijn die je daaraan hebt.
Als je dat dan kan verdelen over verschillende banken, zal dat wel een serieuze slok op de borrel zijn. En die batopin automaten gaan ook nog evolueren waardoor de kosten ook steeds lager zouden moeten worden.
Je hebt 4 banken dus 4 medewerkers die die dingen moet vullen elk maal 2-3 automaten.
Of je hebt 1 punt waar er 2-3-4 automaten staan.
En dan heb ik het nog niet eens over de leveringskost.

Rekening is dan snel gemaakt
 
Je hebt 4 banken dus 4 medewerkers die die dingen moet vullen elk maal 2-3 automaten.
Of je hebt 1 punt waar er 2-3-4 automaten staan.
En dan heb ik het nog niet eens over de leveringskost.

Rekening is dan snel gemaakt
Ik denk dat die kost van de medewerker die dat moet bijvullen, volledig verwaarloosbaar zal zijn in het totaalplaatje van hoeveel zoiets kost.
 
Je kan tegen zwart geld zijn maar dan moet je niet zagen als de loodgieter 55€ excl btw vraagt ipv €35 zonder factuur.
Als er meer netto loon is als gevolg van minder zwartwerk is dat geen probleem natuurlijk, een belangrijke voorwaarde Ik heb het al eerder gezegd- in bovenstaand voorbeeld heeft diegene die beroep doet op deze loodgieter het voordeel een paar keer in zijn/haar leven, de loodgieter heeft dat voordeel elke week - gevolg: na 45 jaar dienst heeft de loodgieter met vingers in de neus 12 maand x 1000 € zwart geld x 45 jaar = 540.000 € zwart geld verdiend, zonder de index - want binnen 40 jaar zal het mss wel 100-150 €/h zijn. Aan een aanslag van 40% is dat een redelijke som die de schatkist zal missen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of bankbedienden en techniekers wel zicht hebben over de kosten van zoiets. Ik zou dat niet zomaar aannemen dat die batopin duurder gaat uitkomen, een bankdirecteur zei mij eens dat dat echt wel gigantische kosten zijn die je daaraan hebt.
Als je dat dan kan verdelen over verschillende banken, zal dat wel een serieuze slok op de borrel zijn. En die batopin automaten gaan ook nog evolueren waardoor de kosten ook steeds lager zouden moeten worden.
De bankbedienden misschien in iets mindere maten, maarvde bankdirecteurs en de technieker zeker wel.
Als je weet dat de gemiddelde downtime van een batopin automaat per maand groter is dan de gemiddelde downtime van oude bankautomaat op 1 jaar, dat zegt toch wel heel veel.
Bij batopin word er trouwens zwaar gelogen over de downtime van de toestellen, een tijdje terug was er volgens hen in Hasselt slechts 1 toestel stuk terwijl er in werkelijkheid nog maar 1 toestel werkte (van de 4).
En op welk vlak gaan die dan evolueren volgens u? Tenzij ze vervangen zouden worden door andere kwalitatief betere, maar ook duurdere toestellen, zal daar niet veel beterschap in zitten vrees ik.
Ik denk dat die kost van de medewerker die dat moet bijvullen, volledig verwaarloosbaar zal zijn in het totaalplaatje van hoeveel zoiets kost.
Inderdaad, dat bijvullen is ook iets wat snel gaat.
 
De bankbedienden misschien in iets mindere maten, maarvde bankdirecteurs en de technieker zeker wel.
Als je weet dat de gemiddelde downtime van een batopin automaat per maand groter is dan de gemiddelde downtime van oude bankautomaat op 1 jaar, dat zegt toch wel heel veel.
Bij batopin word er trouwens zwaar gelogen over de downtime van de toestellen, een tijdje terug was er volgens hen in Hasselt slechts 1 toestel stuk terwijl er in werkelijkheid nog maar 1 toestel werkte (van de 4).
En op welk vlak gaan die dan evolueren volgens u? Tenzij ze vervangen zouden worden door andere kwalitatief betere, maar ook duurdere toestellen, zal daar niet veel beterschap in zitten vrees ik.

Inderdaad, dat bijvullen is ook iets wat snel gaat.
Kost een downtime dan veel?

Trouwens veel techniekers die ik in mijn job tegenkom, hebben geen idee over welke kosten ze mee bezig zijn. Ze weten alles van het technische af, maar het financiële is hun zorg niet. Vandaar dat ik er ook niet zomaar van uitga dat die batopin techniekers weten hoeveel alles kost.
 
Om in het topic van de trouwfeesten te blijven.
Stel dat je een 10-20k aan giften cash krijgt op jouw trouwfeest.
Kan je dat gewoon op de bank gaan storten zonder problemen?

Stel dat je een zelfstandige bent.
Dan is dat toch de ideale manier om wit te wassen?
Een feest geven, vervolgens een smak geld op de bank gaan zetten met als vermelding dat het giften zijn van op het feest?
 
De bankbedienden misschien in iets mindere maten, maarvde bankdirecteurs en de technieker zeker wel.
Als je weet dat de gemiddelde downtime van een batopin automaat per maand groter is dan de gemiddelde downtime van oude bankautomaat op 1 jaar, dat zegt toch wel heel veel.
Bij batopin word er trouwens zwaar gelogen over de downtime van de toestellen, een tijdje terug was er volgens hen in Hasselt slechts 1 toestel stuk terwijl er in werkelijkheid nog maar 1 toestel werkte (van de 4).
En op welk vlak gaan die dan evolueren volgens u? Tenzij ze vervangen zouden worden door andere kwalitatief betere, maar ook duurdere toestellen, zal daar niet veel beterschap in zitten vrees ik.

Inderdaad, dat bijvullen is ook iets wat snel gaat.
Hoelang denk je dat bijvullen duurt?
 
Kost een downtime dan veel?

Trouwens veel techniekers die ik in mijn job tegenkom, hebben geen idee over welke kosten ze mee bezig zijn. Ze weten alles van het technische af, maar het financiële is hun zorg niet. Vandaar dat ik er ook niet zomaar van uitga dat die batopin techniekers weten hoeveel alles kost.
Downtime wilt zeggen dat er problemen zijn, als er problemen zijn, dan moeten die opgelost worden en ja, dat kost dus geld.

De techniekers die ik ken (en dat zijn er in verschillende sectoren), die weten echt wel wat het materiaal dat ze plaatsen en onderhouden kost.
 
Downtime wilt zeggen dat er problemen zijn, als er problemen zijn, dan moeten die opgelost worden en ja, dat kost dus geld.
Dat het geld kost is logisch. Maar hoeveel het exact kost is niet altijd even duidelijk. Je hebt niet enkel de kosten van de herstelling (loon/onkosten van technieker + materiaal), maar misschien ook nog bijkomende kosten.

In de sectoren waar ik mee in aanraking kom is dat heel moeilijk om te weten wat de kost van een downtime is. In productie omgevingen heb je niet zomaar de berekening gemaakt.
 
Terug
Bovenaan