Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ik wil graag volgende thread eens aanhalen als argument waarom je best toch wat contant geld voorhanden hebt.


De mondige OP van deze thread heeft het gelukkig zelf snel kunnen oplossen maar stel je voor dat je niet direct de skills hebt om problemen zoals deze op te lossen.
In dit geval zou je nog contant geld aan een vriend kunnen geven die dan geld overmaakt naar je schuldeisers om nog grotere problemen te voorkomen...
 
Ik wil graag volgende thread eens aanhalen als argument waarom je best toch wat contant geld voorhanden hebt.


De mondige OP van deze thread heeft het gelukkig zelf snel kunnen oplossen maar stel je voor dat je niet direct de skills hebt om problemen zoals deze op te lossen.
In dit geval zou je nog contant geld aan een vriend kunnen geven die dan geld overmaakt naar je schuldeisers om nog grotere problemen te voorkomen...
Hij is niet alleen.
Een VZW waar ik lid van ben had hetzelfde voor recent. Alles geblokkeerd en onmogelijk schuldeisers te betalen.
De reden is gelijklopend.
 
Zal wel regelmatig gebeuren. Hier nog zo'n geval:

Zou meer media-aandacht aan gegeven mogen worden. Dan gaat de naïviteit van "mijn geld staat veilig op de bank" er misschien wat uit bij de mensen.
 
Zal wel regelmatig gebeuren. Hier nog zo'n geval:

Zou meer media-aandacht aan gegeven mogen worden. Dan gaat de naïviteit van "mijn geld staat veilig op de bank" er misschien wat uit bij de mensen.
Of het gebeurt niet zo vaak, en aangezien de meeste Belgen klant zijn bij meer dan een bank, is het een beperkt risico?

Meer media-aandacht in dat geval noemen we paniek zaaien.
 
Even quoten zodat deze post niet verdwijnt op het moment dat je van het forum verdwijnt zoals @Laskii omdat je al uw crypto kwijt bent.
Ik heb mijn crypto onder eigen beheer, dus er is geen enkel individu, bedrijf of instantie die het kan blokkeren of ermee kan gaan lopen.
Ik kan enkel zelf een domme fout maken, maar dan is het gewoon m'n eigen schuld. Ik vertrouw mezelf veel meer dan eender welk ander individu, bedrijf of instantie.

Of het gebeurt niet zo vaak, en aangezien de meeste Belgen klant zijn bij meer dan een bank, is het een beperkt risico?

Meer media-aandacht in dat geval noemen we paniek zaaien.
Je zegt eigenlijk dat het nodig is om klant te zijn bij verschillende banken (En waarom? Omdat ze toch niet zo betrouwbaar zijn?), dus dan is er zeker voldoende media-aandacht voor nodig. De gemiddelde mens is zich hier niet van bewust. Ik zou sowieso verder gaan en zeggen dat je voldoende cash opzij moet hebben liggen.
 
Je zegt eigenlijk dat het nodig is om klant te zijn bij verschillende banken (En waarom? Omdat ze toch niet zo betrouwbaar zijn?), dus dan is er zeker voldoende media-aandacht voor nodig. De gemiddelde mens is zich hier niet van bewust. Ik zou sowieso verder gaan en zeggen dat je voldoende cash opzij moet hebben liggen.
Neen. Ik zeg dat het risico sowieso eerder beperkt lijkt. En dan nog beperkter omdat veel mensen klant zijn bij verschillende banken. Dat is toch iets dat ik thuis heb meegekregen, waarschijnlijk omdat die generatie enkel spaarrekeningen en kasbons wou, en de depositogarantie uiteindelijk niet oneindig is.

Dat jij vindt dat zoiets meer belicht moet worden is toch gewoon omdat jij daar een stevige bias voor hebt? Beetje zoals dat de gemiddelde mens zich moet beschermen tegen blikseminslagen.
 
Dat jij vindt dat zoiets meer belicht moet worden is toch gewoon omdat jij daar een stevige bias voor hebt? Beetje zoals dat de gemiddelde mens zich moet beschermen tegen blikseminslagen.
De kans om getroffen te worden door een blikseminslag is vele malen kleiner dan de kans dat je bankrekening geblokkeerd wordt, dus is een valse vergelijking. Ik ben op de hoogte van de risico's en heb me zo goed mogelijk ingedekt tegen de capriolen die banken en overheden kunnen uithalen, dus voor mij persoonlijk is die media-aandacht niet nodig. Ik vind het gewoon belangrijk dat mensen niet in de shit geraken door acties van de bank/overheid en dat ze dus alternatieven hebben.
 
De kans om getroffen te worden door een blikseminslag is vele malen kleiner dan de kans dat je bankrekening geblokkeerd wordt,
Ja? Daar ben ik precies nog zo zeker niet van :-D

Ik ben op de hoogte van de risico's en heb me zo goed mogelijk ingedekt tegen de capriolen die banken en overheden kunnen uithalen,
Door een waardeloos digitaal getal te kopen.

Mijn account gaat waarschijnlijk geband worden van schadenfreude als die zever in elkaar stuikt, dat staat eigenlijk al vast.
 
Of het gebeurt niet zo vaak, en aangezien de meeste Belgen klant zijn bij meer dan een bank, is het een beperkt risico?

Meer media-aandacht in dat geval noemen we paniek zaaien.
De mensen op dit forum die problemen hebben met een geblokkeerde rekening zijn bijna allemaal ING klanten.
Deze klant in de krant heeft het probleem bij .. 1x raden .. juist ja .. ING ..

Toeval ??? Ik geloof niet in toeval. Er is daar toch iets mis denk ik. De procedure voor deblokkering van de rekening -als de klant niet reageert of er gebeurt een administratieve fout- duurt daar te lang om één of andere reden. Ik vermoed een tijdelijk probleem maar ondertussen hebben mensen het vlaggen ..

En dit is zoals trustpilot. Zijn er 90% tevreden klanten en 10% is ontevreden? Dan krijg je max 2 sterren (op een max van 5) op trustpilot. De klanten die tevreden zijn posten daar geen review, de klanten die ontevreden zijn posten daar 'en masse'. Dus als er een probleem is bij een bankinstelling, ja dan staat dit natuurlijk 'in de krant'.
 
Mijn account gaat waarschijnlijk geband worden van schadenfreude als die zever in elkaar stuikt, dat staat eigenlijk al vast.
Als je je plezier moet halen uit de miserie van een ander, dan zegt dat veel over jou.

Ik maak me er alleszins niet druk om. Dat "waardeloos digitaal getal" waar je het over hebt, is harder geld dan de cijfertjes op je bankrekening ooit zullen zijn.
 
Currency is altijd al een kwestie van vertrouwen geweest, zelfs toen het nog 100% gebackt werd door goudstaven.
En zelfs dan, is de waarde van dat goud er ook maar door het vertrouwen in het feit dat mensen daar waarde aan hechten.
Of dat nu een Euro of een Bitcoin is, dat onderliggende mechanisme blijft identiek.
De Euro en alle andere centraal beheerde deviezen hebben wel de support van de wereldwijde overheden natuurlijk, die door regulering proberen de verrassingen zoals "random tiener die miljarden beheerde op zijn raspberry pi bitcoin exchange verdwijnt van de aardbol met alle fondsen" erg onwaarschijnlijk worden, of toch opgevangen kunnen worden door de desbetreffende overheden

We gaan echt niet teruggaan naar een zuivere ruilhandel, daarvoor is ons socio-economisch systeem veel te snel en te complex geworden.
 
Ben er maar weer eens op gewezen waarom cash zo belangrijk is. Auto gekocht dit weekend, 500 euro overgeschreven van een rekening die instantoverschrijvingen toelaat naar de rekening van de tegenpartij die instantoverschrijvingen ondersteunt om te kijken of het geld zeker onmiddellijk aankomt. Dat kwam meteen aan, dus daarna het resterende bedrag overgeschreven en dat kwam niet aan bij de verkoper. Blijkbaar is er een limiet van 5000 euro per dag op instantoverschrijvingen.

Geld van onze rekening, maar de verkoper heeft enkel de 500 euro en wil de auto niet meegeven gezien hij niet het volledige bedrag op zijn rekening heeft staan. Wij hebben dus geen geld en geen auto. Het is weekend, dus bank uiteraard onbereikbaar... Volgende keer betalen we het gewoon cash of met crypto, of het nu mag of niet.

Dit is echt de deur wagenwijd openzetten voor oplichting. Gelijk oversteken is op deze manier onmogelijk gemaakt, want zo'n grote betalingen mogen wettelijk cash niet gebeuren en instantoverschrijvingen werken niet bij zo'n bedragen. Misschien dat een bankencheque nog kan, maar onderhandelen over de prijs zit er dan ook niet in, want je moet op voorhand een bedrag laten invullen. Vroeger betaalde je de auto cash en nam je deze meteen mee. Geen risico voor beide partijen.

Vandaag kwaad naar de bank gebeld, omdat de verkoper het geld nog steeds niet had. Heb geëist dat ze ervoor zorgen dat het geld vandaag op de rekening van de tegenpartij staat OF dat ze de overschrijving blokkeren en ik het cash gewoon kom afhalen. Het eerste konden ze niet garanderen en omdat het geld reeds bij hen vertrokken was richting de andere bank, stelde ze als enige mogelijke oplossing voor om het geld cash te komen afhalen zodat we de auto in ontvangst konden nemen en dan de verkoper het geld te laten terugstorten van zodra het op zijn rekening staat. In dat geval lopen we nog meer risico en dat doen we dus sowieso niet... Vond het zelfs vreemd dat ze dit voorstellen gezien de kans op oplichting en gezien zo'n grote aankoop bij mijn weten niet cash mag gebeuren.

Ik walg hier echt van. Je werkt hard voor je geld en dan moet je nog hemel en aarde bewegen om er een grotere aankoop mee te kunnen doen.
 
Ben er maar weer eens op gewezen waarom cash zo belangrijk is. Auto gekocht dit weekend, 500 euro overgeschreven van een rekening die instantoverschrijvingen toelaat naar de rekening van de tegenpartij die instantoverschrijvingen ondersteunt om te kijken of het geld zeker onmiddellijk aankomt. Dat kwam meteen aan, dus daarna het resterende bedrag overgeschreven en dat kwam niet aan bij de verkoper. Blijkbaar is er een limiet van 5000 euro per dag op instantoverschrijvingen.

Geld van onze rekening, maar de verkoper heeft enkel de 500 euro en wil de auto niet meegeven gezien hij niet het volledige bedrag op zijn rekening heeft staan. Wij hebben dus geen geld en geen auto. Het is weekend, dus bank uiteraard onbereikbaar... Volgende keer betalen we het gewoon cash of met crypto, of het nu mag of niet.

Dit is echt de deur wagenwijd openzetten voor oplichting. Gelijk oversteken is op deze manier onmogelijk gemaakt, want zo'n grote betalingen mogen wettelijk cash niet gebeuren en instantoverschrijvingen werken niet bij zo'n bedragen. Misschien dat een bankencheque nog kan, maar onderhandelen over de prijs zit er dan ook niet in, want je moet op voorhand een bedrag laten invullen. Vroeger betaalde je de auto cash en nam je deze meteen mee. Geen risico voor beide partijen.

Vandaag kwaad naar de bank gebeld, omdat de verkoper het geld nog steeds niet had. Heb geëist dat ze ervoor zorgen dat het geld vandaag op de rekening van de tegenpartij staat OF dat ze de overschrijving blokkeren en ik het cash gewoon kom afhalen. Het eerste konden ze niet garanderen en omdat het geld reeds bij hen vertrokken was richting de andere bank, stelde ze als enige mogelijke oplossing voor om het geld cash te komen afhalen zodat we de auto in ontvangst konden nemen en dan de verkoper het geld te laten terugstorten van zodra het op zijn rekening staat. In dat geval lopen we nog meer risico en dat doen we dus sowieso niet... Vond het zelfs vreemd dat ze dit voorstellen gezien de kans op oplichting en gezien zo'n grote aankoop bij mijn weten niet cash mag gebeuren.

Ik walg hier echt van. Je werkt hard voor je geld en dan moet je nog hemel en aarde bewegen om er een grotere aankoop mee te kunnen doen.
Particulier mag je wel cash betalen, enkel bij C2B is er een limiet van 3K cash
 
Ben er maar weer eens op gewezen waarom cash zo belangrijk is. Auto gekocht dit weekend, 500 euro overgeschreven van een rekening die instantoverschrijvingen toelaat naar de rekening van de tegenpartij die instantoverschrijvingen ondersteunt om te kijken of het geld zeker onmiddellijk aankomt. Dat kwam meteen aan, dus daarna het resterende bedrag overgeschreven en dat kwam niet aan bij de verkoper. Blijkbaar is er een limiet van 5000 euro per dag op instantoverschrijvingen.

Geld van onze rekening, maar de verkoper heeft enkel de 500 euro en wil de auto niet meegeven gezien hij niet het volledige bedrag op zijn rekening heeft staan. Wij hebben dus geen geld en geen auto. Het is weekend, dus bank uiteraard onbereikbaar... Volgende keer betalen we het gewoon cash of met crypto, of het nu mag of niet.

Dit is echt de deur wagenwijd openzetten voor oplichting. Gelijk oversteken is op deze manier onmogelijk gemaakt, want zo'n grote betalingen mogen wettelijk cash niet gebeuren en instantoverschrijvingen werken niet bij zo'n bedragen. Misschien dat een bankencheque nog kan, maar onderhandelen over de prijs zit er dan ook niet in, want je moet op voorhand een bedrag laten invullen. Vroeger betaalde je de auto cash en nam je deze meteen mee. Geen risico voor beide partijen.

Vandaag kwaad naar de bank gebeld, omdat de verkoper het geld nog steeds niet had. Heb geëist dat ze ervoor zorgen dat het geld vandaag op de rekening van de tegenpartij staat OF dat ze de overschrijving blokkeren en ik het cash gewoon kom afhalen. Het eerste konden ze niet garanderen en omdat het geld reeds bij hen vertrokken was richting de andere bank, stelde ze als enige mogelijke oplossing voor om het geld cash te komen afhalen zodat we de auto in ontvangst konden nemen en dan de verkoper het geld te laten terugstorten van zodra het op zijn rekening staat. In dat geval lopen we nog meer risico en dat doen we dus sowieso niet... Vond het zelfs vreemd dat ze dit voorstellen gezien de kans op oplichting en gezien zo'n grote aankoop bij mijn weten niet cash mag gebeuren.

Ik walg hier echt van. Je werkt hard voor je geld en dan moet je nog hemel en aarde bewegen om er een grotere aankoop mee te kunnen doen.
Dit had je toch zelf kunnen inschatten, niet?
Op elke rekening zit een zekere limiet, of dat nu daglimieten of weeklimieten zijn. Dat is geen nieuw gegeven.

In een wereld waarbij elke dag tientallen mensen opgelicht worden en hun spaargeld op enkele seconden verdwijnt lijkt me een standaard limiet van 5000 euro per dag via een instantoverschrijving nu geen onoverkomelijk iets? Zeker niet aangezien het nog aan te passen valt.

Ik weet het hoor, vrijheid blijheid en een tegen allen en allen tegen het systeem. Maar als je jezelf gaat blijven opjennen in zo een dingen ga je geen gelukkige toekomst tegemoet.

Als ik een auto verkoop dan moet die persoon niet afkomen met ‘ik betaal in crypto of cash’. 0,0 controle vanwaar het geld komt en of het wel effectief waarde heeft.
 
Dit had je toch zelf kunnen inschatten, niet?
Op elke rekening zit een zekere limiet, of dat nu daglimieten of weeklimieten zijn. Dat is geen nieuw gegeven.

In een wereld waarbij elke dag tientallen mensen opgelicht worden en hun spaargeld op enkele seconden verdwijnt lijkt me een standaard limiet van 5000 euro per dag via een instantoverschrijving nu geen onoverkomelijk iets? Zeker niet aangezien het nog aan te passen valt.

Ik weet het hoor, vrijheid blijheid en een tegen allen en allen tegen het systeem. Maar als je jezelf gaat blijven opjennen in zo een dingen ga je geen gelukkige toekomst tegemoet.

Als ik een auto verkoop dan moet die persoon niet afkomen met ‘ik betaal in crypto of cash’. 0,0 controle vanwaar het geld komt en of het wel effectief waarde heeft.
Bovendien is het risico op fraude bij cashbetalingen (vals geld) een héél stuk hoger dan fraude bij gezamelijk ingeven van de overschrijving. Dus néé, het nut van cash te hebben is hierbij niet aangetoond.
 
Dit had je toch zelf kunnen inschatten, niet?
Op elke rekening zit een zekere limiet, of dat nu daglimieten of weeklimieten zijn. Dat is geen nieuw gegeven.

In een wereld waarbij elke dag tientallen mensen opgelicht worden en hun spaargeld op enkele seconden verdwijnt lijkt me een standaard limiet van 5000 euro per dag via een instantoverschrijving nu geen onoverkomelijk iets? Zeker niet aangezien het nog aan te passen valt.
Aangezien het mijn geld is, hoeft niemand mij ongevraagd limieten op te leggen. Die limiet waar ik het over heb is trouwens niet aan te passen...

Ik weet het hoor, vrijheid blijheid en een tegen allen en allen tegen het systeem. Maar als je jezelf gaat blijven opjennen in zo een dingen ga je geen gelukkige toekomst tegemoet.

Als ik een auto verkoop dan moet die persoon niet afkomen met ‘ik betaal in crypto of cash’. 0,0 controle vanwaar het geld komt en of het wel effectief waarde heeft.
Het probleem is dat als iedereen dit blijft aanvaarden we op de duur helemaal geen controle meer hebben over ons eigen geld. Dus ik zal me daar blijven tegen verzetten en zoveel mogelijk uitwijken naar alternatieven. De toekomst in de EU ziet er sowieso niet rooskleurig uit imo.

En dat laatste is sowieso geen probleem. Er moet een match zijn tussen koper en verkoper, als iemand mij zegt "gelukkig is er de overheid die ons limieten oplegt wegens veiligheid/terrorismebestrijding/..." dan weet ik al dat ik verder mag gaan. Uit ervaring weet ik dat dat meestal de grote foefelaars zijn (is niet naar jou gericht) die de schijnheiligaard uithangen en dat de auto dus waarschijnlijk niet in orde is. Cash is idd nog na te maken (hoewel je praktisch zeker bent van echt geld als je enkele kenmerken nakijkt - 1 kenmerk is niet voldoende!), maar crypto niet en die waarde is perfect online na te kijken.
 
Terug
Bovenaan