Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Aan de mening van Unizo hecht ik nu niet veel waarde hoor. En het is nogal logisch dat bepaalde handelaars die geen cash willen hier blij mee zijn.

Dan hecht ik meer waarde aan de ECB (die iets meer te zeggen heeft dan Unizo) die duidelijk aangeeft dat "Contactloos betalen contant geld niet als betaalmiddel zal vervangen, maar als alternatief ernaast zal blijven bestaan." Ik verwacht alleen wel dat de ECB alle landen in de EU verplicht om cash geld te blijven aanvaarden in alle handelszaken en dat lijkt op dit moment nog niet het geval te zijn. Hopelijk verandert dit advies snel in een verplichting nu steeds meer landen dit advies naast zich neerleggen.
Dat is gewoon een algemene richtlijn van de ECB, wat ik wel kan begrijpen in regio's in Z-Spanje of Griekenland waar nog niet iedereen toegang heeft tot elektronisch bankieren. Maar voor een land zoals BE, NL of DE is dat echt niet nodig. Het zou me ook verbazen mochten ze hier plots een hard stanpunt van maken.
 
Dat is gewoon een algemene richtlijn van de ECB, wat ik wel kan begrijpen in regio's in Z-Spanje of Griekenland waar nog niet iedereen toegang heeft tot elektronisch bankieren. Maar voor een land zoals BE, NL of DE is dat echt niet nodig. Het zou me ook verbazen mochten ze hier plots een hard stanpunt van maken.
Hoeveel gepensioeneerden gaan nog altijd niet al hun geld afhalen van de bank als ze hun pensioen gestort krijgen? Misschien laten ze er nog genoeg opstaan voor één of ander domicilieringsopdracht maar dat gaat toch nog altijd een aanzienlijk deel zijn.


Zeker de armere gepensioeneerden zonder eigendom. Die zijn uitgesloten van zo'n zaken.
Het is sociale discriminatie ookal is dat niet de hoofdbedoeling van zo'n horeca-zaak .(Alhoewel dat dat ook wel meestal een bepaald soort horecazaak is :p.)
 
Waarom zou je dat willen?
Wegens de voordelen die cash biedt t.o.v "digitaal geld". Maar als ik die terug ga opnoemen gaat het weer een welles - nietes discussie worden die al meerdere keren gevoerd is hier. :p

Ik wil wel een voorbeeld geven. Iemand in mijn omgeving heeft bijvoorbeeld al zijn spaargeld verloren indertijd met Bacob. Ik ben zelf niet helemaal mee met wat er toen gebeurd is, maar dat heeft zijn vertrouwen in banken volledig verloren doen gaan. Nu zit hij op uitkering door een bepaalde reden waar ik nu niet verder op in zal gaan (het is zeker geen profiteur en het was altijd een harde werker). Elke keer dat hij zijn uitkering gestort krijgt, haalt hij dat geld onmiddellijk van de bank. Hij wil niet riskeren dat hij dat beetje dat hij krijgt ook kwijt geraakt door de bank en hij wil ook niet dat de bank/overheid ook maar iets inzage heeft in welke aankopen hij waar dan ook doet gezien zijn vertrouwen in beiden volledig zoek is. Cash is voor hem de enige optie om zijn privacy te garanderen en de banken niet te hoeven vertrouwen. Het enige spijtige is dat hij zijn uitkering niet rechtstreeks cash kan krijgen.

Het mag niet vanzelfsprekend geacht worden dat we banken of de overheid moeten vertrouwen. Ze hebben al meermaals bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn en dus moet het ook niet vanzelfsprekend geacht worden dat we ons geld onder controle van de bank/overheid willen bewaren. En tuurlijk is cash deels nog altijd onder controle van de overheid, maar je hebt verschillende niveau's van controle.
Dat is gewoon een algemene richtlijn van de ECB, wat ik wel kan begrijpen in regio's in Z-Spanje of Griekenland waar nog niet iedereen toegang heeft tot elektronisch bankieren. Maar voor een land zoals BE, NL of DE is dat echt niet nodig. Het zou me ook verbazen mochten ze hier plots een hard stanpunt van maken.
Misschien ook wel omdat men in Griekenland de gevolgen gezien heeft van geld op de bank te hebben staan in tijden van crisis. Ze zijn nog niet vergeten dat ze een hele tijd niet aan hun eigen geld konden of maar max. 50 euro uit de automaat konden halen. En wij in BE, NL of DE zouden ook het recht moeten hebben om ons daartegen te kunnen beschermen.
 
Ik wil wel een voorbeeld geven. Iemand in mijn omgeving heeft bijvoorbeeld al zijn spaargeld verloren indertijd met Bacob. Ik ben zelf niet helemaal mee met wat er toen gebeurd is, maar dat heeft zijn vertrouwen in banken volledig verloren doen gaan.
Hij heeft belegd in arcopar, aandelen dus. Maar daarover werd niet altijd helder gecommuniceerd dat dit aandelen zijn (ook al heeft iedereen wel getekend dat hij wist dat dit aandelen zijn)
 
Ik wil wel een voorbeeld geven. Iemand in mijn omgeving heeft bijvoorbeeld al zijn spaargeld verloren indertijd met Bacob. Ik ben zelf niet helemaal mee met wat er toen gebeurd is, maar dat heeft zijn vertrouwen in banken volledig verloren doen gaan. Nu zit hij op uitkering door een bepaalde reden waar ik nu niet verder op in zal gaan (het is zeker geen profiteur en het was altijd een harde werker). Elke keer dat hij zijn uitkering gestort krijgt, haalt hij dat geld onmiddellijk van de bank. Hij wil niet riskeren dat hij dat beetje dat hij krijgt ook kwijt geraakt door de bank en hij wil ook niet dat de bank/overheid ook maar iets inzage heeft in welke aankopen hij waar dan ook doet gezien zijn vertrouwen in beiden volledig zoek is. Cash is voor hem de enige optie om zijn privacy te garanderen en de banken niet te hoeven vertrouwen. Het enige spijtige is dat hij zijn uitkering niet rechtstreeks cash kan krijgen.
De tijden zijn ondertussen ook wel veranderd, overheden garanderen nu net dat je spaardgeld verzekerd is tot 100 k€ (een garantie waarvan jouw kennis kosteloos gebruik kan maken, maar wat hij aan zich voorbij laat schieten). Ik kan dat wantrouwen begrijpen, maar zijn oplossing is veel gevaarlijker, als er ingebroken wordt bij hem of als zijn huis afbrandt is hij ook nog eens al zijn spaargeld kwijt. Dat is een heel drastische oplossing gewoon uit wantrouwen dat je hebt tegenover de overheid.

Misschien ook wel omdat men in Griekenland de gevolgen gezien heeft van geld op de bank te hebben staan in tijden van crisis. Ze zijn nog niet vergeten dat ze een hele tijd niet aan hun eigen geld konden of maar max. 50 euro uit de automaat konden halen. En wij in BE, NL of DE zouden ook het recht moeten hebben om ons daartegen te kunnen beschermen.
Dat kan je op 100 en 1 manieren zonder dat je met baar geld moet werken.
 
Ik verwacht alleen wel dat de ECB alle landen in de EU verplicht om cash geld te blijven aanvaarden in alle handelszaken en dat lijkt op dit moment nog niet het geval te zijn. Hopelijk verandert dit advies snel in een verplichting nu steeds meer landen dit advies naast zich neerleggen.

Euhm de ECB is geen wetgevende macht he... Je verwachtingen stroken niet echt met de realiteit. Noch met wat de EU naar streeft inzake bestrijding van zwart geld en belastingontduiking...
 
De tijden zijn ondertussen ook wel veranderd, overheden garanderen nu net dat je spaardgeld verzekerd is tot 100 k€ (een garantie waarvan jouw kennis kosteloos gebruik kan maken, maar wat hij aan zich voorbij laat schieten).
Indien arcopar, zoals JPV aangaf, daar werd meermaals in de pers, door oa leterme en reynders, gemeld dat er ook een depositogarantie zou zijn... tot arco omver viel, toen bleek die garantie er helemaal niet te zijn ...
 
Indien arcopar, zoals JPV aangaf, daar werd meermaals in de pers, door oa leterme en reynders, gemeld dat er ook een depositogarantie zou zijn... tot arco omver viel, toen bleek die garantie er helemaal niet te zijn ...
Dat was ook geen spaargeld, dat was een fonds waar het geld werd belegd in aandelen (van Dexia indertijd). Het fonds werd indertijd wel verkocht als iets dat even veilig was als spaargeld, maar dat is nooit het geval geweest. Zo hebben ze dan aanspraak proberen te maken op die depositogarantie, een truck die keer op keer mislukt is.
Dat hele Arco verhaal is vooral een goed argument om je eigen huiswerk te doen vooraleer je je geld aan iets/iemand toevertrouwd, niet om volledig naar cash over te schakelen.
 
Dat was ook geen spaargeld, dat was een fonds waar het geld werd belegd in aandelen (van Dexia indertijd). Het fonds werd indertijd wel verkocht als iets dat even veilig was als spaargeld, maar dat is nooit het geval geweest. Zo hebben ze dan aanspraak proberen te maken op die depositogarantie, een truck die keer op keer mislukt is.
Dat hele Arco verhaal is vooral een goed argument om je eigen huiswerk te doen vooraleer je je geld aan iets/iemand toevertrouwd, niet om volledig naar cash over te schakelen.
Depositogarantie is niet enkel van toepassing op spaargeld. Ook tak21 hoort daar (blijkbaar) bij.
Je kan moeilijk verwachten dat iedereen in zo'n zaken 'zijn eigen huiswerk' correct kan maken ... zoals ik schreef, de pers had het over die (deposito)garantie, het was pas na het omvallen van arco dat de pers berichtte dat die garantie er niet was/is.
Ook leterme en reynders beweerden meermaals op het nieuws dat er garantie was, ik kan mij niet herinneren dat een reporter/journalist dat tegensprak.
 
Gewoon een korting vanuit de overheid aan wie digitaal betaald: korting zal ruimschoots gedekt worden door extra inkomen uit belastingen. Om heel dat spel te lanceren eerst een grote mediacampagne en gedurende de eerste 6 maand een grote korting (meerdere % ten) die men dan koppelt aan een gigantische belastingcontrole die tot op het bot gaat kijken waarom de omzet sinds invoering bij een aantal zaken heeft gepiekt - hier dan torenhoge boetes op heffen om de gegeven 10% korting te recupereren en de stal is deels uitgemest. Inflatie zou voor bepaalde diensten wel eens boven de 50% kunnen uitkomen.

Een utopie/fantasie en in strijd met de wetgeving maar goed
 
Indien arcopar, zoals JPV aangaf, daar werd meermaals in de pers, door oa leterme en reynders, gemeld dat er ook een depositogarantie zou zijn... tot arco omver viel, toen bleek die garantie er helemaal niet te zijn ...
Bij mijn weten is die depositogarantie pas vermeld als mogelijkheid nadat je al lang niet meer kon investeren in Arcopar én nadat arcopar reeds aan het vallen was (door Dexia). én was de conclusie van quasi iedereen dat dit onmogelijk aan de huidige wetgeving onder depositogarantie kon vallen. Dit kan dus géén beslissing geweest zijn om dan pas te investeren in Arcopar.

En ik heb dat dossier goed opgevolgd, gezien ik zelf zo'n aandelen had en mijn pa bij bacob werkte :)
 
Depositogarantie is niet enkel van toepassing op spaargeld. Ook tak21 hoort daar (blijkbaar) bij.
Je kan moeilijk verwachten dat iedereen in zo'n zaken 'zijn eigen huiswerk' correct kan maken ... zoals ik schreef, de pers had het over die (deposito)garantie, het was pas na het omvallen van arco dat de pers berichtte dat die garantie er niet was/is.
Het was pas na/tijdens het ineenstorten van Arcopar dat ze die depositogarantie hebben ingesteld, dat is niet iets wat beschikbaar was in de jaren ervoor toen de mensen instapten in Arcopar. Die garantie kwam er voor spaargeld, niet voor beleggingsproducten.
Ook leterme en reynders beweerden meermaals op het nieuws dat er garantie was, ik kan mij niet herinneren dat een reporter/journalist dat tegensprak.
So? Tijdens Covid heb ik verschillende politici vanalles horen beloven rond wanneer de vaccins gingen komen, uiteindelijk speelde dat geen enkele rol. Het is niet omdat een politicus X of Y beweert dat jij door die beweringen/statements rechten verwerft.
 
Maar dan moet het toch officieel een wet/richtlijn worden? Een gewone statement op tv is daar toch niet voldoende voor?
Nee, natuurlijk niet. Maar een uitleg van den bestaande wet kan dat soms wel zijn als het duidelijk is dat dit geen politieke mening is die men uitspreekt, maar een administratieve verduidelijking.

In de arcopar zaak was het echter duidelijk een politieke mening.
 
Bij mijn weten is die depositogarantie pas vermeld als mogelijkheid nadat je al lang niet meer kon investeren in Arcopar én nadat arcopar reeds aan het vallen was (door Dexia). én was de conclusie van quasi iedereen dat dit onmogelijk aan de huidige wetgeving onder depositogarantie kon vallen. Dit kan dus géén beslissing geweest zijn om dan pas te investeren in Arcopar.

En ik heb dat dossier goed opgevolgd, gezien ik zelf zo'n aandelen had en mijn pa bij bacob werkte :)

10 oktober 2008 - perscommuniqué federale regering
9 oktober 2011 - dexia valt om (en dus ook arco)

Men heeft de mensen 3 jaar wijsgemaakt dat er garantie zou zijn ...
 
Was arcopar niet gelimiteerd tot 1,5 of 3k per persoon?
Toen ik het nieuws zag, dacht ik echt dat mensen daar heel hun hebben en houden in gestoken hadden.
Maar volgens mijn grootouders, die daar ook aan verloren hadden, was dat bedrag dus gelimiteerd tot een paar duizend euro per persoon.
Laat beweging.net die mensen gewoon (op zijn minst deels) vergoeden en iedereen tevreden toch? Zij zijn toch namelijk degenen die iedereen bedrogen hadden met garanties enzo?
 
Ik dacht ook dat het gelimiteerd was tot een paar k€ per persoon. Ik denk niet je dat je er bijv. 100.000€ in kon steken.
 
Was arcopar niet gelimiteerd tot 1,5 of 3k per persoon?
Toen ik het nieuws zag, dacht ik echt dat mensen daar heel hun hebben en houden in gestoken hadden.
Maar volgens mijn grootouders, die daar ook aan verloren hadden, was dat bedrag dus gelimiteerd tot een paar duizend euro per persoon.
Laat beweging.net die mensen gewoon (op zijn minst deels) vergoeden en iedereen tevreden toch? Zij zijn toch namelijk degenen die iedereen bedrogen hadden met garanties enzo?
Er bestaan verschillende soorten aandelen:
- arcopar
- arcofin
- arcoplus

Van Arcopar bestaan er dan nog A, B, C en D aandelen

Totaalbedragen kunnen vlot >20.000 euro gaan, wat voor veel mensen heel veel geld is.

En het is vooral BACOB, de bank die onder dexia viel, die de contracten afsloot. De reclame stond wel in de blaadjes van Beweging.net (allez, de voorloper ACW). Juridisch is Dexia verantwoordelijk en daar schuilt net het probleem :)
 
Terug
Bovenaan